رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

روستاهای لاهیجان ( معرفی ۱۸۱ روستای لاهیجان )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای لاهیجان را در این مطلب به شما معرفی می کنیم . ۱۸۱ روستای لاهیجان که همگی مردمانی خونگرم با طبیعتی سرسبز و بی نظیر دارند . در ابتدا با شهرستان لاهیجان آشنا خواهیم شد .شهرستان لاهیجان یکی از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است. مرکز این شهرستان شهر لاهیجان است.

روستاهای لاهیجان

تاریخچه

شهر لاهیجان از دیرباز کانون بازرگانی ابریشم بوده و بیشترین سهم را نیز در تولید و صادرات آن داشته‌است. [نیازمند منبع] صنعت چای یکی از مهم‌ترین صنایع کشاورزی این شهر است. نخستین بار چای در ایران توسط حاج محمد حسین اصفهانی به سال ۱۳۰۲ ه.ق در عصر ناصرالدین شاه قاجار کشت شد که پیشرفتی نداشت و موفقیتی بدست نیاورد. اما شخصی بنام محمد خان قاجار قوانلو ملقب به کاشف‌السلطنه مشهور به چایکار در سال ۱۳۱۹ ه.ق چای را در لاهیجان کشت نمود و به بار نشاند. وی در حقیقت پدر کشت چای در ایران به شمار می‌آید. در اثر به بار نشستن این فراورده، تأثیرات شگرفی بر زندگی مردم منطقه و اقتصاد کشور به جای مانده‌است.

نام لاهیجان ریشه در ویژگی اقتصادی آن دارد. به گونه‌ای که واژه لاهیجان عربی‌شده لاهیگان است و لاهیگان مرکب است از لاهیگ +ان (لاهیگ = بافتنی و ان = پسوند مکانی) و به معنی مکان یا شهر بافندگان یا نساجان یا ابریشم‌بافان است. در تجزیه‌ای دیگر، لاه در پارسی میانه (پهلوی) به معنای ابریشم است و در برهان قاطع به معنای پارچه ابریشمی سرخ آمده‌است و جان پسوند مکان است. در نتیجه لاهیجان به معنای «شهر ابریشم و مکان ابریشم» است.

روستاهای لاهیجان

در افسانه‌ها بنای شهر لاهیجان به لاهیج ابن سام ابن نوح نسبت داده می‌شود ولی این وجه تسمیه نادرست و عوامانه به نظر می‌رسد (یا درست‌تر بگوییم، افسانه‌ای ساختگی برای عوام بوده که با عربی‌سازی نام ایرانی شهر بتوانند نام اصلی شهر را بار دیگر استفاده کنند. این روند در ایران تحت چیرگی تازیان و تعصبات شدید ضدایرانی رواج داشته و ترفندی بوده برای رهایی از برچسب هولناک مجوسیت). این شهر در گذشته در دورانی از استیلای اعراب و سیطرهٔ خلافت دارالاماره یا دارالامان هم نامگذاری شده بوده که به تدریج بار دیگر نام ایرانی خود را بازیافته، نخست لاهیجان المبارک و سپس لاهیجان خوانده شده است. این شهر در زمان ساسانیان نیز وجود داشته‌است.

لاهیجان در سال ۷۰۵ ه.ق به دست اولجایتو فتح شد و امیر تیمور به آن لشکر کشید. پس از تیمور، سید امیر بیک و نوادگان وی –از سادات کیانی– بر شهر لاهیجان حکومت کردند. پس از سقوط حکمرانان کیانی، حاکمان صفوی در این شهر حکومت کردند. از حوادث ناگوار و مهم در تاریخ لاهیجان، طاعون در سال۷۰۳ ه.ق، آتش‌سوزی سال ۸۵۰ ه.ق و اشغال آن توسط روس‌ها در سال ۱۷۲۵میلادی است. در سال ۱۲۳۰ ه.ق لاهیجان دچار زلزله شد و در سال ۱۲۴۶، بار دیگر طاعون در آن کشتار کرد. شأن و شکوه لاهیجان در زمان خان احمد خان است. خان احمدخان یکی از حاکمان لاهیجان در قرن دهم است و کمتر حاکمی در گیلان چنین قدرتی را به خود دیده‌است و لاهیجان از این نظر در دوران طلایی خود بود.

روستاهای لاهیجان

در شوال سال ۱۰۰۰ ه.ق شاه عباس کبیر پس از آواره کردن خان احمد خان به لاهیجان آمد و دستور داد باغی که در مقابل قصر خان احمد خان بود و انواع گل‌ها و اقسام میوه‌ها در آن دیده می‌شد را خراب کردند و به زمین بازی چوگان و قپق‌اندازی تبدیل نمودند و پیرامون آن را درخت کاشتند. همچنین شاه عباس دستور داد باغ بیشه دژ خان احمد خان را که از آثار بزرگ بود، ویران کردند و به این ترتیب اثری از دودمان کیائیان گیلان بویژه خان احمد خان نگذاشتند، زیرا وی پسری نداشت که حفظ نام او نماید. بعد از سقوط و مرگ خان احمد خان، لاهیجان دیگر به خود رنگ استقلال ندید و شهر رشت که در آن زمان روستایی بیش نبود کم‌کم مرکزیت و به واسطه توجه خاص شاه عباس حوزه اقتدار آن گسترش یافت و به دیگر بخش‌های گیلان چیرگی کافی پیدا نمود.

لاهیجان یکی از مراکز اصلی جنبش جنگلی‌ها بود.

روستاهای لاهیجان

تقسیمات کشوری

این شهرستان دارای دو بخش و شش دهستان به نام‌های زیر است:

بخش مرکزی شهرستان لاهیجان
دهستان آهندان
دهستان لفمجان
دهستان لیالستان
دهستان لیل
شهر : لاهیجان

بخش رودبنه
دهستان رودبنه
دهستان شیرجوپشت
شهر : رودبنه

جمعیت شهرستان لاهیجان بر اساس آخرین سرشماری عمومی کشور در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۶۸۸۰۰ نفر بوده است و با مساحت ۴۰۷ کیلومتر مربع شامل ۲ شهر لاهیجان و رودبنه و ۲ بخش رودبنه و مرکزی و ۷ دهستان می­ باشد.

مردم‌شناسی و جغرافیا

لاهیجان منطقه‌ای است که از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود که در ۵۰ درجه و صفر دقیقه شرقی و در ۳۷ درجه و ۱۱ دقیقه شمالی عرض جغرافیایی قرار دارد. این شهر ساخته‌شده بر سرزمینی هموار و جلگه‌ای است که حاصل رسوبات به جای مانده از رودهای گیلان است. از نظر موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های تاریخی یکی از شهرهای مهم گیلان به شمار می‌رود و مدت‌ها مرکز بخش بیه‌پیش گیلان بوده‌است.

شهرستان لاهیجان دارای دو بخش رودبنه و مرکزی و ۷ دهستان به نام‌های رودبنه، شیرجوپشت، آهندان، بازکیاگوراب، لفمجان، لیالستان و لیل است. این شهرستان بر پایه آخرین سرشماری در سال ۱۳۸۵، دارای جمعیتی بیش از ۱۶۲٫۸۹۸ نفر بوده است.

مردم آن بیشتر گیلک هستند و گالش به ساکنین ارتفاعات این منطقه اطلاق می‌شود که آن‌ها هم تیره‌ای از گیلکان بوده و زبان‌شان گیلکی است. زبان بومی این شهرستان، گیلکی با لهجه شرقی است که با لهجه غربی گیلکی (رشت و فومن) اندکی تفاوت دارد. دین مردم لاهیجان شیعه و از نوع ناصری است.

روستاهای لاهیجان

آب و هوا

آب و هوای آن در بخش جلگه‌ای، معتدل و مرطوب و در قسمت کوهستانی سردسیر و خوش آب و هوا است.

روستاهای لاهیجان

جاهای دیدنی لاهیجان

شهرستان لاهیجان دارای جاهای دیدنی و آثار تاریخی زیادی است که از آن جمله می‌توان اماکن ذیل را نام برد:

* بقعه شیخ زاهد گیلانی (مربوط به قرن هشتم هجری واقع در جاده لاهیجان – لنگرود)

* بقعه چهار اولیا یا چهار پادشاهان (مربوط به دوره تیموریان واقع در میدان سردار جنگل)

* بقعه میر شمس‌الدین (پسر امام کاظم)

* مسجد اکبریه

* مسجد جامع لاهیجان

* حمام گلشن

* بام سبز (شیطان‌کوه)

* استخر لاهیجان

* گنجینه چای ایران (شامل موزه چای و آرامگاه محمد میرزا کاشف‌السلطنه پدر چای ایران)

* تله کابین احرار (فاز اول تله‌کابین لاهیجان که از فراز بام سبز آن آغاز شده و به کوه فلاح خیر ختم می‌شود در سال ۱۳۸۴ شمسی راه‌اندازی گردید.)

* پل خشتی

امروزه لاهیجان یکی از شهرهای زیبای استان با امکانات فراوان جهانگردی است.

روستاهای لاهیجان

روستای آزارستان

آزارستان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش آهندان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.

روستای آزارستانکی

آزارستانکی، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۹ نفر بوده‌است.

روستای آهندان

آهندان روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش آهندان که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۵۶ نفر بوده‌است.

روستای ارباستان

ارباستان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۱ نفر بوده‌است.

روستای اربوکلایه

اربوکلایه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای اکبرآباد

اکبرآباد ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۶ نفر بوده‌است.

روستای الکی صحرا

الکی صحرا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای امیرآباد

امیرآباد ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۰ نفر بوده‌است.

روستای امیرکلایه

امیرکلایه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است.

روستای انارستان

انارستان ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۱ نفر بوده‌است.

روستای ایشگاه

ایشگاه ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۳ نفر بوده‌است.

روستای ایوان استخر

ایوان استخر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. نام گیلکی: اَیوُن سَل (Ay von Sal)اماکن متبرکه : بقعه ی آقا زینول
این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۳ نفر بوده‌است. شغل مردم این روستا کشاورزی است و برنج محصول عمدهٔ روستاییان ایوان استخر است. در گذشته، پرورش کرم ابریشم و استحصال پیلهٔ آن از کارهای دیگری بود که مردم این روستا به آن اشتغال داشتند. این روستا در مجاورت روستاهای کچلام، ناصرکیاده، پایین رودپشت، شرفشاده و … قرار دارد.

روستای بارکوسرا

بارکوسرا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۶۸ نفر بوده‌است.

روستای بازارده

بازارده،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰ نفر بوده‌است.

روستای بازارسرلفمجان

بازارسرلفمجان،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۴ نفر بوده‌است.

روستای بازکیاگوراب

بازکیاگوراب،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۶۶ نفر بوده‌است.

روستای بالابیجارانکیش

بالابیجارانکیش، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای بالاتموشل

بالاتموشل، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۵ نفر بوده‌است.

روستای بالارودپشت

بالارودپشت، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲۴ نفر بوده‌است.

روستای بالاشادده

بالاشادده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۷ نفر بوده‌است.

روستای بالافیدره

بالافیدره،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۹ نفر بوده‌است.

روستای بالامحله پاشاکی

بالامحله پاشاکی، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵۴ نفر بوده‌است.

روستای بالامحله گلرودبار

بالامحله گلرودبار، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۰ نفر بوده‌است.

روستای بالامحله لفمجان

بالامحله لفمجان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۹ نفر بوده‌است.

روستای بالامحله ناصرکیاده

بالامحله ناصرکیاده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲۹ نفر بوده‌است.

روستای بندبن بالا

بندبن بالا،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای بندبن پایین

بندبن پایین، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای بنگبر

بنگبر،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای بوجایه

بوجایه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۱ نفر بوده‌است.

روستای بهادرکلایه

بهادرکلایه،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است.

روستای بیجارباغ

بیجارباغ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای بیجاربسته سر

بیجاربسته سر،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستاهای لاهیجان

روستاهای لاهیجان

روستای بیجاربنه

بیجاربنه ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.

روستای بیجاربنه بالا

بیجاربنه بالا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳۶ نفر بوده‌است.

روستای بیجاربنه پایین

بیجاربنه پایین، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۵ نفر بوده‌است.

روستای بیلاژمحله

بیلاژمحله، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌است.

روستای بین کلایه

بین کلایه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۳ نفر بوده‌است.

روستای پاشاکی

روستای پاشاکی در شرق استان گیلان، در بیست کیلومتری غرب شهرستان لاهیجان واقع شده‌ است. روستای پاشاکی از چند محله به نام بادان محله، پاشاکی بالا، پاشاکی پایین، کرد محله و پشتاسرا تشکیل شده‌است.آب و هوای پاشاکی به علت مجاورت دریای خزر و کوه دلفک، معتدل و مرطوب است. محمد علی کریمی پاشاکی معروف به علی کریمی بازیکن سرشناس فوتبال ایران و آسیا اصالتاً اهل این منطقه از شمال ایران است.
گویش مردم این روستا گیلکی می‌باشد.از تفریحات سالم مردم این روستا می‌توان به شنا، کشتی گیله مردی و صید ماهی به وسیله تور ماهیگیری و سبد و قلاب اشاره کرد.

روستاهای لاهیجان
صنایع دستی
حصیر بافی، شال بافی، زنبیل بافی و بافت پیراهن ابریشمی
خوراک
خوراک اصلی مردم این روستا برنج به صورت کته با خورشهایی مثل ترش فسنجان، میرزا قاسمی، ترش تره، سیروابیج، ماهی شورودودی، باقالا قاتوق، شیرین قاتوق، مرغانه قاتوق، مرغ ترش، زیتون پرورده و… می‌باشد.
کشاورزی
پاشاکی به علت شرایط اقلیمی وآبرفتی، کانون اصلی فعالیت‌های کشاورزی (شالیکاری) بوده و از محصولات آن می‌توان به برنج، چای، آلوچه، سیب، گلابی جنگلی اشاره کرد،
همچنبن پرورش کرم ابریشم در کنار باغات توت پرورش طیور و احشام از قبیل اردک، مرغ، غاز، گاو و اسب نیز در این روستا متداول است.

 

روستای پایین بیجاران کیش

پایین بیجاران کیش، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای پایین تموشل

پایین تموشل، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۲ نفر بوده‌است.

روستای پایین شادده

پایین شاده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۰ نفر بوده‌است.

روستای پایین فیدره

پایین فیدره، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای پایین گمل

پایین گمل،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده‌است.

روستای پایین محله پاشاکی

پایین محله پاشاکی، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰۲ نفر بوده‌است.

روستای پایین محله رودبنه

پایین محله رودبنه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۳ نفر بوده‌است.

روستای پایین محله زمیدان

پایین محله زمیدان روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای پایین محله گلرودبار

پایین محله گلرودبار،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۰ نفر بوده‌است.

روستای پایین محله لفمجان

پایین محله لفمجان،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای پایین محله ناصرکیاده

پایین محله و بالا محله ناصرکیاده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش شیر جو پشت که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۹ نفر بوده‌است.

روستای پایین نارنج لنگه

پایین نارنج لنگه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستاداری مزارع وباغ های چایی متعدد است وهمچنین درروستا به خاطر وجودمزارع استخرهایی هم جهت ابیاری وجود دارد ودر بهاردارای منظره ی زیبایی مباشد.این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است. (این روستاداری یک مرغداری بزرگ است)

روستای پهمدان

پهمدان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا از چهار بخش بالا محله ، میان محله ،پایین محله و قاضی محله تشکیل شده است . مردم این روستا زمینهای زراعی کاشت برنج مرغوب و باغ صیفی جات و سبزیجات به خصوص گیاه نعناع دارند و از این راه امرار معاش میکنند و زنان روستا به غیر از کشاورزی به بافت صنایع دستی به صورت حرفه ای مشغول می باشند. رودخانه ای بسیار زیبا و پر آب در میان این روستا قرار دارد که زیبایی روستا را دوچندان کرده است . آب و هوای این روستای سرسبز به دلیل نزدیکی به دریا بسیار شرجی میباشد . در سفر به لاهیجان پیشنهاد میشود حتما به این روستای زیبا سری بزنید تا از طبیعت آنجا لذت ببرید .
این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸۲ نفر بوده‌است.

روستای تبرکلایه

تبرکلایه،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر بوده‌است.

روستای تنازارود

تنازارود،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹ نفر بوده‌است.

روستای توساودشت

توساودشت،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای توستان

توستان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۹۷ نفر بوده‌است.

روستای تی تی پریزاد

تی تی پریزاد، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای جوپیش

جوپیش، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای جورگوابر

جورگوابر ،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای جیرباغ

جیرباغ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۵ نفر بوده‌است.

روستای جیر گوابر

جیرگوابر ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای چاروق دوزمحله

امام دوست محله، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. بقعه آقا سید محمد در این روستا واقع میباشد.از این رو نام این روستا بعد از انقلاب از چاروق دوز محله به امام دوست محله تغییر کرده است.از آداب و سنن مردم روستا مراسم علم بندی میباشد که هر ساله در روز سوم محرم منعقد میشود.
این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای چفل

چفل،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۳ نفر بوده‌است.

روستای چلک

چلک( Chelak) چِلای یا چِلایه،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. ریشه نام این روستا به چِل، (چیل) برمیگردد. چیل به معنای گِل و آبرفت است. به دلیل بارش سالیانه فراوان در این منطقه، از دیرباز همواره زمین آنجا گل و آبرفتی بوده، به گونه ای اهالی آنجا و همچنین چهارپایان در گل فرو می رفتند. بارش مداوم سالانه سبب روان شدن رودخانه های پرآب و به وجود آمدن دریاچه های متعدد شده است که زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری بسیاری از جمله لک لک، مرغابی، غاز وحشی، سمور، گراز، و… است.

از دیگر گونه های جانوری بومی این منطقه میتوان به قرقاول، سار، زاغ، و انوع گنجشکان اشاره کرد. وجود جنگلهای انبوه و خاک حاصلخیز و مرطوب باعث شده تا این منطقه به زیستگاه گروه های بزرگ گرازهای وحشی تبدیل شود که معمولا از ریشه گیاهان وحشی و میوه درختان بلوط، فندق و گردو تغذیه میکنند.
عمده محصولات کشاورزی چلک برنج، چای، انواع میوها، سبزیجات است. در دهه های گذشته چلک از قطبهای دامداری گیلان به شمار میرفت که امروز کم رونق تر از گذشته است.

در سالهای اخیر تخریب جنگلها و ساخت و سازهای غیرمجاز سبب تغییر چهره چلک شده و مهاجرت به این منطقه نیز همچنان رو به افزایش است.این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۱۳۹ نفر بوده‌است.

روستای چمندان

چمندان،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای چهارخانه سر بالا

چهارخانه سر بالا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای چهارخانه سرپایین

چهارخانه سرپایین،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۸۵ نفر بوده‌است.

روستای چی چی نیکوتی

چی چی نیکوتی،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای حاج سلیم محله

حاج سلیم محله، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۰ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد

حاجی‌آباد ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۷۳ نفر بوده‌است.

روستای حسن بکنده

حسن بکنده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. مردم این روستا از قوم لک می‌باشند و به لهجه ای از زبان لکی صحبت می‌کنند. این قوم برای محافظت از مرزها و همچنین جدا کردن ایلات از یکدیگر به نواحی شمالی کشور از جمله گیلان کوچ داده شده‌اند. این روستا بر پایه قوم لک تشکیل شده‌است. لک ها افرادی غیور و میهمان نواز می‌باشند و مردم حسن بکنده ریشه در ایل جلالوند دارند که یکی از ایلات قوم لک در زاگرس است.این روستا در ۲۵ کیلومتری شهر لنگرود و ۱۲ کیلومتری شهر چمخاله قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۶ نفر بوده‌است.
محصولات
برنج، ماهی، هندوانه دام وطیور و مرکبات مهمتری محصول حسن بکنده ماهی بوده چنانچه در سطح استان شناخته شده می‌باشد؛ و پس ازان برنج قرار دارد و در سال‌های اخیر کشت هندوانه رشد چشم‌گیری داشته‌ است.
آب و هوا
آب و هوای حسن بکنده مانند دیگر نقاط گیلان از نوع اب و هوای معتدل مدیترانه‌ای با رطوبت کمی بیشتر می‌باشد. دربعضی از سال‌ها، چنانچه توده هوای سرد شمال، این ناحیه را تحت تأثیر قرار دهد، نظم واعتدال چند ساله به هم خورده و شدت سرما، زیاد می‌شود. همچنین این محل یکی از پر بارش‌ترین مناطق در کشور است و هم رده بندر انزلی و بندر کیاشهر از نظر بارش باران قرار دارد.

روستای حسنعلی ده

حسنعلی ده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. که با ساحل دریای کاسپین فاصلهٔ چندانی ندارد. از جمله جاذبه های گردشگری روستای حسنعلی ده تپه های باستانی آن است که قدمتی نا مشخص دارد.
این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۵ نفر بوده‌است. قدمت این روستا به دوره ساسانی برمیگردد شواهدی از عتیقه جات دوره ساسانی در این روستا دیده شده است.

روستای خالوباغ

خالوباغ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵۷ نفر بوده‌است.

روستای خرتاب

خرتاب،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای خوبده

خوبده،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۵ نفر بوده‌است.

روستای خورتای

خورتای،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای دانگایه

دانگایه،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای دراپشتان

دراپشتان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای دره‌جیر

دره‌جیر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده‌است.

روستای دزدکسو

دزدکسو، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷ نفر بوده‌است.

روستای دلیجان

دلیجان ،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰ نفر بوده‌است.

روستای دموچال

دموچال، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای ده‌بنه

دهبنه ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. خاک و آب روستای دهبنه ، کیفیت مثال زدنی ای را برای تولید برنج در آن ، به ارمغان آورده است . برنج هاشمی ای که در این روستا کاشته و تولید می شود، از انواع برنج ایرانی درجه یک گیلان می باشد. زمین کشاورزی برنج آقای عابدینی ، در مجاورت تالاب “امیرکلایه” است. تالاب امیرکلایه در روستای دهبنه قرار دارد.

جاذبه گردشگری:تالاب زیبای امیرکلایه ( که محلی ها به آن “شال کُل” می گویند ) از مهم ترین تالاب های زیست محیطی استان گیلان است. هرساله با شروع فصل پاییز ، بسیاری از پرندگان از سیبری به این تالاب مهاجرت می کنند. ماهی های گوناگون این تالاب ، بوفه آزاد پرندگان است .نکته جالب آن است که تالاب امیرکلایه ، تنها یک کیلومتر از دریای خزر فاصله دارد؛ ولی آب آن شیرین است
این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۶ نفر بوده‌است. موقعیت جغرافیایی:این روستا به دلیل نزدیکی به خط ساحلی سحرخیز و چاف و از طرف دیگر نزدیکی به لاهیجان و لنگرود از موقعیت ویژه ای برخوردار است.

روستای دهسر

دهسر ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۸ نفر بوده‌است.

روستای دیزبن

دیزبن، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴۶ نفر بوده‌است.

روستای راهدارخانه

راهدارخانه ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای رجب سرا

رجب سرا،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است. این روستا دارای ۲ شهید می باشد.

روستای رحیم‌آباد

رحیم آباد ،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای رعیت محله

رعیت محله، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. نام دیگر این روستا بدلیل کثرت سادات در آن محل ، سادات محله نیز گفته می شود.این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۵ نفر بوده‌است.همچنان همراه سیری در ایران باشید تا با دیگر روستاهای لاهیجان آشنا شوید .

روستای رمضان بیجار

رمضان بیجار، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای زمیدان

زمیدان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر بوده‌است.

روستای زمیدان بالا

زمیدان بالا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای زمیدان سرا

زمیدان سرا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای سادات‌محله

سادات محله ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶۲ نفر بوده‌است.

روستای سپهرپشت

سپهرپشت، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۰ نفر بوده‌است.

روستای ستارآباد

ستارآباد،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.

روستای سحرخیزمحله

سحرخیزمحله، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۷ نفر بوده‌است.

روستای سراجار

سراجار، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. سراجار از دو واژه سراج و جار ساخته شده‌است که به معنای سراج =کنف و جار =جا و مکان میباشد این نام بدین جهت به این منطقه گفته شده که در قدیم محل کشت کنف بوده‌است.پیشه مردمان روستا، شالیکاری می باشد و یکی از مرغوب ترین برنج های محلی ایران از جمله هاشمی ، علی کاظمی ، جمشید و … در آن کشت می شود.
این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۵ نفر بوده‌است.

روستای سراش

سراش،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای سرچشمه

سرچشمه ،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۹ نفر بوده‌است.

روستای سرشکه

سرشکه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۹ نفر بوده‌است.

روستای سطل سر

سطل سر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۴ نفر بوده‌است.

روستای سوخته کوه

سوخته کوه ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر بوده‌است.

روستای سوستان

سوستان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا از قدیم دارای دو محله به نام‌های پایین محله و بالا محله سوستان است که به وسیلهٔ رودخانه ای که منشأ آن تالاب و برخی از چشمه‌های میان راهی است از یکدیگر جدا می‌شود.تالاب سوستان نیز در ۵ کیلومتری جنوب شرقی این روستا قرار دارد. این تالاب یکی از تالاب‌های آب شیرین استان گیلان است.این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۴۱ نفر بوده‌است.

روستای سیاه رودبار

سیاه رودبار ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر بوده‌است.

روستای سیاهگوراب بالا

سیاهگوراب بالا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستاهای لاهیجان

روستای سیاهگوراب پایین

سیاهگوراب پایین،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای سیدمحله

سیدمحله ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای شاددهسر

شاددهسر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۹ نفر بوده‌است.

روستای شرفشاده

شرفشاده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۰ نفر بوده‌است.

روستای شرم لنگه

شرم لنگه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای شکاکم

شکاکم،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۰ نفر بوده‌است.
غذاهای محلی این روستا عبارت انداز: ترش کباب، ترش شامی، برنج کته، ماست برونی، گوجه کباب، ترش تره، کوکو، مرغ ترش، واویشکا، میرزاقاسمی، ترش قاتوق، دلمه، سیر قیله، باقالاقاتوق و کال کباب

روستای شیخ علی کلایه

شیخ علی کلایه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۵ نفر بوده‌است.بیشتر افراد این روستا به کار کشاورزی مشغول هستند و درامد عمده آنها از فروش محصولات کشاورزی مانند برنج است.
این روستا سرسبز دارای طبیعت مثال زدنی,جنگل های زیبا و مزارع کشت برنج بسیار میباشد.

روستای شیخانبر

شیخانبر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۵۲ نفر بوده‌است.

روستای شیرجوپشت بالا

شیرجوپشت بالا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۴ نفر بوده‌است.

روستای شیرجوپشت پایین

شیرجوپشت پایین، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۶ نفر بوده‌است.

روستای شیرین نسا

شیرین نسا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ تعداد ۶۸ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند . جمعیت روستا ۱۷۷ نفر که ۸۹ نفر مرد و ۸۸ نفر زن می‌باشند .
بنا به گفته های افراد قدیمی روستا در زمان قدیم زنی در روستا سکونت داشته که تعداد زیادی گاو و گوسفند را به تنهایی پرورش می داد و همچنین علوفه دامهایش را نیز ، خود به تنهایی از جنگل تهیه می نمود . این زحمت و پشتکار این بانوی دلاور در تمامی روستاهای اطراف زبانزد بوده و هر کسی میخواسته اسمی از روستا ببرد ، از این شیرزن بعنوان اسطوره کار و تلاش یاد می برد . با توجه به دخیل بودن زبان عربی در اکثر نقاط کشور ایران به مرور زمان اسم روستا به شیرنسا تغییر پیدا کرد .

روستای صالحبر

صالحبر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای صداپشته

صداپشته روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۶ نفر بوده‌است.

روستای صیقل بنه

صیقل بنه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای علیسرود

علیسرود، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۷ نفر بوده‌است.

روستای فشوپشته

فشوپشته، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای قاضی گوابر

قاضی گوابر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای قصاب‌محله

قصاب‌محله (آبشار)، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۴۱۴ نفر بوده‌است.

روستاهای لاهیجان

روستای کاه بیجار

کاه بیجار، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر بوده‌است.
شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی بوده و برخی از آنها به دامداری نیز مشغول می‌باشند. کشاورزی این منطقه بیشتر باغات چای و مزارع برنج است.
راه‌های دسترسی
روستای کابیجار واقع در حومه شهرستان لاهیجان، که از لاهیجان می‌توان از طریق دو جاده به روستای کابیجار رسید. مسیر اول روستای سوستان و به ترتیب روستاهای زمیدان، شیرنساء، کوره و کابیجار و مسیر دوم از روستای کوه بیجار به ترتیب روستاهای بیجارباغ، سطلسر، سرچشمه، ستارآباد، کوره دو راه سیاه رودبار و کابیجار.

روستای کتشال بالا

کتشال بالا، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۰ نفر بوده‌است.

روستای کتشال پایین

کتشال پایین، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۶ نفر بوده‌است.

روستای کچلام

این روستا متناسب با پیشه و کار پیشینیان و اجداد مردم این روستا و منطقه نام گذاری شده است و به مرور زمان عمدتا به کاشت برنج و کم و بیش پرورش دام و ماهی تغییر پیدا کرده است و دیگر تقریبا اثری از تولید ابریشم در این روستا دیده نمی شودکچلام، روستایی از توابع بخش رودبنه شهرستان لاهیجان در استان گیلان ایران است.
محصول این روستا در قدیم پیله ابریشم بوده و امروزه به برنج تبدیل شده‌است.
این روستا از زمین‌های پوشیده از برنج تشکیل شده‌است.
این روستا (کچلام) به سه بخش (پایین محله، میان محله و بالا محله) تقسیم می‌گردد.
این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۱ نفر بوده‌است.

روستای کردگاور

کردگاور، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کردمحله

کردمحله ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌است.

روستای کلشتاجان

کلشتاجان،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. که هم‌مرز با شهرستان سیاهکل و ۳ کیلومتری دهستان لفمجان قرار دارد.طبق اطلاعات موجود در درگاه ملی مرکز آمار ایران طی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ روستای کلشتاجان دارای ۲۵۲ خانوار و ۶۶۴ نفر جمعیت می‌باشد.
کلشتاجان در آینه تاریخ
روستای کلشتاجان در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران جلد دوم در زمان پهلوی در سال ۱۳۲۸ نوشته حسینعلی رزم آرا که در صفحه ۲۴۰ از آن با چنین توضیحات ذکر شده‌است:
۸ک باختر لاهیجان – ۴ ک لفمجان
جلگه – معتدل مرطوب – مالاریائی – سکنه ۶۷۰ – شیعه – گیلکی فارسی.
نهر کیا جو از سفید رود – برنج ابریشم چای صیفی – شغل زراعت راه فرعی از طریق بازکیاگوراب و ۶باب دکان دارد.

روستای کلنگران

کلنگران، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۲ نفر بوده‌است.

روستای کنف‌گوراب

کنف‌گوراب، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر بوده‌است.
کنفگوراب (به انگلیسی: Kanaf Gooraab) یکی از محلات پیرامون بخش رودبنه می‌باشد. این روستا در چهار کیلومتری شمال لاهیجان درمسیری منتهی به ساحل سه راه انبار سر که در بین راه کیا شهر به چمخاله واقع شده‌است قرار دارد. اسم این روستا از دو بخش کنف و گوراب تشکیل شده‌است.

دهخدا در لغت نامه‌اش واژه گوراب را به محل داد وستد و و مکانی نظیر بازار نسبت داده‌است و از آنجایی که در قدیم کشت گیاه کنف در این روستا مرسوم بوده یحتمل این روستا مرکز داد و ستد الیاف و محصولات کنفی بوده. کشت این گیاه تا دهه شصت شمسی مرسوم بوده اما امروزه به واسطه از رونق افتادن بازار محصولات آن کشت این گیاه متوقف شده‌است. نوغانداری، تولید ابریشم و ابریشم کشی نیز در این روستا رایج بوده اما در سال‌های اخیر آن هم می‌رود تا به سرنوشت کنف کاری دچار گردد و این صنعت هم رو به افول نهاده.
اقتصاد روستا
در قدیم سطح قابل توجه‌ای از مزارع این روستا در زیر کشت خربزه قرار داشته که به مرور زمان جای خود را به کشت برنج داده‌است به گونه‌ای که امروزه شالی کاری پیشه عمده کشاورزان آن را تشکیل داده‌است. تجارت برنج نیز یکی از مشاغل رایج آن می‌باشد.
امروزه جارو یکی از مهم‌ترین محصولات صنایع دستی این روستا بحساب می‌آید که به بسیاری از دیگر شهرهای پیرامون فرستاده می‌شود.
جغرافیای روستا
رودخانه حشمت‌رود که از سفیدرود منشعب می‌شود پس از عبور از شهرستان آستانه اشرفیه و گذر از کنار آرامگاه دکتر محمد معین در ادامه و در طول مسیر خود از سمت باختر وارد این روستا می‌گردد تا پس از خروج از خاور کنف‌گوراب به سوی شهرستان لنگرود و در نهایت به دریای خزر ادامه مسیر دهد.
امروزه کرانه‌های زیبای حشمت رود در بهار و تابستان به یکی از مناسبترین تفرجگاه‌ها برای علاقه مندان به ورزش ماهی گیری درآمده‌است. اینگونه گفته می‌شود که در قدیم صید ماهیان خاویاری نظیر اوزون برون نیز در این جا اتفاق می‌افتاده، بطوریکه این ماهیان را تسک می‌خواندند اما امروزه ماهیگیری تنها به صید تفریحی دیگر ماهیان معمول منطقه محدود شده‌است.
میراث فرهنگی روستا
شایان ذکر است که نابترین معماری خانه‌های روستایی گیلانی در ساخت خانه‌های این روستا تبلور یافته بطوری که امروزه مرکز اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای نمونه خانه‌ای را از این روستا با ۱۱۰ سال قدمت خریداری نموده و پس از شماره گذاری و سرهم‌بندی دوباره آن را در کنار پارک ملت شهرستان رشت برپا نموده. هم‌اکنون این ساختمان به‌عنوان نمادی از گذشته قومی و هویت فرهنگی مردم گیلان زمین درآمده و خود به سمبلی از شهر رشت تبدیل شده‌است.
آیین های روستا
یکی از رسوم زیبای مردمان این روستا در شبهای رمضان مراسم مجمعه بران و صرف افطار دسته جمعی در مسجد جامع آن می‌باشد. طبخ خاصی از برنج با دوشاب در مراسم المبندی محرم این محل نیز قابل توجه‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای لاهیجان آشنا شوید .

روستای کوچکده

کوچکده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای کورنده

کورنده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴۵ نفر بوده‌است.

روستای کوره

کوره ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای کوره بر

کوره بر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۲ نفر بوده‌است.

روستای کوشال

کوشال روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. دهستان لیالستان، در طول جغرافیایی ۳۷درجه و ۲۳ دقیقه و ۴۴ ثانیه شمالی و عرض جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵ دقیقه و ۶۱ ثانیه شرقی واقع شده‌است.
این روستا از جنوب به لاهیجان، از شمال به یوسف‌ده، از شرق به سیاه‌گوراب پایین و توت‌باغ محله و از غرب به گورندان و سیاه‌گوراب بالا متصل است.بنابر سرشماری سال ۱۳۹۵، روستای کوشال دارای ۴۹۸ نفر جمعیت است. در لغتنامه دهخدا به نقل از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۲ درباره این روستا آمده‌است: «دهی از دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است و ۸۳۱ تن سکنه دارد.
اماکن مهم
پیرخوبان، یکی از مکان‌های زیارتی نزدیک به این روستا است(واقع در روستای گورندان). برخی از مردم این روستا کراماتی را از پیرخوبان به یاد دارند.

محصولات کشاورزی
مهم‌ترین محصول کشاورزی کوشال، برنج است. بامبو (نی خیزران) نیز در این روستا به خوبی می‌روید و کشاورزان از آن در جمع‌آوری برنج استفاده می‌کنند. بامبو تنها در برخی نقاط جهان رشد خوبی دارد که منطقه لیالستان گیلان که کوشال نیز یکی از روستاهای آن است از جمله این مناطق به‌شمار می‌رود.

روستای کوه بنه

کوه بنه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان در استان گیلان ایران است.[۱] کوه بنه از ریشه کوه [ب ُ ن ِ] معادل ابجدآن ۸۸، تلفظ بُ نِ، لغات (قبلی: کوه بن، فعلی: کوه بنه، بعدی: کوه بنیاد) بر گرفته شده‌است.[۲] روستای کوه بنه در چهارکیلومتری شهر لاهیجان واقع شده‌است. این روستا همانند بیشتر روستاهای لاهیجان کوهستانی بوده و در امتداد رشته کوه‌های بلند البرز باختری کشیده شده‌است. شاید یکی از دلایل حضور امامزادگان در دهستان آهندان به علت نزدیکی و همجواری با کوه‌های سربه فلک کشیده باشد. در بلندترین قلهٔ کوه روستای کوه بنه، بقعه‌ای نسبتاً کوچک به نام دوبرادران قرار دارد، بنا به گفتهٔ ریش سفیدان محلی دو روستای کوه بنه و آهندان، این بقعه آرامگاه دو برادر به نام‌های سیدتقی و سیدابراهیم است. محل قرارگیری آرامگاه به شکلی است که از فاصلهٔ بسیار دور نیز با چشم غیرمسلح قابل دیدن است و میعادگاهی برای راه‌پیمایان و کوه‌نوردان است. برای معتقدان محلی این زیارتگاه جایگاه حاجت خواهی برای شفای بیماران و تسلی دل‌های مضطرب و پریشانشان است. غالب مردم این روستا کشاورز بوده و به کشت چای و برنج می‌پردازند. بنیان گذاران اصلی این روستا خانواده‌های قدیمی: تقی پور، پورتقی، ابراهیمی، بخشی، مرادی، رستمی و… می‌باشند. از بزرگان این محل می‌توان میرزا علی یزدانبخش، عین علی پورتقی، نجفعلی تقی پور (مشت نجف) که با هم برادر بوده‌اند همچنین علی اشرف و اکبر جهاندوست، محمد مرادی (محمد آقا مرادی)، اسکندر ابراهیمی (حاج اسکندر) حاج مرتضی بخشی، رسول عیدی، غلام حسن رستمی، حسن امیری (مشت حسن) و.. را نام برد. به دلیل نزدیکی این روستا به شهر هم‌اکنون به عنوان یک روستای مهاجرپذیر محسوب می‌گردد. از جلوه‌های توریست پذیر این روستا می‌توان: مقبره دوبرادران در بام کوه بنه همراه با باغات چای، تالاب (گامی سلی)، زمین ورزشی با کیفیت چمن مطلوب و… را نام برد.این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۳۰ نفر بوده‌است.

روستای کوه بیجار

کوه بیجار،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این محله در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر بوده‌است.

روستای کهنه رودپشت

کهنه رودپشت، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا جاذبه های گردشگری و توریستی فراوانی دارد. از جمله تالاب آن که گونه های مختلف درختان‌و گیاهان را در بر دارد و زیستگاه پرندگان وحشی در فصول سرد سال است. همچنین مردمانی بافرهنگ و صمیمی و مهربان در این روستای زیبا زندگی می کنند.این روستا از گذشته هم بوده.در زمان گذشته مردم این روستا فقط در یک مکان زندگی می کردند.بعد با امدن ویرسی به نام وبا مردم شهر از انجا کوچ کردند و به صورت پراکنده مستقل شدند.
این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۵ نفر بوده‌است. این روستا در بین روستاهای شرفشاده، شیخ علی کلایه و کچلام قرار گرفته است. محصول اصلی آن کشاورزی و برنجکاری است. تالاب کهنه رودپشت زیستگاه پرندگان مهاجر نظیر مرغابی، خوتکا، چنگر، غاز و … درفصلهای پاییز و زمستان است.

روستای کیاسرا

کیاسرا ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۹ نفر بوده‌است.

روستای گاویه

گاویه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۲ نفر بوده‌است.

روستای گردکوه

گردکوه ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفر بوده‌است.

روستای گردگرف

گردگرف، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای گرمابرود

گرمابرود، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای گلستان

گلستان ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای گلکش

گلکش، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای گمل

گمل، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌است.

روستای گمل سرا

گمل سرا،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

روستای گوراندان

گوراندان ،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۷ نفر بوده‌است.

روستای گوشکجان

گوشکجان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا دارای چشم انداز زیبای روی فلات رود سپیدرود است که به گویش محلی به آن کند گویند و ساکنانشان اغلب کشاورزی هستند. و خانواده های علوی اکبری صالحی نوروزی رحمتی خلیلزاده چایچی مهدیزاده رحیمی جعفری و… از جمله ساکنین محلی آنجا هستن و در تجمع بازارچه ای کوچک محلی کنار کارخانه برنجکوبی علوی مجتمع شده است .این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای گوکه

گوکه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۶ نفر بوده‌است.

روستای لاحشر

لاحشر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای لاشیدان حکومتی

لاشیدان حکومتی، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۵۲ نفر بوده‌است.

روستای لاشیدان مطلق

لاشیدان مطلق، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۴۷ نفر بوده‌است.

روستای لاکمه‌سر

لاکمه‌سر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۵ نفر بوده‌است.

روستای لمک محله لفمجان

لبک محله لفمجان،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لفمجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.

روستای لواسی محله

لواسی محله، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای لیالستان

لیالستان،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۵۱ نفر بوده‌است.

روستای لیالمان

لیالمان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. روستای زیبای لیالمان در شرق استان سرسبز گیلان، از توابع شهرستان لاهیجان و دهستان آهندان در فاصله حدود ۴ کیلومتری لاهیجان واقع شده‌است.این روستا از سه بخش رودپشت، لیالمان مرکزی و سوتی تشکیل شده‌است. شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است.
موقعیت جغرافیایی: روستای لیالمان در عرض جغرافایی ۳۷ درجه و ۱۰دقیقه و ۱۰ثانیه شمالی و در طول جغرافیایی ۴۹ درجه و ۵۸ دقیقه و ۳۶ ثانیه شرقی در فاصله حدود ۴ کیلومتری لاهیجان قرار دارد. این روستا از سمت شمال به روستای سادات محله آهندان، از جنوب به کوه لیالمان، از شرق به دهستان آهندان و از غرب به روستای سوخته کوه متصل است.

وضعیت آب و هوایی: لیالمان به علت نزدیکی به شهرستان لاهیجان تحت تأثیر آب و هوای معتدل این شهر قرار دارد اما گاهی به دلیل نزدیکی به کوه بارش باران به صورت رگبار درآن بیشتر از شهر لاهیجان و روستاهای شمالی آن است (به ویژه در فصل تابستان و زمان برداشت برنج).

در اکثر ماه‌های بارندگی به‌طور مداوم در این منطقه وجود دارد. در فصل زمستان ارتفاع برف گاهی به ۲ متر و در ارتفاعات منطقه به ۳ متر نیز می‌رسد. از پدیده‌های بسیار جالب در این منطقه وزش باد گرم در چند روز از فصل زمستان است که در زبان محلی به آن «گرمش» می‌گویند. از قدیم معروف بوده که پس از «گرمش» هوا به‌طور ناگهانی سرد شده و احتمال بارش برف و باران وجود دارد. رطوبت هوا دراین روستا در طول سال بین ۵۰ تا ۹۵ در نوسان بوده و متوسط دمای هوا ۱۷ درجه سانتیگراد است.

محصولات: در گذشته محصول اصلی روستای لیالمان چای و ابریشم بوده‌است. در سالهای اخیر با احداث کانال آب و افزایش زمینهای زیر کشت برنج و شاید مهمتر از همه بی مهری نسبت یه باغهای چای و تخریب آنها (به گفته کارشناسان چای ایران یکی از مرغوب‌ترین چای‌های جهان است) برنج رتبه اول را دارد. پیله ابریشم نیز سرنوشتی بهتر از چای ندارد و به‌طور محدود در این روستا به عمل می‌آید. از جهت کشاورزی خاک این منطقه به صورت جلگه ای و کوهپایه ای است.
امکانات روستا: روستای لیالمان دارای آب لوله‌کشی، برق، گاز شهری و تلفن برای هر واحد ساختمانی می‌باشد. روستای لیالمان همچنین دارای یک مدرسه ابتدایی به پنج کلاس درس می‌باشد.
از اماکن مذهبی روستا بقعۀ آقا سید علی کیاء از فرزندان امام هفتم شیعیان می‌باشد.

کشاورزان این روستا در زمینه‌های برنجکاری و چایکاری و پرورش کرم ابریشم فعالیت دارند. مقدار زمین زیر کشت برنج ۱۲۰ هکتار شالیزار است که در سال ۸۴ مکانیزه شده و از آب سد سفید رود به وسیله کانال آبیاری می‌شود. مساحت زیر کشت چای ۷۵ هکتار است که متأسفانه چند سالی است که حدود ۵۰٪ آن به دلایل مختلف آباد نمی‌شود که از دلایل عمده آن می‌توان به سیاست‌های خرید چای، عدم امکان آبیاری در مواقع خشکسالی و نداشتن جاده برای دسترسی به باغات چای و حمل محصولات آن و عدم حمایت جدی از این محصول نام برد. ۵۰ هکتار توت زار نیز در این روستا وجود دارد که هر ساله در حدود ۱۷۰ جعبه کرم ابریشم در این روستا پرورش داده می‌شود.
این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۹ نفر بوده‌است.

روستای مازی کله

مازی کله،روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. مهم ترین بخش آن بخش ماهان مازی کله است.این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌است.

روستای مال بیجار

مال بیجار، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۰ نفر بوده‌است.

روستای متعلق محله ارباستان

متعلق محله ارباستان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در جنوب روستای ارباستان قرار گرفته و در گذشته نیز بخشی از روستای ارباستان بود و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌است.

روستای متعلق محله نوبیجار

متعلق محله لاهیجان، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در لاهیجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۷ نفر بوده‌است.
اکنون این روستا را با نام متعلق محله لاهیجان می شناسند در این روستا امام زاده ای بنام آقا سید علی هست که مردم زیادی برای بازدید و زیارت به این روستا می آیند

روستای مراددهنده

مراددهنده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای ملامحله چهل ستون

ملامحله چهل ستون، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. در نوشته که بر در ورودی که قدمتش همپای چهل‌ستون قزوین و اصفهان است اما در مستندات اداره کل میراث فرهنگی گیلان، تاریخ ساخت چهل‌ستون لاهیجان را دوره قاجار نوشته و یادآور شده‌اند که ممکن است بنای نخست آن در دوره صفویه باشد.
وجه تسمیه این مکان به تعداد ستونهای بقعه سید ابراهیم بر میگردد. چهل ستون در چهارطرف ایوان این بقعه قرار دارد که از جنس چوب و منقش است. سرستونهای ایوان به شکلی بدیع و بی نظیر از چوبهای جنگلی تراش خورده است.
اگرچه چهل‌ستون قزوین و اصفهان کاخی است با باغ‌های سلطنتی، اما چهل‌ستون لاهیجان بقعه‌ای است در دل جنگل‌های لاهیجان که مدفن یکی از سادات محلی آنجاست.
بقعه آقا سید ابراهیم در بخش مرکزی دهستان آهندان روستای ملامحله، بالاتر از زاکله بر در شهرستان لاهیجان قرار دارد و در سال ۱۳۹۶ و به شماره ۳۱۷۴۷ در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. گورستان حریم بقعه نیز ثبت ملی شده و این نشان از قدمت منطقه می‌دهد.
منوچهر ستوده ستوده وقتی دهه ۴۰ مامور شد تا بناهای تاریخی گیلان را ثبت و ضبط کند، از این بقعه نیز دیدن کرده و مشاهداتش را در جلد دوم کتاب از آستارا تا استرآباد نوشته است.
جنگهای بکر و انبوه حاشیه بقعه چهل ستون زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری گوناگون از جمله شغال، کفتار، گراز، انواع پرندگان است. همچنین رودخانه های پر آب و خاک حاصلخیز سبب شده تا مزارع و باغات فراوانی در آنجا شکل بگیرد.این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است.

روستای مهدی‌آباد

مهدی‌آباد ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶۲ نفر بوده‌است.

روستای میان گوابر

میان گوابر ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷ نفر بوده‌است.

روستای میان محله چاف گاویه

میان محله چاف گاویه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای میان محله رودبنه

میان محله رودبنه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای میان محله زاکله بر

میان محله زاکله بر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۲ نفر بوده‌است.

روستای میان محله گلرودبار

میان محله گلرودبار، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در امتداد رود شن رود (در زبان محلی: شیمرود) شکل گرفته است.این روستا در دهستان بازکیاگوراب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰۳ نفر (۱۴۵خانوار) بوده‌است.

روستاهای لاهیجان

روستاهای لاهیجان

روستای میردریاسر

میردریاسر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای میشکاسر

میشکاسر، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای نارنج کلایه

نارنج کلایه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.

روستای ناصرکیاده میان محله

ناصرکیاده میان محله، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای نخجیرکلایه

نخجیرکلایه، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶۶ نفر بوده‌است.

روستای نوبیجار

نوبیجار، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیالستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۲ نفر بوده‌است.

روستای نوشر

نوشر ، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا دارای مردمانی خون گرم می باشد که شغل اصلی آنها کشاوزی(برنج کاری) می باشد ، روخانه حشمت رود از این روستا عبور میکند در واقع این روستا به نوعی در امتداد این رودخانه بنا شده است.اسم این روستا گرفته شده از “نو” و “چر”میباشد به معنی مسیر جدید برای عبور و مرور که به تدریج در گذر زمان از “نوچر”به “نوشر”تغیر نام داده است.این روستا در دهستان شیرجوپشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۲ نفر بوده‌است.

روستای هالوخانی

هالوخانی، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان آهندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌ده

یوسف ده، روستایی از روستاهای لاهیجان از توابع بخش رودبنه که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان رودبنه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *