جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای تمر قره قوزی

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ مهر ۱۳۹۵

روستای تمر قره قوزی مرکز دهستان تمران از بخش مرکزی شهرستان کلاله. ابتدا از ۳ روستای جدا گانه تحت نامهای تمر خوجه محمد ،قره قوزی علیا و قره قوزی سفلی تشکیل گردیده بود که بنابه در خواست اهالی روستا این روستا ها در جلسه ۱/۳/۸۰ طی مصوبه ۵۸۵۸۳۸/ت۲۶۱۱۸ هیات محترم وزیران با تجمیع ۳ روستا به یک روستای واحد تحت عنوان تمر قره قوزی موافقت گردید و این تصویبنامه در تاریخ ۲۲/۱۲/ ۸۰ به تأیید ریاست جمهور رسید.

این روستا هم اکنون حدود۴۲۰۰ نفر جمعیت دارد

قدمت و پیدایش روستا :

قدمت و پیدایش روستا را دقیقاً نمی توان معلوم کرد ولی از زمانهای دور در این جا ساکن بوده اند ولی از میان نوشته های خاورشناسان و تاریخ نگاران می توان نامی از این روستا پیدا کرد . از جمله وامبری خاور شناس معروف در کتاب نخبه سفید در تفضیلی احوال تراکمه و در دیگر منابع ، نام روستا دیده می شود که وی در کتاب فوق چنین اشاره نموده است قرق بزرگترین طایفه گوگلان است و ۱۰طایفه شامل گین لیک (گینگ لیگ)- قاباقلی – دهنه – چکه – گوگچه – قاراجه – تمر قارا قوزی (تمر قره قوزی) – صوفیان – کنگور آمده است .

موقعیت فرهنگی اجتماعی :

سابقه حضور استقرار مراکز فرهنگی آموزشی در این روستا به بیش از نیم قرن می رسدو هم اکنون در این روستا ۵ واحد آموزشی با ۱۰۰۰ نفر دانش آموز دختر وپسر در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی،دبیرستان مشغول به تحصیل می باشند ویک مجتمع شبانه روزی دخترانه در حال احداث می باشد.

مخابرات روستا :

مرکز مخابرات این روستا در تاریخ ۱۴/۱۱/۷۵ با ۲۵۶ شماره تلفن ثابت افتتاح و در حال حاضر نیز این مرکز با تجهیز شدن ۱۰۲۴ شماره ای ضمن ارائه سرویس به مشترکین بیشتر دارای آی سی تی ( پست بانک) بوده در امور اهالی از جمله واریز قبوض، آب ،برق، تلفن و انتقال نامه ها تسهیلاتی را به ارمغان آورده است .

وضعیت بهداشتی روستا :

سابقه احداث مرکز بهداشت در این روستا به بیش از نیم قرن می رسد همان زمان تحت عنوان درمانگاه ،خدماتی ارائه می نمود . در حال حاضر مرکز بهداشتی و در مانی این روستا با ۱۸ نفر پرسنل زحمتکش از قبیل پزشک ، ماما ، کاردان مبارزه با بیماری ها ، کاردان بهداشت محیط ، کاردان تنظیم خانواده وبهورز در این مرکز و ۷ خانه بهداشت به ۱۰هزار نفر از اهالی روستاهای دهستان تمران ارائه خدمات مشغول می نماید.

موقعیت طبیعی و آثار باستانی :

روستای تمر قره قوزی در مکانی صاف و هموار قرار دارد که اطراف آن دره های با عمق ملایم و سرسبز قرار داشته که چشم انداز خوبی به آن داده است و بخاطر عبور مسافران از مسیر مراوه تپه به گنبد گردشگران غرب استان به طرف خالدنبی و اهالی روستاهای شمالی این روستا به کلاله ، این روستا را به چهار راهی تبدیل نموده که می توان فرصت خوبی باشد . از نظر وجود آثار باستانی ،دیوار اسکندر یا قزال آلانگ از وسط این روستا عبور می کند تپه باستانی قره تپه در غرب آن و تپه های ایشان تونگی ،عباس خوجه ، قراد و قربانگلدی در شمال این روستا وجود دارد .

13649384 857347384369181 1861450001 n روستای تمر قره قوزی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 4.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *