جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای خان آباد خمین

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای خان آباد خمین در ۳۰ کیلومتری شهرستان خمین یکی از روستاهایی است که گنجینه‌ای سرشار و باورنکردنی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری که به هر نوع سلیقه‌ای پاسخی درخور می‌دهد و به گفته عضو کمیته گردشگری شهرستان خمین جاذبه‌های بسیاری را برای گردشگران رقم زده است. گردشگران این روستا اغلب به علت این جذابیت‌ها از انتخاب روستای خان‌آباد به عنوان مقصد گردشگری ابراز رضایت می‌کنند.

روستای خان آباد خمین 2 روستای خان آباد خمین

در این روستا سدی وجود دارد که در کنار این سد باغات و فضای سبز مطلوبی قرار دارد و امکانات رفاهی مطلوبی نیز در منطقه ایجاد شده که همه این‌ها این فضای حدود هشت هکتاری را به یک منطقه گردشگری تبدیل کرده است. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این روستا دست کن زیرزمینی می باشد که این دست‌کن حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و بازسازی و روشنایی این دست‌کن با همکاری دهیاری انجام شده است.
از آثار تاریخی روستای خان اباد خمین ۴ قلعه اطراف این روستاست که این قلعه‌ها با اینکه بازسازی نشده‌اند، محلی برای گردش تاریخ‌دوستان هستند.

ضلع شمالی روستای خان آباد خمین به علت وجود گونه‌های مختلف گیاهان و حیوانات و پرندگان توسط محیط‌زیست قرق شده است.این روستا حدودا ۴۰۰ نفر جمعیت دارد که شغل اکثر آنها کشاورزی و دامداری می باشد . سیب این روستا به لحاظ کیفتی که دارد معروف است، همچنین باغات روستای خان‌آباد سرسبزی چشم‌نوازی را به این منطقه بخشیده‌اند.

محصولات و صنایع دستی این روستا به صورت شبانه در معرض نمایش گردشگرانی که در قالب تور به این روستا آورده می‌شوند، ‌قرار داده می‌شود و در یکی از این شب‌ها شاهد استقبال قابل توجه گردشگران و خرید این محصولات در حد بالا بودیم.

روستای خان آباد خمین 5 روستای خان آباد خمین

سومین شاهکار طبیعی ایران در کوه گره روستای خان‌آباد

غار واقع در کوه گره این روستا ، سومین شاهکار طبیعی ایران از نظر محققان می باشد که این کوه که در جنوب روستا واقع شده، هر ساله غارنوردان زیادی را به این منطقه می‌کشاند و به لحاظ زیبایی‌شناسی از نظر غارشناسان سومین شاهکار ایران محسوب می‌شود.

در مورد اقامت دراین روستا همانطور که می دانید ،در روستاگردی نباید انتظار هتلی چند ستاره را داشت، بلکه استفاده از خانه‌های روستایی موضوعی است که مورد توجه این حوزه گردشگری در سراسر دنیا قرار دارد و گردشگران نیز خواستار اسکان این چنینی هستند. در این خصوص پنج خانه محلی برای اسکان سالانه ۱۵ الی ۲۰ توری که به این روستا می‌آیند، اعلام آمادگی کرده‌اند.

محصولات بسته‌بندی شده روستا به همراه صنایع دستی و نیز ارائه غذاهای محلی می‌تواند منبع درآمد مطلوبی را برای روستاییان فراهم کند.در مورد قالیبافی نیز چون یکی از شغل های زنان این روستا می باشد ، با توجه به اینکه این هنر ایرانی در روستای خان‌آباد رو به منسوخ شدن بود، انجمن جوانان روستای خان‌آباد تشکیل شد و بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را در اختیار بانوان قرار داد. فرشی که به این طریق بافته شده به فروش می‌رسد و سود حاصل به بافنده تحویل می‌شود. در حال حاضر حدود ۳۰ دار قالی در این روستا فعال است.

با توجه به تحقیقات باستان‌شناسی که در زمینه سکونت در این منطقه انجام گرفته، قدمت سکونت در این منطقه به حدود سه هزار سال پیش برمی‌گردد. در آن زمان قبیله‌ای از زرتشتی‌ها در منطقه‌ای که هم‌اکنون به نام قلعه گبری معروف است، سکونت داشته‌اند.هم‌اکنون آثار این قلعه قدیمی که در بالای کوه قرار گرفته و آثار خانه‌هایی که در دامنه همان کوه قرار داشته‌اند و زیر خاک مدفون شده‌اند، با قدمت ۲۷۰۰ تا سه هزار سال موجود است.

روستای خان آباد خمین 6 روستای خان آباد خمین

متأسفانه به علت کم‌توجهی سازمان‌های مرتبط با آثار باستانی، این منطقه چندین سال است که مورد چپاول قرار گرفته و بسیاری از آثار آن به غارت رفته است‌.

روستای خان آباد خمین نیز از دیرباز به علت وجود آب و زمین‌های مناسب جهت کشاورزی و امرار معاش و همچنین وضعیت خوب شکار و عبور کاروان‌های متعدد از این منطقه به صورت‌های مختلف مورد توجه بوده است.در گذشته نیز برای اینکه اهالی از هجوم دزدان و حیوانات وحشی در امان باشند، خانه‌ها را به صورت متمرکز و یا صورت قلعه می‌ساختند و گروهی که شامل چند خانوار بودند، داخل قلعه زندگی می‌کردند که آثار آنها کم و بیش موجود است.

با گذشت زمان و افزایش جمعیت و تامین امنیت، روستاها کم‌کم از حالت تمرکز بیرون آمده و خانه‌ها به صورت پراکنده ساخته شدند.

وجود سه قلعه گبری در منطقه بر اهمیت تاریخی این روستا تأکید می‌کند که قلعه گبری شماره یک در انتهای ضلع شرقی کوه الوند قرار دارد و با توجه به سازه‌های داخلی آن نسبت به دو قلعه دیگر بزرگ‌تر و کامل‌تر بوده و در محوطه آن انواع و اقسام سفال‌های شکسته یافت می‌شود.

قلعه گبری دوم در ضلع جنوب شرقی کوه نسار قرار دارد که نسبتا کوچک‌تر است و قلعه گبری سوم روی کوه مشرف به روستای لکان( قلاقروسی ) واقع شده است.این سه قلعه از جمله آثار به جای مانده از هزاره‌های قبل از میلاد است که متاسفانه به علت کم‌توجهی سازمان‌های مرتبط دستخوش چپاول شده و بسیاری از آثار آنها به غارت رفته است.

با توجه به اینکه در گذر زمان بسیاری از آثار از بین رفته، ولی هنوز می‌توان محدوده قلعه‌ها و دیوارهای به جای مانده از آنها و سازه‌های داخلی آنها را مشاهده کرد.چشمه‌ای در پایین دست قلعه وجود دارد که با توجه به ارتفاعی که در آن قرار گرفته، سرتاسر سال آب در آن جریان دارد و اطراف چشمه سازه‌هایی سنگی وجود داشته که آثار آن به چشم می‌خورد.

وجود شش قطعه سنگ نگاره حاکی از قدمت کهن منطقه است که متاسفانه این سنگ‌ها به طرُق مختلف به غارت رفته یا شکسته شده‌اند، اما خوشبختانه دو قطعه از آنها به جای مانده است.

دو عدد از ۴ غار در کوه الوند و در ارتفاع حدودا دو هزار متری و یکی در کوه گََره در ارتفاع ۵۰۰ متری قرار دارد و دیگری در کوه نسار در ارتفاع ۶۰۰ متری کوه واقع شده است.
با توجه به آثار به جای مانده در غارهای الوند، این غارها احتمالا در زمان‌های گذشته محل سکونت بوده‌اند، اما در سال‌های اخیر به علت حفاری‌های غیر مجاز قسمت‌های مختلف این دو غار تخریب شده است.

گفته می‌شود این غار به دریاچه‌ای که در زیر این کوه قرار دارد، منتهی می‌شود و بنا بر حکایاتی که سینه به سینه نقل می‌شود، گویا در گذشته در قسمت دامنه‌های کوه ورودی یا کانالی وجود داشته که راه دسترسی مردم منطقه به آب بوده و این ورودی با گذشت زمان تخریب شده و هم‌اکنون می‌توان آثار آن را در دامنه کوه مشاهد کرد.چه بسا که شناخته شدنش کمی از هجمه سودجویان کاسته و نگاه‌های مهربانی به احیا و نگهداریش جلب شود.

روستای خان آباد خمین روستای خان آباد خمین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *