رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ مهر ۱۳۹۸

روستای سنج ساوجبلاغ

لینک این مطلب کپی شد!

روستای سنج ساوجبلاغ که در ارتفاع دو هزار۸۰۰ متری از سطح دریا در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است، جزو توابع شهرستان ساوجبلاغ است. روستای سنج دارای مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری مختلفی است که از جمله آن می توان به آبشار زیبا و دائمی آن اشاره داشت روستای سنج دارای باغات میوه شامل گردو ، گیلاس ، آلبالو ، گوجه سبز یا همان ( گوجه برغانی) می‌باشد ، همچنین دارای بافتی زیبا و نیمه جنگلی در حد فاصل حریم رودخانه میباشد . ضمناً منطقه ای زیبا و بکر بنام توکوه در حدود ۱۵ کیلومتر بالاتر از روستای سنج وجود دارد که مسیر آن از انتهای روستا و در حاشیه رودخانه به سمت شمال می‌باشد و محلی کاملاً ییلاقی می‌باشد و بخصوص در فصل بهار زیبایی‌های منحصر به فردی دارد.روستای سنج از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۸ دقیقه طول شرقی ۳۶ درجه و ۲ دقیقه عرض شمالی، در ۲۵ کیلومتری شمال کرج قرار دارد. روستای سنج از سطح دریا۲۲۵۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد است. رودخانه پرآب سرهه که از کوه‌های شمالی سرچشمه می‌گیرد، در کنار این روستا جریان دارد.

روستای سنج ساوجبلاغ

آثار به جا مانده از گذشتگان به ویژه خانه‌های قدیمی روستای سنج و بافت سنتی موجود آن و مصالح به کار رفته در ساخت آن‌ها، نشانگر تاریخ طولانی روستاست، تاریخ احداث برخی از خانه‌ها به دوره صفویه و قاجاریه می‌رسد. ظاهراً این روستا در گذشته محل ییلاق حکام صفوی بوده است. مردم روستای سنج به زبان گیلکی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵، روستای سنج ۱۸۶ نفر جمعیت داشته که در سال ۱۳۸۵ به ۶۵۰ نفر افزایش یافته است. روستای ییلاقی سنج، جمعیت متغیری دارد، به طوری که جمعیت آن در تابستان‌ها افزایش و در زمستان‌ها کاهش می‌یابد.مشاغل عمده مردم روستای سنج زراعت و دامداری است. گروهی از مردم نیز در امور خدمات، حمل و نقل و کارگری اشتغال دارند. گندم، جو، علوفه، سبزیجات و انواع میوه از قبیل آلبالو، گردو، گیلاس و زردآلو از مهم‌ترین محصولات زراعی و باغی و گوشت و فرآورده‌های لبنی از محصولات دامی روستای سنج است.

یکی از جاذبه های این روستا غیر از طبیعت بسیار زیبا بافت قدیمی روستا و خانه های کاه‌گلی و سنگیه که امروزه کمتر ممکنه در اطراف شهرهای بزرگ مثل تهران و کرج و… دیده شود. وجود چشمه های مختلف، چنار قدیمی چند صد ساله، رود خانه پر آب و خانه های قدیمی در این منطقه بر جذابیت گردشگری روستای سنج افزوده است.

روستای سنج روستای سنج ساوجبلاغ

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا می‌توان به آبشار آب باز، ولرده، سرچشمه رودخانه سرهه، دره گل چال و جنگل هزاربند اشاره کرد که به ویژه در بهار و تابستان کوهنوردان و دوستداران طبیعت را به سوی خود جلب می‌کنند.
روستای سنج در یک ناحیه کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. خانه‌های روستاییان غالباً در یک طبقه با سقف‌های مسطح در شیب دامنه کوه ساخته شده‌اند و فاقد حصار یا حیاط می‌باشند. این خانه‌ها به دلیل شیب تند از طریق پله‌های سنگی با یکدیگر مرتبط می‌شوند. عمده مصالح به کار رفته در خانه‌های قدیمی شامل لاشه سنگ، گل و چوب است. ارسی‌های مشبک چوبی با شیشه‌های رنگی زیبا هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها باقی مانده است‌. در ساخت خانه‌‌های جدید که تعداد آن‌ها بسیار اندک می‌باشد، از مصالح آجر، سیمان، آهن و در و پنجره‌های فلزی استفاده شده است.

روستای سنج ساوجبلاغ به دلیل استقرار در منطقه‌ای کوهستانی و مجاورت با رودخانه دائمی و پر آب سرهه که از کوه‌های شمال روستا سرچشمه می‌گیرد، مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای زیبایی دارد. باغات و درختان قدیمی و مناظر کوه‌های اطراف و پوشش گیاهی سرسبز آن، از جاذبه‌های ارزشمند طبیعی روستای سنج است.مصالح به کار رفته در خانه‌های سنتی غالباً چوب است و سقف‌های چوبی قدیمی، ارسی‌های مشبک چوبی با شیشه‌های رنگی هنوز در بسیاری از واحد‌های مسکونی باقی مانده است. به طوری که برروی بسیاری از سازه‌های منبت کاری شده و مشبک، تاریخ ساخت و نیز نام سازنده آن حکاکی شده است. ساختار سنتی روستا و خانه‌های قدیمی و نوع مصالح آن‌ها بسیار جالب توجه است.
صنایع دستی و سوغات روستای سنج شامل انواع جوراب، کلاه، دستکش و شال گردن پشمی و میوه‌جات تر و خشک است.
سنج، به رغم فاصله اندکی (۶۰ کیلومتر) که با تهران دارد، از معدود روستاهایی است که بافت سنتی و خانه‌های قدیمی آن با هویت بومی ـ تاریخی محفوظ مانده است.

روستای سنج روستای سنج ساوجبلاغ

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *