رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۴۰۱

روستاهای گرگان ( معرفی ۹۶ روستای گرگان )

اشتراک گذاری

روستاهای گرگان را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد .۹۶ روستای گرگان که در استان گلستان واقع شده اند و طبیعتی بی نظیر دارند . نمونه بارز آنها روستای نهارخوران و روستای زیارت است که سالانه پذیرای گردشگران زیادی می باشند . در ابتدا با شهرستان گرگان آشنا خواهیم شد .شهرستان گرگان یا «استرآباد» یکی از شهرستان‌های ایران است که در شمال ایران در استان گلستان قرار گرفته‌است و مرکز این استان می باشد. شهر گرگان مرکز این شهرستان است و جمعیت شهرستان در سال ۱۳۹۵، برابر با ۴۸۰۵۴۱ نفر (۱۵۰۶۴۹ خانوار) بوده‌است . مردم شهرستان گرگان با زبان طبری و فارسی گرگانی سخن می‌گویند.اقوام آن شامل ساکنان بومی گرگان، مازنی‌ها، کتولی‌ها، سیستانیها، ترکمنها، شاهرودیها، آذریها و برخی خراسانی‌ها و بلوچ‌های مهاجر می‌باشند.

روستاهای گرگان

موقعیت جغرافیایی

شهرستان گرگان مركز استان گلستان میباشد و در طول جغرافیایی ۲۶/۵۴ و عرض جغرافیایی ۵۰ / ۳۶ واقع شده است . ارتفاع شهر از سطح دریا ۱۶۰ متر است . از نظر طبیعی این شهرستان از دو منطقه كوهپایه ایی و جلگه ای تشكیل شده كه كوهپایه در قسمت جنوبی دشت گرگان است و مهمترین قلل آن شاهكوه و شاهوار میباشد و قسمت جلگه ای در شمال و دنباله دشت گرگان است و مهمترین رودهای این منطقه كه به دریای خزر میریزند رودهای گرگان قره سو كفشگیری و زیارت هستند .

روستاهای گرگان

آب و هوای شهرستان گرگان

آب و هوای این ناحیه معتدل خزری یا مدیترانه ای است كه بطور معمول از غرب مازندران بارش كمتری دارد . هر چند تابستانهای آن نسبتاً گرم و شرجی است. اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع است و کوه ، جنگل و چمنزار ، جلگه و دشت ، بیابان و شوره‌زار ، دریا و خلیج ، رودخانه و تالاب و زمین کشاورزی را شامل می‌شود .

روستاهای گرگان

اقتصاد گرگان

شهر گرگان و منطقه پیرامونش که از نیمه سال ۱۳۷۶ شمسی پس از شصت سال تلاش به صورت رسمی به استان گلستان موسوم شده از یکم دی ماه ۱۳۱۱ شمسی به دستور رضا شاه پهلوی تاکنون به نام گرگان و دشت شهرت داشته است .از نظر اقتصادی با وجود شرایط مناسب كشاورزی دامپروری و صنایع وابسته به كشاورزی مثل كارخانه جات روغن كشی و پنبه پاك كنی چهره این شهر در سال های اخیر دگرگون شده است . قابل ذكر است كه این شهرستان یكی از قدیمی ترین كارخانه جات بافت پارچه های ابریشمی و حریر را داشته كه پارچه های آن بسیار معروف بوده است .

روستاهای گرگان
گرگانی ، سیستانیها و نیز سبزواریها ، کاشمریها ، شاهرودیها ، مازندرانیها ، بسطامیها و بیارجمندیها ، قزاقها ، سادات ، بلوچها ، ترکمنها از مردمان ساکن این شهر هستند .بافت تاریخی گرگان ، با مساحتی بالغ بر ۱۵۰ هکتار سومین بافت با ارزش و دارای سبک معماری پس از یزد واصفهان است و وسیع‌ ترین بافت تاریخی شمال ایران است . بافت تاریخی این شهر در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید که محدوده آن منطبق بر محدوده قاجاری شهر استرآباد است .شهر گرگان (استراباد) در دوران قاجار ۶ محله بزرگ به نام‌های سرپیر ، دربنو ، سرچشمه ، میخچه‌گران ، نعلبندان ، سبزه‌مشهد و میدان داشت که دارای چندین محله فرعی مثل پاسرو، میرکریم، دوشنبه‌ای ، شیرکش ، باغشاه ، دباغان ، شاهزاده قاسم و… بوده‌اند .این ۶ محله و محلات فرعی هنوز هم به همین نام‌ها وجود دارند و بیشتر مساجد و تمام تکایای قدیمی و زیارتگاه‌ها و مکان‌های مذهبی شهر نیز در همین محلات قرار دارند که امروز بافت قدیم و معماری سنتی و تاریخی این شهر و بخش عمده‌ای از میراث فرهنگی این دیار را تشکیل می‌دهند، همچنین قزاق‌ محله که محل سکونت قزاق‌هاست جزو محله‌های قدیمی گرگان به‌شمار می‌آید .

سوغات این شهرستان شامل نان خرمایی، حلوا اوماج، نان پادرازی، نان زنجبیلی، سرغربیلی و … می‌باشد.

روستاهای گرگان

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان گرگان
دهستان استرآباد جنوبی
دهستان انجیرآب
دهستان روشن آباد
شهرها: گرگان ، جلین

بخش بهاران
دهستان استرآباد شمالی
دهستان قرق
شهرها: سرخنکلاته ، قرق

روستاهای گرگان

روستاهای گرگان

روستای آلفن

آلفن، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۵۶ نفر بوده است.

روستای آهنگرمحله

آهنگرمحله در زبان محلی)، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۹۰۸ نفر بوده است.

روستای ابراهیم‌آباد

ابراهیم آباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۸۰ نفر (۴۶ خانوار) بوده است.

روستای اتراچال

اتراچال، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۵۵۵ نفر بوده است.

روستای اسبومحله

اسپومحله، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. نام صحیح این روستا اسپو محله است.مردم اسپو محله به زبان طبری گویش میکنند.واژه اسپو، خلاصه شده عبارت اسپهبدان می باشد.این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۴۱ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد جلین

اسلام آباد جلین، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۲۸۸ نفر (۲۷۸ خانوار) بوده است.

روستای اصفهان‌کلاته

اصفهان‌کلاته ، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. مردم این روستا به زبان طبری و فارسی سخن می گویند.این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۶۶ نفر بوده‌است. این روستا دارای فرهیختگان بسیار زیادی می‌باشد که می‌توان قاطعانه آن را یکی از مراکز علمی استان گلستان نامید. شغل اصلی مردمان این روستا کشاورزی می‌باشد. این روستا اولین دهکده سبز ایران نیز نامیده شده‌است.
محصولات کشاورزی روستای اصفهانکلاته غالبا برنج ، گندم ، لوبیا روغنی و سیب زمینی و است که به تازگی اهالی آن به ایجاد باغ‌های میوه رو آورده‌اند .روستای اصفهانکلاته به لحاظ موقعیت آب و هوایی مناسب و نیز به دلیل همجوار بودن با جنگل گرمابدشت و جنگل روستای قرن آباد به عنوان اولین دهکده سبز استان گلستان و نیز کشور در سال ۱۳۸۳ معرفی گردید .
ساکنان اصیل آن دسته از ساکنانی هستند که از زمان تأسیس روستا در آنجا بودند و هستند و جمعیت عمدهٔ روستا را نیز تشکیل می دهند از جمله خانوده‌های طبرسا و طبری را می‌توان نام برد.
ساکنان جدید آن دسته از ساکنانی هستند که در سال‌های اخیر( از صد سال پیش تا به الان) به روستا مهاجرت کردند و هم‌اکنون نیز در این روستا ساکن هستند. مانند خانواده های(اعتراف،اقامحمدی،مهاجر،محبی پور و…)

روستای الوکلاته

الوکلاته،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۵۷۲ نفر بوده است.

روستای امیرآباد

امیرآباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۳۷۸۲ نفر بوده است.

روستای اوجابن

اوجابن، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. اوجابن از شرق به روستای کریم اباد و از شمال غربی به روستای قلعه محمود و شیر علی اباد و از جنوب به روستای زنگیان یا زنگی محله ختم میشود.فاصله‌ی روستا تو کمربندی ۳ کیلومتر و تا مرکز شهر گرگان(فلکه شهرداری) هفت کیلومتر میباشد.این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است. مردم اوجابن به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای باغ گلبن

باغ گلبن، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۹۲ نفر بوده است.

روستای بلبل‌تپه

بلبل‌تپه، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۷۷ نفر بوده است.

روستای بلوچ‌آباد

بلوچ‌آباد،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده است.

روستای تخشی‌محله

تخشی‌محله، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا از شرق در همسایگی للدوین و از غرب همسایه حیدرآباد و از سمت شمال منتهی به دشت گرگان است.این روستا در دهستان روشن آباد قرار دارد و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن برابر با ۴۸۶ نفر بوده‌است.

روستای تقرتپه

تقرتپه،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۰۰۹ نفر (۳۰۰خانوار) بوده‌است.

روستای تقی‌آباد

تقی‌آباد،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۹۱۲نفر (۴۸۱خانوار) بوده است.

روستای تورنگ‌تپه

تورنگ‌تپه، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۶۹ نفر بوده است.

روستای توسکاستان

توسکاستان، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۲ نفر بوده است.

روستای توشن

روستای توشن، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۴۹ نفر بوده‌است. این روستا تقریباً در ۳ کیلومتری جنوب گرگان در استان گلستان قراردارد.

روستای تیمورآباد

تیمورآباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۵۵ نفر بوده است.

روستای جعفرآباد

جعفرآباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۶۳ نفر بوده است.

روستای جلین سفلی

روستای باغ گلبن، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۵۴۸ نفر بوده‌است.

روستای جهان‌آباد سفلی

جهان‌آباد سفلی،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. بین روستاهای جهان‌آباد علیا –بلبل تپه قرار دارد و از راه مرزنکلاته فاصله تا گرگان حدود ۲۸ کلیومتر و فاصله تا آق‌قلا از راه عثمان‌آباد حدود ۱۷ کیلومتر می‌باشد. اقای مرحوم محمد بلوچی یکی از بنیانگذاران روستا می‌باشد.
این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۱۸۳نفر (۲۸۸خانوار) بوده‌است.[۱] که تعداد ۱۰ خانوار بلوچ ۲۷۰خانوار سیستانی و۱۸ خانوار کاشمری هستند.

روستای جهان‌آباد علیا

جهان‌آباد علیا،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۲۰ نفر (۵۱ خانوار) بوده است.

روستای جهان‌تیغ

جهان‌تیغ، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۱۲۹ نفر (۲۵۷ خانوار) بوده‌است.

این روستا توسط عده ای از مهاجرین سیستانی ساکن در استان گلستان که از افراد طایفه جهان تیغ بودند به وجود آمد. وجه تسمیه این نامگزاری نیز نام خانوادگی این افراد بوده‌است. که طایفه جهانتیغ و اشترک بیشترین جمعیت را نسبت به سایر طایفه های ساکن در این روستا دارند.طوایف گلوی شیرزهی سارانی حاجی حسینی دیگر افراد ساکن در این مکان هستند.

روستای چالکی

چالکی، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۸۶ نفر بوده‌است.

روستای چنارقشلاق

چنارقشلاق، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۳۳۹ نفر بوده است.

روستای چوپلانی

چوپلانی،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۰۴ نفر بوده است.

روستای چهارباغ

چهارباغ، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده است. البنه جمعیت ان در تابستان بالغ بر ۵۰۰ خانوار است که به دلیل سرمای شدید زمستان به گرگان و شاهرود مهاجرت می کنند.

روستای چهارچنار

چهارچنار،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۰۵۵ نفر بوده است که ۱۷۰نفر دانش اموز می باشند.و یک دبستان ابتدایی ۶ کلاسه.و خانه بهداشت می باشد.عمده فعالیت مردم این روستا کشاورزی و دامپروری می باشد.روستا دارای دورشته قنات با قدمت بیش از ۳۰۰ سال با نام ملک علی و لطفو می باشد.نام قدیم این روستا دمسک بوده که محل اردوگاه لشکر قاجاریه بوده و به دلیل وجود چهار اصله درخت چنار قدیمی در داخل روستا به چهار چنار تغییر نام داد.

روستای حسین‌آباد ملک

حسین‌آباد ملک،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۱۷۱نفر (۲۹۶خانوار) بوده است.

روستای حیدرآباد

حیدرآباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار دارد و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۵۹۷ نفر بوده است. مردم حیدرآباد به زبان مازندرانی گویش می‌کنند. اکثراهالی روستاازسادات بوده که شامل طوایف، میرصالحی ،میرآئیز،صمدی وحسینی می شودوازدیگرطوایف حیدرآبادمیتوان از قدمنان، قجر،آزاده،ورامینی،اسدیان،اسلامی،مهاجرو…نام برد

روستای خیرات

خیرات ، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۳۷۷ نفر بوده است.

روستای درآسیاب

درآسیاب، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۱۴ نفر (۷۸ خانوار) بوده است.

روستای درویش‌آباد

درویش‌آباد،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۳۸۰نفر (۹۹خانوار) بوده است.

روستای دودانگه

دودانگه، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا از ضلع جنوب غربی با روستای اصفهانکلاته و از ضلع شرقی با روستای آهنگر محله همسایه می‌باشد . شغل غالب مردم کشاورزی و دامداری به روش سنتی می‌باشد .مردم این روستا به زبان طبری استرآبادی و فارسی سخن می گویند.این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۷۸ نفر بوده‌است.

روستای رستم‌کلاته سادات

رستم‌کلاته سادات، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. محصولات:برنج_سیب زمینی_لوبیاروغنی_گندم_پنبه_باقلا_ ذرت_سیاه دانه(اولین بار سال۲۰۲۰) این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماریی جمعیت آن حدود۹۰۰ نفر (۲۰۰ خانوار) بوده‌است.

روستای زنگیان

زنگیان (گرگان)، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. روستای زنگیان/گرگان/گلستان روستای زنگیان از توابع بخش مرکز ی گرگان، یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای استان گلستان است که در شمال گرگان و در مجاورت آن قرار گرفته و فاصله اندکی با مرکز استان دارد. این روستا از سمت شمال و شمال شرقی به روستای اوجابن و کریم آباد، از سمت جنوب به شهرستان گرگان، از سمت غرب به شهرک افسران و از سمت شرق به شهرک جدید مسکن مهر و ایستگاه راه آهن گرگان محدود شده است.روستای زنگیان ۴۵۵۷ نفر جمعیت دارد. مردم روستای زنگیان از اقوام طبری تبار هستند و به زبان مازندرانی سخن می گویند.

روستای زیارت

روستای زیارت روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۲۸۰ نفر بوده‌است.زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد. در سال ۱۳۸۵ خورشیدی حدود دو هزار نفر در روستای زیارت زندگی می‌کردند. این روستا گالش‌نشین است اما گالش‌ها در این منطقه در حال ترک سبک زندگی گله‌داری سنتی و مقیم شدن و اشتغال به کارهای کشاورزی و ساخت‌وساز هستند.

روستاهای گرگان
از اماکن دیدنی این روستا می‌توان به آبشارهای آن، چشمه آبگرم، امامزاده و همچنین بافت قدیمی روستا نام برد. از نکات جالب در مورد این روستا، میانگین عمر بالای مردم آن است که علت آن نیز زندگی طبیعی و استفاده از مواد غذایی جنگلی است.

زیارت به علت برخورداری از هوای نسبتاً خشک و خنک بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد. روستای زیارت به سرعت رو به گسترش است اگر چه از آغاز سال ۱۳۸۳ استانداری گلستان بدون هر گونه برنامه مشخصی محدودیت‌هایی را برای ساخت‌وساز ایجاد کرده ولی آپارتمان‌سازی در این روستا با شتاب فراوان ادامه دارد.
گویش زیارتی گونه‌ای از زبان طبری است و زیر شاخه طبری استرآبادی قرار دارد. گالش‌های زیارت خود را مازندرانی می‌دانند اما زبان مادری خود را گونه‌ای مجزا به نام زیارتی (و نه گالشی یا مازندرانی و نه حتی گرگانی) می‌نامند.برخی نیز گویش رایج در این روستا را «زبان روستایی» می‌خوانند. بسیاری از جوان‌ترها ترجیح می‌دهند به فارسی صحبت کنند.

روستاهای گرگان

هر چند گونه زبانی روستای زیارت دارای حالت کُنایی (ارگاتیو) نیست اما بقایایی محدود از وجود یک ساخت کهن کنایی در آن به چشم می‌خورد. گویش زیارتی به شدت تحت تأثیر زبان فارسی است و این تأثیر در تمام سطوح صرفی، نحوی و واژگانی این گویش مشاهده می‌شود. این گویش ولی همچنان هویت طبری خود را حفظ کرده که به ویژه در نظام فعلی آن به روشنی قابل مشاهده است.

روستاهای گرگان
گالش‌های طبری شاخه ای از اقوام طبری تبار هستند که در مناطق کوهستانی استان‌های گلستان و مازندران زندگی می‌کنند و به زبان طبری سخن می گویند.گالش یا گاولش «Galeš»، در زبان طبری معنای گاوبان را می‌دهد. بعبارت ساده‌تر گالش یعنی کسی که دامداری می‌کند و گاو و گوسفند پرورش می‌دهد. کلمه گالش از ریشه سانسکریت گئورکش «Gao-rakš» گرفته شده‌است «Gao» به معنی گاو و «Rakš» به معنی پاییدن و نگهبانی کردن است. همچنین در زبان طبری به چوپان گاو گالش «Galeš» و به چوپان گوسفند کرد «kerd» گفته می‌شود. در متون کهن طبری از کلمه گالش به معنای چوپان استفاده شده‌است.

روستاهای گرگان

روستاهای گرگان

روستای سدن

سدن، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن‌آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۵۳۹ نفر بوده‌است. که در جنوب روستا کوه واقع شده‌است و از سمت غرب روستای کلاسنگیان و از سمت روستای سدن متعلق به علی‌قلی خان هزارجریبی بوده که در دوره‌های هفتم تا دهم مجلس شورای ملی نمایندگی گرگان را به عهده داشت.

روستای سرکلاته کفش‌گیری

سرکلاته کفش‌گیری، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۸جمعیت آن ۹۶۷ نفر (۲۴۰ خانوار) بوده است.

روستای سعدآباد

سعدآباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. از مناطق دیدنی روستای سعدآباد جنگل رنگو ( مساده) و امام زاده آن میباشد.اهالی سعدآباد به طبری مازندرانی و با لهجه هزارجریبی صحبت میکنند. مردمان سعدآباد و اهالی قدیمیه گرگان سعدآباد را سادِوا مینامند.ناگفته نماند که یک سعدآباد دیگر در شهرستان شمیرانات تهران قرار دارد که مردم بومی و قدیمی آنرا سادِوا مینامند که در گذشته جز طبرستان بزرگ بود.
این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت ان ۱۸۲۴ نفر بوده است.

روستای سلطان‌آباد

سلطان‌آباد،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۳۶۸ نفر (۳۲۳ خانوار) بوده است.

روستای سلیمان‌تپه

سلیمان تپه، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۱۹ نفر بوده است.

روستای سیاهتلو

سیاه تلو، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا زادگاه شهید مدافع حرم افشین ذورقی بحری می باشد.این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۱۵ نفر بوده است. مساحت این روستا ۱۹.۲ هکتار می باشد.

روستای سیدمیران

سیدمیران، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. از جاذبه های گردشگری و تفریحی روستا می توان از جنگل سور چشمه، منطقه جنگلی بز بکش، جنگل شصت کلا و آبشار بارانکوه نام برد.سید میران تاریخ ۷۰۰ ساله دارد که کتابی بنام تاریخ ۷۰۰ ساله سید میران نوشته شده است که نویسنده آن حسین قلی ساورعلیا کار نوشتن کتاب را بر عهده داشته است.

روستای سیستانی‌محله

سیستانی محله، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و حدود ۹۰۲ نفر جمعیت دارد.

روستای شاه‌کوه سفلی

شاه کوه، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. شاهکوه روستایی است کوهستانی واقع در البرز مرکزی که از شمال به گرگان و از جنوب شرقی به شاهرود و از جنوب غربی به دامغان می‌رسد و از نظر تقسیمات استانی در حوزه استان گلستان قرار می‌گیرد. این روستا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری دریا قرار دارد و با شهرهای گرگان و شاهرود ارتباط زمینی از طریق راه شوسه دارد. شاهکوه به علت موقعیت کوهستانی خود دارای تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی سرد است و مردم آن به کارهای کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند. در پاییز و زمستان مردم این منطقه به علت سردی هوا و عدم امکان کشت‌وکار به شهرهای گرگان کوچ می‌کنند. اما در تابستان شاهکوه جمعیت فراوانی را در خود جای می‌دهند و جمعیت آن به حدود پانصد خانواده می‌رسد.
موقعیت و تاریخچه
روستای شاه‌کوه از توابع بخش مرکز شهرستان گرگان، در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان قرار دارد. این روستا، از شمال به کوه خوش دشتی، از غرب به کوه شیرکش، از جنوب به کنودره و رودخانه فصلی رودبار دله محدود می‌شود. کوه سیاه‌پوش و کوه ترکه چال از دیگر کوه‌های اطراف این روستا هستند. کوه گاوکشان در ۶ کیلومتری جنوب شرقی روستا و کوه سرلیسه در ۵ کیلومتری شمال روستا واقع شده‌اند.روستای شاهکوه، تحت تأثیر اقلیم کوهستانی زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد. ارتفاع روستا از سطح دریا ۲۵۴۰ متر و میانگین بارندگی سالانه آن ۵۸۴ میلی‌متر گزارش شده‌است.

رابینو، در سفرنامه خود از کاروانسرای قزلق و رباط سفید در فاصله چند کیلومتری آن یاد کرده‌است. این روستا در گذشته، در مسیر جاده اصلی و شاهراه ارتباطی بین خراسان بزرگ و شاهرود بوده‌است.براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵، روستای شاهکوه ۶۷۱ نفر جمعیت داشته‌است که در سال ۱۳۸۵ به ۷۰۰ نفر افزایش یافته‌است.درآمد اکثر مردم روستای شاهکوه از فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‌شود. تعدادی از مردم نیز در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند.
محصولات عمده زراعی آن شامل گندم، جو، سیب‌زمینی و سبزیجات است. انواع محصولات باغی از قبیل زردآلو، سیب و بادام در روستا به عمل می‌آید.

روستای کوهستانی شاهکوه با بافت مسکونی متراکم در شیب ملایمی استقرار یافته‌است. سقف خانه‌ها، مسطح با پوششی از کاهگل و چوب است که اکثراً در یک طبقه و ندرتاً دو طبقه ساخته شده‌اند. کالبد خانه‌ها و کاربری فضاهای درونی آن از نوع فعالیت و معیشت ساکنین متأثر شده و با اقلیم کوهستانی منطقه سازگاری یافته‌است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها عمدتاً بومی و شامل سنگ، گل، خشت و چوب می‌باشد.
این روستا دو محله بزرگ به نام ده میان و ده دره دارد.

جاذبه‌های گردشگری
روستای شاهکوه در امتداد دره دینو و کنودره واقع شده‌است و پیرامون آن را کوه‌های خوش دستی، شیرکش، ترکه چال، سیاهپوش، گاوکشان و سرلیسه فرا گرفته‌اند. کوه نیمه جنگلی و بسیار زیبای سرلیسه در ۵ کیلومتری شمال غربی روستا، با ارتفاع ۲۹۱۰ متر یک مقصد طبیعت گردی است و کوهنوردان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند. رشته کوه گاوکشان در ۶ کیلومتری جنوب غربی روستا واقع شده و با ارتفاع ۳۸۱۳ متر یکی از بلندترین ارتفاعات استان و سرچشمه رودهای سرتنگه، چهارده و آب ترودبان است. دامنه‌های شمالی این کوه به شهرستان گرگان و دامنه‌های جنوبی آن به شهرستان‌های شاهرود و دامغان مشرف است. یخچال‌های طبیعی رشته کوه‌های گاوکشان، بر زیبایی و جذابیت ارزش‌های گردشگری ورزشی آن افزوده‌است.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا می‌توان به رودخانه فصلی رودبار دله اشاره کرد. کاروانسراهای قزلق و رباط سفید آثار تاریخی برجسته نزدیک این روستا است. این کاروانسرا در ۴ کیلومتری شمال روستای چهارباغ و در مسیر راه دهانه قزلق به شاهکوه قرار دارد. رابینو در سفرنامه خود از این کاروانسرا یاد می‌کند. در ساخت کاروانسرا بیشتر از سنگ، آجر و گچ استفاده شده و شامل تالار، قهوه‌خانه، اتاق‌ها و دالان‌های فراوان و سقف گنبدی می‌باشد. چشمه ضلع شمالی کاروانسرا، آب آن را تأمین می‌کرده‌است. این کاروانسرا در مسیر راه باستانی و شاهراه خراسان به شاهرود ساخته شده‌است. این روستا از طریق شهر گرگان، با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.

روستای شمس‌آباد

شمس‌آباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۵۶۷نفر (۱۴۱خانوار) بوده است.

روستای شموشک سفلی

شموشک سفلی، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۳۵ نفر بوده‌است.

روستای شموشک علیا

شموشک سفلی، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۸۸۲ نفر (۲۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای شیرعلی‌آباد

شیرعلی آباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. نامگذاری شیرعلی آباد بر پایه نام «شیرعلی شیرخان (شیخ ویسی)» فرزند یوسف انجام گرفته بود.اکثر اقوام این روستا سیستانی و از طائفه شیخ ویسی میباشند.
این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۳۹ نفر (۱۱۰ خانوار) بوده است.

روستای علی‌آباد کنار شهر

علی‌آباد کنار شهر،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا دارای جمعیتی بالغ بر ۱۴۱۰ نفر و ۴۱۰ خانوار میباشد.این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۱۰ نفر بوده است.

روستای عیسی‌محله

عیسی‌محله، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۶۰ نفر بوده است.

روستای فته‌باغ

فتحه باغ یا فتح باغ یا فته باغ ، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. پل ورودی شهر گرگان ( از مسیر ساری ) از زمان قدیم به نام همین روستا یعنی فتحه باغ نامیده می شده است ‌.این روستا از شمال شرق به روستای لاملنگ ، از شمال غرب به روستای عیسی محله ، از شرق به تپه راهنمایی ، از غرب به جاده روستای هاشم آباد ، از جنوب شرق به ستاد فرماندهی انتظامی استان گلستان و از جنوب به بزرگراه گرگان ساری و ورودی شهر گرگان و هتل آذین متصل است .ساکنان روستا از اقوام هزارجریب ، کاشمری ، سبزواری ، ترک قوچان ، سیستانی هستند که علاوه بر لهجه و گویش خاص خود از لهجه و گویش گرگانی بسیار زیاد استفاده می کنند .
اکثر اموات این روستا در قبرستان امامزاده سلیمان روستای لاملنگ و یا امامزاده عبدا… در شهر گرگان دفن گردیده اند .
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی علی اکبر دیلمی ارباب دو روستای فتحه باغ و لاملنگ بود و حجم زیادی از زمین ها و املاک این دو روستا جزء اموال او بود و پس از انقلاب اسلامی حدود ۹۵ درصد از زمین های او توسط دولت بین افراد ساکن در این دو روستا و کشاورزانی که بر روی زمین ها کار و تلاش می کردند به صورت اقساط با قیمت بسیار کم تقسیم و فروخته شد . و مابقی به زمین ها به برادر و خواهر او واگذار گردید .
شغل اصلی اکثر ساکنان روستا کشاورزی و باغداری است و در این بین تعدادی هم دامدار هستند و ساکنان در کنار شغل اصلی کار های دیگر مانند رانندگی تاکسی و وانت ، معلمی ، بنایی و … هم انجام می دهند .
محصولات اصلی کشاورزی روستا شامل خیار ، گوجه ، کلم ، گندم ، تخمه کدو ، کلزا است . در گذشته پنبه اصلی ترین محصول کشاورزی روستا بود که به دلیل عدم حمایت توسط مراجع مربوطه دیگر کشاورزان نسبت به کاشت آن تمایلی ندارند .
این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده است.

روستای فخرآباد و گلند تاریکی

فخرآباد و گلند تاریکی، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۳۹۵ نفر (۳۲۵ خانوار) بوده است.

روستای فوجرد

فوجرد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۹۲ نفر بوده‌است.نشانی این روستا، گرگان، کمربندی جدید گرگان ( جاده سرخنکلاته، روستای فوجرد) می‌باشد .همسایگان این روستا، روستاهای کماسی و اتراچال می‌باشد .قوام روستای فوجرد، به ترتیب قومیت ، فارس(تات ، کاشمری، شاهرودی) ، ترک ، سیستانی و بلوچ می‌باشد .

بزرگترین طایفه این روستا، طایفه بزرگ حسینی فوجردی می‌باشد و از دیگر خانواده‌های این روستا می‌توان به خانواده‌های صادقی ، شفیعی ،اسکندری، فوجردی، قاسمی، علیمردانی ، عباسی، بیات ، لکزایی، زیارتی ، ملک زاده ، اربابی اشاره نمود.

روستای فیض‌آباد

فیض آباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۹۱۱ نفر (۲۱۱ خانوار) بوده است.

روستای قرن‌آباد

روستای قرن‌آباد در ۲۰ کیلومتری شهرستان گرگان در استان گلستان قرار دارد و به لحاظ تقسیمات سیاسی- اداری وابسته به این شهرستان است. طول و عرض جغرافیایی روستا به ترتیب (۵۵ و ۵۳) و (۴۴ و ۳۶) بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۷۰ متر است.
از نظر وضعیت طبیعی و اقلیمی دارای آب و هوای نیمه خشک معتدل و نیمه مرطوب است و به دلیل قرار گرفتن در کناره‌های جنگل از درصد رطوبت بالایی برخوردار بوده به طوریکه میزان متوسط بارندگی سالانه آن ۶۲۵ میلیمتر است. این روستا جزء مناطق خوش آب و هوای شهرستان گرگان است و با داشتن رودخانه‌ای زیبا و جنگل محیط مناسبی برای زندگی پژوهشگران است.
طبق آخرین آمار (اسفندماه ۱۳۸۲)، جمعیت روستا ۲۱۰۹ نفر و تعداد خانوار ۵۰۸ است.غالب جمعیت قرن‌آباد به کار کشاورزی و دامداری مشغولند ولی عده‌ای نیز از طریق مشاغل آزاد و صنعتی گذران می‌کنند.

فراورده‌های کشاورزی روستا نیز پنبه، گندم، جو، برنج، سیب‌زمینی و سویا است. بیشتر دامداری آنها هم گاوداری است که از نظر تولید در بخش خودکفایی ابتدایی قرار دارند.

روستای قرن‌آباد

قرن آباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۹۶۱ نفر (۵۰۷ خانوار) بوده است.

روستای قلعه محمود

قلعه محمود، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۶۷ نفر بوده است .همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای گرگان آشنا شوید .

روستای قلندرمحله

قلندرمحله، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۱۸ نفر بوده‌است.

روستای قلی‌آباد

قلی‌آباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۶۱۷نفر (۳۹۲خانوار) بوده است

روستای کریم‌آباد

کریم آباد ، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۸۰۸ نفر (۷۳۵ خانوار) بوده‌است.
زنان و مردان این روستا سخت کوش و اهل کار و تلاش و مبادی اداب هستند. شغل اصلی انها کشاورزی است .البته پرورش قارج و زنبور عسل نیز شغل بعضی زنان روستا است . .مراتع بخشی از این روستاکه سابقا برای چرای دام مورد استفاده قرار می گرفت توسط تربیت بدنی به استودیوم ورزشی و خوابگاه ورزشگاران تبدیل شده است .پشنهاد شده است که بدلیل تعدد ورزشگاههای احداثی در این روستا و اینکه پیست موتور سواری نیز توسط شهرداری گرگان در اینجا پیش بینی شده است اسم کریم اباد به دهکده المپیک تغییر نماید .
نقاط دیدنی
امامزاده محسن استادیوم ۱۵۰۰۰ نفری. باغهای الو.هلو .باغهای پرتقال و مزارع سر سبز و چاههای پر اب و جویهای روان زلال .
غذاهای سنتی
مارمرده ، پشته زیک (حلوای کنجد ) ، ماش پتی و ساک و اصلی ترین دسر کریم ابادی نوعی حلوا برنج است که به روشی خاص طبخ می گردد و اصولا در مراسمها بویژه عزاداریها مورد استفاده قرار می گیرد طمهای مختلف ان از جمله گردویی و زعفرانی ان بسیار لذیذ است …

روستای کفش‌گیری

کفش‌گیری، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۱۴۳ نفر بوده است.

روستای کلاجان سادات

کُلاجان سادات، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. کلاجان سادات یک روستایی در غرب شهر گرگان واقع شده است و در دو طرف روستا پر از زمین های زراعی و باغات و کارخانه های بزرگ می باشد ، گل های زیبا و خیره کننده سر جاده این روستا چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.
پیکره کلاه جان یک بنای تاریخی که عمر آن به ۳۰۰۰ سال می رسد و همچنان پابرجا است و چینه گاه گلی آن سالهاست که در زیر مشعل افلاکی و باران طغیان گرد دفاع می نماید و هیچگاه زانو به خاک نزده است ، با پا گذاشتن به حیاط مخروبه متحیر خواهید شد و از این بنای تاریخی زیبا لذت می برید.
در روستای کلاجان سادات یک درخت کهن ۱۰۰ ساله وجود دارد که نظاره گر خاطرات و وقایع زیادی از تاریخ بوده است ، روستائیان به این درخت اعتقاد خاصی دارند و برای شفای بیماران خود به پای این درخت رفته و کمی مینشینند و تکه ای را به عنوان نزر به آن می آویزند و اگر به شاخه های آن بنگرید قطعا تکه پارچه های زیادی خواهید دید.
با گذر در روستا به یک دو راهی خواهید رسید که سمت چپ آن به قبرستان و باشگاه والیبال روستا منتهی می گردد ، سمت راست نیز به دل روستا می رود و روبروی تان نیز یک فروشگاه زنجیره ای به مساحت ۱۰۰۰ متر مکعب قائم الزاویه است که پس از گذر از انجا به مسجدی می رسید که به نام مسجد کلاجان سادات مشهور است و بیش از ۲۰۰ سال سابقه دارد و معماری خاص و عجیبی نیز دارا می باشد.
با گذر از زمین های زراعی به چشمه ای می رسید که آب گوارایی دارد و سنگ بزرگی نیز در میان آن قرار دارد و تاریخ این سنگ به ۱۰۰۰ سال می رسد و بارها مورد غصب روستاييان اطراف قرار گرفته ، ولي به دليل جادوئي بودن اين سنگ به طور ناباورانه اي به مكان اصلي خود باز مي گشت حال هم اين سنگ درجاي خود وجود دارد و شما ميتوانيد ان را ببينيد از زير اين سنگ چشمه هميشه جوشاني جاريست كه از آب اين بركه براي درمان بيماريهاي زيادي از جمله بيماريهاي استخاني استفاده ميشود ، هر روز روستاييان شاهد هجوم افراد زيادي هستند كه به بادو امده و براي درمان بيماريهاي خود وديگران از این برکه آب میگیرند.
این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است. کلاجان با جمعیتی بسیار کم کوچک‌ترین روستای منطقه می‌باشد. مردم کلاجان سادات به زبان مازندرانی صحبت می کنند.

روستای کلاجان قاجار

کلاجان قاجار، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۶۴۵ نفر بوده‌است.[۲] مردم کلاجان قاجار به زبان مازندرانی گویش می‌کنند.

روستای کلاسنگیان

کلاسنگیان، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۴۳۵ نفر بوده‌است

روستای کلو

کلو، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۹۶ نفر بوده است.

روستای کماسی

کماسی، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در استان گلستان شهرستان گرگان بلوار استراباد شمالی فرعی اول جاده سرخنکلاته اولین روستا قرار دارد و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۲۵۴۲ نفر بوده‌است.[۲] از معروفترین طوایف آن ؛ طایفه بزرگ الله بخش است که سیستانی می باشند و با نام های خانوادگی چون تارم ، تارتار ؛ تارین ؛ تازین ؛ تارات ، پی ورش ، حدادیفر ، اوکاتی و …. شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی و دامپروری است که در فصول سرما اکثر کشاورزان به کارهای فصلی از قبیل کارهای ساختمانی مشغول هستند. این روستا دارای بیشترین سرعت رشد قیمت املاک چه در بخش مسکونی و تجاری و چه در بخش کشاورزی می باشد که به دلیل نزدیکی به شهر گرگان ، محلی برای احداث باغ های مجلل و ویلاهای شیک برای تفریحات آخر هفته ، برای کسانیکه دنبال آخر هفته ای شاد و آرام می باشند شده است و باعث رونق و آبادانی بیش از پیش در حومه این روستا گردیده است.

روستای کمال‌آباد

کمال‌آباد،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۴۷ نفر (۶۹ خانوار) بوده‌است.

روستای کوی صدف

کوی صدف (قزاق محله)، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۷۱۲ نفر (۳۳۶ خانوار) بوده است.

روستای گناره

گناره،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.این روستا افراد تحصیل کرده زیادی دارد و دارای مکان‌های زیارتی مانند امام زاده محمد تقی گناره ملک رامی توان نام برد این روستا دارای مناظر زیبا و سرسبز می‌باشد و این روستا در مکانی با اب و هوای مرطوب وخاکی حاصل خیز قرار دارد ودارای قدمتی ۵۰۰ساله می‌باشد و در شمال این روستا پارک جنگلی به نام قرق وجود دارد

روستای گوزن فارس

گوزن فارس،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در ۲۴ کیلومتری شمال شرق گرگان واقع می‌باشد. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است.

در این روستا قنات‌های متعددی دیده می‌شود و تا مدتی نه چندان دور (سال۱۵) مردم روستا از آب قنات استفاده می‌کردند.

اکثر مردم این روستا با گویش‌های محلی خود حرف می‌زنند اما عده‌ای از بلوچ‌ها و همچنین سیستانی‌ها هم در این روستا سکونت می‌کنند. برخی از بزرگان این روستا ذکر کرده‌اند حدود صد سال پیش در این منطقه باتلاقی بزرگ وجود داشته و گاوچرانانی که در این ناحیه بودند به این منطقه باتلاقی گاوزن یعنی «محلی که گاوها در آن فرومی‌روند»، می‌گفتند و در حال حاضر نیز اثرات آن قابل مشاهده هست، کم‌کم و به مرور زمان و با ساکن شدن برخی از فارسی زبانان نام این منطقه به گوزن فارس تغییر یافت.
این روستا در بخش بهاران قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۱۵۰۴نفر (۳۱۰ خانوار) بوده‌است.اقوام این روستا مهاجر بوده و روستاهای اطراف به این روستا مهاجرت کرده‌اند.

روستای لاملنگ

لاملنگ، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۲۴ نفر بوده است.

روستای للدوین

للدوین، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۴۹۵ نفر بوده است.

روستای لمسک

لمسک، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۴۹ نفر بوده‌است. مردم این روستا به زبان مازندرانی گویش می کنند.

روستای مامایی

مامایی، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۷۷ نفر بوده است.

روستای محمدآباد

روستای محمدآباد گرگان در ۴ کیلومتری شمال شهرستان گرگان استان گلستان و در مسیر جادهٔ آق قلا قرار گرفته‌است.اهالی روستای محمدآباد در شکل‌گیری حرکت‌های آزادی‌خواهی و انقلابی در منطقه نقش مهمی را ایفا کرده‌اند و همواره هزینه‌های آن را نیز پرداخته‌اند که مقاومت یکساله آنان در برابر اصلاحات ارضی سال ۱۳۴۲ و شرکت گسترده اهالی در راهپیمایی‌هایی که منجر به شکل گیری انقلاب اسلامی ایران گردید. دلیل این مدعای آنان می‌باشد. محمدآباد با تقدیم ۲۲ شهید در بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی و ۳ آزاده و چندین جانباز و حضور مستمر در جبهه‌های جنگ، دین خود را به کشور و انقلاب به خوبی ادا کرده‌اند. محمدآباد گرگان در طول ۸ سال دفاع مقدس همواره به عنوان روستای نمونه شهرستان گرگان شناخته شده‌است.
این روستا در دهستان انجیرآب قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۱۹۲ نفر بوده‌است.

روستای مرزن‌کلاته

مَرزَن‌کَلاته،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱۷۹۶ نفر (۴۸۷ خانوار) بوده‌است.
ٰمرزن در زبان فارسی به معنای موش بزرگ است، واژه‌ای که در لغت مرزنگوش هم دیده می‌شود.کلاته نیز به معنی روستا است.
بیشتر اهالی این روستا از سادات هستند. این روستا از چهار محله به نام‌های بالاسرا یا محله بالا، وسط سرا یا محله میانی، پایین سرا یا محله پایینی و گوگل سرا (گاوگله‌سرا) تشکیل شده‌است. در گذشته گله گاو روستا در این محل جمع می‌شد و از آنجا توسط گله بان برای چرا و تعلیف به بیرون روستا برده می‌شد. بعضی معتقد هستند که نام قدیم این روستا مرزبان کلاته بوده‌است. در گذشته در پایین این روستا کانال یا اندق یا جهر یا همان خندقی بوده‌است و بر روی آن دروازه‌ای بوده و هنوز بزرگان روستا محله گوگل سرا را که روبروی شرکت تعاونی و مدرسه ابتدایی روستا است را به نام دروازه می‌شناسند. در گذشته در این محل دو چنار بسیار بزرگ بود که در حدود سال‌های ۱۳۶۵ قطع گردیدند. این روستا دارای دو مسجد به نام‌های امام حسین و ابوالفضل و یک فاطمیه است. مسجد امام حسین قدیمی‌ترین مسجد روستا است که مردم به آن حسینیه هم می‌گویند. مردم این روستا به دو دسته استرآبادی (ولایت) و کومشی تقسیم می‌شوند. کومشی‌ها مهاجرین این روستا هستند که عمدتاً از شاهرود و دامغان به این روستا مهاجرت کرده‌اند.

روستای مریم‌آباد

مریم آباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. مالکيت روستای فوق در گذشته متعلق به بزرگ مالکی بوده است که در اين استان در بسياري از روستاهاي املاک و اراضي زيادي داشته است . شخص مذکور دو دختر به نام هاي مريم و معصومه داشته است به همين دليل نام دو روستا را در اين استان به نام دخترهايش نامگذاري مي کند ، به طوري که يکي از روستاها را معصوم آباد و ديگري را مريم آباد نام نهاده است .
در مورد پيشينه تاريخی روستا و اين که چگونه پديد آمد اطلاعات دقيق و مستندی در دست نيست تنها مطالبی که می شود بدان ها اشاره کرد کشفيات و نقل قول های سالمندان روستاست . خاطرات و شنيده های سالخوردگان روستا در مورد سابقه روستا در مکان فعلی به چند صد سال می رسد . و از قبل از آن چيزی نشنيده و نمی دانند تنها به اين بسنده می کنند که قبل از آن هم سکونت در اين مکان رواج داشته است
این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۷۸۸ نفر (۱۹۶ خانوار) بوده است.

روستای معصوم‌آباد

معصوم‌آباد،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۹۷ نفر (۲۷۳ خانوار) بوده است.

روستای میان‌آباد ملک

میان‌آباد ملک،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۲ نفربوده‌است.

روستای میرمحله

میرمحله (گرگان)، روستایی از توابع بخش بهاران شهرستان گرگان در استان گلستان ایران است. روستای میرمحله روستایی خوش آب و هوا با تابستان و زمستان های سرد است. سیزده نفر از اهالی این روستا در جنگ ایران و عراق کشته شده‌اند ‌ویک نفر نیز درمرزهای شرقی (سیستان و بلوچستان) در حین مرزبانی کشته شده است. روستای میرمحله دارای دو آببندان است که از آنها برای کشت برنج و پرورش ماهی استفاده میشود.کشت محصولات صیفی نیز در میرمحله رواج زیادی دارد. بیشتر اهالی این روستا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.بسیحیان زیادی در این روستا پرورش یافته‌اند.
این روستا در دهستان استرآبادشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲۰ نفر (۲۷۱ خانوار) بوده‌است.

روستای ناهارخوران

ناهارخوران جنگلی در ۴ کیلومتری جنوب شهر گرگان است.از قدیم، بر سر راه کاروان‌های حجاج یا زائران قرار داشته‌است. این کاروان‌ها غالباً در دامنه‌های کوه‌های جنوب گرگان، اتراق کرده و چاشت ناهار می‌خوردند. به همین سبب این منطقه ناهارخوران شده‌است و البته هنوز هم مردم به آنجا می‌آیند و ناهار می‌خورند.

روستاهای گرگان
ویژگی‌های طبیعی
ناهارخوران و منطقه جنگلی آن که مطالعات نشان می‌دهد با ۴۰ میلیون سال قدمت در زمره مجموعه جنگل‌های هیرکانی بوده و به عصر ژوراسیک بازمی‌گردند، اقلیمی معتدل و نیمه‌مرطوب دارند. هر قدر، ارتفاع بیشتر می‌شود، می‌توان خنکی هوا را نسبت به گرگان و حتی پایین دست ناهارخوران هم احساس کرد. بر پایه آنچه در دانشنامه گلستان آمده‌است، منطقه جنگلی ناهارخوران با شیبی تند شروع می‌شود و پس از گذر کوتاهی از مسیر، یکنواخت می‌شود و تا پایان، ادامه می‌یابد.

جنگل‌های ناهارخوران بازمانده‌ای از جنگل‌های کهن هیرکانی است و هنوز هم می‌توان، باوجود جنگل زدایی‌ها اراضی متراکمی را شاهد بود. از جمله گونه‌های گیاهی این جنگل، درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افرا، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاس گرگانی، ازگیل و ولیک هستند که همگی بومی منطقه اند. اما درختان و گیاهانی هم هستند که اگرچه بومی نیستند، اما زیبایی خاصی به جنگل ناهارخوران بخشیده‌اند و کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا از آن جمله اند. با وجود نفوذ انسان‌ها تا عمق جنگل و از میان رفتن بافت طبیعی و زیستگاه‌های آن، هنوز هم گونه‌های جانوری در این منطقه زیست می‌کنند. گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک از جمله این جانوران هستند.

روستاهای گرگان

ویژگی‌های گردشگری
این منطقه از هوای نسبتاً مطبوع و ملایم تری در مقایسه با شهر و مناطق شمالی این منطقه برخوردار است. به مرور زمان و با افزایش جمعیت و وسعت شهر گرگان از حدود ۲۰ سال قبل فاصله بین مرکز شهر و ناهارخوران به خیابانی عمومی و نسبتاً شلوغ و پر رفت‌وآمد تبدیل شده و اکنون یکی از خیابان‌های طولانی و اصلی گرگان است. این خیابان که به جاده ناهارخوران مشهور است، مسیری برای پیاده‌روی و نیز، تفریح مردم است.
جوانان و به ویژه گرگانی (و گاه از دیگر شهرهای اطراف) در نیمه راه این جاده در نزدیکی محلی به نام باباطاهر، جنگل مصنوعی و ورودی جنگل النگ دره، مراسم و آدابی دارند. معمولاً شب‌های پنجشنبه و جمعه مردم شهر به این نقطه آمده و از هوای تازه و ملایم آن استفاده می‌کنند. در غروب روزهای تابستان و ساعات اولیه شب گاهی تعداد مردم در محدوده‌ای به وسعت دو سه کیلومتر مربع به بیش از ۳۰ هزار نفر می‌رسد. در زمستان‌ها نیز بسیاری از مردم برای روزهای برفی و در فصل پاییز برای رنگ‌های زیبای درختان انجیلی که به صورت قرمز و زرد و گل بهی اند به این منطقه روانه می‌شوند چند قهوه‌خانه و رستوران و مهمانسرا و چهار هتل (هتل شهرداری، هتل جهان‌گردی، هتل راه و ماه، هتل رستوران باباطاهر) نیز در محوطه ناهارخوران وجود دارد که پذیرای مهمانی‌ها و گردشگران می‌باشند.
مسیر جاده ناهارخوران به سمت جنوب پس از حدود ۷ کیلومتر به روستای زیارت می‌رسد با دو آبشار بلند و چشمه آب گرم که از ییلاق‌های معروف شمال و نقاط دیدنی منطقه‌است و به لحاظ حیات‌های تو در تو و رنگ دیوار خانه‌ها و قدمت آن جزو ۲۰ روستای برتر گردشگری ایران است. در حال حاضر مورد تعرض آپارتمان سازها واقع شده و ارزش و جاذبه گردشگری خود را از دست می‌دهد.

روستاهای گرگان

روستاهای گرگان

روستای نصرآباد

نصرآباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی شرق شهرستان گرگان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۴۱۲۹ نفر (۱۱۸۱ خانوار) بوده‌است.ولادیمیر ایوانف گویش انها را مانند دیگر استرابادیها استرابادی اصیل میدانست.

روستای نوچمن

نوچمن، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۹۱۳ نفر بوده است.

روستای نوده شریف

نوده شریف، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد شمالی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۰۷ نفر بوده‌است.

روستای نوده ملک

نوده ملک، روستایی کتول نشین از توابع بخش بهاران شهرستان گرگان در استان گلستان ایران است.ازشمال باروستاحسین آبادملک وازشرق باروستاهای جهانتیغ وگناره وازجنوب باروستای جعفرآبادملک وازغرب باروستاهای میان آباد وتقی آباد همسایه است فاصله تا شهرستان گرگان ۱۸ کیلومتر می باشد.همچنین این روستا پذیرایی شهید مدافع حرم شهید سید رضا حسینی می باشد.
این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۰۲۶ نفر بوده‌است.مردم نوده ملک از قومیت کتول هستند و به گویش کتولی زبان مازندرانی صحبت می کنند. مردم این منظقه دارای نام های خانوادگی همچون کتولی نژاد، جافر( که خود به چند فامیل منشعب می‌شود)، مزرئی (محمدقلی) ، عربی، اکبری، فغانی، عبدلی، اورسجی، میرمحمدحسینی، جعفری ملک، تمسکنی و غیره می باشند.

روستای نودیجه

نودیجه، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت آن ۳۴۴۱ نفر ذکر شده که از این تعداد ۱۸۲۶ نفر زن و ۱۹۶۲ نفر مرد بوده است، اما با احتساب تعداد بالاتر از ۱۵۰۰ نفری که از روستا مهاجرت کرده‌اند جمعیت نودیجه ای‌ها به بالاتر از ۵۰۰۰ نفر می‌رسد . مردم نودیجه به زبان مازندرانی صحبت می کنند.
روستای نودیجه دارای سه تپه تاریخی می‌باشد که عبارتند از:
۱ – حمام سرتپه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است، این اثر در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
۲ – گنجان_تپه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که در گویش محلی روستا به «گَشان تپه» معروف است، این اثر در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
۳ – تپه_ترکمن_آیش، این اثر در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در دوره ناصرالدین شاه قاجار، نودیجه در تملک خاندان یانسری بوده چنان که در اسناد تاریخی موجود است در رجب سال ۱۳۱۰ ه. ق. ، روستای «نودیجه» که در تملک خاندان سردار رفیع یانسری بود، از پرداخت هر گونه مالیات معاف شد.

روستای نومل

نومل، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۱۲۸۶ نفر بوده است.

روستای والش‌آباد

والش‌آباد،روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش بهاران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان قرق قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۱۹۹ نفر بوده‌است.

روستای ورسن

ورسن، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. ورسن یکی از روستاهای غرب استان گلستان و در نزدیکی شهر گرگان است. فاصله روستا تا جاده اصلی گرگان – تهران تقریبا نیم کیلومتر است.

مردم و اهالی روستای ورسن بیشتر به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند ، طایفه‌های بالارستاقی و ورسنی از بیشترین ساکنین این محل هستند و اکثرا افراد باهم نسبت فامیلی دارند. در سال‌های اخیر بسیاری از ساکنین این روستا به شهرهای اطراف نظیر گرگان مهاجرت نموده‌اند که این موضوع باعث کمتر شدن جمعیت این روستا شده است.این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۹۶ نفر بوده‌است.

روستای ولیک‌آباد

ولیک آباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۷۰ نفر بوده‌است.

روستای هاشم‌آباد

هاشم‌آباد، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲٬۴۴۰ نفر (۵۷۶ خانوار) بوده است.

روستای یالو

یالو، روستایی است از روستاهای گرگان از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان روشن آباد قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *