رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای بسک ، بهترین روستا در ششتمد سبزوار

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ فروردین ۱۳۹۹

روستای بسک ، بهترین روستا در ششتمد سبزوار می باشد .معنی لغت بسک یعنی بهترین و این روستای ،روستایی ست که مردمانش به پشتوانه افتخارات متعدد زادگاهشان از غرور و عزت نفس تحسین برانگیزی برخوردارند و به شهر و روستای خود به شدت عشق می ورزند.افتخارات بسک هم در زمینه جاذبه های طبیعی و هم در زمینه توانمندی های انسانی است.

جاذبه های طبیعی این روستای کوهپایه ای سبزوار که آن را در زمره یکی از دیدنی ترین مناطق دیار پرافتخار سربداران قرار می دهد باعث شده به گفته وبلاگ نویسان محلی بسک جزء ۵ روستای اول بخش ششتمد در زمینه جاذبه های طبیعی و کوهستانی قرار گیرد.ناگفته نماند که خود بخش ششتمد ، یکی از زیباترین بخش های شهرستان سبزوار به لحاظ جاذبه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی است به طوری که در سالهای اخیر هیئت دولت آن را به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری معرفی کرده است.

-بسک-ششتمد1 روستای بسک ، بهترین روستا در ششتمد سبزوار

هوش و توان علمی بالای مردمان این روستا باعث شده است در سال های اخیر یکی از نوابغ دانشگاهی و چهره های سرشناس علمی و اجتماعی در عرصه حفاظت از محیط زیست از این روستای سبزوار شهر دانشوران بیدار ظهور کرده و فامیل بسکی را به یک فامیل آشنا در کشور تبدیل کند.دکتر غلامعلی بسکی این همشهری سبزواری ماست که شهرت و محبوبیتی خاص در جامعه حامیان محیط زیست ایران به دست آورده است.بسک روستایی است در فاصله ۳۳ کیلومتری جنوب سبزوار و در دامنه شمالی کوه میش در داخل دره ای بسیار زیبا.

نرسیده به شهر ششتمد درست مقابل پمپ بنزین جاده ای به سمت غرب جدا شده که با گذشتن از پیچ و خم های زیاد و عبور از روستای برازق و ادامه مسیر به سمت جنوب به دامنه کوه میش نزدیک می شود.با عبور از روی رودخانه و گردنه پر شیب آن به فاصله کمتر از ۵۰۰متر روستای زیبای بسک در داخل دره ای سرسبز و کوهستانی از پس درختان و مزارع قابل مشاهده است.

-بسک-ششتمد2 روستای بسک ، بهترین روستا در ششتمد سبزوار

نزدیکترین کوه در سمت شرق روستا کوه بنو نام دارد.در حقیقت روستا در داخل دره ای نسبتا باریک که از جنوب به سمت شمال پهنای آن زیاد میشود بوسیله کالی که از وسط آن میگذرد به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می شود.دامنه های کوهستانی کوه میش و کوه های اطراف ، چشمه سارها ، کلاته ها (بسک بالا ، بسک پایین ، کلاته ، تنگل و اقلیدر) رودخانه بسک با آب دائمی در تمام سال از مهمترین جاذبه های بسک ششتمد می باشد.
کال نیزار ، حاشیه رود خانه با چشمه سارها، بسک بالا و پایین ، باغات دیم بادام وباغات میوه (گردو ،انگور و…)کلاته های بنو، تنگل و اقلیدر و چشمه خرججیه جه و…. از مناطق فوق العاده زیبا محسوب میشود.

جمعیت ثابت بسک در حدود ۵۰ حانوار میباشد و نزدیک به نیمی از جمعیت آن در سه دهه اخیر به تهران و بقیه به شهر سبزوار مهاجرت کرده اند.از رونق افتادن قالیبافی ، خشکسالی های اخیر ، تفاوت فاحش درآمد بین شهر و روستاها ، کمبود زمین و بیکاری از دلایل مهم کاهش شدید جمعیت در روستاست.
مهمانوازی اهالی روستای بسک در منطقه به نام است.بسکیان به مردمی سخت کوش ، زرنگ و هنرمند و متدین شناخته شده اند.
آداب و رسوم روستای بسک نیز خود یکی دیگر از جاذبه های مهم ششتمد محسوب میشود،عید نوروز ، رسوم ازدواج و ختنه سوران ،مجالس مذهبی ،کارگاه های شیره پزی و …

به ویژه جشن عروسی و کارگاه شیره پزی انگور که جمعیت زیادی از روستاها ی اطراف و ششتمد ، سبزوار و تهران به خود جذب می کند. بازی های محلی به ویژه در نوروز مانند تیله بازی ، آرا بازی ، مندلی فوزولک و…از رونق خاصی برخور دار است.
روز اول عید با عرض تسلیت به خانواده های عزادار در طول سال دید و بازدید بزگتر ها شروع می شود و تا روز ۱۳ ادامه دارد جشن و آواز به همراه رقص محلی در دل طییعت بکر کوه میش و رودخانه آن از رسوم روز ۱۳ بدر است.
مراسم عروسی در روستای بسک جزء تاب ترین رسوم منطقه ششتمد میباشد، حنابندان در شب اول، اسب سواری داماد،پرتاب قند و سیب توسط داماد ، به حمام رفتن داماد و عروس و ریحتن شاباش و پول بر سر آنها ،چاوشی ها و آوازهای آبدار و پر معنی با ذکر صلوات ، رقص های دیدنی محلی و….گوشه ای از این جشن با شکوه است.

-بسک-ششتمد3 روستای بسک ، بهترین روستا در ششتمد سبزوار

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *