رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آذر ۱۴۰۱

روستاهای مهاباد ( معرفی ۱۹۵ روستای مهاباد )

اشتراک گذاری

روستاهای مهاباد را دو بخش به شما معرفی خواهیم کرد . در ابتدا با شهرستان مهاباد آشنا و سپس به معرفی ۱۹۵ روستای مهاباد خواهیم پرداخت .شهرستان مهاباد یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی که مرکز آن شهر مهاباد است. این شهر در جنوب استان و در دامنه رشته جبال لند شیخان کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد. مهاباد شهری است که در ساحل شرقی رودخانه مهاباد واقع شده‌است و امروز به خاطر قرار گرفتن در مرکز تلاقی سه استان آذربایجان شرقی ، آذربایجان شرقی و کردستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به دلیل همین جایگاه راهبردی اقامتگاه مسافران زیادی می‌باشد.

روستاهای مهاباد

تقسیمات کشوری

تقسیمات کشوری این شهرستان، بنابرآنچه در نتایج آمارگیری سرشماری سال ۱۳۸۵ کل کشور آمده‌است، بر حسب بخش، شهر، دهستان و روستا به شرح زیر است:
بخش‌ها
بخش مرکزی
بخش خلیفان
شهرها
شهر مهاباد
شهر خلیفان
شهر گوک‌تپه
دهستان‌ها
دهستان‌های بخش مرکزی
دهستان آختاچی غربی
دهستان مکریان شرقی
دهستان مکریان غربی
دهستان‌های بخش خلیفان
دهستان کانی بازار
دهستان منگور شرقی

موقعیت جغرافیایی

شهرستان مهاباد با مساحت ۲۵۹۱ کیلومتر مربع و ۲۱۵٬۵۲۹ نفر جمعیت (بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰) در موقعیت طول جغرافیایی ۴۵ درجه و ۴۳ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۴۶ دقیقه شمالی ازاستوا قرار گرفته و با دو بخش، مرکزی و خلیفان دارای ۲۲۴ روستا دارای سکنه می‌باشد. مهاباد دارای آب و هوای کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتاً معتدل و چهار فصل بسیار جذاب است، رودخانه مهاباد از داخل شهر عبور می‌کند.

زبان
مردم شهرستان مهاباد به زبان کردی سورانی با لهجه مُکری یا مکریانی از زبان کردی تکلم می‌کنند.

روستاهای مهاباد

تاریخچه و نام شناسی

نام شهرستان مهاباد در گذشته ساوجبلاغ مکری (در لهجه مهابادی: سابلاغ) بود که در زمان حکومت رضاشاه در سال ۱۳۱۴ خورشیدی به نام مهاباد تغییر داده شد. دربارهٔ واژه مهاباد تاکنون تعبیرات و معناهای گوناگونی گفته شده‌است. مهاباد را مادآباد نیز گفته‌اند که این تعبیر هیچ گونه دلیل قابل قبولی همراه ندارد. این شهر را مه‌آباد نیز گفته‌اند که اگر به معنای جایی باشد که همیشه مه آلود است این تعبیر نیز با واقعیت وفق نمی‌کند. در فرهنگ پارسی برهان قاطع دربارهٔ واژهٔ مهاباد چنین نوشته شده‌است که نام اولین پیغمبری است که به عجم مبعوث شد و کتابی آورد که آن را «دساتیر» خوانند.

بعضی نیز بر این باور هستند که مهاباد به معنای جایی است که بزرگان آن جا را آباد کرده‌اند. این منطقهٔ کهن در زمان‌های پیشین مرکز نواحی کردنشین بوده و بطلمیوس آن را داروشاه و راولیستون به نام داریاس نامیده‌است. امروز در ۳ فرسخی شهر فعلی، روستایی به نام دریاز (دریاس) مشهود است که از قرار معلوم شهر داریاس در همین نقطه واقع بوده‌است. در عصر هخامنشی منطقه، بخشی از امپراتوری بزرگ هخامنشی بود و بعد از آن در زمان اسکندر بخشی از آتورپاتکان ماد بود که سردار هخامنشی آتروپات و سپس جانشینانش بر آن جا حکومت کردند.

در دوره صفویه زمین های باختری ایران میدان مبارزه و برخوردهای دو پادشاهی صفویه و عثمانی بود و حکام محلی در ولایات باختر به مقتضای توانایی یکی از دو پادشاهی هر بار پیرو یکی از آن‌ها می‌شد. این شهر در گذشته بر اثر زلزله‌ای نابود و دوباره ساخته شد. پیرامون این شهر آثار تاریخی گوناگونی وجود دارد.

آثار تاریخی

پژوهش های مورخین و آثار به دست آمده توسط باستان شناسان حاکی از آن است که منطقه شهرستان مهاباد حداقل از سده‌های اول هزاره اول پیش از میلاد مسیح یکی از مناطق مسکونی ایران باستان بوده‌است. یکی از این آثار کتیبه‌ای به خط میخی منسوب به (مینوآ) می‌باشد که بین سال‌های ۸۱۲ تا ۷۷۸ قبل از میلاد سلطنت داشته‌است. کتیبه مذکور تا سال ۱۸۹۰ موجود بوده‌است. آثار دیگری مانند پلکان‌های سنگی و راهروهای زیرزمینی مشهور به برده کنته کشف گردیده که بر نفوذ و هجوم قوم دیگری بنام وانیها به منطقه دلالت دارد.
از دوره مادها نیز آثاری از جمله یک گور بنام فقرهقا (فرهادگاه) بجامانده‌است. بررسی آثار برجای‌مانده از زمان‌های دور گذشته، نشانگر این امر است که تمدن و شهرنشینی در این منطقه از دوره مادها به وجود آمده‌است.

روستاهای مهاباد

روستای آزاد

روستای آزاد روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان شرقی واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۷ نفر بوده‌ است.

روستای آغاسور

روستای آغاسور روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده وبراساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸نفر بوده‌ است.

روستای آفان

روستای آفان روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده وبراساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌ است.

روستاهای مهاباد

روستای آمید

روستای آمید روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور شرقی واقع شده وبراساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌ است.

روستای ابراهیمه

روستای ابراهیمه،روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۹ نفر بوده‌ است.

روستای اسلام‌آباد

روستای اسلام‌آباد روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۶ نفر (۲۵ خانوار) بوده‌است.

روستای اصحاب

روستای اصحاب روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌ است.

روستای اگریقاش

روستای اگریقاش روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۲۱ نفر بوده‌ است.

روستای البلاغ

روستای البلاغ (مهاباد)،روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌ است.

روستای امین‌آباد

روستای امین‌آباد (مهاباد)،روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۸ نفر (۹ خانوار) بوده‌است.

روستای اوزون‌تاش

اوزون‌تاش روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۳ نفر بوده‌ است.

روستای اوزون‌دره سفلی

روستای روستای اوزون‌دره سفلی، روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۰ نفر (۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای اوزون‌دره علیا

روستای اوزون‌دره علیا، روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر (۲۲ خانوار) بوده‌است.

روستای اوطمیش

روستای اوطمیش،روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۵ نفر بوده‌ است.

روستای ایل‌تیمور

روستای ایل‌تیمور روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر بوده‌ است.

روستاهای مهاباد

روستای باجوند

روستای باجوند، روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌ است.

روستای بادام

روستای بادام روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان شرقی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۷ نفر بوده‌ است.

روستای باگردان سفلی

روستای باگردان سفلی روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۶ نفر بوده‌ است.

روستای باگردان علیا

روستای باگردان علیا روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌ است.

روستای براوا

روستای براوا، روستایی از توابع بخش خلیفان شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر بوده‌ است.

روستای برجو

روستای برجو، روستایی از توابع بخش خلیفان شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌ است.

روستای برده‌رشان

روستای برده‌رشان روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان شرقی واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷۹ نفر (۱۰۲ خانوار) بوده‌است.

روستای برده‌میش

روستای برده‌میش، روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۲ نفر بوده‌ است.

روستای برهان

روستای برهان (مهاباد)،روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر بوده‌ است.

روستای بصری

روستای بصری (مهاباد)، روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌ است.

روستای بفروان

روستای بفروان،روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸۱ نفر بوده‌ است.

روستای بنگوین

روستای بنگوین روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر بوده‌ است.

روستاهای مهاباد

روستای بوزه

روستای بوزه، روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده‌ است.

روستای بیرم

روستای بیرم روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر بوده‌ است.

روستای بیطاس

روستای بیطاس روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. بیطاس روستایی از توابع خلیفان در شهرستان سابلاغ قرار دارد.این روستا در دهستان دهستان منگور شرقی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌ است.

روستای پاژبرد

روستای پاژبرد روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌ است.

روستای پایین‌دره

روستای پایین‌دره،روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۴ نفر بوده‌ است.

روستای پلکه

روستای پلکه روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱ نفر بوده‌ است.

روستای پیربله

روستای پیربله،روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای پیرمیکاییل

روستای پیرمیکاییل روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر (۱۷ خانوار) بوده‌است.

روستای ترشکان

روستای ترشکان، روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۹نفر بوده‌ است.

روستای تکان‌لوجه

روستای تکان‌لوجه، روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌ است.

روستای تنگ‌بالکه

روستای تنگ‌بالکه روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان شرقی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱ نفر بوده‌ است.

روستای توت‌اغاج

روستای توت‌اغاج، روستایی است از روستاهای مهاباد از توابع بخش مرکزی که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۶ نفر بوده‌ است.

روستای جانداران

روستای جانداران روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۸ نفر بوده‌ است.

روستای چومل

روستای چومل، روستایی از توابع بخش خلیفان شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان منگور شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌ است.

روستای چوملان

روستای چوملان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌ است.

روستای چهارگاه

روستای چهارگاه (مهاباد)، روستایی از توابع بخش خلیفان شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۹نفر بوده‌ است. شغل اکثر مردم کشاورزی توأم با دامداری است. این روستا در جنوب شهرستان مهاباد در فاصلهٔ ۵۰ کیلومتری آن شهر واقع شده‌است.

روستای حاجی‌آباد

روستای حاجی‌آباد (مهاباد)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶ نفر (۸ خانوار) بوده‌است.

روستای حاجی‌خوش

روستای حاجی‌خوش روستایی از توابع بخش مرکزی در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان شرقی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴۷ نفر بوده‌ است.

روستای حاجی‌علی‌کند

روستای حاجی‌علی‌کند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳۳ نفر بوده‌ است.

روستاهای مهاباد

روستای حاجی‌مامیان

روستای حاجی‌مامیان (به کردی: حاجی مامیان) روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌ است.

روستای حاچی‌دره

روستای حاچی‌دره روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۷ نفر بوده‌ است.

روستای حسن‌چپ

روستای حسن‌چپ روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱ نفر بوده‌ است.

روستای حمزه‌آباد

روستای حمزه‌آباد (مهاباد)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۵ نفر (۸۴ خانوار) بوده‌است.

روستای خاتون‌استی

خاتون‌استی روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌ است.

روستای خاتون‌باغ

روستای خاتون‌باغ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۶ نفر بوده‌ است.

روستای خاتون‌خاص

روستای روستای خاتون‌خاص، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهابادکه در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر بوده‌ است.

روستای خال‌دلیل

روستای خال‌دلیل روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌ است.

روستای خانقاه‌خانگه

روستای خانقاه‌خانگه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۳۶ نفر بوده‌ است.

روستای خانگه

روستای خانگه روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌ است.

روستای خره‌جو

روستای خره‌جو روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر بوده‌ است.

روستای خطایی

روستای خطایی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۰ نفر بوده‌است. این روستا در میان شهرستان مهاباد و میاندواب در نزدیکی ده ملا قرار دارد.

روستای خلیفه

روستای خلیفه/مزرعه/، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان‌غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲ نفر (۴ خانوار) بوده‌است.

روستای خورخوره

روستای خورخوره (مهاباد)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۵۴ نفر بوده‌ است.

روستای داره‌لک

روستای داره‌لک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، جمعیت آ٬ن۱۹۲۰ نفر (۴۸۰خانوار) بوده‌است.
زبان مردم این روستا کردی است و به لهجه موکریانی تکلم میکنند اغلب مردم این روستا باغدار سیب و کشاورز هستند.

روستای داش‌تیمور

روستای داش‌تیمور، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. داش تیمور از توابع مرکزی شهرستان مهاباد میباشد.این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵ نفر بوده‌ است.

روستای داشخانه

روستای داشخانه (مهاباد) روستایی در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی می‌باشد. فاصله این روستا تا شهر مهاباد نزدیک به ۳۵ کیلومتر می‌باشد که در منطقه شهرویران مهاباد واقع شده و بعد از روستاهای “قرقشلاق” “خورخوره” “گردیعقوب” و “کهنده” قرار گرفته و آخرین و شمالی‌ترین روستای شهرستان مهاباد می‌باشد، طوری‌که بعد از مزارع و نیزارهای این روستا دیگر روستای دیگری نیست.این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۲نفر بوده‌ است.کتابخانه زانست این روستای در پاییز سال ۱۳۹۱ با همیاری اهالی این روستا فعالیت خود را آغاز کرد.
هم‌اکنون این کتابخانه دارای بیش از چهار هزار جلد کتاب بوده و ۱۳۲ نفر از اهالی این روستا عضو این کتابخانه هستند.این روستا در سال ۱۳۹۵ در دومین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب یکی از ده روستای برتر کشور معرفی شد.

روستای داغه

روستای داغه روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌ است.

روستای درمان

روستای درمان یک روستا در ایران است که در دهستان آختاچی غربی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌ است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای مهاباد آشنا شوید.

روستای دریاز

روستای دریاز، یا دریاس روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهابادکه در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا مرکز دهستان مکریان غربی می‌باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۳۴ نفر بوده‌است.
دریاز از نظر تاریخی
یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین روستاهای دشت شهرویران ودارای قدمت تاریخی بسیار زیاد می‌باشد، قدمت این روستا را می‌توان از تپه گرد و باستانی این روستا و همچنین نزدیکی دو محل تاریخی و باستانی فخریقا و برده کونته ثابت نمود، به گفته تاریخ دانان، در محل کنونی روستای دریاز شهری با نام دارایاس وجود داشته که به دلیل جنگ و عوامل طبیعی نابود گشته و روستای کنونی بر روی بقایای این شهر بنا نهاده شده‌است. می توان گفت این روستا بر روی قبرستانی عظیم ساخته شده، زیرا در اکثر مناطق روستا هنگام حفر زمین با قبرهای قدیمی که به شیوه ادیان مختلف دفن شده‌اند مواجه خواهید شد.
موقعیت
تقریباً در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرمهاباد و بر روی مسیر مهاباد-ارومیه قرار گرفته‌است. این روستا از سمت شرق با روستای قم قلعه از سمت غرب با روستای توتاخاجی همسایگی دارد، همچنین مجتمع پتروشیمی مهاباد در شمال این روستا واقع شده‌است.

روستای دوستعلی

روستای دوستعلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۴ نفر (۹۸ خانوار) بوده‌است.

روستای دوسید

روستای دوسید روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌ است.

روستای دول‌بهار

روستای دول‌بهار، روستایی از توابع بخش خلیفان شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان منگور شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌ است.

روستای دول‌پمو

روستای دول‌پمو روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌ است.

روستای دهبکر

روستای دهبکر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۷ نفر بوده‌ است.

روستاهای مهاباد

روستای رفته

روستای رفته روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌ است.

روستای زگدراو

روستای زگدراو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌ است.

روستای زنده‌قول

روستای زنده‌قول روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر بوده‌ است.

روستای زیوه

روستای زیوه روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر بوده‌ است.

روستای ساروانه

روستای ساروانه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌ است.

روستای سرتنگ

روستای سرتنگ روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای سرخاب

روستای سرخاب روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌ است.

روستای سرطان

روستای سرطان (به کردی: سەرتان) روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۰ نفر (۵۱ خانوار) بوده‌است.

روستای سرو

روستای سرو روستایی در دهستان منگور شرقی بخش خلیفان شهرستان مهابادکه در استان آذربایجان غربی واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۷۱ نفر (در ۱۷ خانوار) بوده‌است.

روستای سرهولان

روستای سرهولان روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌ است.

روستای سلکه

روستای سلکه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌ است.

روستای سلم

روستای سلم روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر (۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای سلوک

روستای سلوک روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌ است.

روستای سلیم‌ساغول

روستای سلیم‌ساغول، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان مکریان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۹ نفر بوده‌ است.

روستای سمینو

روستای سمینو روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌ است.

روستای سنجاق

روستای سنجاق یک روستا در ایران است که در دهستان آختاچی غربی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۹ نفر بوده‌ است.

روستای سولغه

روستای سولغه روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌ است.

روستای سویناس

روستای سویناس، روستایی از توابع بخش خلیفان شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان کانی‌بازار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۸ نفر بوده‌ است.

روستای سیاقول سفلی

روستای سیاقول سفلی روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور شرقی واقع شده و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵)،جمعیت آن ۹۷ نفر (۲۰ خانوار) می‌باشد.

روستای سیاقول علیا

روستای سیاقول علیا روستایی از توابع بخش خلیفان در شهرستان مهاباد است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان دهستان منگور غربی واقع شده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌ است.

روستای سی‌چان‌بلاغی

روستای سی‌چان‌بلاغی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مهاباد که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این روستا در دهستان آختاچی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌ است.

روستای سیدآباد

روستای سیدآباد یک روستا در ایران است که در دهستان آختاچی غربی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌ است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *