جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای سرکوبه خمین

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای سرکوبه خمین یکی از خوش‌آب‌و‌هوا ترین روستاهای شهر خمین است. به دلیل اینکه در نزدیکی این روستا سه کوه حدجه، حمیده خاتون و کُلَنگه وجود دارد، در گذشته به آن سه کوهه می‌گفتند. سرکوبه در پای کوه بنا شده و قدمت و تاریخ آن به درازای دوران مس سنگی می‌رسد. این روستا مردمانی مهربان و ترک‌زبان دارد که کشاورزی و کاشت محصولاتی چون گندم پیشه‌ی آن‌ها است.

روستای سرکوبه خمین 2 روستای سرکوبه خمین

علاقمندان به طبیعت گردی و اکوتوریسم و همچنین علاقمندان به اماکن تاریخی می توانند به این روستا سفر کنند و لذت ببرند . در این روستا کوه حمیده خاتون با سنگ‌نگاره‌های تاریخی و اسلامی آن، رودخانه، قنات‌ها، چشمه‌ها، آسیاب‌های آبی قدیمی، و گوردخمه‌ی تاریخی کنده شده در دل کوه میزبان گردش چندساعته‌ی شما خواهند بود.

قدیمی‌ترین ساکنان سرکوبه مردمانی از روزگار پیش از تاریخ و از دوران مس و سنگ بودند. باستان‌شناسان با بررسی‌های خود دو محوطه‌ متعلق به این دوران را در این روستای تاریخی شناسایی کردند.

روستای سرکوبه خمین 5 روستای سرکوبه خمین

گوردخمه های روستای سرکوبه

برای دیدن گوردخمه باید مسافتی حدود دو کیلومتر را در سرکوبه طی کنید. در مسیر رسیدن به گوردخمه از کنار مزارع سرسبز کشاورزی عبور می‌کنید که اگر فصل بهار یا تابستان را برای سفر خود انتخاب کرده باشید، سرسبزی مزارع گندم بر زیبایی روستا می‌افزاید. این گوردخمه روی کوهی قرار دارد که ورودی آن از پایین قابل‌مشاهده نیست. بالا رفتن از کوه و مسیر رسیدن به آن سخت نیست و به‌راحتی می‌توانید به ورودی گوردخمه برسید. این اثر به‌صورت دستکند ساخته شده و دارای حدود ۲۴ پله است که به‌صورت اریب و بر اساس شیب کوه کنده شده است و ۹ متر به پایین و درون کوه می‌رود. عرض ورودی آن حدود یک متر است و در داخل آن سه حفره دیده می‌شود. قدمت گوردخمه به‌طور دقیق مشخص نیست و نیازمند پژوهش و مطالعه‌ی بیشتر باستان‌شناسان است؛ اما احتمال دارد که این بنا یادگاری از دوران ساسانی یا اشکانی باشد. متأسفانه در سال‌های اخیر قاچاقچیان میراث فرهنگی با منفجر کردن صخره‌ی گوردخمه به آن صدمه و آسیب زده‌اند.

روستای سرکوبه خمین 4 روستای سرکوبه خمین

سنگ‌نگاره‌های روستای سرکوبه

در روستاهای خمین می‌توان هنر صخره‌ای و نقش‌های حک‌شده بر کوه را تماشا کرد. این سنگ‌نگاره‌ها معمولاً در نزدیکی رودخانه‌ها و چشمه‌های آب دیده می‌شوند. در سرکوبه و در کوه حمیده خاتون نیز این هنر صخره‌ای با نقش‌های انسانی و حیوانی و با موضوعات شکار وجود دارد. قدمت سنگ‌نگاره‌های این روستا به دوران اسلامی می‌رسد و به ثبت ملی رسیده‌اند.

روستای سرکوبه خمین 1 روستای سرکوبه خمین

آسیاب‌های آبی روستای سرکوبه

در خمین در گذشته آسیاب‌های آبی فراوانی وجود داشت و مردمان گندم را در این آسیاب‌های آبی آرد می‌کردند؛ بناهای ویران شده‌ای که دیگر کار نمی‌کنند و دیگر کسی سراغشان را برای پخت نان نمی‌گیرد. در این روستا سه آسیاب آبی قدیمی وجود دارد که در راستای رودخانه و چشمه‌ قرار دارند و جز خرابه‌ای از آن‌ها باقی نمانده است.

بعد از گشتن و دیدن آثار تاریخی و طبیعی این روستا شب را در یک خانه‌ی تاریخی و قدیمی سپری کنید. خانه‌ای که خود یکی از دیدنی‌های روستا است و در گذشته یکی از خانه‌های اعیانی سرکوبه بوده است. به همت یکی از اهالی این خانه مرمت و بازسازی شده است و با نام اقامتگاه حسنعلی میرزا از مسافران و گردشگران پذیرایی می‌کند.

روستای سرکوبه خمین روستای سرکوبه خمین

نحوه دسترسی به روستای سرکوبه

برای سفر به خمین و روستای سرکوبه بهترین زمان فصل بهار و اواخر تابستان است. در فصل بارندگی، رودخانه‌ی این روستا پر آب می‌شود و سرسبزی روستا زیبایی آن را دوچندان می‌کند. برای دیدن سرکوبه به دهستان حمزه لو در بخش کمره بروید. از خمین تا سرکوبه ۱۸ کیلومتر و مسیر و جاد‌ه‌‌ی آن آسفالت است. حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا به این روستا برسید.

فاصله تا دیدنی‌های خمین
خمین شهری کوچک است و اگر وسیله‌ی شخصی داشته باشید در چند روز خمین‌گردی می‌توانید مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر را ببینید. نزدیک‌ترین روستاهای دیدنی به سرکوبه که دارای آثار تاریخی هستند، روستای جوباده با سنگ‌نگاره‌های تاریخی و رباط آغاج با معماری دستکند است که حداکثر نیم ساعت با سرکوبه فاصله دارند.

روستای سرکوبه خمین 3 روستای سرکوبه خمین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *