رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ تیر ۱۴۰۱

روستاهای بیجار ( معرفی ۲۴۳ روستای بیجار )

اشتراک گذاری

روستاهای بیجار را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۲۴۳ روستای بیجار که طبیعتی زیبا و مردمانی خونگرم دارند . در ابتدا با شهرستان بیجار آشنا خواهیم شد.شهرستان بیجار یکی از شهرستان‌های استان کردستان است، که در شرق این استان واقع شده‌است. مرکز این شهرستان شهر بیجار است.جمعیت این شهرستان طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، برابر با ۸۹۱۶۲ نفر بوده‌است.

روستاهای بیجار

جغرافیای طبیعی و انسانی

بیجار منطقه‌ای است کوهستانی در پایان سلسله کوه های غربی ایران و یک سوم زمین های آن تقریباً کوهستانی است. نوع زمین و ساختمان آن مرکب از سنگ‌هایی رسوبی مخصوصاً ترکیبات رسی و آهکی و شنی در هم آمیخته می‌باشد که پیوسته به دگرگونی‌های دوران سوم زمین‌شناسی است.این شهر در طول ۴۷ درجه و ۳۶ دقیقه شرقی گرینویچ و عرض شمالی ۳۵ دجه و ۵۲ دقیقه استوا واقع شده‌است. ارتفاع بیجار از سطح دریا ۱٬۹۴۰ متر می‌باشد، شهر بیجار ۷۷۰ متر از تهران و ۴۲۵ متر از سنندج بلندتر است. بیجار دارای آب و هوای سرد و خشک است.

روستاهای بیجار

کوه‌های بیجار

بیجار منطقه‌ای است کوهستانی در پیان سلسله کوه های غربی ایران و یک سوم زمین های آن تقریباً کوهستانی است. نوع زمین و ساختمان آن مرکب از سنگ‌هایی رسوبی مخصوصاً ترکیبات رسی و آهکی و شنی مخلوط می‌باشد که مروبط به دگرگونی‌های دوران سوم زمین‌شناسی است.
کوه‌های شمالی بیجار بیشتر خاکی است و از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده‌اند و خط الراس آن حد طبیعی بین شهرستان بیجار با شهرستان‌های تکاب و ماه‌نشان می‌باشد. بلندترین قلل این رشته کوه‌ها عبارتنداز امامزاده ایوب انصار، زرنیخ، و شاه نشین.
کوه‌های جنوب بیجار خط الراس آن‌ها حد طبیعی بین شهرستان بیجار و شهرستان قروه می‌باشد؛ و بلندترین قله آن زیره با ارتفاع ۲۶۴۲ متر است.
کوه‌های مرکزی بیجار تقریباً موازی با کوه‌های شمالی کشیده شده‌است و از نزدیکی شهر بیجار و پیرتاج گذشته و به کوه‌های فرقان متصل می‌گردد. بلندترین قلل آن شامل سرقیصه، نقاره کوب، پنجه علی، تماشا، حمزه عرب و چنگ الماس می‌شود. شهرستان بیجار با مساحت ۴۳۵۰ کیلومترمربع بزرگترین شهرستان استان کردستان می‌باشد. شهرستان بیجار از غرب با شهرستان‌های دیواندره و سنندج، از جنوب با شهرستان قروه، از شمال شرقی با استان زنجان، از شمال غربی با استان آذربایجان غربی و از شرق با استان همدان همسایه است. بیجار منطقه‌ای کوهستانی است با آب و هوایی سرد و خشک. اکثریت مردم شهرستان به زبان کردی و اهالی روستاهای شمالی شهرستان و شهر یاسوکند به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می کنند.
کوه‌های منطقه بیجار
شاه نشین| چنگ الماس | زرنیخ | حمزه عرب | شاها | چهل تن | چنگیز قلعه | چهل تن | سنگ پا |پنجه علی | زاغه | نسار | سر قیصه| نقاره کوب | بادامستان |

روستاهای بیجار

آب وهوا

این منطقه دارای آب و هوایی نیمه خشک است. به علت ارتفاع زیاد منطقه نسبت به سایر مناطق استان، اختلاف درجه حرارت سردترین روز سال با گرم‌ترین روز سال به ۷۹ درجه سانتی گراد می‌رسد. حداقل دما در منطقه مربوط به بهمن ماه با ۳۸ درجه سانتی گراد زیر صفر و حداکثر آن مربوط به ماه‌های تیر و مرداد با ۴۱ درجه سانتی گراد بالای صفر بوده‌است. متوسط بارش سالیانه منطقه ۹/۴۳۹ میلی‌متر است. طول مدت ماه‌های خشک منطقه به ۴ ماه می‌رسد و تعداد روزهای یخبندان منطقه ۱۰۷ روز می‌باشد.

روستاهای بیجار

مردم‌شناسی

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰: جمعیت شهرستان بیجار برابر با ۹۳٬۷۱۴ نفر، ۴۶۶۱۳ مرد و ۴۷۱۰۱ نفر زن می‌باشد که ۲۶۱۲۷ خانوار را شامل می‌شود جمعیت نقاط شهری: ۵۲٬۲۸۳ نفر، ۲۶۰۲۳ مرد و ۲۶۲۶۰ زن، ۱۴۹۷۰ خانوار می‌باشد. جمعیت نقاط روستایی: ۴۱۴۳۱ نفر، ۲۰۵۹۰ مرد و ۲۰۸۴۱ زن، ۱۱۱۵۷ خانوار می‌باشد.
زبان مردم شهرستان بیجار به زبان کردی لهجه گروسی سخن می‌گویند، همچنین در منطقه بیجار زبان کردی با لهجهٔ گروسی که مابین لهجه اردلانی و کلهری (به کردی: گه‌ڕووسی) است نیز تکلم می‌کنند. زبان ترکی با لهجه زنجانی زبان حدود یک سوم شهرستان بیجار هست که در شهرهای بیجار، یاسوکند، پیرتاج، توپ آغاج و روستای ترک نشین شهرستان زندگی میکنند.لهجه رایج کردی در استان کردستان لهجه اردلانی نام دارد که در سنندج و شهرهای اطراف رایج است اما مکریانی لهجه‌ای است که در شهرستان‌های پیرانشهر و مهاباد (مکریان) رایج است.

روستاهای بیجار

آیین‌های سنتی

دیدن روباه را به فال نیک می‌گرفتند
پشت سر مسافر آب می‌پاشند
برگزاری باشکوه مراسم چهارشنبه سوری
مردم منطقه مراسم عید باستانی و ملی نوروز را هم باشکوه برگزار می‌کنند.
یکی از مراسم نوروز شال گردش نام دارد که رسمی پرطرفدار است. در این رسم جوانان به پشت بام‌ها رفته و با آویختن شال گردن خود یا پارچه‌ای دراز از صاحب خانه عیدی طلب می‌کنند. صاحبخانه نیز آجیل، شیرینی، تخم مرغ پخته، پول و شکلات را داخل شال گره زده و با گفتن این عبارت «خدا مرادت را بدهد» شال را رها می‌کند.
در شب یلدا برای نو عروس‌ها عیدی می‌برند.

روستاهای بیجار

غذاها و خوراک‌های محلی

ترشی هفت بیجار
خوراک گوشت برَخیله
آش تُرش
رب انگور
حلوای پُرشِکَه و گژنیز
خورش گیلاخه
خورش کنگر
خورش خَلال با گوشت چرخ شده
کوکوسبزی با نوعی تره (ترگ خانه گان)، (ترهٔ خان‌ها)
قیماغ
شَلَم (آش شلغم)
خوراک غازیاغی (نوعی تَره)
آشدو (آش دوغ)
آش پُرشکَه
کالویج (کله جوش)
سوپ غازیاغی (قازیاغَه)
حلوا سوهانی
شیرینی شیرمال سنتی بیجار
بِرساق یا ایردک ونزیک (نان روغنی)
بازی‌های محلی بیجار
توپان قار
زوران
قاپان
قاچان یا قمچان
گشتیلان

صنایع دستی

قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم و … از برجسته‌ترین صنایع دستی منطقه بیجار محسوب می‌شوند.

قالی بیجار
بیجار به عنوان یکی از متقدمین صنعت فرش بافی در ایران به حساب می‌آید، مناطق قالی بافی در گذشته و حال شامل شهر بیجار و روستاهای اطرافش است. تعداد زیادی از قالی‌های قدیمی‌کردستان که هم‌اینک در موزه‌های بزرگ فرش در داخل و خارج کشور نگهداری می‌گردند از قالی‌های بافت بیجار هستند. قالیبافی در این شهر دارای سابقه دیرینه‌ای است و قدمت بافت قالی‌های تاریخ دار بیجار (موجود در خارج از کشور) به سال ۱۲۶۶ ه‍.ق) بازمی‌گردد. ویژگی شاخص قالی بیجار، ساختار متراکم این قالی هاست. بافت آن‌ها به گونه‌ایست که نمی‌توان آن‌ها را تا کرد. در مراحل اولیه تجارت فرش، این‌گونه فرش‌ها را «لول» می‌نامیدند. این کلمه بیانگر استحکام بیش از حد فرش‌های بیجار است. برای تولید این فرش که مانند تخته محکم است، یک پود بسیار ضخیم را علاوه بر یکی دو پود نازک، وارد بافت فرش می‌کنند. این عمل به صورت متناوب در تار و پود فرش تکرار می‌شود. با کوبیده شدن گره‌ای فرش توسط شانه آهنی، بافت فرش بسیار محکم‌تر می‌شود. نقش فرش‌های این منطقه بیشتر شامل طرح‌های منظم است و به نسبت نوع روستایی آن، دارای خطوط ملایم‌تر و نقش مایه‌هایی طبیعی‌تری است. در این طرح‌ها، نقوش کلاسیک ایرانی بزرگ شده و در کنار نقش‌هایی که تحت تأثیر مدل‌های روستایی و قبیله‌ای است، دیده می‌شوند. این قالیچه‌ها که از جذابیت و گیرایی خاص برخوردارند، بافتی ظریف دارند و اصالت و سادگی در طرح و رنگ آن‌ها مشهود است.

طرح‌ها
معروفترین طرح‌های امروزی در منطقه عبارتند از: شکارگاه مانند شکارگاه ترنج دار – شکارگاه دورنما – طرح‌های تصویری مانند طرح‌های لیلی و مجنون و طرح‌های مینیاتور و داستان‌های اسطوره‌ای -گل فرنگ مانند گل فرنگ مستوفی، گل فرنگ طره دار، گل فرنگ لچک ترنج دار، دسته گل، گل فرنگ و اسلیمی (پیچی)، گل و بلبل و گلدانی، طرح خرچنگی – طرح بندی مانند بندی خاتم شیرازی، بندی گل فرنگ، مینا خانی، دار و- گل مانند ربعی دار و گل، مستوفی دار و گل شاه عباسی مانند شاه عباسی افشان، لچک ترنج دار، کف ساده- اسلیمی مانند اسلیمی گل فرنگ، اسلیمی هندسی یا سرداری، دهن اژدری – درختی مانند درختی بید مجنون، درختی گل و بلبل، درختی دورنما، درختی گلدانی، درختی ترمه- ماهی درهم مانند ماهی بیجار، ماهی سنه، ماهی افشار، ماهی میرک، ماهی زبیده، ماهی حسن تیمور، سگ ماهی، ماهی زنبوری، ماهی ریز- طرح‌های هندسی مانند سمن بر خانم، اسلیمی شکسته، خاتم شیرازی.

رنگ‌بندی
یکی از مشخصه‌های قالی بیجار یا گروس، رنگ‌های بکار رفته در آن است. تضاد جسورانه بین رنگ‌های به کار رفته، زیبائی این قالیها را دو چندان می‌کند. رنگ‌های ناب و شادی که بافنده کرد برای قالیهایش انتخاب می‌کند. بیانگر طبیعت سرد وحشی و در عین حال رنگارنگ کردستان است در قالی‌های گروس به کار بردن رنگ‌های شاد و تند مانند قرمز و رنگ‌های متمایل به آن به ویژه رنگ‌های: چهره‌ای (یک اصطلاح محلی برای رنگ صورتی پررنگ) و صورتی و پوست پیازی، مشکی، سفید، حنایی و انواع سبزها در زمینه‌های سرمه‌ای و سفید و قرمز زیاد به چشم می‌خورد. بکار بردن رنگ‌های سبز و سفید و پیازی و کاهی بر زمینه لاکی شادابی دیگری بر فرشهای گروس می‌دهد و نقشها را در دید واضح و روشن و برجسته می‌نمایاند. این جسارت را در کاربرد نوعی از رنگ زرد می‌توان دید که خاص بیجار است و حتی در قالیهای کف ساده که متن آن‌ها ساده و خلوت می‌باشد به کار می‌رفته‌است. در فرشهای بیجار مانند بافته‌های برخی از مناطق غربی ایران گاهی کیفیت دو رنگی (رگه) نیز دیده می‌شود. تعداد رنگ‌ها در قالی بیجار از ۲۷ رنگ تجاوز نمی‌کند و رنگ‌های قرمز و سفید و سرمه‌ای بیش از دیگر رنگ‌ها به کار می‌رود و رنگ‌های تند و تیز آبی نیز به چشم می‌خورد.

آثار باستانی و تاریخی بیجار گروس

این منطقه دارای بیش از ۶۰ اثر باستانی و تاریخی است که تعدادی از آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ولی بیشتر این آثار از بین رفته‌است.بیش از صد تپه باستانی در منطقه بیجار کشف شده‌است.


قلعه قمچقای
پل صلوات‌آباد

محوطه یاسوکند و امامزاده عقیل
بنای سنگی اوچ گنبد
تپه قلعه (چنگیز قلعه)
آثار سد خاکی جعفرآباد
قلعه سوخته در پیرتاج
تپه نجف آباد
تپه چغا (بیجار)
تپه قبا سرخ
تپه سراب گرگین
مسجد خسروآباد گروس
قلعه بانو واقع در مرکز شهر

روستاهای بیجار
بازار بیجار
سرای امیر تومان
تیمچه حاج شهباز
زیارتگاه حمزه عرب
مقبره سید مسیب سید شکر
مقبره صاحبه خاتون
زیارتگاه سید میرجعفر در روستای سراب طغامین
گنبد پیر صالح
محوطه امامزاده خضر
قلعه قدیمی
حمام یاسوکند
برج آجری اشقون بابا
چال تپه

روستاهای بیجار

گردشگری

رودخانه قزل‌اوزن
چشمه آب تلخ
چشمه سراب بیجار
چشمه خاورآباد
چشمه قمچای
کوه سپه سالار
منطقه حفاظت شده و قلعه قمچقای
منطقه حفاظت شدهٔ صلوات آباد
مسجد جامع خسروآباد گروس
قلعه سوخته در پیرتاج
شهر تاریخی یاسوکند
طبیعت بکرروستاهای بخش کرانی
پیست اسکی نسار

روستاهای بیجار

روستای علی آباد (سیاه منصور)

علی‌آباد، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۵ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد

علی‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۳۴ نفر (۳۰خانوار) بوده‌است.

روستای آب‌باریک

آب باریک (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۷ نفر (۴۰خانوار) بوده‌است.

روستای آزاد ویس سفلی

آزاد ویس سفلی، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌است.

روستای آزاد ویس علیا

آزاد ویس علیا، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده‌است.

روستای آغ یازی

آغ یازی، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای آغبلاغ حسین خان

آغبلاغ حسین خان، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.

روستای آغبلاغ طغامین

آغبلاغ طغامین روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۸ نفر بوده‌است.

روستای آغبلاغ علی اکبر خان

آغبلاغ علی اکبر خان، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای آغچه گنبد

آغچه گنبد، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۷ نفر بوده‌است.

روستای آغکند

آغکند، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۰ نفر (۴۵ خانوار) بوده‌است.

روستای آغکند علیا

آغکند علیا، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار در استان کردستان ایران است. وجه تسمیه آغکند به این دلیل بوده کلمه‌ای ترکیّست بمعنای روستای سفید که درهیجده کیلومتری شهرستان بیجار واقع گردیده آب مشروب و زراعتی آن از رشته قناتی گرفته می‌شود که حدود یک کیلومتر رو به رحمت آباد حفر گردیده و شاید قدمت این قنات به دویست سال برسد بلکه بیشتر گویا نام‌گذاری این روستا و سیرالان و قزل اغاج و غیره بدست اقوام ترکی که آن زمان آن را بنانهاده‌اند گذاشته شده‌است به موازات رشته قنات یاد شده چشمه خود جوش پرآب دیگری در طرف دیگر آبادی می‌جوشد باسم سراب که واقعاً پرآب و زیباست و این دواب قنات و چشمه باعث سرسبزی و طراوت این روستا شده‌است جمعیت ان روزگاری بیش از صد خانوار بوده اما حالا حدود پنجاه خانواراست از یکصد و پنجاه سال پیش در دو کیلو متر پایین‌تر از این روستا آغکندی دیگرهم بوده به نام آغکند سفلی یعنی پائینتر که جمعیت پانزده بیست خانوار آن درون قلعه ایی سکنا داشتند که متأسفانه با گذشت زمان تخریب وچند خانوار جمعیت آن باغکند علیا مهاجرت کردند خانواده مهمی که در آغکند سفلی ساکن بودند بیشتر به فامیل بایندر مشهور بودن؛ و الان هم بیشتر اسم فامیل آغکند و حتی سیرالان هم بایندر بوده یا هستند طایفه بایندر قوم مهمی بوده‌اند که شهید دریادار بایندر که درجنگ زفار خلیج فارس کشته شد و خیابانی دربیجار به نام ایشان نامگذاری شده ازآن طایفه است آغکند علیا یا آغکند بالا هم جمعیتش درون قلعه‌ای ساکن بوده‌اند که متاسفان الان ویران و بیشتر از یک تل خاک از آن باقی نمانده.

مردمانی سخت کوش باصداقت و با ایمان و تقوی بوده و هستند از قدیما دو آسیاب آبی آرد این دو روستا را تأمین می‌کرد یکی چسبیده به خود آبادی حد فاصل روستا و چهارباغ که باغی مشجر از انواع درختان میوه بود و آسیاب دیگر یک کیلومتر پایینتر از روستای آغکند پائین یا سفلی بوده که متأسفانه هردو ویران شده و آثاری از آن‌ها بجا نمانده خود من چندین با ر برای تهیه ارد بهمراه داییم به هردو آسیاب رفته‌ام در آغکند پائینی وا ز امتداد آسیاب کناررودخانه چمنزار وسیعی موجود است باسم کله جو که انزمان دران یکنوع برنج به نام برنج رسمی کشت می‌شده که بیشتر برای مصرف سالیانه خودشان بود پایین تراز آبادی آغکند دره‌ای نه چندان عمیق موجود است که بعلت داشتن این دورشته اب درپایین آبادی بهم این اهالی سخت کوش این دره را بیشتر به باغ انگور. گاهی درختان میوه تبدیل نموده وازان اب سیراب می‌کردند و می‌کنند اب خود جوش و قنات چهار باغ و درختان میوه و بوته‌های فراوان انواع انگور سرسبزی طراوت وزیبایی منحصر بفردی باین روستا بخشیده‌است طایفه دیگری که در روستای ا غکند سکنی داشتند سیدهایی بودن از نواده‌های سادات ساکن بایین چو نزدیک حسین آباد جاده سنندج که جد پدری ماهم بانها می‌رسد این طابفه چند قسمت می‌شوند که یک قسمت به قباسرخ که جد پدری ما از آن‌ها بوده ویک تعداد به روستای الکبود مهاجرت و تعدادی از آن‌ها به آغکند مهاجرت و ماندگار می‌شوند. گه به زمانپور مشهور بودن که بزرگان آن‌ها سید اسماعیل سید آقا امیر سیدعلی اشرف را می‌توان نامبرد گویش آن‌ها کردی گروسی و مذهب آن‌ها شیعه دوازده امامیست.این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۸ نفر (۳۴خانوار) بوده‌است.

روستای آقبلاغ چنگ الماس

آقبلاغ چنگ الماس، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای آل کبود

آل کبود روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا حدوداً در ۱۰ الی ۱۵ کیلومتری جنوب شهر بیجار در مسیر جاده بیجار -قروه قرار دارد. این روستا پیش‌تر دارای جمعیت زیادی بود ولی از سالهای دهه ۴۰ و ۵۰ بتدریج مردم روستا شروع به مهاجرت کرده و به شهرستان بیجار، تهران، کرج، اسلامشهر و دیگر شهرها مهاجرت کرده و در حال حاضر (دی ماه ۱۳۹۹) چیزی حدود ۱۵ خانوار در آن ساکن می‌باشند.
شغل مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است و در زمانهای گذشته بیشتر از طریق باغداری امرار معاش می‌کردند. انگور آل کبود در گذشته نه چندان دور، به روستاهای شهرستان بیجار و دیواندره و دهگلان و سنندج حمل می‌شد. امروزه باغ‌های انگور این منطقه رونق گذشته خود را ندارند و فقط در حد رفع نیاز افراد ساکن در روستا و صاحبان نزدیک به روستا نگهداری می‌شوند.
در گذشته روستا متشکل از چندین طایفه بود، که مشهورترین آنان عبارت بودند از: طایفه کالی، طایفه زمان، و طایفه سبحان و طایفه برجی. زبان مردم این روستا کردی است.

موقعیت جغرافیایی
روستای باسابقه آل کبود یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بیجار- استان کردستان می‌باشد این روستا در ۱۲ کلیومتری شهرستان بیجار در مجاورت جاده قروه واقع شده‌است و دارای ۴ کیلومتر مربع مساحت می‌باشد. آل کبود از شمال به روستای چهل امیران، از غرب به روستای گلبلاغ علیا (حاجی میر)، از جنوب به شهرستان بیجار، از شرق به روستای سیرلان محدود است. آل کبود منطقه ای است در امتداد سلسله جبال غربی ایران و بیشتر اراضی آن کوهستانی است. جنس خاک اغلب مناطق آن از سنگهای رسوبی می‌باشد مختصات روستای آله کبود ۵۱ شمالی و ۴۷ جنوبی و ارتفاع از سطح دریا ۶۴۶۸ فوت می‌باشد.

وقتی از شهرستان بیجار به سمت شهرستان قروه حرکت بکنیم، و پس از عبور از گردنه روستای برجگه و طی ۹ کیلومتر روستای آله کبود در سمت چپ جاده خود نمایی می‌کند. هنگام پیچیدن به سمت چپ و عبور از عرض جاده به درهّ ای می‌رسیم که باغ‌های انگور و انبوه از بالای تا انتهای درهّ را پوشانده‌است. اسم این درهّ به زبان کردی و گویش محلی گجنجار می‌باشد. پس از بالا رفتن از تپه میانی به درهّ بعدی می‌رسیم که اینجا نیز مانند درهّ قبلی طرفین جاده را تاکستان فراگرفته است. البته در اینجا با چشمه آبی روبرو می‌شویم که نشان از گذشته بسیار آباد و پر از آب دارد. چون استخر بزرگی جلو آن است و این باغ‌های انگور نیز از طریق آب این چشمه و استخر سیراب شده‌اند. امّا متأسفانه امروز از آن رونق و آبادانی گذشته خبری نیست، اسم این چشمه، چشمه ملاّ (کِیَنِی مَلا) می‌باشد.
بررسی علل پیدایش روستا
روستا داخل یک درّه می‌باشد و معلوم است که ظاهراً ساکنین اولیه روستای آل کبود مسایل مهم زیر را در نظر گرفته‌اند:
امنیت: چون روستا در داخل دره ایجاد شده از هیچ طرفی معلوم نیست بجز چند خانه ای که مشخص است بعداً در اثر توسعه ساخته شده‌اند؛ لذا دارای استتار طبیعی وعالی می‌باشد.
تأمین آب: در داخل شیار و درّه رودخانه ای جاری است و در کنار رودخانه چشمه‌های زیادی وجود دارد که این چشمه‌ها آب رودخانه را تأمین می‌کنند. البته یک چشمه اصلی در کنار رودخانه و بالای روستا وجود دارد که آب مردم روستا را تأمین می‌کند. و به دلایل بهداشتی روی چشمه را پوشانده‌اند و از دو لوله که از داخل حوض آب را به بیرون هدایت می‌کند می‌توان از آب گورا و خنک آن سیراب شد.
مصون ماندن از سرما: ارتفاع روستای آله کبود (ارتفاع حدود ۶۴۶۸ فوت از سطح دریا) می‌باشد که باعث سرمای شدید پاییز و زمستان و وزش بادهای سرد و گزنده در این فصل‌ها موجب شده که روستا را داخل شیار و درّه ایجاد کنند تا مقداری از لحاظ آب و هوا نیز بهره‌وری را در گرمایش و سرمایش محل زندگی شان بالا برده و از امکانات طبیعی تا حد امکان استفاده نمایند.۷۴ نفر

روستای ابراهیم آباد

ابراهیم‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹ نفر (۱۰ خانوار) بوده‌است.

روستای احمدآباد

احمدآباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر (۱۶۵ خانوار) بوده‌است.

روستای اشرف‌آباد قوچ

اشرف‌آباد قوچ، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۰ نفر بوده‌است.

روستای الاگز

الاگز، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای الپهوت

الپهوت، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۶ نفر بوده‌است.

روستای الوندقلی

الوندقلی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴ نفر بوده‌است.

روستای امیرآباد

امیرآباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۳نفر (۳۷خانوار) بوده‌است.

روستای امیراصلان

امیراصلان، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای امین‌آباد

امین‌آباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳ نفر بوده‌است. مردم روستا به زبان کُردی صحبت می کنند و اکثریت دارای مذهب شیعه دوازده امامی هستند.مردم این روستا به کشاورزی مشغول هستند و از محصولات این روستا میتوان به گندم، نخود، انگور و سنجد و علوفه دام اشاره کرد.

روستای اوچ گل

اوچ گل، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌است.

روستای اوچ گنبدخان

اوچ گنبدخان، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است. زبان مردم این روستا ترکی آذری و دینشان اسلام (مذهب شیعه) است.کسب و کار: عمده تولیدات این روستا، گندم، محصولات دامی و عسل طبیعی چهل گیاه میباشد.

روستای اوچ گنبدسلطان

اوچ گنبدسلطان، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر بوده‌است.

روستای ایده لو

ایده لو (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰ نفر بوده‌است. مردم روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و مسلمان شیعه هستند.

روستای باباخان

باباخان، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای بابارستم

بابارستم (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای بابارشانی

بابارَشانی شهری است در استان کردستان در غرب ایران. این شهر در بخش چنگ الماس شهرستان بیجار قرار گرفته‌است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۰، برابر با ۶۳۲ نفر بوده‌است.این شهر در شمال شرق استان کردستان و در نزدیکی استان‌های همدان و زنجان واقع شده‌است. کوه چنگ الماس از کوه‌های پیرامون بابارشانی هستند.مردم این شهر به زبان کردی صحبت می‌کنند.از بابارشانی جاده‌ای از بیجار به همدان متصل می‌شود.

روستای باباسرخه

باباسرخه، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵ نفر بوده‌است.

روستای باباکرم

باباکرم، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷ نفر بوده‌است.

روستای بابانظر

بابانظر (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷ نفر بوده‌است.

روستای باشوکی

باشوکی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. گفتنی است که این طایفه از روستای باشکی در جنوب شرق کشور لهستان به ایران مهاجرت کردند.این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای باقرآباد

باقرآباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر (۴خانوار) بوده‌است.

روستای برجگه

برجگه، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفربوده‌است.

روستای برگشاد

برگشاد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۰ نفر (۵۵خانوار) بوده‌است.

روستای بستاندره

بستاندره، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌است.

روستای بودلا

بودلا، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.

روستای بهرام گنبد

بهرام گنبد، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰ نفر بوده‌است.

روستای بیانلو

بیانلو (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۸ نفر بوده‌است. روستای بیانلو یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان بیجار است که در شمال رودخانه قزل اوزن قرار دارد و مردم آن به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند.

روستای پشت تنگ

پشت تنگ (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای پهنه بر

پهنه بر (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌است.

روستای پیرتاج

پیرتاج شهری است که مرکز بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. جمعیت پیرتاج براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، ۱۱۹۹ نفر (۳۶۲خانوار) بوده‌است.زبان مردم پیرتاج ترکی آذربایجانی است.

روستای تازه قشلاق

تازه قشلاق (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای تازه کندمعدن

تازه کندمعدن، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است. همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای بیجار آشنا شوید.

روستای تازه‌آباد

تازه‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر (۲۹خانوار) بوده‌است. مردم روستای تازه‌آباد به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.

روستای تکیه

تکیه (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۶ نفر بوده‌است.

روستای توپ‌آغاج

توپ‌آغاج شهری دراستان کردستان در غرب ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان بیجار قرار دارد.جمعیت توپ‌آغاج بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۶۴۵ نفر در قالب ۸۳۱ خانوار بوده است.

روستای جبرئیل

جبرئیل روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۷ نفر بوده‌است.

روستای جعفر آباد (بخش مرکزی)

جعفرآباد، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۹۸ نفر (۱۶۵ خانوار) بوده‌است.حدود ۶۰ درصد ساکنان این روستا به کردی سورانی تکلم می‌کنند و ۴۰٪ اهالی نیز زبانشان ترکی آذربایجانی است.مذهب اهالی روستا شیعه، یارسان و سنی است.

روستای جعفرآباد (چنگ الماس)

جعفرآباد، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۱نفر (۳۱ خانوار) بوده‌است.

روستای جوروندی

جوروندی، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است. این روستا در پایه یک کوه نسبتاً بلند قراردارد. این روستا دارای زمینهای حاصل خیزی است و محصول آن گندم است.

روستای جیران (کرانی)

جیران، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای چالاب

چالاب، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۹ نفر (۷۱ خانوار) بوده‌است.

روستای چالی بلاغ

چالی بلاغ، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

روستای چپقلو

چپقلو (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۷ نفر بوده‌است.ساکنین این روستا به کشاورزی، باغبانی ،دامداری وقالی بافیاشتغال دارند.
امکانات موجود در روستا
یک باب مدرسهابتدایی، مسجد، خانه بهداشت، آب لوله‌کشی، گاز، برق، تلفن، خانه عالم ٰ،راه خاکی خاکی، سوپرمارکت، حمام قدیمی ، کهریزحسین_امیر
مراسم مذهبی
تعزیه گردانی برخی از اهالی این روستا زبانزد عام و خاص این هنر است.تعزیه و برپائی عزای سیدالشهداء علیه السلام از قدیم الایام در این روستا وجود داشته است .

روستای چتاق

چتاق، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای چشمه آدینه

چشمه آدینه، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۴ نفر بوده‌است.

روستای چشمه ایاز

چشمه ایاز، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای چشمه جان قلی

چشمه جان قلی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷نفر بوده‌است.

روستای چشمه خلیل

چشمه خلیل، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای چشمه روباه

چشمه روباه، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۳ نفر بوده‌است.

روستای چشمه سنگین

چشمه سنگین، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر بوده‌است.

روستای چشمه قلی

چشمه قلی، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر (۳۶ خانوار) بوده‌است.

روستای چشمه کاظم

چشمه کاظم، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای چشمه کوره

چشمه کوره، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۴ نفر (۴۰خانوار) بوده‌است.

روستای چشمه منتش

چشمه منتش، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷۶ نفر بوده‌است.

روستای چغورقشلاق

چغورقشلاق، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در ارتفاع ۱۶۳۹ متری واقع در شمال شرقی شهرستان بیجار قرار دارد و آب و هوای مدیترانه‌ای بر آن حاکم است. چغورقشلاق در نزدیکی جاده زنجان – بیجار قرار دارد.این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۴ نفر بوده‌است. زبان مردم روستای چغورقشلاق ترکی آذربایجانی است.

روستای چنگیزقلعه

چنگیزقلعه، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر (۳۵ خانوار) بوده‌است.
روستای چنگیزقلعه از سوی غرب و شرق بین دو کوه چنگیزقلعه و کوه پنجه‌علی قرار دارد یکی از بلندترین کوه‌های استان کردستان است. از این رو این روستا نیز یکی از نقاط بلند ایران است. گویا هلاکوخان مغول در حدود سال‌های ۱۲۵۰ میلادی موقع حمله به بغداد چند سالی در این قلعه کمین کرده و مشغول جمع‌آوری نیرو شده‌است و به نام پدرش چنگیزخان مغول آنرا چنگیزقلعه نامیده‌است.

در روستای چنگیزقلعه بادهای مختلفی به ویژه در فصل بهار و پاییز می‌وزد. این روستا آب و هوای کاملاً کوهستانی دارد؛ با تابستان‌های خنک و مطبوع و زمستان‌های سرد و پربرف که سرمای هوا در ماه‌های آذر و دی بعضی اوقات به ۳۵ درجه زیر صفر می‌رسد.

بادی که در این روستا از سمت شمال به جنوب می‌وزد «باد مه» نام دارد. بادی که از طرف شرق به غرب می‌وزد به نام «باد بزکش» معروف است و بادی که از غرب می‌وزد به آن «باد سر» (واسر) می‌گویند. با دیگری هم وجود دارد که از سمت شمال غرب می‌وزد و باد اصفهان نام دارد. وزش این باد باعث گرد و خاک شدید و گاهی هم شکسته شدن شاخ و برگ درختان می‌شود و خساراتی هم به کشاورزان وارد می‌کند.

روستای چوپی

چوپی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره و در کیلومتر ۱۰ جاده بیجار همدان قرار دارد؛ و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۰ نفر(۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای چولجه

چولجه، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای چهل امیران (بخش مرکزی)

چهل امیران، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸ نفر و ۱۲ خانوار بوده‌است.

روستای چهل امیران (چنگ الماس)

چهل امیران (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار دکه در استان کردستان واقع شده است. این روستا در اواخر سال ۱۳۹۷ و اوایل سال ۱۳۹۷ به دلیل بالاآمدن سطح آب سد تالوار کاملاً به زیر آب رفت و آثاری از ابنیه آن بجای نماند.
این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.
آثار تاریخی
تپه قشلاق چهل امیران تپه‌ای بازمانده از دوره مس و سنگ
کاوش‌های انجام شده در تپه قشلاق چهل امیران نشان می‌دهد که این تپه بازمانده دوره مس و سنگ است.

برابر اعلام آقای آذر شب معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان حدود ۱۰ اثر ثبتی و ۸ اثر تاریخی در حوضه سد نزدیک به این تپه غرق آب می‌شوند، که با توجه به اینکه محدوده آبگیر سد در خاک کردستان و مدیریت سد در حوزه آب منطقه‌ای استان زنجان واقع شده متأسفانه میراث فرهنگی برای حفظ این تپه باستانی تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.
روستاهای بیجار

روستاهای بیجار

روستاهای بیجار

روستای حاجی آباد (کرانی)

حاجی‌آباد، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد

حاجی‌آباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹ نفر (۱۲ خانوار) بوده‌است.

روستای حسن تیمور علیا

حسن مور علیا، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۰ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد

حسن‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد چاروق

حسن‌آباد چاروق، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای حسین خان

حسین خان (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۳ نفر (۲۵ خانوار) بوده‌است.

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر (۳۳ خانوار) بوده‌است.

روستای حسین‌آباد دمیرچی

حسین‌آباد دمیرچی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.زبان مردم روستای حسین آباد دمیرچی ترکی آذربایجانی میباشد و شغل اکثر مردم دامداری و کشاورزی است.مردم این روستای محروم در سالهای اخیر به شهرهای بیجار و اطراف تهران و کرج مهاجرت کرده‌اند.از مشکلات این روستا میتوان به نبود جاده مناسب،دهیاری،شورا ، آب قابل شرب و حتی آنتن‌دهی را ذکر کرد.این روستا دارای مسجد، برق و امکانات گازکشی است.از روستاهای اطراف حسین آباد دمیرچی میتوان به خرابه چول ارخ، باباخان، سکسن(هشتادجفت)،جیران،سیدحسین و چغورقشلاق اشاره نمود.

روستای حسین‌آباد کمرزرد

حسین‌آباد کمرزرد، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد گرگان

حسین‌آباد گرگان، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای حصارسفید

حصارسفید (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۷ نفر بوده‌است.

روستای خان‌کندی

خان کندی (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفر (۲۳ خانوار) بوده‌است.

روستای خانباغی

خانباغی، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۷ نفر (۵۸ خانوار) بوده‌است.

روستای خاندان قلی

خاندان قلی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹۵ نفر بوده‌است.

روستای خرابه چول ارخ

خرابه چول ارخ، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۱۵۹ نفر بوده‌است.

روستای خراسان

خراسان (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای خرم‌آباد

خرم‌آباد روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر (۴۰ خانوار) بوده‌است.

روستای خزردین

خزردین، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای نقارخان

نقاره خان، روستایی از توابع دهستان ئیلاق شمالی در بخش مرکزی شهرستان دهگلان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ئیلاق شمالی قرار دارد.خالی از سکنه

روستاهای بیجار

روستاهای بیجار

روستای خسروآباد

خسروآباد، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۰۰ نفر بوده است.

روستای خودلان

خودلان، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۱ نفر بوده‌است.

روستای خورخوره

خورخوره (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۷ نفر بوده‌است.

روستای خوش‌مقام

خوش مقام، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۱ نفر بوده‌است.

روستای خوشاب

خوشاب (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای خوشه گل

خوشه گل، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای داداش کندی

داداش کندی، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی در شمال غرب شهرستان بیجار و جنوب شرقی شهرستان تکاب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۳ نفر (۶۰خانوار) بوده‌است. و زبان اصلی مردم این روستا ترکی آذربایجانی میباشد.

روستای دارغیاث

دارغیاث، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۰ نفر بوده‌است.

روستای درویش خاکی

درویش خاکی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌است.

روستای دوسر

دوسر (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱ نفر بوده‌است.

روستای دولت کند

دولت کند، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۱۹ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

روستای دولت‌یار (کردستان)

دولت یار، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای دولت‌آباد

دولت‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر (۲۹ خانوار) بوده‌است.

روستای ده‌بنه

ده بنه (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱ نفر بوده‌است.

روستای دهرقه پیرحسین

دهرقه پیرحسین، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰ نفر بوده‌است.

روستای رحمت‌آباد

رحمت‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۰ نفر (۲۹ خانوار) بوده‌است.

روستای رستم‌کندی

رستم کندی (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۸ نفر (۱۹ خانوار) بوده‌است.

روستای رضاآباد

رضاآباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵ نفر (۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای زاغه فولاد

زاغه فولاد، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای زرده کمر

زرده کمر، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۹نفر (۵۲ خانوار) بوده‌است.

روستای زرین جوب

زرین جوب (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای زرین‌آباد

زرین‌آباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر (۳۵ خانوار) بوده‌است.

روستای زینل

زینل (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶۶ نفر بوده‌است. زبان اهالی روستا ترکی آذربایجانی است.

روستای تپه محمدی

تپه محمدی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده‌است.

روستای زینل خان

زینل خان (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۳ نفر بوده‌است.

روستای زیوه

زیوه (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است. زبان مردم این روستا زبان ترکی آذربایجانی است.

روستای سایل مایل

سایل مایل، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سبزوار

سبزوار (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سد تلوار

سد تلوار، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سراب

سراب (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۷ نفر بوده‌است.

روستای سعدآباد

سعدآباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹ نفر (۵ خانوار) بوده‌است.

روستای سلامت‌آباد

سلامت‌آباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲ نفر (۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای سلطان‌آباد تنبلی

سلطان‌آباد تنبلی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۰ نفر بوده‌است.

روستای سلطان‌آباد چتاق

سلطان‌آباد چتاق، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.

روستای سلطان‌آباد دره ویران

سلطان‌آباد دره ویران، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در زمان هایه بسیار قدیم با نام سلطان آباد دری داران شناخته میشده اما به دلیل گذر زمان وطحولات درگذر سالیان نامش به سلطان آباد دره ویران تغیر یافته است. قدمت این روستا به دوره ساسانیان باز میگردد. متشکل شده از چندین طایفه بزرگکبودوند جلیلی الله یاری علیزاده خسروی. وبا بازی هایه محلی همچون هفت سنگ زو دوزروز هایه فراغت خویش تن رامیگذرانند. شغل اکثریت این روستا کشاورزی ودامداری است.
این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای سلطان‌آباد قزل‌تپه

سلطان‌آباد قزل تپه، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌است.

روستای سیدان

سیدان (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. روستای سیدان در مسیر جاده اصلی بیجار به زنجان قرار گرفته و اولین روستا در مسیر جاده بیجار به زنجان میباشد ، موقعیت مکانی این روستا و عبور جاده اصلی از وسط آن و همچنین نزدیکی به شهر بیجار اهمیت این روستا در طول تاریخ منطقه گروس را نشان میدهد ، وجود نشانه هایی از آثار تاریخی در این روستا بیانگر قدمت دیرین آن میباشد ، قلعه قدیمی که بر بلندای تپه ای در مرکز روستا واقع شده و قدمت آن هنوز مشخص نگردیده نشانگر این موضوع میباشد که در گذشته این روستا نقطه استراتژیک و مهمی برای حاکمان آن منطقه بوده و همچنین تپه باستانی دیگری در پایین روستا واقع شده که در جریان خاکبرداریها دیوار خشتی قدیمی از زیر تپه سر برآورده وجود چنین دیواری با خشتهای بزرگ و مدفون بودن در زیر تپه قدمت باستانی این روستا را نشان میدهد که تحقیقات در این زمینه در دست بررسی میباشد ، پیشه مردمان این روستا کشاورزی و دامداری است و محصول عمده کشاورزی گندم و جو میباشد همچنین انگور نیز از تولیدات کشاورزی روستاست ارقام متنوع و مرغوب انگور در روستای سیدان کشت میشود که کیفیت آن زبانزد میباشد ، ریشه نام کنونی روستا به احتمال فراوان به دوران اسلامی ارتباط دارد چرا که در گذشته اهل سادات در این روستا زندگی میکردند و بخش زیادی از جامعه روستا را تشکیل میدادند.
این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴۱ نفر بوده‌است.

روستای سید حسین

سیدحسین (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۵ نفر بوده‌است.

روستای سیرلان

سیرلان، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴ نفر (۲۱ خانوار) بوده‌است.

روستای سیف علی کندی

سیف علی کندی، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۶ نفر بوده‌است.

روستای سیف‌آباد

سیف‌آباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵ نفر (۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای سیوری

سیوری، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۶ نفر بوده‌است.

روستای شاه گدار سفلی

شاه گدار سفلی، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۶ نفر (۲۶ خانوار) بوده‌است.

روستای شبرتو

شبرتو، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌است.

روستای شریف کندی

شریف کندی (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای شریف‌آباد

شریف‌آباد روستایی در دهستان خورخوره بخش مرکزی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۶۵ نفر (۲۳ خانوار) بوده‌است.

روستای شوشتری

شوشتری (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹ نفر بوده‌است.

روستای شهرک

شهرک (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۴ نفر بوده‌است.

روستای شهرک سفلی

شهرک سفلی، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای شیخ بشارت

شیخ بشارت، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۰ نفر بوده‌است.

روستای شیرکش سفلی

شیرکش سفلی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر بوده‌است.

روستای شیرکش علیا

شیرکش علیا، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای شیرین بلاغ

شیرین بلاغ (بیجار)یا شیرین بولاق، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. روستای شیرین بلاغ در فاصله ۳۰ کیلومتری جاده زنجان_بیجار قرار دارد و پس از راه اصلی، ۵ کیلومتر هم راه فرعی دارد. مردم این روستا با جمعیتی در حدود ۳۰۰نفر به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.
این روستا دارای شرکت تعاونی روستایی، مسجد، خانه بهداشت، برق، مخابرات، مدارس ابتدایی است.مردم این روستا به شهرهای زنجان، بیجار، تهران و کرج مهاجرت می‌کنند.این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌است.

روستای صادق‌آباد

صادق‌آباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای صلوات‌آباد

صلوات‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستای طهمورث

طهمورث، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای علی بدل

علی بدل، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای علیشاه

علیشاه (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌است.

روستای فتح‌آباد

فتح‌آباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۱ نفر (۲۳خانوار) بوده‌است.

روستای قاسم‌آباد وینسار

قاسم‌آباد وینسار، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای قاضی قوشچی

قاضی قوشچی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای قاوشق

قاوشق، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است. زبان اهالی روستا ترکی آذربایجانی است.

روستای قباسرخ

قباسرخ، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای قجور

قجور (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر بوده‌است. مردم این روستا اکثراً به تهران مهاجرت کرده‌اند و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.

روستای قدیم خان

قدیم خان، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفربوده‌است.

روستای قراجلو

قراجلو (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰ نفر بوده‌است.

روستای قراطوره

قراطوره، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای قرخلر

قرخلر (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر بوده‌است.

روستای قره‌بلاغ

قره بلاغ (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای قره بلاغ میانکوه

قره بلاغ میانکوه، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای قره پالچوق

قره پالچوق، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای قره دربند

قره دربند، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.

روستای قره محمدلو

قره محمدلو، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای قزانقره

قزانقره، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۰ نفر بوده‌است.

روستای قزل آغاج

قزل آغاج، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای قزل‌بلاغ

قزل بلاغ (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.

روستای قزل‌تپه

قزل تپه، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۶ نفر بوده‌است.

روستای قزل علی

قزل علی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای قزل‌کند سفلی

قزل کند سفلی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۵ نفر (۲۱خانوار) بوده‌است.

روستای قزل کند علیا

قزل کند علیا، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای قزلجه

قزلجه (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. زبان مردم این روستا ترکی است.این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق حسن خان

قشلاق حسن خان، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای قشلاق خانه

قشلاق خانه، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق لو

قشلاق لو، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق نوروز

قشلاق نوروز، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲۷ نفر بوده‌است.

روستای قمچقای

قمچقای، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. قلعه قمچقای در فاصله یک کیلومتری شمال این روستا و ۶۰ کیلومتری شمال شهر بیجار و داخل منطقه حفاظت‌شده بیجار قرار دارد.این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر بوده‌است.مردم روستای قمچقای و دیگر روستاهای اطراف به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.

روستای قمدره

قمدره، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای قمشلو

قمشلو (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قمشلو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱ نفر بوده‌است.

روستای قورت دره

این روستا که قدمت ان به زمان پیش از قاجار می باشد و در زمان قاجار به محل فعلی منتقل گردید (محل قبلی در ۶ کیلومتر پایین تر قرار داشت)

dav

عمده شغل مردم دامداری و کشاورزی می باشد و با شروع به کار معدن سنگ اهن تعدادی از اهالی روستا به کار به عنوان کارمند و راننده در ان مشغول می باشند.با توجه به طرح هادی روستایی(شهید شوشتری)روستا به محل جدید در حال انتقال می باشد که دارای امکانات اب و برق و گاز می باشد و تمام خانه ها مهندسی ساز می باشد.و با توجه به درامد بالای این منطقه تمام ابادی به سبک معماری نوین و در ۳ طبقه ساخته شده است .زمینهای ساخت محل جدید روستا از سوی نوادگان شمسعلی سهرابی و (اسمعیل و بختیار)در سال ۱۳۹۵شمسی وقف شده است.
عمده محصولات روستا زرداو و الوچه و گردو و صیفی جات و گندم دیم در محصولات کشاورزی می باشد و اکثر دامهای روستا گوسفند می باشد وحدود ۸۰۰ کندو زنبور عسل نیز در روستا نگهداری می شود محصولات ان نیز به شهرهای اطراف منتقل می شود. از جاذبه های طبیعی این روستا ابشار پائین روستا (قلبزن) و باغات به نامهای اشاقی و یوخاری چای می باشد و همچنین اثار باقیمانده قورتدره قدیم در اشاقی چای نیز جالب توجه برای گردشگران می باشد.
قورت دره، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است.اکثر مردم روستا از خاندان سهرابی و کریمی و میرزاپور و فتحی می باشند.

روستای قوری‌چای

قوری چای (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای قیطاس

قیطاس، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳ نفر بوده‌است.منبع آب این روستا چشمه می باشد. اهالی آن به کشاورزی مشغولند و محصولات این روستا به شکل دیم بوده و از بارندگی های فصلی تغزیه می کنند. محصولات اصلی آن به شکل سنتی گندم، غلات و انگور بوده است. پس از خشکسالی های اخیر کشت محصولات سازگار با کم آبی نظیر بادام در این منطقه رواج پیدا کرده است.

روستای قینرجه

قینرجه (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای کاکاعباس

کاکاعباس، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای کانی کن

کانی کن، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۳ نفر بوده‌است.

روستای کچه گنبد

کچه گنبد، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. روستای کچه گنبد زبان مردم روستای کچه گنبد کردی می باشد.کچه گنبد با روستاهای جعفرآباد، پاپاله، قلعه کهنه، کوتان سفلی، علیا و خوش مقام هم مرز است. از طرفی روستای کچه گنبد آخرین نقطه مرز بین استان کردستان و آذربایجان غربی واقع شده است.

روستای کچه گنبد

کچه گنبد (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای کریم‌کندی

کریم کندی، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳ نفر بوده‌است.

روستای کلک

کلک (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای کلوچه

کلوچه (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای کله زان

کله زان، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای کنامار

کنامار، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای کوتان سفلی

کوتان سفلی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۹۶ نفر بوده‌است.

روستای کورکوره

کورکوره، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۱ نفر بوده‌است.

روستای کهریز

کهریز (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۶ نفر بوده‌است.

روستای کهل

کهل (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.زبان مردم روستا ترکی آذربایجانی[۱]و شغلشان کشاورزی و دامداری است.این روستا به دلیل داشتن مراتع مرغوب و مناسب دارای دامداری خوب و مطلوبی می‌باشد.در گذشته های نه چندان دور این روستا از رونق بیشتری برخوردار بوده و به دلیل نزدیکی به روستای سیدحسین، جهت خدمات پزشکی به این روستا مراجعت می‌کنند.این روستا دارای مسجد، مدرسه ، آنتن دهی اینترنت و در آنتن‌دهی های مخابرات و تلویزیون در حد مطلوب و مناسب می‌باشد.راه دسترسی این روستا از انتهای روستای چغور قشلاق خاکی می‌باشد و هنوز طرح هادی روستا اجرا نشده است.این روستا به دلیل جمعیت کم شورا و دهیار ندارد.

روستای گاوبازه

گاوبازه (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا جزو قدیمی ترین روستاهای منطقه بوده بصورتی که روستاهای اطراف با نام بلوک گاوبازه به ثبت می رسیده اند. و اثار زندگی و قبور مشاهده شده مربوط به ۱۵۰۰ سال قبل می باشد.این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۵ نفر بوده‌است.
این روستا دارای یک چشمه دائمی آب آشامیدنی بوده که شامل چندین حلقه کاهریز و چاه می باشد و قدمت آن به سالهای دور باز میگردد و با توجه به خشکسالی های بوجود امده تا کنون آب این چشمه هیچگاه خشک نشده است.زبان مردم روستا تُرکی بوده ولیکن تا حدودی به کُردی و تقریباً تماماً به زبان فارسی تسلط دارند.

روستای گاودانه‌زار

گاودانه زار، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌است.

روستای گراچقا

گراچقا (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای گرگین

گرگین (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای گره چقا

گره چقا (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای گل‌بلاغ

گل‌بلاغ (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۷ نفر (۳۹ خانوار) بوده‌است.

روستای گل تپه طغامین

گل تپه طغامین، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. روستای گل‌تپه طغامین در شمال شهرستان بیجار و ارتفاع ۱۹۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد. از روستاهای همسایه می توان به آغبلاغ طغامین، چطاق، قینرجه، حسن آباد چارق، مدک و سیوری اشاره کرد.این روستا در دهستان طغامین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۰ نفر (۶۵خانوار) بوده‌است. زبان مردم روستا ترکی آذربایجانی با لهجه تکابی است.
جاهای دیدنی
از مناطق گردشگری این روستا می توان به باغ زیبای حسین آباد ،آثار تاریخی مانند حمام تاریخی که بدلیل عدم رسیدگی مسئولین در حال تخریب می باشد و تپه های تاریخی که نشان از تمدن کهن این روستا دارد.

روستای گل قشلاق

گل قشلاق (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای گل‌بلاغ سفلی

گلبلاغ سفلی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌است.

روستای گلستانه

گلستانه (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای گنبدحاجی

گنبدحاجی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.

روستای گنبدی

گنبدی، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای گوجه کند

گوجه کند، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بابارشانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۱ نفر بوده‌است.

روستای گوگ‌تپه

گوگ تپه روستایی در دهستان گرگین بخش کرانی شهرستان بیجارکه در استان کردستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۸ نفر (در۹ خانوار) بوده‌است.

روستای گوگقاش

گوگقاش، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است.

روستای گوندگ

گوندگ، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای ماقوت

ماقوت، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است. این روستا قبل از انقلاب اسلامی بسیار آباد بود و دارای بیمارستان مجهز و اتلق عمل با دکتر مقیم (دکتر هندی) و شرکت تعاونی (پخش مواد نفتی و مواد غذایی روستاهای همجوار) و اداره پست(پستخانه) و مدرسه بوده‌است. این روستا دارای باغهای آباد انگور بوده و انگور باغهای شاه نظر آن معروف است اگر چه به دلیل کم‌آبی و عدم رسیدگی در حال خشک شدن می‌باشد. همچنین این روستا دارای باغهای زردآلوی فراوانی بود که امروزه به دلیل کم‌آبی و کوچ ساکنین روستا خشک گردیده‌است. این روستا در جوار روستای چشمه کوره (کوره کانی) و میرک قرار دارد. در ماقوت جنگل زیبا و انبوهی وجود داشته که بر اثر خشکسالی از بین رفته و تنها چند درخت از آن باقی مانده. زنان روستای ماقوت علاوه بر کمک به دامداری و کشاورزی به بافتن فرش بیجار می پرداختن اگر چه اکنون فرش بافی بسیار کم شده‌است. محصول اصلی کشاورزی این روستا گندم دیم می‌باشد زیارتگاه: از اماکن متبرکه نزدیک به ماقوت صاحبه می‌باشد

روستای مبارک‌آباد

مبارک‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱ نفر (۱۴ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷ نفر (۱۷ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدآباد علی اکبر خان

محمدآباد علی اکبر خان، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد نیل

محمدآباد نیل، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خسروآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای مخور

مخور (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸ نفر بوده‌است.

روستای مدک

مدک (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۴ نفر بوده‌است.

روستای مرادی

مرادی (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیلتان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای مغانلو

مغانلو (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱ نفر بوده‌است. زبان اهالی روستا ترکی آذربایجانی است.

روستای مهرآباد

مهرآباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.ترک زبان می باشند

روستای میرک

میرک، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.
گردشگری
آرامگاه سیدمسیب میرک پذیرای زائران در مراسم مذهبی گوناگون در سال است.

روستای میدان مظفرخان

میدان مظفرخان، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان سیاه منصور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای نجف‌آباد

نجف‌آباد (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۷۷ نفر (۱۱۰ خانوار) بوده‌است.

روستای ندری

ندری، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.

روستای نگارستان

نگارستان (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان خورخوره قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵ نفر بوده‌است.نگارستان یکی از روستاهای خوش آب هوا در بیجار می‌باشد.از محصولات این روستا می‌توان به انگور، گندم، سیب، زردآلو اشاره کرد (گندم و انگور بیشتر است).این روستا دارای دامداری و کشاورزی می‌باشد و روستایی با آب فراوان سرسبز است.

روستای نوبهار

نوبهار (بیجار)، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان نجف‌آباد (بیجار) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۸ نفر بوده‌است.

روستای نورمحمدکندی

نورمحمدکندی، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای نوشاد

نوشاد (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. نوشاد در لغت به معنای شهری ایده‌آل که دیدنی است و زیبارویان و زیبایی‌های بسیاری دارد، است.این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر بوده‌است.

روستای ولی بیگ

ولی بیگ، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. زبان مردم این روستا ترکی است.این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی است.

روستای ویسمرید

ویسمرید، روستایی است از روستاهای بیجار از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹ نفر بوده‌است.

روستای هشتادجفت

هشتادجفت، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵ نفر بوده‌است.

روستای همایون

همایون (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار در استان کردستان ایران است.این روستا در اکثر اوقات سال، هوایی نسبتاً سرد دارد و در فصل تابستان بسیار خوش آب و هوا می باشد. مردم روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت میکنند اما مهاجران کرد نیز در این روستا ساکن بوده اند که به مرور کردی را فراموش کرده اند.
در این روستا امامزاده ای مدفون است که اطلاع دقیقی از نام و نشان این امامزاده در دست نیست اما داستان ها و شایعاتی میان مردم روستا از این امامزاده نقل شده است به طوری که برخی از افراد، ادعا کرده اند وی را در خواب یا بیداری دیده اند.
در این روستا بخش هایی تاریخی مشاهده شده است که نشان از سابقه تاریخی این روستا دارد. چندین قلعه که تقریباً به کلی از بین رفته اند نیز در این روستا دیده شده است. میان این قلعه ها شبکه آبرسانی وجود داشته است که از طریق لوله های سفالی کوچکی شکل گرفته بوده است. مجموع طول این شبکه به چندین کیلومتر می رسیده است که به واسطه اتصال میان لوله های کوچک ایجاد شده بود. چشمه معروف این روستا به اسم همایون بلاغی ( بُلاغ در ترکی به معنی چشمه) که همواره پر آب هست نیز احتمالاً به واسطه این نوع لوله کشی شکل گرفته است.
هم چنین در این روستا مشاهدات عجیبی از اجنه یا ارواح نیز گزارش شده است. این مشاهدات مربوط بخش ورودی روستا (که در کنار قبرستان واقع است) و بخش شمال غربی روستا (به سمت همایون بلاغی) بوده است.
این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۰ نفر بوده‌است.

روستای یاسوکند

یاسوکَند شهری در بخش کرانی شهرستان بیجار و مرکز بخش کرانی است.این شهر مرکز اداری، ارتباطی، سیاسی، بازرگانی، اقتصادی و فرهنگی بخش کرانی بشمار می‌رود. شهر یاسوکَند ۱۷۹هکتار وسعت دارد. این شهر در حدود هفتاد کیلومتری شمال شهر بیجار قرار گرفته و با بیجار ۶۵ کیلومتر فاصله دارد. همچنین فاصله آن از جاده بیجار – زنجان حدود ۱۸ کیلومتر است. شهر یاسوکند بعد از بیجار دومین شهر بزرگ شهرستان بیجار بشمار میرود. ساکنان یاسوکَند تُرک بوده و به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه یاسوکندی سخن میگویند.یاسوکند در طول تاریخ خود با فراز و فرود های بسیاری روبرو بوده است.تاریخ این شهر اشغال توسط بیگانگان و حوادث طبیعی _از جمله زمین لرزه های مهلک_ را تجربه کرده است. سنگ بنای یاسوکَند کنونی به دوران زندیان باز میگردد.
مردم شناسی
در سال ۱۳۹۵ جمعیت یاسوکند برابر با ۴۷۴۶ نفر و ۱۵۶۷ خانوار بوده است.زبان مردم این شهر زبان ترکی آذربایجانی است.


نام
شهر کرّانی دارای عظمت و موقعیت تجاری و اقتصادی بالایی بوده و مرکز اصلی اقتصادی شهرهای همجوار (۱_ارومیه، ۲_همدان و خمسه بوده. همچنین این شهر دارای کوره‌های چینی_سفالی_آجرپزی بوده و قلعه ای به نام قلعه تپه که در کنار شهر و بالای رودی به نام کران چایی واقع شده که در زمان گذشته داستان‌هایی دربارهٔ این قلعه به جوانان و نوجوانان گفته می‌شد، و این قلعه که گویا مرکز حفاظت از شهر بوده هم‌اکنون در زیر خاک مدفون است؛ و اما چرا و چگونه شهر کرّانی مخروبه شده مدارکی در دست نیست و آنچه که به ظاهر نشانگر قدمت یاسوکند کنونی است زبان به زبان شنیده می‌شود که پس از خرابی شهر کرّانی که به احتمال زیاد در اثر زلزله بوده اکثر مردم و زندگی شان در زیر خاک مدفون شده و کسانی که زنده مانده‌اند به ناچار به قسمت کنونی، یعنی در جنوب شرقی کنار رودخانه یاسوکند که با مسجد جامع فاصله کمی دارد کوچ و هریک خانه ای که تعدادی از آن‌ها هنوز هم وجود دارد و در مسیر کمربندی شهر قرار گرفته‌اند احداث می‌نمایند و از اینکه در کنار رودخانه پرآبی قرار داشته‌اند و تمام حومه دارای باغات پرآب بوده نام محل سکونت خود را یاسکند می‌نامند؛ لذا زمانی که مرحوم حسنعلی خان امیرنظام گروسی مالکیت یاسوکند را به دست می‌آورد ساکنین به احترام او یاسکند را به نام حسن‌آباد تغییر داده و تعدادی نیز به تغییر نام اعتراض می‌نمایند و در نتیجه با توافقات صلح طلبان اظهار می دارندکه:چه فرقی دارد حسن‌آباد یا یاسکند و این جمله در بین مردم آن زمان روال عادی پیدا می‌کند و به مرور مبدل به حسن آبادیاسوکند می‌گردد. مرحوم امیرنظام در قسمت شمال حسن آباد یاسوکند محلی را به عنوان قلعه احداث می‌نماید که در کنار حمام قدیمی مربوط به زمان اواسط قاجاریه احداث شده می‌باشد. سپس در میان جاده روستای قیطاس چندین چشمه قنات (کهریز) حفر می‌نماید و در مسیر آن چهارباغ یاسوکند را که حدود پنجاه هکتار بود با خیابان‌های متعدد و زیبا و میوه‌های بسیار و گل‌های محمدی به ردیف قطاری در وسط چهارباغ به شکلی که چهار باغ را به چهار قسمت تقسیم می‌کرد کاشته بودند و جلوه بسیار ارزنده ای به چهار باغ داده بود. سپس در تاریخ سال ۱۳۰۰ قمری کاروانسرای جنب مسجد جامع مرحوم کربلایی آقا محمد توسط مرحوم حاج محمد جد راسخی‌های یاسوکند که نمایندگی مرحوم امیر نظام را داشته با بیست دهنه مغازه احداث و کتیبه ای در ان به دیوار کاروانسرا نصب می‌نماید و پایه تجاری شهر را در آن منعکس نموده‌است و در آن کتیبه اشعاری نوشته شده که ذیلاً معروض می‌گردد:
سپاس فراوان کنم من مدام •••••••••• بود صاحب ملک امیر نظام
امینش بود نامدار اسم او •••••••••• نهاد این بنا را به سعی تمام
پس از این مباشر شد این امر را •••••••••• رئیس جوانمرد نیکو کلام


جغرافیا
شهر یاسوکند در دامنه جنوب غربی کوه ۳۳۳۳ متری شان شئن (اسلام‌آباد کنونی) قرار گرفته و از این دامنه ارتفاعی ۳ رشته رودخانه سرچشمه می‌گیرد. یکی از قسمت شمال شرقی از بین روستاهای آزادویس علیا و سفلی شروع و به طرف دهستان گرگین سرازیر و سپس به رودخانه قجور و از آنجا به قزل اوزن وارد می‌شود. دوم مستقیم از کوه مذکور به طرف روستای مخروبه به نام کُهلی به طرف یاسوکند وار قسمت شمالی چهارباغ، سپس به رودخانه روستای قیطاس که از دامنه شمال غربی شاه نشین سرچشمه دارد ادغام و ادامه آن از قسمت فوق از کنار غربی شهر یاسوکند به نام قلعه چایی که متصل به حمام قدیمی (دوره اواسط قاجار است) عبور و در فاصله حدوداً چهارصد متری به رودخانه محمدآباد (چالاب) که رود اصلی این منطقه که امتداد آن از محلی به نام جن درسی می‌باشد از انتهای قلعه چایی که مشرف و متصل به شهر یاسوکند و قربی به مرکز کرانی باستانی با فاصله ۲۰۰ متر و به شهر یاسوکند ۱۵۰ متر می‌باشد وارد می‌شود و از اول این رودخانه تا انتهای آن محلی به نام آشاقی کند ۱۲ بند آب برای آبیاری باغات و مزارع در مسیر گرفته می‌شود.

به طورکلی هر ۳ رودخانه در این قسمت مستقیم به رودخانه گئوی اوزن وارد و ادغام می‌شود. توضیح این که از روستای چالاب (محمدآباد) تا آشاقی کند که از شمال غربی یاسوکند را دور می‌زند حدود ۱۴ کیلومتر در این مسیر جنگل و باغات و محله‌های بسیار دیدنی و زیبایی دارد که نام‌های آن‌ها بدین شرح می‌باشد:۱-چالاب دوزی ۲-قالالان ۳-چپ دره ۴-گلی بلاغ ۵-استخر کربلایی محمود ۶-دورقیه ۷-مروتعلی دوزی ۸-قیه لی دره ۹-ممن چمانی (چمن محمد علی محمودخانی) ۱۰-قوش یاتاقی ۱۱-یانداخلو ۱۲-آشاقی کند ۱۳-قوری دره ۱۴-کول یری ۱۵-مزارع بورخانجی است؛ و موقعیت مرزی این شهر با روستاهای تابعه به شرح زیر است:۱-از شمال روستای اسلام‌آباد (شاهنشین) ۲- آزادویس علیا و سفلی ۳- قیطاس _ ۴- از شمال غرب به روستای چالاب ۵-بوستان دره ۶-رستم کندی ۷-ینگی آباد ۸-نورمحمد کندی ۹-شیخ بشارت.

در محدوده این شهر ده‌ها کهریز (قنات). مزرعه شخصی و چشمه‌های آب وجود دارد که در این‌جا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:۱-لالا کهریزی ۲-نگارستان ۳-کهریز کربلایی یحیی۴-مزرعه حاج نصرت پرویزی ۵-کهریز سید حسین ۶-کهریز کربلایی نوروز ۷-نوری کهریزی ۸-قره دره عالی ۹-عیوض کهریزی ۱۰-قره آقاج ۱۱-مزرعه رضا علی سرخی ۱۲-سوتّلی ۱۳-کهریز مشهدی آقاجان ۱۴-مزرعه کُهلی ۱۵-مزرعه کوره کندی ۱۶-شورجه بالا و شورجه پایین و سایر مزارع.

و اما رودخانه دیگری یکی از شمال غربی به فاصله حدود ۲۵ کیلومتری یاسوکند از کوه‌های معدن روستای شهرک بین فاصله مرز روستاهای زنجان و گروس از ابتدای روستای قوزی جاق به طرف روستای شهرک ۲-قره کند ۳-کورکوره ۴-سیفعلی کندی و روستای نوشاد می‌ریزد و این سلسه رودها نیز در ۵ کیلومتری یاسوکند به رودخانه گوی اوزن وارد می‌شود.

رود پنجم از روستای آقبلاغ (مرکز دهستان طغامین) و چطاق-گل تپه سرچشمه دارد و از روستای اوچ گنبد و داداش کندی عبور نموده و در روستای خرابهٔ کنگرلو بر رود گاو زن وارد می‌شود. رود ششم از روستاهای کوتانلر در حدود ۳۰ کیلومتری یاسوکند از طرف شهرستان تکاب شروع و از طریق روستای قزل بلاغ و جعفرآباد قسمتی از روستای کچه گنبد به همین رود وارد می‌شود و از طریق روستای خوش مقام-علی‌آباد و از طرف شرق رود قاوشق به هم متصل و از طریق دربند روستای قمچوقا گذر نموده به روستای آلپهوت-روستای ولی بیک-خرابه چهل ارخ-سید حسین و از روستای مرادی در مقابل روستای جیران با رود گاوزن یکی شده و از جلوی روستای هشتاد جفت و مقانلو به رود قزل اوزن وارد می‌شود.
کشاورزی
شغل بیشتر اهالی شهر یاسوکند کشاورزی و دامداری است.گندم و جو بیشترین محصولات کشاورزی این شهر را تشکیل می دهند. مهمترین میوه های باغات شهر یاسوکند شامل:انگور،زردآلو،گیلاس،هلو،سیب و … است که البته مهمترین آنها انگور یاسوکند می باشد که زبانزد خاص و عام است. شهریور ماه هر سال گردهمایی تحت عنوان جشنواره انگور در شهر یاسوکند با حضور مسئولین استان و شهرستان همچنین اهالی و باغداران برگزار می شود.
اماکن تاریخی
شهر یاسوکند دارای تاریخ طولانی و پر فراز و نشیب است به همین دلیل در این شهر و روستاهای اطراف شاهد بناهای تاریخی شامل: امام زاده، برج‌های تاریخی، حمام‌های قدیمی، قلعه‌های باستانی و… می‌باشد که در زیر به تعدادی از این اماکن تاریخی اشاره می‌شود:
۱_امام زاده عقیل یاسوکند:این بنا مربوط به دوره سلجوقیان می‌باشد که در تاریخ ۱۳۷۶/۷/۱۲ به نامه شماره ۳/۲۹۸۱۰۸ با شماره ثبت ۱۹۳۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
روستاهای بیجار

۲-قلعه قمچقا مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد که در روستای قمچقای واقع شده‌است. این بنا در تاریخ ۱۳۶۵/۸/۴با شماره ثبت ۱۷۲۱ به عوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این بنا با شهر یاسوکند ۲۱ کیلومتر فاصله دارد.

۳_حمام قدیمی شهر حسن‌آباد یاسوکند که مربوط به اواسط قاجار می‌باشد و در محله امیرآباد (یکی از محله‌های قدیمی و باصفای یاسوکند) واقع است. این بنا در تاریخ ۱۳۸۳/۱۲/۲۴ به شماره ثبت ۱۱۷۶۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
۴_گنبد زیبای سنگی اوچ گنبد خان که مربوط به دوره صفوی می‌باشد و در روستای اوچگنبدخان واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۱۹ با شماره ثبت ۵۰۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

۵_برج تاریخی ینگی ارخ که مربوط به دوره صفوی می‌باشد و در روستای ینگی ارخ واقع شده که این اثر در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۱۹ با شماره ثبت ۵۰۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این با شهر یاسوکند ۳۲ کیلومتر فاصله دارد.

روستای ینگی ارخ

ینگی ارخ (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای ینگی کند (چنگ الماس)

ینگی کند، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۲ نفر (۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای ینگی کند

ینگی کند (بیجار)، روستایی از توابع بخش چنگ الماس شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پیرتاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۲ نفر (۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای ینگی‌آباد

ینگی‌آباد (بیجار)، روستایی از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان کرانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *