رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ بهمن ۱۳۹۸

روستای ریکنده و کشت نیشکر

لینک این مطلب کپی شد!

روستای ریکنده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران ایران.روستای ریکنده به دلیل استقبال زیاد مسافران و گردشگران چند سالی است که به عنوان روستایی توریستی و گردشگری از آن یاد می شود.این روستا از طبیعت بسیار زیبا و نسبتا بکری برخوردار است و همچنین در بعضی از قسمت های روستا شاهد حفظ بافت روستایی جنگلی هستیم که می توان خانه های قدیمی روستایی زیادی را در آنجا مشاهده کرد.

80426499_226423775016047_4409690251837061509_n روستای ریکنده و کشت نیشکر

تاریخچه و آمار:

روستای ریکنده یکی از روستاهای دهستان کوهساران، از توابع بخش مرکزی شهرستان قائمشهر است؛ روستایی با حدود ۳۳۰ خانوار و نزدیک به هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت. این روستا حدود ۶۰ خانوار خوش‌نشین را هم در خود جای داده است. روستاهای «سیدابوصالح»، «کرچنگ»، «چپی» و شهر ارطه همسایگان «ریکنده» هستند.این روستا قدمت تاریخی دارد. وجود یک سقانفار (( اتاقک‌هایی هستند که برای استفاده‌های گوناگون ساخته می‌شوند, سقانفارها بیشتر در کنار حسینیه‌ها، مساجد یا محوطه گورستان‌ها ساخته می‌شدند)) با بیش از ۴۰۰ سال قدمت، نشان می‌دهد که ریکنده مرکزیتی فرهنگی و اجتماعی داشته و یکی از روستاهای تاثیرگذار نسبت به روستاهای اطراف است.

77252150_166972017737350_8372950381639025473_n روستای ریکنده و کشت نیشکر

محصولات روستای ریکنده :

نیشکر یکی از محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان مازندران است که محصول آن به عنوان شکر قرمز طرفداران زیادی در طب سنتی دارد اما امروزه روستای ریکنده برند اصلی این محصول در شمال کشور محسوب می‌شود.به طوری که معروف ترین و با کیفیت ترین نیشکر شمال کشور در این روستا کشت می شود.همین ویژگی هم سبب شده که چندین مستند، برنامه تلویزیونی و رادیویی در این روستا تولید و پخش شود.در بسیاری از شهرهای مازندران که شکرسرخ یا شکرقرمز مورد توجه و مصرف قرار دارد، نام شکر ریکنده به عنوان مطرح‌ترین برند این محصول از قدیم مطرح بود. حالا نیز شرایط به همین شکل است و با توجهی که نسل جدید روستای ریکنده و حتی مناطق اطراف این روستا به کشت و فرآوری این گیاه دارند، وضعیت رو به رشدی در اقتصاد سبز شکر قرمز دیده می‌شود.

از دیگر محصولات محلی معروف و مورد توجه در روستای ریکنده میتوان به انواع نان های محلی و همچنین انواع شیرینی های خانگی اشاره کرد که برای خرید مسافران عرضه می شود.همچنین شما میتوانید با سفر به این روستا از آش های محلی و خوشمزه ای که در سطح روستا به فروش میرسند خرید کرده و لذت ببرید.

resized_808367_952 روستای ریکنده و کشت نیشکر

پیشینه کشت نیشکر در روستای ریکنده:

اسناد موجود و گواه پیرمردان و پیرزنان روستا این گونه گواهی می‌دهد که ریکنده‌ای‌ها دست کم حدود صد سال است که نیشکر کشت می‌کنند. یکی از پیرمردهای ریکنده که هنوز با قامتی خمیده در این فصل کشت و فرآوری نیشکر را انجام می‌دهد «مهدی فیاض‌بخش» است. در روستا و روستاهای اطراف «مطیع عمو» صدایش می‌کنند و امروز تقریباً قدیمی‌ترین تولیدکننده شکرسرخ ریکنده است. دهه‌هاست که شکرقرمز تهیه شده توسط او در بازار مناطق اطراف برندی برای این محصول است.
شما نیز با سفر به این روستا و اقامت در آنجا میتوانید با مراجعه به کارگاه های فرآوری نیشکر از این محصول با کیفیت بهره مند شوید.

resized_808372_926 روستای ریکنده و کشت نیشکر

کسب و کار شیرین:
مورد توجه قرار گرفتن شکرقرمز ریکنده و استقبال از خرید آن در مردم و افزایش سفر مسافران و خانواده‌ها به روستا برای حضور در کارگاه‌های خانگی و خرید شکر سرخ ریکنده، سبب شد که اهالی تصمیم به افزایش سطح زیر کشت نیشکر و توسعه فعالیت‌های مربوط به فرآوری این محصول خوش طعم و ارگانیک بگیرند.اتفاق مهمی که برای نیشکر ریکنده رخ داد ثبت مراحل فرآوری بومی نیشکر و تولید شکرسرخ بود که در زمستان سال ۱۳۹۶ جشنی به مناسبت ثبت ملی نیشکر در روستای ریکنده برگزار شد تا ریکنده بیشتر از قبل سر زبان‌ها بیفتد.
در حال حاضر به جز ده‌ها کارگاه خانگی کوچک فرآوری نیشکر که در ریکنده قرار دارد، چندین کارگاه نیمه‌صنعتی هم برپا شده که به شکل امروزی و بدون دخالت دست اقدام به فرآوری این محصول می‌کنند
همه ی این اتفاقات سبب شد امروز عمده تولیدکنندگان شکرسرخ در ریکنده و مناطق اطراف، نسل تازه‌نفس دهه ۵۰، ۶۰ و حتی ۷۰ باشند که از این اشتغال بومی و سنتی برای خود شغلی دست و پا کرده‌اند.

resized_808370_379 روستای ریکنده و کشت نیشکر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *