جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای ده نو خمین

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای ده نو خمین ، در استان مرکزی از توابع بخش مرکزی شهرستان خمین می باشد . این روستا در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان خمین و ۲۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌است. اغلب مردم این روستا لُر زبان و بختیاری هستند. روستای ده نو ، از روستاهای غرب خمین است که بر سر راه خمین – الیگودرز قرار گرفته و تا پیش از اجرای قانون اصلاحات ارضی در دهه چهل، به امیر بهمن خان صمصام تعلق داشت.

روستای ده نو خمین 3 روستای ده نو خمین

از این رو به دهنو صمصام شهرت دارد. امیر بهمن فرزند مرتضی قلی خان، آخرین ایلخانی بختیاری و یکی از سران بانفوذ ایل بختیاری بود. مرتضی قلی خان هم تنها فرزند پسر نجفقلی خان صمصام السلطنه (نخست‌وزیر احمدشاه قاجار) به‌شمار می‌آید. امیربهمن خان، در زمستان به عمارت گرمسیری خود در دزفول می‌رفت و تابستان‌ها در عمارت سردسیری خود در دهنو رحل اقامت می‌افکند.
او هواپیمای شخصی کوچکی داشت که این کوچ تابستانه و زمستانه را سوار بر آن انجام می‌داد؛ درست بر خلاف بقیه هم ایلی‌های خود که با کمک چهارپایان کوچ روی می‌کردند. امیر بهمن فرودگاه خاکی کوچکی هم در کنار دهنو ساخته بود که به آن میدان طیاره می‌گفتند. او از هواپیما که پیاده می‌شد، پای در ماشین جیپ مخصوص خود می‌گذاشت و به قلعه می‌رفت. امیر بهمن خان پس از پیروزی انقلاب در ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد و به فرانسه کوچ کرد و در همان‌جا زندگی کرد تا درگذشت. شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر شاه، پسر عمه امیر بهمن بود.

روستای ده نو خمین روستای ده نو خمین

جمعیت روستای ده نو خمین به عنوان مرکز دهستان براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۸۵۸ نفر بوده‌است.این روستا در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد و در ضلع جنوب غربی آن نمای زیبایی همانند یک دیوار از کوه‌های زاگرس را می‌توان مشاهده کرد.مردم این روستا که هم‌اکنون مرکز دهستان نیز هست فارس هستند و به لهجه فارسی محلی صحبت می‌کنند. البته اقوام دیگر از قبیل ترک و لر هم به این روستا مهاجرت کرده‌اند و مخصوصا ترک‌ها بخش زیادی از جمعیت را شامل می‌شوند.

روستای ده نو خمین 2 روستای ده نو خمین

شغل اکثر مردم روستا کشاورزی است و آب مورد نیاز خود را برای کشاورزی از سد خاکی دهنو تامین می‌کنند. این سد مربوط به خود روستاست و آب آن برای کشاورزی استفاده می‌شود. این سد در فصل زمستان بسته می‌شود و بعد از آبگیری در تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه آبی مشکل خاصی به واسطه وجود این سد در روستا وجود ندارد. حجم آب سد کم است و تنها می‌توان از آن برای تامین آب کشاورزان این روستا استفاده کرد و روستاهای دیگر نیز از آب سد فرنق استفاده می‌کنند.

اطراف سد دهنو منطقه‌ای جنگلی است که در تعطیلات و به ویژه آخر هفته گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این سد دارای ماهی کپور است به همین دلیل امکان ماهیگیری برای گردشگران در این منطقه فراهم است و از این جهت استقبال بسیاری از این منطقه توسط گردشگران صورت می‌گیرد.

علیرغم پتانسیل بالای منطقه در حوزه گردشگری تاکنون طرحی در این راستا اجرا نشده و بودجه‌ای نیز اختصاص نیافته است. حتی سال گذشته تلاش کردیم امکان قایق‌سواری در سد را فراهم کنیم که متاسفانه این امکان میسر نشد، اما امیدواریم که بتوان با تامین اعتبار لازم وضعیت منطقه را سروسامان بدهیم.

روستای ده نو خمین 1 روستای ده نو خمین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • ملکی

    درود بر شما استاد گرامی، از لطف و محبت شما سپاسگزارم. ما هم خوبی های معلمان دلسوزی مثل جنابعالی را فراموش نخواهیم کرد.
    ملکی خواهر زاده ی یوسف فارابی

    ۲۹ شهریور, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • شامرادکریمی دبیرزبان مدرسه رودکی دهنو

    بادرودبرمردم خونگرم ومهربان دهنوصمصام به ویژه خانواده گرامی یوسف فارابی که انسان های بسیارمهربانی بودند

    ۲۶ مهر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *