جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای تالش ( معرفی ۳۱۳ روستای تالش )

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

روستاهای تالش را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۳۱۳ روستای نالش که همچون دیگر روستاهای شمال ایران سرسبز و خوش آب و هوا هستند . در ابتدا به معرفی شهرستان تالش خواهیم پرداخت .شهرستان تالش از شهرستان‌های استان گیلان در شمال ایران است. جمعیت شهرستان تالش ۲۰۰۶۴۹ نفر است (سال ۱۳۹۵) که دومین شهرستان پرجمعیت استان گیلان پس از رشت است و مرکز آن شهر تالش با جمعیت بیش از ۵۴۱۷۸ نفر است. این شهرستان دارای ۴ بخش و ۱۰ دهستان است.

شهرستان تالش در غرب استان گیلان با کوهستان‌ها و طبیعتی زیبا و دشت‌های دل‌انگیز و با واقع شدن در سواحل دریای خزر قطب اکوتوریسم ایران محسوب می‌شود. این شهرستان از شمال به آستارا، از شرق به دریای خزر (مرز آبی با کشورهای حاشیه دریای خزر)، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان رضوانشهر محدود می‌شود.

 تالش1 e1652255325548 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

این شهرستان در دو بستر متفاوت از نظر توپوگرافی قرار گرفته‌است. بخشی از شهرستان کوهستانی است و در امتداد کوه‌های مرتفع تالش درجهت شمالی ـ جنوبی کشیده شده‌است و قسمتی دیگر، جلگه‌ای است که به صورت نوار باریکی بین کوهستان و دریای خزر واقع شده‌است. خاویار دریای خزر شهرت جهانی دارد و شهرستان تالش رتبه نخست تولید ماهیان خاویار در کشور را دارا است و بخش قابل توجهی از محصولات آن به خارج از کشور صادر می‌شود. تالش رتبه اول در تولید تنباکو در کشور و با داشتن بیش از نیمی از باغ‌های کیوی استان گیلان معادل ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار بزرگترین تولیدکننده کیوی در ایران و منطقه است. و همچنین رتبه اول تولید ازگیل، ترب، عسل، گردو و فندق در گیلان می‌باشد.

فهرست

تقسیمات اداری

اولین قانون تقسیمات کشوری در آبان ماه ۱۳۱۶ خورشیدی، تهیه و تصویب شد. بر اساس این قانون ایران به استان‌های شمال، غرب، جنوب، شمال غرب، شمال شرق و مکران تقسیم شد. بر طبق این تقسیم‌بندی شهرستان گیلان و طوالش از توابع استان شمال بود و شامل مناطق زیر بود:

حومه فومنات، صومعه‌سرا، لشت نشا، کوچصفهان (مرکز: کوچصفهان)
بندر پهلوی:بندر پهلوی، چهار فریضه، خمام، گسکر (مرکز: بندر پهلوی)
لاهیجان:لاهیجان، رانکوه، دهشال (مرکز: لاهیجان)
تالش:کرگانرود، اسالم، تالش شفارود (مرکز: تالش کرگانرود)

این تقسیم‌بندی هم چند ماه بیشتر دوام نیاورد و در ۳ بهمن ماه همان سال مصوبهٔ قبلی اصلاح شد و استان‌های ایران به استان‌های یکم تا دهم تغییر پیدا کردند. پس از تصویب متمم قانون اساسی یعنی در ۱۴ ذیقعده سال ۱۳۲۵ هجری قمری تشکیل ایالات و ولایات به تصویب دومین دورهٔ قانون‌گذاری مجلس شورای ملی رسید. در این قانون ولایت چنین تعریف شده‌است: قسمتی از مملکت که دارای یک شهر حاکم‌نشین و توابع باشد اعم از این که حکومت آن تابع پایتخت یا تابع مرکز ایالتی باشد. در آن زمان گیلان و طوالش جزو ۱۲ ولایت ایران بود؛ و شهرستان طوالش با بخش‌های کرگانرود، اسالم، شفارود و ماسال با مرکزیت هشتپر در سال ۱۳۲۳ در استان یکم به شهرستان مستقل ارتقا پیدا کرد.

 تالش e1652255303798 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

زبان

زبان غالب در این شهرستان زبان تالشی می‌باشد. زبان تالشی بیشتر از فارسی معیار به زبان پهلوی قدیم (زبان ایرانیان باستان) نزدیک است.گروه‌های قومی دیگری نیز به تالش مهاجرت کرده اند و در شهرستان تالش ساکن هستند و به زبان‌های مختلفی مانند ترکی آذری، گیلکی، کردی و فارسی صحبت می‌کنند، ولی مردمان بومی این منطقه تالشان هستند و زبان بومی شهرستان تالش، تالشی است.

تاریخچه طوالش

در اسناد و منابع پیش از اسلام کلمهٔ تالش دیده نشده‌است. برخی از پژوهشگران، تالش را با قوم «کادوس» که از آن بارها در منابع یونان و روم باستان یاد شده‌است، یکی می‌دانند. در منابع سده‌های نخست هجری از این قوم با نام «طیلسان» یاد کرده‌اند. یاقوت ذیل مادهٔ طیلسان، به نقل از اصمعی می‌گوید که طیلسان با تالشان یکی است.واژهٔ طیلسان ظاهراً از اواسط سدهٔ ۷ق متروک، و به جای آن کلمهٔ «تالش» تدریجاً وارد منابع تاریخی و جغرافیایی ایران شد.

سرزمین بَبَر در اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی، میان گیلان و تالش از یک سو و تالش و دیلم از سوی دیگر قرار داشت. نیز آن را نزدیک دیلم، گیلان، تالش و مغان آورده‌اند. سرزمین بَبَر محدودهٔ خلخال و منطقه مرزی تالش و گیلان را شامل می‌شود.

مشخصات شهرستان تالش

وسعت شهرستان: ۱۴۲۷ کیلومتر مربع
تراکم نسبی (نفر): ۵۰۱
درصد شهرنشین: ۶۴٫۲٪
منطقه قومی تالش که یکی از نواحی ایرانی محل سکونت مردم تالش است با مساحتی حدود ۲۳۷۳ کیلومتر مربع که در شمال غرب گیلان قرار دارد، یک چهارم خاک استان را تشکیل می‌دهد. این شهرستان که نام خود را از قوم تالش گرفته و به استناد منابع و شواهد بسیار، بازمانده قوم کادوس باستان و از همسایگان دیرین قوم گیل می‌باشد، از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا و از جنوب به رودبار و از شرق به دریای خزر و رضوانشهر محدود شده و شامل شهرستان‌های تالش، آستارا، ماسال، رضوانشهر، همچنین بخش‌هایی از مردم شهرستان خلخال و شهرستان نمین زبان تالشی می‌باشد. تالش از سه جهت به کوه‌های تالش که ادامه رشته کوه‌های البرز هستند و از طرف دیگر به دریای خزر منتهی می‌شود. کشف آثار تمدن ۴۵۰۰ ساله در ییلاق (نوه دیی) تالش جلوه‌های بیشتری به این منطقه خوش آب و هوا داده‌است. مردم تالش به زبان تالشی تکلم می‌نمایند. بخش اعظمی از تالش طی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای از گیلان و ایران جدا شده و به روسیه ملحق شدند.

تقسیمات کشوری

شهرستان تالش بزرگ‌ترین شهرستان استان گیلان می‌باشد.

بخش مرکزی شهرستان تالش
دهستان ساحلی جوکندان
دهستان طولارود
دهستان کوهستانی تالش
شهر: هشتپر

بخش کرگان‌رود شمالی
دهستان لیسار
دهستان خطبه‌سرا
شهر: لیسار

بخش اسالم
خلیفه آباد گیلانده
دهستان گیلانده اسالم
دهستان اسالم
دهستان خاله‌سرا
دهستان ناو
شهر: اسالم

بخش حویق
دهستان حویق
دهستان چوبر
شهرها: حویق و چوبر

روستاهای تالش2 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

جاذبه‌های گردشگری در یک نگاه

پارک جنگلی سیاهداران (بام تالش)
سورتمه ریلی تالش
ساحل قروق تالش
ساحل تازه آباد تالش
آبنما موزیکال تالش
کاخ سردار امجد کرگانرودی در پارک شهر
ییلاقات باستانی و تاریخی مریان
مجموعه ییلاقات ریک و حومه تالش
منطقه کوهپایه‌ای کیشون بن تالش
ییلاق سوباتان لیسار
دژ سلسال لیسار
ییلاق آسبومار جوکندان
ییلاق لومه وشت گیلانده اسالم
منطقه ییلاقی-کوهپایه ای-جلگه ای طولارود
ییلاق چولاخونی طولارود
ییلاق حَیْمَر طولارود
ییلاق هَرَشون دشت طولارود
ییلاق شاه رسول طولارود
ییلاق سیلان طولارود
ییلاق اِسبیهَ اُوو طولارود
آبشار چارگو(چهار گاو) طولارود در قسمت جنگلی
آبشار نیلرود جوکندان
تالاب جوکندان
پارک جنگلی و ساحل گیسوم تالش
جاده اسالم به الماس معروف به جاده اسالم به خلخال
ییلاق توریستی کرمون و گردنه الماس در محور اسالم به الماس
پارک جنگلی دکتر رستگار گیسوم
آبشار زمرد حویق
پارک ساحلی و جنگلی چوبر
بقعه نرگس خاتون چوبر
بقعهٔ بابا اسماعیل، تره طولگیلان
بقعهٔ سید نیکی تالش
دریاچهٔ سراگاه تالش
آبشار لوشکی لمیر
استخر طبیعی سوغات بغیلان چاله بیجار لمیر
استخر طبیعی پرسه کش درزکری لمیر
ییلاق لوراهونی و شکردشت
مسیر ییلاق سوباتان به دریاچه نئور و آبشار ورزان
آبشار لوشکی لمیر
آبشار ریشو چوبر
آبشار شیلوشت مریان
آبشار ریوو خطبه سرا
آبشار دریابن اسالم

تالش روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

سوغات و صنایع دستی

یکی از لذت های سفر به هر شهر و استانی خرید کردن از صنایع دستی آن ها است، منطقه زیبای طوالش نیز از صنایع دستی متعددی برخوردار بوده که ساخته دست اهالی خوش ذوق و هنرمند این شهرستان است. صنعت های گلیم، جاجیم و جوراب بافی از حرفه های این منطقه محسوب می شود و بسیار مرغوبند. همچنین می توانید از شال های پشمی و پارچه های ابریشمی این منطقه خریداری کنید که ابریشم هایشان از پرورش کرم ابریشم در تالش تهیه می شوند.

بهترین زمان سفر به تالش

شهرستان تالش منطقه ای است که هر گوشه از آن جاذبه ای منحصر به فرد را به نمایش می گذارد. عجین شدن نواحی کوهستانی، دشتی، کوهپایه ای و دریا سبب شده تا طوالش در تمامی فصل های سال از هوای مطبوعی برخوردار باشد.
فصل بهار همواره روزهای خوش آب و هوایی را در این منطقه سپری خواهد کرد، دامنه دشت ها مملو از گل های رنگارنگی همچون شقایق می شود و درختان شروع به جوانه زنی می کنند.
در روزهای گرم تابستان می توان ییلاق هایی را در تالش یافت که از سرما اهالی آن بخاری های ذغالی روشن می کنند.
پاییز رخی هزار رنگ را در میان جنگل های هیرکانی تالش به نمایش می گذارد و زمستان لباسی بلورین بر تن آن ها می کند. اما باید خاطر نشان کرد در نیمه دوم سال ییلاق های تالش از آب و هوای سردی برخوردار خواهند بود و جاده هایشان لغزنده و صعب العبور خواهد شد، پس حتما قبل از رفتن به سمت آن ها از وضعیت جویشان مطلع شوید.

تالش 1 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

روستاهای تالش

روستای آجه

آجه یکی از روستاهای استان گیلان در شمال ایران است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای آسیاب شم

آسیاب شم، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده‌است.

روستای آق‌اولر

نوئه‌دی یا آق اولر روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. پس از ساخت مجموعه کاخ تابستانی سردار امجد در اراضی جنوبی مریان، ساکنان آن اراضی به گوشه جنوبی‌تر و دقیقاً در مسیر تردد چاروادارانی که از تالش به خلخال و هیر و اردبیل می‌رفتند، رانده شدند و در آن‌جا برای خود خانه‌های تازه‌ای ساختند. از مجموعه آن خانه‌ها دهکده کوچکی به وجود آمد که خود اهالی آن را نوئه‌دی (در زبان تالشی: ده نو یا تازه) نامیدند. در همان زمان چون دیوارهای خانه‌های نوساز نوئه‌دی به رسمی کهن، با آهک سفید شده بودند، چارواداران ترکی‌زبان آن دهکده را آق‌اولر به‌معنی خانه‌های سفید می‌شناختند.
نام آق اولر به مرور زمان شهرت پیدا کرد و وارد نوشته‌ها شد و به عنوان نام رسمی آن دهکده شناخته شد، اما همچنان مردم تالش از نام نوئه‌دی یا مریان استفاده می‌کنند.
این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

 اولر e1652255457459 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

روستای ارباسر

ارباسر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است.

روستای اسب بونی

اسب بونی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۲ نفر بوده‌است.

روستای اسب سرا

اسب سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای اسبوسرا

اسبوسرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای اشیک آغاسی

اشیک آغاسی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۹ نفر بوده‌است.
قوم اشیک آغاسی
قوم اشیک آغاسی نیز همانند یکی از اقوام ایرانی دارای اصلیت نژادی و انشعابی از قوم بزرگ پارس می‌باشد. قوم اشیک آغاسی طبق نتایج آخرین تحقیقات بدست آمده محققین دارای پراکندگی جغرافیائی در استانهای فارس، اصفهان، گیلان، مازندران و حتی تهران گزارش شده است. اما استان فارس به لحاظ پراکندگی بیش از استانهای دیگر این قوم را در خود جای داده است. در مورد منشأ پیدایش و انشعاب این قوم بر اساس تحقیقات بعمل آمده باید به اواسط دوره صفویان و مقارن حمله بلوچها به منطقه جیرفت اشاره نمود. زبان اصلی مورد استفاده این قوم زبان فارسی شیرازی می‌باشد که همچنان در برخی مناطق استان فارس و مراکز پرجمعیت روستائی خصوصاً منطقه جهان‌آباد رایج است و همچنان که به سمت شمال پیش برویم مکالمات اشیک آغاسیان به تدریج دستخوش تغییر و تحریف گردیده به گونه ای که برخی از اقوام اشیک آغاسی در اثر حشر و نشر با اقوام آذری زبان برخی از کلمات ترکی آذربایجان را وارد ادبیات خود نموده و برخی نیز به‌طور کامل از ادبیات ترکی استفاده می‌کنند. این موضوع به حدی اتفاق افتاده که در شمال ایران کمتر اشیک آغاسی یافت می‌شود که با زبان مادری خود یعنی فارسی شیرازی سخن بگوید و همان‌طور که در مناطق مرکزی نیز این زبان کهن در خطر انقراض دائمی قرار گرفته است لزوم حفظ و حراست از این زبان اصیل ایرانی ضرورت دارد.

اشیک اغاسی‌ها مردمانی با اخلاق حسنه و بنا به گفته سایر کسانی که با اشیک آغاسیها ارتباط نزدیکی دارند جزو یکی از بهترین اقوام ایرانی هستند و آنها کاملاً قابل اعتمادند و در حق کسی ستم نمی‌کنند و خود نیز ستم نمی‌پذیرند. محال است که یک اشیک آغاسی را بتوان در انقیاد قرار داد و از او اعتراضی شنیده نشود.

اشیک اغاسیان دارای شجاعت و شهامت ستودنی هستند به حدی که در اغلب جنگ‌ها رشادت و جوانمردی خود را به اثبات رسانده‌اند. اشیک اغاسی‌ها در هنر تیراندازی و سوارکاری نیز مهارت فراوان داشته‌اند

اشیک اغاسی‌ها از نظر خصوصیات فیزیکی اغلب دارای قامت بلند و رنگ پوست روشن و زیباروی می‌باشند به حدی که این موضوع مورد اعتراف کلیه کسانی است که این قوم را می‌شناسند و بسیاری از کسان آرزوی وصلت با این قوم را داشته‌اند اما اشیک اغاسیها سابقاً به غیراشیک آغاسی زن نمی‌دادند ولی از اقوام دیگر زن می‌گرفتند و این یک رسم کهن در میان آنان است. شاید از همین جهت است که نسل اشیک آغاسی تا این اندازه خالص و پابرجا مانده است و خصوصیات مردمان بافرهنگ ایرانی در چهره آنان قابل مشاهده است.دکتر بهرام زادشفق حسن‌آباد، تاریخ ملل واقوام ایرانیان فارس۲ چاب۸۲ جلد۱ صفحات ۱۹۳ الی ۲۱۴

روستای اگری بوجاق

اگری بوجاق ،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۲ نفر بوده‌است.

روستای الالان قدیم

الالان قدیم، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای الله‌ده

الله‌ده، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۸ نفر بوده‌است.

روستای اله‌ده

اله‌ده،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای امیربیگلو

امیربیگلو،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۴ نفر بوده‌است.[۱]اکثریت جمعیت روستا از ترکهای آذربایجانی تشکیل یافته است

روستای انبو

انبو، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۹ نفر بوده‌است.

روستای انوش‌محله

انوش‌محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۹ نفر بوده‌است.

روستای انوش‌محله جوکندان

این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۶۴ نفر بوده‌است.

روستای انون

انون، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای انون

انون یک روستا در ایران است که در استان گیلان واقع شده‌است.

روستای اوا

اوا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای اوتار (حویق)

اوتار روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۲ نفر بوده‌است.

روستای اوتار (کرگان‌رود)

اوتار ،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۸۱ نفر بوده‌است.جمعیت روستا اکثریت از ترکهای آذربایجانی تشکیل یافته است.وبه ترکی آذربایجانی شبیه لهجه آستارا صحبت می کنند.

روستای اوتارمحله شیرآباد

اوتارمحله شیرآباد، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰۳ نفر بوده‌است.

روستای اوله کری اسالم

اوله کری اسالم، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷۷ نفر بوده‌است.

روستای اوله کری طولارود

اوله کری طولارود،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱۸ نفر بوده‌است.

روستای ایرنه (تالش)

ایرنه یک روستا در ایران است که در شهرستان تالش در استان گیلان واقع شده‌است. این روستا در دهستان چوبر (طوالش) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای ایلکوفی

ایلکوفی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌است.

روستای بابالومحله

بابالومحله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۵ نفر بوده‌است.

روستای بازارگاه

بازارگاه ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای باغشلومحله

باغشلومحله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۸ نفر بوده‌است.

روستای بالاده

بالاده ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۶۰ نفر بوده‌است.

روستای بالاژیه

بالاژیه، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای بالامحله‌چوبر

بالامحله‌چوبر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۰۰ نفر (۱۱۷خانوار) بوده‌است.

روستای بخش حیاطی

بخش حیاطی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای بداغ محله

بداغ محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴ نفر بوده‌است.

روستای برزگرو

برزگرو،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای برون بالا

برون بالا،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای برون پایین

برون پایین، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای بره پشت

بره پشت، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۲ نفر بوده‌است.

روستای بسک

بسک،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۱ نفر بوده‌است.مردمان بسک از نژاد و قوم تالش هستند و اکثر آنها به زبان تالشی صحبت می‌کنند و مذهب بسکی‌ها نیز سنی شافعه‌ای می‌باشد.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای تالش آشنا شوید .

روستای بلوره پشت

بلوره پشت،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای بنون

بنون،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای بوراسرا

بوراسرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۷۵۳ نفر بوده‌است.

روستای بیابند

بیابند،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای بیجاربین

بیجاربین ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷ نفر بوده‌است.

روستای بیلیابین

بیلیابین، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۸ نفر بوده‌است.

روستای پالوته

پالوته،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۱ نفر بوده‌است.

روستای پستان سر

پستان سر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای پشته

پشته،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲۶ نفر بوده‌است.

روستای پشته هیر

پشته هیر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای پلاسی

پلاسی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۹ نفر بوده‌است.

روستای پنبه پشته

پنبه پشته،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای پیرهرات

پیرهرات، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. پیرهرات اسالم تالش پیرهرات یکی از زیباترین روستاهای منطقه است. این آبادی نام خود را از نام زیارتگاهی که در آن جا وجود دارد گرفته‌است. این روستا و زیارتگاه آنجا در بین مردم به پیرَلات piralāt معروف است. pirāt هم نامی ست که خود اهالی بدانجا می‌گویند و این همان نام قبلی ست که این‌گونه خلاصه شده‌است. از زیبایی‌ها این روستا وجود یک اثر باستانی به صورت اتاقکی دایره‌ای شکل و با قطر حدود سه متر و ارتفاع حدود دو متر که سالهاست رو به ویرانی نهاده وبارها به وسیله دزدان آثار باستانی مورد تجائز و تخریب قرار گرفته وکسی نیست که فکری به حالش بکند. این اثر که به چلَّه خانَهčәllakhāna معروف است. این اثر متعلق به حدود هشتصد سال پیش است. در زیارتگاه این آبادی فردی به نام عبدالعزیز ابن عبدالغنی مدفون است. او اهل بخارا بود که ۲۲ سال در عراق و مصر به تحصیل علوم دینی مشغول بوده‌است. پس از پایان تحصیلات به قصد بازگشت به بخارا در اسالم ماندگار می‌شود. در محل حکومت حاکم منطقه که جهانگیر بوده‌است به زندگی وعبادت در بالای تپه مذکور می‌پردازد. او در سال ۷۰۰ ه‍.ق از دنیا رفت و در همان‌جا مدفون شد. (نگاه کنید به ویژه تالش ـ اردی بهشت ۱۳۷۲ ـ ضمیمه هفته نامه کادح ـ به کوشش علی عبدلی ـ مقاله پیر هرات ـ نوشته شهرام آزموده) سال‌ها بعد یعنی حدود دو قرن پیش نیز عارفی دیگر به نام شیخ عصام الدین معروف به حاج جان بابا که جد خاندان امینی،اسلامی،شیخ‌الاسلامی و انوری در اسالم است در آن جا دفن شد پس از آن نیز سه تن از اجداد این خاندان نیز در آنجا دفن شدند.از دیدنی‌های دیگر این روستا سنگ‌های منحصر به فرد تپه زیارتگاه پیر هرات است که سوسو می‌زنند. تپه زیارتگاه پیرهرات ۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. دیدن خاله سرا و دیگر روستاهای اسالم از آن جا زیبایی و لذت دیگری دارد که قابل وصف نیست. سَیجَلَه آولا sayjalaāvlā و جامبزرگ jāmbәzәrg (جام بزرگ) از دیگر زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس روستاست. کافیرَه کاز kāfirakāz از دیگر دیدنی‌های روستاست که بنا به اعتقاد قدیمی‌های روستا صخره مذکور محل زندگی جمعی از کافران است که به خاطر نفرین شدن توسط اولیا (عبدالعزیز بن عبدالغنی) به سنگ تبدیل شده است.
این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰۷ نفر بوده‌است.

روستای پی‌سرا (کرگان‌رود)

پی‌سرا روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای پی‌سرا (بخش مرکزی تالش)

پی‌سرا،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۳۱ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد

تازه‌آباد، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰۲ نفر بوده‌است.

روستای تخته

تخته ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای تخته پوری

تخته پوری، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۹ نفر بوده‌است.

روستای ترشابور

ترشابور، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۷۵ نفر بوده‌است.

روستای ترک محله الالان

ترک محله الالان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۱ نفر بوده‌است.

روستای ترک‌محله (کرگان‌رود)

ترک‌محله یک روستا در ایران است که در بخش کرگان‌رود شهرستان تالش استان گیلان واقع شده‌است.این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۰ نفر بوده‌است.

روستای ترک‌محله

ترک‌محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۷ نفر بوده‌است.

روستای تقی سرا

تقی سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۵ نفر بوده‌است.

روستای تکی‌آباد

تکی‌آباد، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۰ نفر بوده‌است.

روستای تمشه لامه

تمشه لامه، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای تن دبین

تن دبین،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای تنبو

تنبو،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای تنگاب

تنگاب،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای تنگده طول گیلان

تره تنگده طول گیلان، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۶۰ نفر بوده‌است.

روستای تی تک

تیتک TITEC ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. که امروزه دیگر بخشی از شهر تالش(هشتپر) به حساب می آید.این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲۲ نفر بوده‌است.

روستای جماکوه

جماکوه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در شمال روستای قروق قرار دارد و شالیزارهای گسترده‌ای مرز طبیعی دو روستا است.این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۳ نفر بوده‌است.

روستای جنگ میره

جنگ میره،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. که قدیم در این روستا جنگ زیادی رخ میداد و این نام برایش ماند و حال نام این روستا باعث خنده همگان شده است.این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۴ نفر بوده‌است.

روستای جوکندان بزرگ

جوکندان بزرگ،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۰ نفر بوده‌است.

روستای جولندان

جولندان، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. شامل روستاهای مناربین، ارباسر، بلوطه، سورپشت، تکی، تازه آباد. هنده کران. حیان، قسمه کری و غیره.این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۷ نفر بوده‌است.

روستای چاره‌سو

چاره‌سو،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای چاله بیجار

چاله بیجار، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای چاله خونی

چاله خونی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.

روستای چخره‌محله

چخره‌محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰۴ نفر بوده‌است.

روستای چلونه سر

چلونه‌سر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹۸ نفر بوده‌است.

روستای چوپان محله

چوپان محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲۸ نفر بوده‌است.

روستای چولاده

چولاده، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای چوواژیه

چوواژیه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گیلانده اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای حاج بهرام محله

حاج بهرام محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای حاج شهبازمحله

حاج شهبازمحله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۱ نفر بوده‌است.

روستای حاج یداله‌محله

حاج یداله‌محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶۸ نفر بوده‌است.

روستای حاجیه محله

حاجیه محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر بوده‌است.

روستای حایمر

حایمر، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای حسن دایرمان

حسن دایرمان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای حیان

حیان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۳ نفر بوده‌است.

روستای حیله‌سرا

حیله‌سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۳ نفر بوده‌است.

روستای خاصه‌سرا

خاصه‌سرا،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۷ نفر بوده‌است.

روستای خاله سرای پنجاه ونه

خاله سرای پنجاه ونه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۴ نفر بوده‌است.

روستای خاله سرای پنجاه وهفت

خاله سرای پنجاه وهفت، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷۴ نفر بوده‌است. همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای طوالش آشنا شوید .

روستای خانقاه بالا و پایین

خانقاه بالا و پایین،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲۳ نفر بوده‌است.

روستای خرجگیل

خرجگیل، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۰۱ نفر بوده‌است.
خرچه نوعی گیاه است که در مناطق جلگه ای و داخل مزارع برنج به وفور یافت میشود و گیل به معنی گل می‌باشد. خرچه گیل به معنی خاک خرچه رو است. معنی دیگری که به آن نسبت میدهند از اسم یک زن به نام خججه (خدیجه) گرفته شده‌است که گویا در این مکان مفقودشده است و گین (gin) به معنی گم شدن می‌باشد.

موقعیت محلی
بین روستاهای شخه مله(غرب) ودرازه مله (شرق)قراردارد،وشمال وجنوب ان جنگل میباشد.ناورودازشمال ان میگذرد.جاده اسالم به خلخال ازوسط ان عبورمیکندوخوددهستان شامل روستاهای آساوه شم(asavasham)وتازاواد(tazavad)میباشد.یک پایگاه بسیج دارد به نام امام خمینی.
مردم به زبان تالشی صحبت میکنندوبیشتر انها شخه تایف(ازتیره ی شیخها)هستند،اغلب فقیرنشین وبسیاری هم مهاجرت کرده اند.چندسالی است که مردم با اجاره دادن منازل خود،پخت نانهای محلی،فروش لبنیات،ایجادکافه ها وقلیانسراها،بلال فروشی،عسل فروشی وصنایع دستی و…امرارمعاش میکنند.تمامی مردم مسلمان سنی مذهب(شافعی) هستند.

روستای خرخونی

خرخونی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای خطاییه

خطاییه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای خطبه سرا

خطبه سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در نزدیکی شهر لیسار شهرستان طوالش و ۲۵ کیلومتری شهرستان هشتپر واقع شده‌است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ دارای ۱۴۰۳۸ نفر جمعیت است.خطبه سرا یکی از قطب های گردشگری استان گیلان است زیرا در این منطقه فاصله کوه پایه با ساحل بسیار کم است.و همچنین آبشار ریوو و بقعه شامیلرزان از مناطق مهم گردشگری خطبه سرا است که در هر فصل سال میتوان از این مناطق دیدن کرد.

روستای خلج‌لر

خلج‌لر، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸۶ نفر بوده‌است.

روستای خلخالیان

خلخالیان ،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای خلیان

خلیان ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای خلیفه‌گری

خلیفه‌گری،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۵ نفر بوده‌است.

روستای خلیله‌سرا

خلیله‌سرا ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۷ نفر بوده‌است.

روستای خواجه‌کری

خواجه‌کری،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۱ نفر بوده‌است.

روستای خواجه‌گری

خواجه‌کری،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۲ نفر بوده‌است.

روستای خودکارمحله

خودکارمحله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای داوان

داوان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶۴ نفر بوده‌است.

روستای دخاله‌کوه

دخاله‌کوه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان بالاده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای درازلو

درازلو، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۵ نفر بوده‌است.

روستای درازمحله

درازمحله ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۶ نفر بوده‌است.

روستای درزگری

درزگری،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۸ نفر بوده‌است.

روستای دروارمحله

دروارمحله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۱ نفر بوده‌است.

روستای دریابن (روستا)

دریابن، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای دواهیل

دواهیل، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای دودده

دودده،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای دولبین

دولبین،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۸ نفر بوده‌است.

روستای دوله‌زمین

دوله‌زمین، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای دوله‌سر

دوله‌سر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای دهنه سیاه درون

دهنه سیاه درون،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۵ نفر بوده‌است.

روستای دیراکری

دیراکری، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۲ نفر بوده‌است.

روستای دیزگاه

دیزگاه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۴ نفر بوده‌است.

روستای دیزگاه محله

دیزگاه محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۴ نفر بوده‌است.

روستای دیگه‌سرا

دیگه‌سرا،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۱ نفر بوده‌است.

روستای راهنمامحله

راهنمامحله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵۳ نفر بوده‌است.

روستای رزوان

رزوان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان گیلانده اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای رزه

رزه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر بوده‌است.

روستای رستم محله

رستم محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای رسمجی

رسمجی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای رکو

رکو، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۸ نفر بوده‌است.

روستای رندل

رندل، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای رنده سر

رنده سر، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای رنگرج‌محله

رنگرج‌محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای رودبارسرا

رودبارسرا ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳ نفر بوده‌است.

روستای روهام بیک محله

روهام بیک محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۶ نفر بوده‌است.

روستای ریک

ریک روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶۵ نفر بوده‌است.

روستای ریک حویق

ریک حویق، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۸ نفر بوده‌است.

روستای زربیل

زربیل، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای زرمی

زرمی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای زمان محله

زمان محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای زمری

زمری، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.

روستای زنده‌کش

زنده‌کش،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.

روستای سئون سر

سئون سر، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای ستوم

ستوم، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سراگاه

سراگاه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. که در ده کیلومتری شهر تالش(هشتپر) قرار دارد.این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۴۷ نفر بوده‌است.
اهالی این روستا بیشتر به کشاورزی (غالبا کاشت برنج) و دامپروری مشغول‌اند. برنج کشت شده در این روستا از مرغوب‌ترین برنج‌ها در تالش بزرگ است و از میوه‌هایی که در فصول مختلف سال در این روستا به وفور وجود دارند می‌توان به آلو قرمز، آلوچه، زرد آلو، ازگیل وحشی، تمشک، به و غیره اشاره نمود.دریاچه سراگاه نیز در این روستا واقع شده است که اکنون به عنوان استخر پرورش ماهی مورد استفاده قرار میگیرد.

روستای سردآب‌خانه پشت

سردآب‌خانه پشت،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای سرداب‌هونی

سرداب‌هونی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای سفیدسنگان

سفیدسنگان، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۷ نفر بوده‌است.[۱]زبان مردم روستای سفیدسنگان ترکی آذربایجانی است.

روستای سله یوردی

سله یوردی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای سوباتان

سوباتان روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در غرب لیسار و در شمال‌غرب شهرستان تالش است.درباره ریشه نام گذاری سوباتان چنین می‌گویند؛ که «سو» در زبان تالشی به معنی «گلپر» و «وتون» به معنی «روییدن» است و از آنجا که گلپر در قسمت‌های مختلف این ییلاق می‌روید، نام آن را «سووتون» گذاشته‌اند که به مرور زمان به سوباتان تغییر کرده است. با توجه به ساختار قومی این منطقه نام اصلی و درست سووتون(تالشی) می‌باشد.

سوباتان روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )
موقعیت
ییلاق سوباتان (سووتون) یکی از مناطق ییلاقی کشور است که در ۲۲ کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان هشتپر در استان سرسبز گیلان و ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر هشتپر و ۲۱ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور واقع شده‌است که از شرق به جنگل‌های انبوه (لیسار)، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور از شمال به رود خانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه‌سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است.
ییلاق سوباتان
این شهرک زیبای ییلاقی محل سکونت صدها خانوار لیساری است که در فصول بهار و تابستان و بخشی از پائیز، در آن مسکن می‌گزینند. این محل از چشمه‌های پر آب و بسیار خنک و هوای عالی برخوردار بوده و دارای زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن است. در داخل و اطراف سوباتان گورستان‌های متعددی از هزاران سال پیش تاکنون وجود دارد که نشان از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین دارد. کشف دو گور کلان سنگی در قوری‌دره و محلهٔ نومندانی‌ها این ادعا را اثبات می‌کند.

سوباتان 1 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )
نقاط دیدنی سوباتان (سووتون)
چشمه باتمان بُلاق: میان سوباتان و آسبومار واقع شده‌است.
غار طبیعی گنج‌خانه
سرچشمه اصلی قنات صلصال که سر از قلعه صلصال لیسار در می‌آورده‌است.
زمین اسب دوانی که منطقه‌ایی نسبتاً هموار و مشرف به سوباتان و در نزدیکی بیده‌پشت قرار گرفته‌ است.
آبشار ورازان واقع در ۴ کیلومتری غرب سوباتان
مناطق هاچا داش – ساری داش – مجمع داش
سیاه چادرهای عشایری اطراف سوباتان
پارک طبیعی و جنگلی آلچالق
دریاچه نئور
آبشار ماهار واقع در روستای ماهار
بازارچه سنتی سوباتان
موزه مردم‌شناسی عشایری سوباتان
منطقهٔ کاندی کِت در ساری‌بُلاغ
گودال‌های سنگی واقع در غرب کاندی کِت

سوباتان 2 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )
غذاهای محلی
در این منطقه ییلاقی همانند سایر نقاط عشایرنشین غذاهای محلی خاصی تهیه می‌شود که از جمله آن‌ها پندیره ویسوج – سوجا دیله – قورما – قورتماج – سیرجینه – کله پلو – پته – قوزلی بریان و … را نام برد.

سوباتان 3 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

سوباتان 4 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

روستای سوتاپارا

سوتاپارا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سوراپشت

سوراپشت،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. خانواده های علیزاده، مرادی نژاد و خدادادی از ساکنین قدیمی این منطقه هستند.این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ جمعیت آن ۲۸۳۰ نفر بوده‌است.

روستای سوست

سوست، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۹ نفر بوده‌است.

روستای سوهاجر

سوهاجر، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سی بستان

سی بستان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای سیاپشت

سیاه پشت،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۷ نفر بوده‌است.

روستای سیاه بیل

سیاه بیل ،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۵ نفر بوده‌است.

روستای سیاه جعفر

سیاه جعفر، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌چال

سیاه‌چال ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۸ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌کت

سیاه‌کت، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر بوده‌است.

روستای سیاهگل

سیاهگل،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۳ نفر بوده‌است.

روستای سیاهونی

سیاهونی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای سیدلر

سیدلر ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۴ نفر بوده‌است.

روستای سیدمحله شیرآباد

سیدمحله شیرآباد، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۷ نفر بوده‌است.

روستای سیغ چال

سیغ چال،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای سیله سر

سیله سر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر بوده‌است.

روستای سیناهونی

سیناهونی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. روستای سیناهونی (سینه هونی) در ارتفاع ۷۷۶ متر از سطح دریای آزاد قرار دارد.بعد از روستای «کیش دیبی» جاده با دو راه از هم تفکیک می‌شود . یک راه به «سوباتان» و راه یگر به «آق اولر» و «تول» می‌رود. بعد از «کیش دیبی» روستاهای «دشتأدی» ، «کسمه جان»، «شیلا دشت» و سپس «سینه هونی»(سیناهونی) بر سر راه ییلاق مریان قرار دارند.
روستایی کوهستانی، در دل جنگل با پوشش درخت و درختچه است. این روستا محل تردد گردشگران است و مناظر آن بدیع و بی‌نهایت زیباست. کوه‌های اطراف روستا مقصدی دوست داشتنی برای علاقمندان کوهنوردی، جنگل زیبای آن جاذبه‌ ای فراموش نشدنی برای علاقمندان به طبیعت و رودخانهٔ کنار روستا (کرگانرود) جایی مناسب برای ماهیگیری و کمپینگ کنار آن است.
این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰ نفر بوده‌است.

روستای شادرسول

شادرسول،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۰ نفر بود

روستای شادگلدی محله

شادگلدی محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌است.

روستای شادمیلرزان

شادمیلرزان، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۹ نفر بوده‌است.

روستای شرکت بی‌سیم گاز

شرکت بی‌سیم گاز، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۰ نفر بوده‌است.

روستای شلقون

شلقون، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵۱ نفر بوده‌است.

روستای شیخ سرا

شیخ سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۱ نفر بوده‌است.

روستای شیخ‌محله

شیخ‌محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷۶ نفر بوده‌است.

روستای شیرآباد

شیرآباد ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۲ نفر بوده‌است.

روستای شیرآبادمحله

شیرآبادمحله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۵ نفر بوده‌است.

روستای شیلان

شیلان (به تالشی: شیلون-şəylun)روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. بنای این روستا منسوب به جد اعلای شیلانیان (kəvələ kərim کول کریم) می‌باشد که در حدود سال ۱۱۰۰ خورشیدی مقارن سقوط دودمان صفویه از لنکران به تالش امروزی به علت حمله روسها مهاجرت کرده‌است. تمام اهالی بومی شیلان خود را از نسل او می‌دانند.این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای شیله وشت

شیله وشت،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۱ نفر بوده‌است.

روستای صولی‌محله

صولی‌محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۵ نفر بوده‌است.

روستای صیدگاه حویق

صیدگاه حویق،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۲۶ نفر بوده‌است.

روستای طاهربیک محله

طاهربیک محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۴ نفر بوده‌است.

روستای طولارود بالا

طولارود بالا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۳۹ نفر بوده‌است.

روستای طولارود پایین

طولارود پایین،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۱۳ نفر بوده‌است.

روستای علی‌سرا (طوالش)

علی سرا ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای عنبراپشت

عنبراپشت،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵۸ نفر بوده‌است.

روستای عنوی

عنوی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۴ نفر بوده‌است.

روستای غریب‌محله

غریب محله ،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای قراخان محله

قراخان محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای قروق

قروق یکی از روستاهای معروف توریستی-ساحلی شهرستان تالش در استان گیلان در شمال کشور ایران است که در ۴ کیلومتری شهر هشتپر (تالش) واقع است و در گذشته به نام بندر کرگانرود معروف بوده‌است.
موقعیت جغرافیایی
روستای قروق در فاصله حدود هفت کیلومتری شرق شهر تالش و در کنار دلتای شمالی رودخانه کرگانرود – که پس از عبور از شهر تالش (هشتپر) به دریای خزر می‌ریزد – قرار دارد. روستا از جنوب با مرز طبیعی کرگانرود و از شرق با مرز طبیعی دریای خزر محصور شده‌است و در شمال آن شالیزارهای گسترده‌ای قرار دارند که این روستا را از روستای جماکوه تفکیک می‌کند. در غرب نیز پس از گذر از سید نیکی به شهر تالش (هشتپر) می‌رسیم. از دیدگاه مختصات جغرافیایی این روستا در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه و ۵۰ دقیقه و طول جغرافیایی ۴۸درجه و ۵۸ دقیقه شرق نصف النهار مبدأ واقع شده‌است.
روش دسترسی
جاده انزلی-تالش-آستارا، مسیری بین‌المللی و شناخته شده برای تمامی کسانی است که به شمال و شمال غرب کشور سفر می‌کنند. در این مسیر از شهر تالش و کمربندی شهر، جاده‌ای در امتداد شمالی رودخانه کرگانرود احداث شده‌است که پس از طی ۵ کیلومتر به روستای قروق ختم می‌شود. به عبارت دیگر برای رسیدن به روستای قروق، باید از سه راه سید نیکی که در قسمت شمالی پل رودخانه کرگانرود قرار دارد، در امتداد جریان رودخانه به سمت دریای خزر حرکت نمود تا پس از عبور از روستاه‌های سید نیکی، رهنمامحله و اسپیدور به روستای ساحلی قروق رسید.

روستای قروق 2 روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )
جاذبه‌های گردشگری
روستای قروق به سواحل زیبایش معروف است. این ساحل شنی سه کیلومتر طول و ۲۴ هکتار مساحت دارد و برخی از آن به پارک ساحلی قروق نام می‌برند، از رودخانه کرگانرود تا قسمتی از ساحل روستای کریم محله و شیلات آن کشیده شده و شامل کمربند سبز ساحلی مزین به درختان کاج، توسکا، لیلکی و بوته‌های تمشک و انار است. به‌طوری‌که در چند متری امواج، درختان سرسبز قرار دارند و می‌توان دوخته شدن جنگل به دریا را مشاهده کرد.
در منتهی‌الیه شمالی این سواحل می‌توان فانوس دریایی را مشاهده نمود که یکی از سه فانوس دریایی مستقر در گیلان است (دو فانوس دیگر در انزلی و لاهیجان قرار دارند). این فانوس دریایی در محدوده یکی از صیدگاه‌های قدیمی شیلات برای صید ماهیان خاویاری قرار دارد.

باشگاه سوار کاری و کالسکه رانی رخش در فاصله حدو ۲۰۰ متری انتهای شمالی ساحل توریستی عمومی قروق تالش قرار دارد. هدف از تأسیس این باشگاه توسعه ورزش سوار کاری و ایجاد مکانی برای برگزاری مسابقات اسب سواری می‌باشد، چون سوارکاری از ورزشهای مورد علاقه زنان و مردان تالشی بوده‌است. باشگاه خدمات آموزش برای تمام گروه‌های سنی اعم از سوار کاری حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای را به مردم بومی و گردشگران ارائه می‌دهد. در این باشگاه حدود ۴۰ راس اسب از نژادهای بومی محلی، اسب کرد، عرب خوزستان، اسب اصیل ایرانی (اسب شاهسون)، اسب خزری، نژاد تروبرد انگلیسی، اسبچه خزری بسیار کمیاب و همچنین اسب اصیل ایرانی که به نام نژاد عرب مصری نگهداری می‌شود.

ساحل ماسه‌ای و نرم قروق همه ساله پذیرای هزاران مسافر است. این سواحل مکان مناسبی برای آب‌تنی و رفع خستگی و یکی از تفرجگاه‌های مردم تالش و مسافران می‌باشد. ساحل قروق تالش به دلیل قابلیتها و پتانسیلهای اشاره شده و همچنین فاصله مناسبی که از شهر تالش و یکی از شریانها و مسیرهای اصلی حمل و نقل و عبور و مرور مسافران در کشور دارا می‌باشد، این توانایی را دارد تا به یکی از کانون‌های ویژه گردشگری گیلان و حتی کشور تبدیل گردد و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و توسعه و جذب گردشگر را فراهم آورد.

با توجه به این قابلیت‌ها، مرکز تفریحات ساحلی و دریایی روستای قروق از ۱۳۸۷ آغاز به کار نمود. این مرکز شامل ایجاد محدوده شنا و بازی‌های آبی برای خواهران و برادران، پیست اسب سواری، پیاده‌روی، هتل و استخر روباز و اماکن اقامتی و تفریحی است. همچنین استخر روباز این مرکز تفریحی دایر و در حال بهره‌برداری است.

با توجه به تجربیات کسب شده و پتانسیلهای منطقه، مسئولان شهرستان برنامه تبدیل این منطقه به یک مقصد گردشگری مطرح در سطح ملی و بین‌المللی را با تهیه طرح جامع گردشگری پایدار منطقه، اجرای طرحهای نرم‌افزاری، افزایش مشارکت و آموزش مردمان محلی و بومی، راه اندازی موزه تالش‌شناسی و مردم‌شناسی و همچنین رعایت و ارتقای قوانین زیست‌محیطی در دستور کار قرار داده‌اند. امید است با استفاده از نظرات اساتید و صاحب نظرانی که به تالش علاقه‌مند هستند، در اجرای این طرح بر اساس گردشگری پایدار موفق باشند.

سابقه و آثار تاریخی
بنا به نظر دکتر محمدتقی رهنمایی استاد جغرافیای دانشگاه تهران و از صاحب نظران گردشگری کشور، این منطقه بر اساس نوشته‌های یک سیاح آلمانی در قرن هفدهم میلادی یکی از بزرگترین مراکز تجاری گیلان و شاهد جنگ‌های بسیار زیادی بوده‌است.

تا زمان جنگ جهانی دوم بندرگاه و مرکز اولیه شهرستان طوالش در این ساحل قرار داشته‌است و بخش عمده‌ای از مبادلات تجاری بین سواحل ایران و روسیه از این بندر انجام می‌شد. تلگراف خانه و گمرک خانه آن فعالیت گسترده‌ای داشت. ساختمان‌های گمرک آن تا سال ۱۳۳۶ برپا بودو پیرزنی بنام شیرین خانم که همسر یکی از کارکنان گمرک آن بود، دریکی از این ساختمان‌ها زندگی می‌کرد.

بازار کرگانرود مرکز تبادل کالا و امور خدماتی واجتماعی منطقه از قبیل رسیدگی به اختلافات محلی و خانوادگی، خواستگاری و بستن قرار دادهای کشاورزی و استخدام کارگر برای فصل کاشت و خرید دام و بذر و نیازمندیهای دیگر بوده‌است. این بازار زیر نظر زمینداران و خانهای محلی قرار داشته و بیش از ۱۰۰دکان در آن وجود داشته‌است. مرحوم حاجی عبدالغنی ، مرحوم محمد بنده‌ای و حاجی علی اشرف جباری از بازرگانان عمده کرگانرود بودند. بسیاری از مهاجرین تالش شمالی که از دست بلشویکها به ایران فرار کرده بودند، فعالیت‌های تجاری خود را در کرگانرود آغاز کردند. دبستان کرگانرود نیز تا سال ۲۹–۱۳۲۸که به هشتپر منتقل شد دایر بود. بقایای قبرستانی کوچک و قدیمی که با درختان پوشیده شده و در روبروی آن حمام شهر کرگانرود هنوز برجای مانده‌است.

همچنین در بررسی‌های باستان‌شناختی، در ساحل دریا یک کشتی تاریخی شناسایی شده‌است که به‌نظر می‌رسد به دورهٔ قاجار متعلق است. طول بدنهٔ این کشتی تقربیا ۳۰ متر و عرض آن را بین ۱۰ تا ۱۲ متر است. متأسفانه کشتی غرق‌شده شرایط حفاظتی خوبی ندارد و خطراتی مانند تغییرات شدید آب‌وهوایی، جزر و مد، فرسایش، بریدگی و ازهم‌گسیختگی، کشتی را تهدید می‌کند.

دلایلی که در خصوص جابجایی مرکز تجاری و سیاسی منطقه از این این بندر به شهر کنونی هشتپر ذکر می‌کنند آن است که طی جنگ دوم جهانی، متفقین به منظور رساندن قوای کمکی و تجهیزات نظامی و جنگی به اتحاد جماهیر شوروی سابق با کمک این دولت جاده انزلی-تالش-آستارا را ایجاد نمودند و پلی را که رفت‌وآمد بین دو سوی رودخانه پرآب کرگانرود را آسان می‌نمود، احداث کردند و بندر کرگانرود (مرکز قدیمی منطقه تالش) از این پل و جاده بدور ماند و منزوی گردید. به همین دلیل مردم این بندر به کنار جاده جدیدالأحداث کوچ کرده و شهری را بنا نمودند و چون در محل احداث شهر جدید کاخی با هشت درب بزرگ وجود داشته و از آنجائیکه در زبان تالشی درب را «بًر» می‌گویند، شهر جدید را هشتبر نام نهادند که به مرور زمان و بر اثر تکرار به هشتپر معروف شد و تغییر نام پیدا کرد و در سالهای اخیر این نام نیز عوض شد و آن را «تالش» نامیدند.

جمعیت و شرایط اجتماعی
براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت روستای قروق ۱۲۲۳ نفر بوده‌است. در سالهای اخیر مهاجران زیادی از شهرهای خارج از استان به روستا کوچ کرده‌اند و با افزایش جمعیت و قطعه قطعه شدن زمین‌های کشاورزی روستا، از آن شکل سنتی تغییر یافته‌است.

ساکنان این روستا از قوم تالش هستند و به زبان تالشی که زبان مردم بومی منطقه تالش است صحبت می‌کنند. همانگونه که قبلاً اشاره شد در سال تحصیلی ۲۹_۱۳۲۸ دبستان کرگانرود به شهر تالش منتقل گردید. اما دوباره آموزش و پرورش پس از یک وقفه ۱۳ ساله در سال ۱۳۴۲ در این روستا با استفاده از طرح سپاه دانش تحت عنوان دبستان دولتی خیام قروق آغاز به کار نمود (اولین معلم آقای میرفضلی) که تاکنون این مدرسه دایر می‌باشد.طایفه آقاجانیان املاک داران اصلی این روستا بوده و می باشند ک در این میان مرحوم کدخدا حجت اله آقاجانیان از خیرین این روستا در تاریخ تالش بوده است.

روستای قروق یکی از معروفترین مساجد را دارد که از سال ۱۲۲۸ تاکنون دایر است. این مسجد که در سالهای اخیر به همت اهالی مجدداً ساخته شده‌است، محل تجمع و عبادت مردم سنی و شیعه روستا بوده و معمولاً توسط بزرگان شیعه و سنی روستا و به شکل هیئت امنایی اداره می‌شود و در مناسبتهای مختلف مردم روستا بدور از هر گونه گرایشی در مسجد روستا حاضر می‌شوند.روستا دارای خانه بهداشت با زیربنایی به مساحت ۶۸ متر مربع است که در زمین اهدایی مردم منطقه در سال ۱۳۸۸ احداث شد.شغل اصلی بیشتر مردم این روستا کشاورزی و کشت برنج است.
زیرساختها و شرایط اقتصادی
روستا دارای آب لوله‌کشی، برق و تلفن می‌باشد و از سال ۱۳۹۳ دارای لوله‌کشی گاز طبیعی است. همچنین با یک راه آسفالته به جاده انزلی-تالش-آستارا و شهر تالش مرتبط می‌گردد. محصول کشاورزی غالب این روستا برنج می‌باشد که تعداد بسیاری از مردم به این کار اشتغال دارند و شلتوکهای خود را در کارخانه برنج کوبی روستا که توسط قسمت آقاجانیان از اهالی این روستا بنا شده به برنج تبدیل می‌کنند که فرزند وی امیرآقاجانیان رییس اتحادیه صنف برنج فروشان و شالیکوبان می باشد و از کارآفرینان جوان و چهره های اقتصادی و اجتماعی مطرح گیلان محسوب میشود.
به مقدار محدودی نیز محصولات جالیزی هندوانه، گوجه فرنگی، خیارو … نیز برای مصرف خود مردم کشت می‌گردد و باغهای مرکبات و میوه نیز وجود دارد. در سالهای اخیر باغهای کیوی و تولید میوه کیوی نیز در منطقه توسعه پیدا کرده‌است.
گروه معدود دیگری از مردم نیز به فعالیت صید ماهی در رودخانه کرگانرود و دریای خزر می‌پردازند. صید در رودخانه و دریا از طریق تور ماهیگیری یا تورهای دامگستر یا پره انجام می‌گیرد. مهمترین ماهیها شامل ماهی سفید، ماهی آزاد، کفال، کپور، ماهی خاویاری و … می‌باشد.
در سالهای اخیر با توجه به کاهش منابع آبزی و ماهیان در دریای خزر اقدام به پرورش ماهیان در منطقه نیز رواج پیدا کرده‌است به‌طوری‌که در ساحل این روستا می‌توان نخستین طرح پرورش ماهی‌های خاویاری کشور ایران را مشاهده کرد. این مزرعه پرورش ماهیان خاویاری توسط محمد تقی بخشائی به عنوان کارآفرین این زمینه راه اندازی شد و با سرمایه‌گذاری چند ایرانی مقیم خارج از کشور فعال است. البته در حال حاضر شرکت‌ها دیگری نیز در منطقه در زمینه پرورش ماهیان خاویاری فعالیت می‌کنند. با توجه به فعالیت این شرکت‌ها در پرورش ماهیان خاویاری و تولید خاویار می‌توان گفت، تالش قطب پرورش ماهیان خاویاری گیلان است.

بحران محیط زیست
در حال حاضر سلامت مردم بومی و محلی و توسعه گردشگری پایدار منطقه و همچنین محیط‌زیست به دلیل دفن زباله‌ها در ساحل دچار مشکل شده‌است. عدم توجه به ساحل و هدایای خدادادی طبیعت منطقه باعث نارضایتی مردم و کمتر جلوه شدن تلاشهای مسئولین شده‌است. از سال ۱۳۷۰ در توافقی که بین اداره منابع طبیعی و شهرداری تالش انجام شد قسمت بزرگی (معادل ۵ هکتار) به این امر اختصاص یافته و با وجود اعتراض‌های مکرر مردم بومی و محلی و دلسوزان محیط زیست این امر ادامه دارد. شایسته‌است مسئولین ملی فراهم کردن بودجه برای ایجاد کارخانه کمپوست زباله و تجهیزات مرتبط مدرن و مسئولین محلی و شهرستان با پیگیری امر و یادآوری بحران اقدام شایسته‌ای را برای رضایت مردم و حفظ محیط زیست انجام دهند.

 

روستای قروق روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

روستای قره‌داشت

قره‌داشت،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶ نفر بوده‌است.

روستای قلعه چال

قلعه چال،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌بین (کرگان‌رود)

قلعه‌بین روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۹۹ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌بین (بخش مرکزی تالش)

قلعه بین ،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌بین یوردی

قلعه بین یوردی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌دوش

قلعه‌دوش، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌زا

قلعه‌زا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای قنبرمحله

قنبرمحله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵۴ نفر بوده‌است.

روستای قندسرا

قندی سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۱ نفر بوده‌است.

روستای کاربند

کاربند، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶۷ نفر بوده‌است.

روستای کبودمهر

کبودمهر، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. اين روستا داراي جنگلهاي بسياري پوشيده از درختان فَندُق ميباشد.این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

کبود مهر روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

روستای کچوم‌محله

کچوم‌محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای کرمون

کرمون ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کریم سرا

کریم سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۳۱ نفر بوده‌است.

روستای کسم جان

کسم جان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای کش بیل

کش بیل، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۱ نفر بوده‌است.

روستای کشاور

کشاور، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳۷ نفر بوده‌است.

روستای کشاورز خطبه‌سرا

کشاورز خطبه‌سرا روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۸۴ نفر بوده‌است.

روستای کشتمی

کشتمی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۳ نفر بوده‌است.

روستای کشلی

دهستان کشلی روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعاً ۳۳۰۰ نفر بوده‌است و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است[۲] همچنین مردم این روستا به زبان تالشی سخن می‌گویند.

روستای کله‌دشت

کله دشت، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای کله‌سرا

کله‌سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴۱ نفر بوده‌است.

روستای کنده‌سرا

کنده‌سرا،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۸ نفر بوده‌است.

روستای کواکری

کواکری،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۴ نفر بوده‌است.

روستای کوره‌رود

کوره‌رود، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کولانه

کولانه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای کوه بن

کوه بن، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای کوهستان (حویق)

کوهستان روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای کوهستان (کرگان‌رود)

کوهستان ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای کوهستان حویق

کوهستان حویق، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۸ نفر بوده‌است.این روستا یکی از محروم‌ترین و دور افتاده ترین روستاهای بخش حویق می‌باشد که اهالی آن به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند.

روستای کهنه حیاط

کهنه حیاط، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۹ نفر بوده‌است.

روستای کیشاویشه سفلی

کیشاویشه سفلی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶۸ نفر بوده‌است.

روستای کیشاویشه علیا

کیشاویشه علیا،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۶۳ نفر بوده‌است.

روستای گتگسرا

گتگسرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۴۹ نفر بوده‌است.

روستای گروف

گروف، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷ نفر بوده‌است.

روستای گل

گل ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای گیجو

گیجو، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶۲ نفر بوده‌است.

روستای گیسوم

گیسوم، یک منطقه گردشگری – ساحلی فوق‌العاده زیبا و بی‌نظیر در شهرستان تالش می‌باشد این ساحل زیبا به واسطه یک راه آسفالته که از میان انبوهی از درختان عبور کرده به ساحل دریای خزر متصل می‌شود.
جنگل گیسوم
روستای گیسوم دارای جنگلی بسیار زیباست که به دریا متصل می‌شود و طبیعتی بسیار زیبا را به وجود می‌آورد ولی این جنگل در نیمهٔ دوم سال بسیار سرد است و معمولاً در بهار و تابستان طرفدار دارد.مساحت این جنگل حدود ۸۰ هکتار است که حدود ۷۰ گونهٔ مختلف گیاهی در خود جاداده است که این گونه‌ها هم درختی و هم چمن زار مانند هستند.این جنگل به پارک جنگلی تبدیل شده و دارای آلاچیق‌های مناسبی برای پیک نیک می‌باشد و از همین رو در مواقع استراحت مکانی مناسب شمرده می‌شود.

پارک جنگلی گیسوم در ۱۰ کیلومتری جاده تالش به رشت قرار دارد. در شمال آن شهر هشتپر با فاصله حدود ۱۰کیلومتر قرار دارد.درختان جنگلی انبوه و انواع گونه‌های گیاهی چشم انداز زیبایی دارد به خصوص در فصل پائیز طبیعتی زیبا و دل انگیز برای دوستداران طبیعت دارد.پارک جنگلی دکتر درستکار به مساحت ۱۰۷۱ هکتار که قسمتی از جنگلهای گیسوم را شامل می‌باشد، دارای طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر بوده و در ۷۸ کیلومتری از مرکز استان در مسیر اصلی جاده رشت به تالش واقع گردیده است.

این پارک به دلیل طبیعت بسیار زیبا و دیدنی و همینطور به دلیل موقعیت سوق الجیشی خود در جوار کوه و دریا و داشتن امکانات رفاهی یکی از قطب های سیاحتی و تفریحی شهرستان تالش و سالانه مسافران عبوری یا گردشگران بسیاری برای بهره گیری از فضای آن به پارک عزیمت می‌نمایند. این روستا در دهستان دیناچال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۳ نفر بوده‌است.

گیسوم روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

روستای گیلان‌ده (خرجگیل)

گیلانده یک روستا در ایران است که در دهستان خرجگیل شهرستان تالش در استان گیلان واقع شده‌است.این روستا در بخش اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۲ نفر بوده‌است.

گیلانده روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

روستای گیلان‌ده (اسالم)

گیلانده، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۲ نفر بوده‌است.

روستای گیلک محله الالان

گیلک محله الالان، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۳ نفر بوده‌است.

روستای لاچومحله

لاچومحله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در شهر اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۴ نفر بوده‌است.

روستای لاکاتشم

لاکاتشم، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۱ نفر بوده‌است.

روستای لپاقاصدق

لپاقاصدق، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۰ نفر بوده‌است.

روستای لتن پرت

لتن پرت، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای لتیین

لتیین، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۰ نفر بوده‌است.

روستای لر

لر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۷ نفر بوده‌است.

روستای لرزده

لرزده، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای لک

لک ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای للکه پشته

للکه پشته،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۹ نفر بوده‌است.

روستای للکه‌محله

للکه‌محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۱۳ نفر بوده‌است.

روستای لمیر (حویق)

لمیر یک روستا در ایران است که در استان گیلان واقع شده‌است.

روستای لمیر (بخش مرکزی تالش)

لمیر، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. لمیر واژه‌ای است برگرفته از زبان زرتشت در عهد باستان از نام المیرا (قوم بزرگ) که از خدایان زرتشتیان می‌باشد و در گذر زمان ابتدا به المیر و بعدها به لمیر تغییر یافت.قلعه‌های مخروبه باستانی موجود در منطقه سلطان سفید در کوهستان لمیر حاکی از آن است که در آنجا با روشن کردن آتش آئین‌های دین زرتشت را برگزار می‌کردند.

منطقه لمیر سرزمینی جنگلی و سرسبز در کوه‌های تالش است که در زون ساختاری البرز غربی – آذربایجان قرار گرفته‌است. مطالعات میدانی و کتابخانه ای صورت پذیرفته در این منطقه نشان دهنده این است که سطح وسیعی از این منطقه را سنگ‌های آتشفشانی از نوع آندزیتی پوشانده است. عملکرد فرایندهای مختلف زمین‌شناسی مانند فعالیت‌های آتشفشانی، هوازدگی و فرسایش باعث ایجاد مجموعه متنوعی از آبشارهای مرتفع و زیبا، چشمه‌ها، دره‌ها و پرتگاه‌های زیبا و رودخانه‌های فصلی و دائمی در این منطقه شده‌است.

لمیر بعلت دارا بودن منابع وسیع جنگلی، رودهای همیشه پرآب، مناطق جلگه‌ای حاصلخیز و از طرفی همجواری با دریای خزر(Caspian Sea) از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف از قبیل تالش، گیلک و به ویژه آذری‌ها قرار گرفته بود که گویش ۷۰ درصد مردم در قرون گذشته تالشی و ۳۰ درصد هم آذری بوده‌است.

با آغاز جنگ جهانی دوم (۱۳۲۰ش-۱۹۴۱م) علیه روسیه (شوروی سابق) پل‌های رودخانه لمیر شاهد عبور سربازان آلمانی (نازی‌ها) و مجاری بود و ارتش سرخ روسیه بارها این پلها را با دینامیت از ریشه نابود کردند.

پس از جنگ خونین جهانی جمعی از مردم شوروی (کشور آذربایجان) برای فرار از قحطی و جنگ زدگی به این منطقه تالش‌نشین مهاجرت کردند. از اینرو ۸۰ درصد اهالی شیعه می‌باشند و به زبان آذری و اقلیتی هم وجود دارند که سنی مذهب هستند و به زبان تالشی گویش می‌کنند.

حضور سرتاسری مردم این دیار در هشت سال دفاع مقدس ۶ شهید و ده‌ها جانباز و اسیر را به ارمغان آورده‌است.

هر یک از این پدیده‌ها به عنوان میراث‌های ارزشمند زمین‌شناسی می‌باشند و بستر مناسبی را برای توسعه صنعت ژئوتوریسم فراهم آورده‌اند، ولی تاکنون به دلیل عدم معرفی مناسب و کافی برای زمین شناسان، گردشگران و ورزشکاران ناآشنا می‌باشد که ما سعی می‌کنیم بخشی از این جلوه‌های طبیعی زیبا را معرفی نماییم.این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده‌است.

روستای لمیر سفلی

لُمِرسفلی روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۲۹۹ نفر بوده‌است.

روستای لنبه

لنبه، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر بوده‌است.

روستای لنزا

لنزا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای لنزی

لنزی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای لوابن

لوابن، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۸ نفر بوده‌است.

روستای لواچال

لواچال، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۸ نفر بوده‌است.

روستای لواده

لواده،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای لورون

این روستا در دهستان دولت آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۷۸ نفر بوده است .

روستای لومه دشت

لومه وشت، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا جزو دهستان ییلاقی گیلانده اسالم است. این روستا در دهستان گیلانده اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن، کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای لیر

لیر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای لیسارا

لیسارا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در ۲۶ کیلومتری شهر هشتپر و ۵۱ کیلومتری شهر آستارا است در شرق این روستا دریای خزر و در غرب این روستا جنگل‌های زیبا و چشم‌گیر را مشاهده میکنید. غالب جمعیت روستا به زبان تالشی صحبت می‌کنند و غالباً شیعه می‌باشند. این روستا در دهستان خطبه‌سرا در بخش کرگانرود قرار دارد. ۲۵ کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد؛ و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸۰ نفر بوده‌است.

روستای لیسارمحله

لیسارمحله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای لیشکی

لیشکی(لوشکی)، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای ماشین‌خانه

ماشین‌خانه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۱ نفر بوده‌است.

روستای متش

متش، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷ نفر بوده‌است.

روستای متلادشت

متلادشت، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۷ نفر بوده‌است.

روستای مثلاکوه

مثلاکوه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳ نفر بوده‌است.

روستای محروم‌زومه

محروم‌زومه، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۵ نفر بوده‌است.

روستای محمدعلی یوردی

محمدعلی یوردی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای محمودآباد

محمودآباد ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۴ نفر بوده‌است.

روستای مردوان

مردوان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای مریان

مریان نام یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان طوالش واقع در ۳۰ کیلومتری غرب هشتپر است.مریان در گذشته در مسیر هشتپر به خلخال قرار داشته و به واسته این از رونق بیشتری برخوردار بوده است .این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۱۹ نفر بوده‌است.
آثار تاریخی
از مهم‌ترین مکان باستانی مربوط به دوران معاصر می‌توان به کاخ ییلاقی سردار امجد و حمام قدیمی مریان اشاره کرد . در منطقهٔ مریان گورستان سنگی خرسنگی مربوط به دوران پیش از هخامنشی نیز کشف شده‌است.
نام مریان یا ماریان احتمالا از نام ماد گرفته شده است چنانچه ارمنیان نیز به ماد، مار میگفتند.

مریان روستاهای تالش ( معرفی 313 روستای تالش )

روستای مریم گلشن

مریم گلشن، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای مژده‌علی

مژده‌علی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای مسجدقباقی

مسجدقباقی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای مسکین

مسکین ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. بدون راه ماشین رو البته پنجاه سال پیش راه ماشین رو داشته …این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای مشگدی

مشگدی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای مطالع سرا

مطالع سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳۲ نفر بوده‌است.

روستای مظلم کم

مظلم کم،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای مکش

مکش،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴ نفر بوده‌است.

روستای ملامحله

ملامحله ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۲ نفر بوده‌است.

روستای میانده پایین

میانده پایین، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۳ نفر بوده‌است.

روستای میانکوه

میانکوه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۴ نفر بوده‌است.

روستای نارنج دول

نارنج دول، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸۲ نفر بوده‌است.

روستای ناو

ناو ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌است.

روستای ناوان

ناوان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای ناوبالا

ناوبالا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای ناوپایین

ناوپایین، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌است.

روستای نصورمحله

نصورمحله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۸ نفر بوده‌است.

روستای نعلبند

نعلبند،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ساحلی جوکندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۹ نفر بوده‌است.

روستای نقله‌کش

نقله‌کش، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۵ نفر بوده‌است.

روستای نمازی محله

نمازی محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای نماهونی

نماهونی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای نو (طوالش)

نو ، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای نومندان

نومندان، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. نام این روستا در تالشی به معنای تازه آباد می‌باشد. اهالی روستا در گذشته‌ای دور از بالا دست به کوهپایه کوچ کرده‌اند. این روستا دارای دو قسمت است. قسمت جنوبی آن نومندان و قسمت شمالی که قدیمی تر است پشکش نامیده می‌شود. این روستا از لحاظ بکر بودن آداب و رسوم دارای جایگاه ویژه می‌باشد.
این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای نیک کری

نیک کری،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۴ نفر بوده‌است.

روستای وارده سرا

وارده سرا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳۹ نفر بوده‌است.

روستای ورگه‌دره

ورگه‌دره، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. جاده توریستی خلخال به اسالم از جوار این روستا عبور میکند، با عبور از این جاده زیبا میتوانید از زیبایی‌های این روستا هم دیدن فرمایید. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای وزنه سر

وزنه سر،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰ نفر بوده‌است.

روستای وسی

وسی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای وله‌چول

وله‌چول، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای ونه خونی

ونه خونی،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای ونیستان

ونیستان،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸ نفر بوده‌است.

روستای ویزادشت

ویزادشت، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای ویزنه

ویزنه، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۲۲ نفر بوده‌است و مردم آن به تالشی صحبت میکنند.

روستای ویش خس محله

ویش خس محله، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خاله‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۲ نفر بوده‌است.

روستای هرندان

هرندان، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۷۱ نفر بوده‌است.

روستای هره شوندشت

هره شوندشت،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای هره‌دشت

هره‌دشت، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶۹ نفر بوده‌است.زبان مردم هره‌دشت تالشی است.

روستای هشتروچونی

هشتروچونی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای هله دمه

هله دمه،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خطبه‌سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۶ نفر بوده‌است.

روستای هلیس

هلیس، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۴۷۳ نفر بوده‌است.

روستای هماسر

هماسر، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای هنده گران

هنده گران،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان طولارود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۱ نفر بوده‌است.

روستای هنزنی

نام‌رسمی هنزینی استان گیلان شهرستان تالش بخش حویق دهستان نصرت آباد نام‌محلی هنزینی جمعیت ۸۰۰نفر زبان آذری ره‌آورد برنج کیوی پیش‌شماره ۰۱۳ هنزینی روستایی از توابع بخش حویق شهرستان تالش که در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر هشتپر میباشد. اهالی این روستا مانند تمامی اهالی منطقه کشاورز هستند و بیشتر به کشت برنج مشغول هستند. کیوی از دیگر محصولات زراعی این روستا است.این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰۶ نفر (۱۹۱خانوار) بوده‌است.

روستای هنزنی بالا

هنزنی بالا، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حویق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای هودی

هودی، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان کوهستانی تالش قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر بوده‌است.

روستای هونیش

هونیش، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش کرگان رود که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لیسار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای یاری‌محله

یاری‌محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان خرجگیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده‌است.

روستای یگانه محله

یگانه محله،روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش اسالم که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان اسالم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای ییلاق‌ویزنه

ییلاق‌ویزنه، روستایی از روستاهای طوالش از توابع بخش حویق که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چوبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سپهری

    شما روستای کلات را فراموش کردید باکلی جمعیت و و سعت

    ۱۵ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *