رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۱

روستاهای جویبار ( معرفی ۷۱ روستای جویبار )

اشتراک گذاری

روستاهای جویبار را می خواهیم در این مطلب به شما معرفی کنیم . ۷۱ روستای جویبار که همگی سرسبزو زیبا هستند و می توانند انتخابی برای گردشگران و مسافران از سراسر ایران باشند .در ابتدا به معرفی شهرستان جویبار می پردازیم .شهرستان جویبار یکی از شهرستان‌های مرکزی استان مازندران است. با ۶/۲ درصد جمعیت مازندران تا چند سال گذشته بخشی از شهرستان قائمشهر محسوب می‌شده‌است. مرکز این شهرستان شهر جویبار است.مختصات جغرافیایی آن ۴۷٬۵۲ تا ۵۸٬۵۹٬۵۲ طول شرقی از نصف النهار مبدأ و ۳۳٬۳۶ تا ۴۷٬۳۶ عرض شمالی است. حدود آن از شمال به دریای مازندران از جنوب به شهرستان قائمشهر از شرق به شهرستان ساری و از طرف غرب به شهرستان بابلسر می‌رسد.

روستاهای جویبار

رودخانه سیاهرود از میان این شهرستان عبور کرده و به دریای مازندران می‌ریزد.شهرستان جویبار در حال حاضر به عنوان پایتخت کشتی جهان شناخته می‌شود.از کشتی گیران مدال آور متولد جویبار میتوان رضا یزدانی ،حسن یزدانی ، کامران قاسم‌پور ،محمد نخودی ،کمیل قاسمی ، امیرمحمد یزدانی ، عزت‌الله اکبری ،مهدی حاجی‌زاده ،مسعود اسماعیل‌پور ،ایمان صادقی نام برد.
جویبار پیشتر بخشی از شهرستان قائم‌شهر بود و در سال ۱۳۷۶ به شهرستان تبدیل شد. طبق تقسیمات کشوری سال ۱۳۷۷ دارای دو بخش گیل‌خواران و مرکزی و ۴ دهستان حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت بوده‌است.

بخش گیل‌خوران
دهستان چپکرود
دهستان لاریم
شهر: کوهی‌خیل

بخش مرکزی شهرستان جویبار
دهستان حسن‌رضا
دهستان سیاهرود
شهر: جویبار
جمعیت این شهرستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، ۷۷۵۷۶ نفر بوده که متشکل از ۲۵۲۷۸ خانوار است. مردم جویبار به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند و مردم این منطقه به این سخن میگویند.

مراکز تاریخی و تفریحی

در شهرستان جویبار تاکنون ۲۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. ۱۱ تپه تاریخی با قدمت هزاره اول پیش از میلاد، محوطه باستانی انبارسر، تکایای چهل‌تن، بیزکی، کردکلا، امام‌زاده حبیب‌الله، سقاتالار بیزکی، پل جمعه بازار و سیکاپل از جمله این آثار باستانی ثبت شده می‌باشند.

روستاهای جویبار

کشاورزی

سطح زیر کشت برنج در این شهرستان ۱۰٫۰۰۰ هکتار می‌باشد.۱۵۰ هکتار از اراضی جویبار زیر کشت کلزا است.در حدود ۹ هکتار فضای گلخانه‌ای در شهرستان جویبار ایجاد شده‌است که در آن سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار شاخه گل استرلیزا و یک میلیون شاخه بریده گل نرگس تولید می‌شود.

صیادی

سالانه بیش از هزار تن انواع ماهی از آب‌بندان‌ها و همچنین ساحل دریای خزر در شهرستان جویبار صید می‌شود که از طریق ۵ تعاونی با سود سالانه ۴۵ میلیارد ریال توزیع می‌شود. ۵۲۵ نفر در این تعاونی‌ها مشغول به کار هستند.

آب‌بندان‌ها

در حدود ۴۷ قطعه آب‌بندان با بیش از ۲٫۳۲۳ هکتار وسعت در جویبار وجود دارد که یکی از مهم‌ترین منابع ذخیره آب در فصول بارندگی برای کشت برنج و همچنین پرورش ماهیان گرم آبی می‌باشد. ظرفیت این آب‌بندان‌ها در حدود ۷۳٫۹۶۰٫۰۰۰ متر مکعب می‌باشد.روستاهای کردکلا ، لاریم، انارمرز،گلیرد ، پهناب محله، زرین‌کلا، میستان، شهنه‌کلا و اسماعیل‌کلا بزرگ در بین روستاهای این شهر بیشترین مقدار آب‌بندان را به خود اختصاص داده‌اند.

روستاهای جویبار

روستای آباده

آباده، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۹ نفر بوده‌ است.

روستای آزادبن

ده ازادبن، روستایی است از پهناب و از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۰۲ نفر بوده‌ است.

روستای آستانه‌سر

ده آستانه‌سر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۲۷۸ نفر (۲۹۹ خانوار) بوده‌است.

روستای اسماعیل‌کلا بزرگ

اسماعیل‌کلا بزرگ، روستایی است از روستاهای جویبار از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا دارای تالاب یا آب‌بندان بسیار وسیعی نیز می‌باشد که آبیاری زمین‌های کشاورزی اطراف آن از طریق آن انجام می‌شود.این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۰۶ نفر (۱۰۵خانوار) بوده‌ است.

روستای اسماعیل‌کلا کوچک

اسماعیل‌کلا کوچک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۸۹ نفر (۱۲۲ خانوار) بوده‌ است.

روستای امامزاده محمود

امامزاده محمود، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۱ نفر بوده‌است.

روستای انارمرز

انارمرز، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۴۲۸ نفر (۶۱۸ خانوار) بوده‌ است.

روستای انبارسر

انبارسر’، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۰۹ نفر (۵۲ خانوار) بوده‌ است.

روستای ایزدخیل

ایزدخیل، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۵۴ نفر بوده‌است.

روستای بالازرین‌کلا

بالازرین‌کلا، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۰۷ نفر (۲۰۲ خانوار) بوده‌است.یکی از بزرگترین تالاب های(آبندان) استان مازندران در روستای زیبای بالازرین کلا وجود دارد . کمتر از ۱۵کیلومتر با مرکز شهرستان یعنی شهر جویبار فاصله دارد و از شمال با پایین زرین کلا ، از جنوب با روستای شاهرضا، از غرب با مشک آباد و از شرق با سیدمحله و عباسعلی کش همجوار است. تپه معروف جن کتی متعلق به این روستاست . شغل اصلی مردم کشاورزی و زراعت برنج است. بزرگترین قایق ساز محلی یعنی آقای حاج مصطفی بخشی اهل روستای بالازرین کلا می باشد . بیشترین علاقمندی مردم به ورزش خصوصا ورزش کشتی می باشد . واژه های معروف : شله، قواثل، عاروس کتی، سیکابول، پرلا، کشتل، اوتشنی، وکالیله، تیلخس، چکاب، چلا،کن، گزیل، آپارتونی، قتو، امامزاده اسم می باشد.

روستای بیزکی

بیزکی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۶۸ نفر (۵۰۰ خانوار) بوده‌ است.تکیه و سقاطالار بیزکی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان جویبار، روستای بیزکی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای بیکارآیش

بیکارایش، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۲ نفر بوده‌است.

روستای پایین‌ذغال‌منزل

پائین ذغال منزل، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن۳۴۰ نفر بوده‌است.

روستای پایین‌زرین‌کلا

بالا زرین‌کلا، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است.از نظر موقعیت جغرافیایی این دو روستا در جوار هم و با فاصله‌ای کمتر از ۲ کیلومتر واقع شده‌اند. در واقع روستای بالا زرینکلا در جنوب روستای پایین زرین کلا واقع است. این دو روستا دارای منابع آب مشترک (آب‌بندان) هستند که تامین‌کننده آب کشاورزی برای زمین‌های شالیزار اهالی دو روستا می‌باشد.
این روستاها در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت روستای پایین زرین کلا ۱۱۷۴ نفر بوده است .

روستای پطرود

پطرود، روستایی است از روستاهای جویبار از توابع بخش گیلخواران که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵صورت گرفته، جمعیت آن ۹۵۰ نفر (۲۳۳ خانوار) بوده‌است.روستای پطرود از شمال به روستای میانملک، و از جنوب به روستای دونچال و از شرق به روستای گل محله و از غرب به روستای انارمرز قرار دارد؛ و فاصله آن از دریا حدود ۵ کیلومتر می‌باشد.فاصله حدودی روستای پطرود از شهرستان‌های مجاور بابلسر ۲۷ کیلومتر، بابل ۳۵ کیلومتر، قائم شهر ۳۵ کیلومتر و ساری هم ۳۵ کیلومتر می‌باشد.

مهد کودک و مدارس مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، و متوسطه دوم و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار در این روستا قرار دارد.این روستا دارای دو تکیه، یک سقاخانه، یک مسجد، و امام زاده هفت تن می‌باشد.شغل بیشتر مردمان روستای پطرود کشاورزی و دامداری است.از مناطق دیدنی می‌توان مراتع دیدنی این روستا را نام برد که در فصل بهار علی‌الخصوص روز طبیعت (۱۳ بدر) مهمانان زیادی را در خود جای می‌دهد.

روستای پهناب‌محله

ده پهناب محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۶۴ نفر بوده‌ است. بخش اعظمی از جمعیت این روستا را سادات تشکیل میدهند که شامل خانواده های شریفی ،صمدیان وحسینی میباشد .

روستای ترک‌محله

ترک‌محله ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۴۹ نفر (۳۹ خانوار) بوده‌است.

روستای تلنار

تلنار، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای چرخ‌کتی

چرخ‌کتی، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است.

روستای چلمیان

چلمیان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۴۵ نفر بوده‌ است.

روستای چوباغ

چوباغ، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۱۷ نفر بوده‌است.

روستای چهارطاق‌بن

چهارطاقبن ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران میباشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۷۳ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌کلا

حاجی‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشت و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۷ نفر (۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای حیدرآباد

حیدرآباد، محله‌ای است واقع در خیابان بحر خزر شهر جویبار از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.حیدرآباد پیش از این روستایی جدا از شهر جویبار بود.ولی حال بخشی از شهر جویبار به شمار می آید.′′′مردم حیدرآباد′′′، مردم حیدرآباد به شغل کشاورزی و باغداری مشغول هستند .حیدرآباد در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۸۴ نفر (۲۳۴ خانوار) بوده‌است.

روستای خرده‌لاریم

خرده لاریم، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۲۳ نفر بوده‌است.

روستای درکاسر

درکاسر، روستایی است از مجموعه پایین رود پشت و از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۰۷ نفر بوده‌است.

روستای درویش محمدشاه

درویش محمدشاه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۶۱ نفر بوده‌است.
پل تاریخی سیکاپل (سیکا که در زبان محلی مازنی به اردک گفته میشود)روایتی قدیمی است که رود سیاهرود مابین مقبره درویش محمد شاه و شهرستان جویبار قرار داشته و برای تردد آسان تر مردم روستا با جویبار پیر زنی تخم اردک های خود را جمع آوری نموده و به معماری داده تا پلی بسازد و مردم از آن رفت و آمد کنند.(به همین خاطر به این پل سیکا پل نیز گفته میشود که مردم شهرستان جویبار بیشتر این پل را به سیکا پل میشناسند) که به پل درویش محمدشاه نیز معروف است در این روستا و نزدیکی شهر جویبار و بر روی سیاهرود قرار دارد. این پل در دوره قاجار ساخته شده و احتمال می‌رود بیشتر از ۲۰۰ سال از ساخت آن گذشته باشد. مقبره امامزاده درویش محمد شاه که گفته می‌شود از نوادگان علی بن حسین از امامان شیعه می‌باشد در فاصله ۳۰۰ متری این پل قرار دارد.

روستای دون‌چال

دونچال، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۳ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۸۰۰ نفر (۸۳۳ خانوار) می باشد.

روستای دیوکلا الیمون

دیوکلا الیمون، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است . در سال ۱۳۹۲ طرح هادی این روستا اجرا شده و خیابان ها و معابر تماما شکل مدرن و زیبایی به خود گرفته است.به عنوان اولین روستای کشور، تمامی ورودی و خروجی های این روستا مجهز به دوربین مداربسته شده که امنیتی بالا را برای ساکنین به ارمغان آورده است. در سالهای اخیر این روستا محل اقامت بسیاری از تهرانی ها واقع شده است و به همین دلیل به محیطی ویلایی با ارزش بالا تبدیل شده است که این روستا را از سایر روستاهای اطراف متمایز میکند و شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامپروری می باشد و درصد بسیاری از مردم، با سواد و دارای مدارک عالیه دانشگاهی و حوزوی می باشند و در انتهای روستا، امامزاده قاسم علیه السلام که از نوادگان امام کاظم علیه السلام می باشد مدفون هستند و سالانه میزبان زائرین زیادی می باشد.

روستاهای جویبار

روستای رنگریزمحله

رنگریز محله، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۸۰ نفر بوده‌است.

روستای زیارمحله

زیارمحله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۳ نفر بوده‌است.

روستای سراج‌محله

سراج‌محله ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۵۱ نفر (۱۵۴ خانوار) بوده‌است.

روستاهای جویبار

روستای سروکلا

سروکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۲۱۵ نفر بوده‌است.

روستای سید زین‌العابدین

ده سید زین العابدین، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۲ نفر (۷۷ خانوار) بوده‌است.

روستای سیدکلا

سیدکلا، روستایی است از روستاهای جوایبار از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در فاصله ی ۳ کیلومتری شهرستان جویبار قرار دارد. امامزاده حسن رضا (ع) و پل تاریخی آزان از جاذبه های مذهبی و تاریخی این روستا می باشد.این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۱ نفر (۸۳ خانوار) بوده‌است. در ادامه سیری در ایران به معرفی باقی روستاهای جویبار می پردازد.

روستای شاهرضامحله

شاهرضا محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای شورکا

ده شورکا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار دارد و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۳۳۰ نفر است.این روستا از سمت شمال به مشک آباد از شرق به کیامحله از جنوب به پهناب و حیدر آباد و از غرب به کوهیخیل مشرف است. شغل نوعی افراد روستا کشاورزی است و از محصولات آن می‌توان به برنج، سویا، کلزا و گندم اشاره کرد. قدمت تاریخی روستا به هزاره قبل میلاد باز می‌گردد که تپه تاریخی روستا شاهدی بر این مدعاست.این روستا دارای طبیعتی زیبا است که با عبور رودخانه سیاه رود از کنار درختان کهنسال جلوه‌ای زیبا به روستا داده است. گونه شناسی درختان روستا به نسل اولیه درختان تبرستان برمی گردد.درصد باسوادی و استفاده از اینترنت در این روستا بسیار بالا می‌باشد.این روستا دارای دو حسینیه و دو مسجد و کتابخانه و سالن همایش و سالن ورزشی می‌باشد.

روستای شهنه‌کلا

شهنه‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۲ نفر (۳۹ خانوار) بوده‌است.

روستای شیب آب‌بندان

شیب آبندان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری محلی توسط دهیاری روستا که در سال۱۳۹۷ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۰۰نفر (۲۲۰ خانوار) بوده‌است.

روستای صفرخیل

صفرخیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۳۷ نفر بوده‌است.

روستای طالش‌محله

طالش‌محله ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۸۶ نفر (۲۸۸ خانوار) بوده‌است.

روستای عروس‌کتی

ده عروس کتی، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای عشیره‌سر

عشیره‌سر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۶ نفر بوده‌ است.

روستای علی‌آباد

علی‌آباد، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۸۶ نفر (۷۲ خانوار) بوده‌است.

روستای علی‌کلا

علی‌کلا، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای فرج‌آباد

فرج‌آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱ نفر (۱۰ خانوار) بوده‌است.

روستای فوتم سفلی

فوتم سفلی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌است.

روستای فوتم علیا

روستای فوتم علیا، همراه با روستاهای شهنه ‌کلا- میانده- اسماعیل ‌کلا بزرگ- اسماعیل کلاکوچک- چلمیان- بیزکی- کوکنده-فوتم‌سفلی- فوتم علیا- کله ‌بن -شیب آبندان- حاجیکلا-‌آزان- سیدکلا- سروکلا- دیوکلا -الیمون- فرج ‌آباد- میارکلا- ابجر و رستمکلادر دهستان حسن ‌رضا از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران قراردارد.

اردشیر برزگر در کتاب “تاریخ طبرستان” آنجا که در مورد شهرها و آبادی‌های بعد از اسلام توضیح داده‌است یکی از بخش‌های آباد را “رزمیخواست” می‌داند. رزمیخواست بخشی بوده از شهرستان بابل کنونی که تا سده سوم اسلامی در دست اسپهبدان مزمغانی بوده‌است، چانکه ابن اسفندیار گوید:”… و مزمغان بن ونداد امید پیش از این محمد بن اوس (نایب خلیفه عباسی) به خشم… بود… چون کار حسن زید (داعی الکبیر ۲۵۰–۲۷۰ ق) قوت گرفت از بیشه بیرون آمد و به مامطیر (بارفروشده– بابل) رسید، روز پنجشنبه بیست و ششم شوال (۲۵۰ق) و مردم را با بیعت حسن زید دعوت کرد… حسن زید… پادشاهی رزمیخواست… به او سپرد و مثال داد که با ساری رود… (مصمغان) با حدود ساری رفت و به نوروز آباد (پوتم) لشگرگاه ساخت…” و پوتم را امروز فوتم خوانند؛ و دهکده‌ای است میان دو ده جدید الاسلام و اسماعیل کلای بلوک کیاکلای میان دو شهر شاهی و بابل. دوری پوتم از کیاکلا ۱۲ و ساری ۳۳ و جاده شوسه ۵ کیلومتر و دارای ۲۵ خانوار و ۱۵۰ تن مردم.

فوتم دهی است از بخش مرکزی شهرستان شاهی که دارای ۲۵۵ تن سکنه است . آب آن از رود تالار و چاه و محصول عمده اش برنج، کنف، پنبه، کنجد، صیفی و غله است .جمعیت روستای فوتم علیا براساس آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته‌است شامل ۱۰۶خانوار و ۳۱۴ نفر به تفکیک ۱۶۱ مرد و ۱۵۳ زن بوده‌است.

روستای قادی‌محله

قادی‌محله ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۱ نفر (۸۷ خانوار) بوده‌است.

روستای قوشچی‌محله

قوشچی‌محله ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۶ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌ است.

روستای کردخیل

کردخیل، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۸ نفر بوده‌است.

روستای کردکلا

یکی از مناطق تاریخی و گردشگری شهرستان جویبار ، روستای کردکلا می باشد. این روستا در مجاورت شهرکوهی خیل و روستاهای گل محله، لاریم و تلنار می باشد.این روستا در توابع جویبار قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۹۲ نفر بوده‌است.وجه تسمیه این روستا به اوایل زمان قاجار برمی گردد.

روستای کله‌بن

کله‌بن، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۴۵ نفر بوده‌است.

روستای کوکنده

کوکنده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران ایران. بیشتر کسب و کار در این روستا مربوط به کشت برنج می‌باشد که در ظلع غربی آن میگذرد با این وجود طی چند سال گذشته شاهد رشد قابل توجه باغات مرکبات و سیاه ریشه هستیم.
این روستا به سبب وجود دو امام زاده دارای اهمیت تاریخی بسیاری می باشد،امام زاده یک تن و امام زاده چهل تن دو امام زاده این روستای زیبا می باشد که در ظلع شمالی این روستا مشرف به شالیزار های وسیع این روستا می باشد. از دیگر زیبایی های این روستای زیبا رودخانه ای است که از میان این روستا می گذرد که به سبب پیچ و خم بسیارش بسیار زیبا و از لحاظ کشاورزی برای اهالی با صفا این بوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۰۵ نفر بوده‌است.

روستای کیامحله

ده کیا محله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۶۵ نفر بوده‌است.

روستای گل‌دشت

گلدشت، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۸۰ نفر بوده‌است.محوطه باستانی ادهم گلدشت در بخش شرقی این روستا و در فاصله حدود ۸۰۰ تا هزار متری دریای خزر قرار دارد. این محوطه در دوره ایلخانی و صفوی ساخته شده است.

روستای گل‌محله

گل‌محله، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۳۵ نفر (۲۷۶ خانوار) بوده‌است.
روستاهای جویبار

روستای گلیرد

گلیرد،( به انگلیسی:Gelyard) روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .نام این روستا درگذشته گُل گرد بوده‌است. گل گرد به مکانی گفته می شد که در میان چند محله دیگر قرار داشته و چندین محله یا روستا ( صفرخیل ،میارکلا، واسوکلا و … ) رابهم متصل می‌کرده‌است.
روستای گلیرد به علت مرکزیت دهستان سیاهرود پیش از روستاهای همجوار از نعمت مدرسه برخوردار بوده طوری‌که همهٔ دانش آموزان روستاهای اطراف در گلیرد دوره ی ابتدایی را میگذراندند. گلیرد با دارا بودن بیش از هفتصد هکتار اراضی شالیزاری و بیش از صد هکتار اراضی باغی از روستاهای پویا در عرصه کشاورزی محسوب میگردد.کشاورزی مکانیزه از دیرباز مورد توجه گلیردی‌ها بوده و امروزه تعداد ماشین آلات مدرن اعم از کمباین و تراکتور گواهی بر این مدعاست.همچنین بکارگیری انرژی برق در امر کشاورزی پیشرفت چشمگیری در چند سال اخیر داشته‌است.این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۶۰۴ بوده‌است.

روستای لاریم

لاریم، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است . جمعیت این دهستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ (۲۵۲۹ خانوار) ۹۷۳۱ نفر است.وجه تسمیه لاریم به تناسب اقلیم و آب‌وهوای مطلوب و معتدل و نشاط‌آ ور به«لار» و به لحاظ نزدیکی به دریا«یم» گفته شده که کم‌کم به لاریم مبدل گشت و لاریم به معنی منطقه خوش آب‌وهوا که در کنار دریا واقع شده است می‌گویند.لاریم را می‌توان از نظرگاههای مختلف مورد بررسی قرار داد:
۱-از لحاظ طبیعی و انسانی
۲-از لحاظ اقتصادی

۳-از لحاظ تاریخی و فرهنگی: از لحاظ تاریخی از سفالینه های بدست آمده و تپه های باستانی موجود ،لاریم قدمتی طولانی داشته که بقایای سفالینه در امتداد رودخانه سیاهرود در منطقه لاریم دهنه و تپه دین بن گواه این مطلب هست همچنین لاریم در گذشته به خاطر داشتن شکارگاه و مناظر بکر مورد توجه بوده که برای نمونه میتوان از سفرنامه ناصرالدین شاه به مازندران و تعریف و تمجید از لاریم توسط ناصرالدین شاه اشاره کرد.این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۳۰۰ نفر بوده‌است.

روستای لاک‌دشت

لاک‌دشت، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۴۱ نفر بوده‌است.

روستای لپوصحرا

لپو صحرا، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است. همه ساکنین این روستا از چرات سوادکوه و اکثرشان یزدانی هستند.از افراد مشهور این روستا میتوان به حسن یزدانی کشتی گیر مطرح اشاره کرد.این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۰۴ نفر ۶۶ خانوار بوده‌است.

روستای ماندی‌محله

ده ماندی محله ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۰۰ نفر بوده‌است.

روستای محله‌کلا

محله‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۹۸ نفر بوده‌است.

روستای مشک‌آباد بالا

مشک‌آباد بالا، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۴ نفر (۲۶ خانوار) بوده‌است.

روستای مشک‌آباد پائین

ده مشک آباد پائین، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۷۲نفر (۱۳۱خانوار) بوده‌است.

روستای مهرآباد چفت‌سر

مهرآباد چفت‌سر، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان لاریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۰ نفر (۲۰ خانوار) بوده‌ است.

روستای میانده

میانده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان حسن‌رضا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۶۸ نفر بوده‌است.

روستای میان‌ملک

میان‌ملک، روستایی است از توابع بخش گیل‌خوران شهرستان جویبار در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۰۰ نفر بوده‌است.

روستای میستان

میستان، منطقه‌ای است از توابع شهرستان جویبار در استان مازندران می باشد.این روستا در حد فاصل بهنمیر و شهرستان جویبار قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۹۸ نفر بوده‌است.
علاوه بر نزدیکی میستان به سواحل زیبای دریای خزر وجود تالاب میستان باعث جذابیت دوچندان این منقطه گردیده است. تالاب میستان در موقعیت جغرافیایی N364005 E524938 در استان مازندران واقع است. این تالاب در فاصله ۵ کیلومتری دریای خزر و در جنوب روستای میستان واقع است. تالاب میستان در ارتفاع ۱۸ متری سطح آب‌های آزاد واقع شده و از تالاب‌های بزرگ و مهم استان مازندران است. هر ساله پرندگان کنار آبزی و آبزی فراوانی برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت می‌کنند. طول این تالاب ۱.۴ کیلومتر و عرض آن ۱.۲ کیلومتر است. روستای میستان از توابه شهرستان جویبار و در ۵ کیلومتری شرق جاده بهنمیر به لاریم واقع است.مهمترین گیاهان این تالاب را آلاله آبی ، علف هفت بند ، نی ، بارهنگ آبی ، گوشاب ، آزولا ، سازیل ، شال تسبیح ، لاله مردابی ، نیلوفر آبی ، قمیش ، لویی ، اسپرغان ، زنبق مردابی ،تشکیل می دهند. مهمترین جانوران نیز انواع قورباغه ، لاک‌پشت خزری و از پرندگان قو ، سرسبز ، سرحنایی ، اردک تاجدار ، خوتکا ، چنگر ، حواصیل خاکستری ، چنگر نوک سرخ ،کشیم کوچک ، حواصیل ارغوانی ، قار سفید کوچک ، ماهی خورک ، غاز خاکستری ، سیاه کاکل ، اردک بلوطی و گیلدر هستند .

روستای نفت‌چال

نفت چال، روستایی است از روستاهای جویبار از توابع بخش گیل‌خوران که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان چپکرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۰ نفر (۳۸ خانوار) بوده‌ است.

روستای واسوکلا

واسوکلا، روستایی است از روستاهای جویبار از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان سیاهرود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۷۶ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *