رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ خرداد ۱۴۰۱

روستاهای اردبیل (معرفی ۱۶۱ روستای اردبیل )

اشتراک گذاری

روستاهای اردبیل را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۱۶۱ روستای اردبیل که ساکنین خونگرم و طبیعتی زیبا دارد . در ابتدا با شهرستان اردبیل آشنا خواهیم شد .اَردَبیل یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان اردبیل در شمال غربی این کشور است. مرکز این شهرستان شهر اردبیل است.شهرستان اردبیل با دارا بودن مساحتی بالغ بر ۲۰۹۸ کیلومتر مربع از کل استان یکی از وسیع ترین شهرستان های استان اردبیل می باشد. این شهرستان علاوه بر مرکزیت سیاسی-اداری از یک مرکزیت جغرافیایی نیز برخوردار است به این دلیل در سطح استان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به لحاظ طبیعی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز پررونق ترین شهرستان استان بوده و از جاذبه های متعدد گردشگری برخوردار است. دسترسی آسان از این شهرستان به مناطق و جاذبه های گردشگری استان، برخورداری از امکانات مناسب زیر ساختی و اقتصادی از جمله مزیت های این شهرستان بوده که مجموعه ای از عوامل و عناصر جذب گردشگر را در خود جمع کرده است. این شهرستان شامل بخش مرکزی، بخش هیر و بخش ثمرین می باشد.

روستاهای اردبیل

تقسیمات کشوری

این شهرستان از ۴ شهر، ۳ بخش و ۱۰ دهستان تشکیل شده‌است:

بخش مرکزی شهرستان اردبیل
دهستان ارشق شرقی
دهستان بالغلو
دهستان سردابه
دهستان شرقی
دهستان کلخوران
شهرها: اردبیل

بخش هیر
دهستان فولادلوی جنوبی
دهستان فولادلوی شمالی
دهستان هیر
شهرها: هیر ، آراللو

بخش ثمرین
دهستان غربی
دهستان دوجاق
شهرها: ثمرین

روستاهای اردبیل

کلمه اردبیل در اصل از تغییر کلمه «آرتاویل» در طول زمان به وجود آمده است که معنی شهر مقدس می‌دهد. قدمت تاریخی این تمدن سه‌هزار ساله، در کاروان‌سراهای قدیمی با معماری زیبا و تزیینات ظریف وهنری آن، آشکار می‌شود. در قسمت‌های مختلف این خطه، تپه‌های باستانی دیده می‌شوند. خانه‌های تاریخی و مدارس ملی نیز از دیگر نشانه‌های فرهنگی کهن در این شهر هستند.

چشمه‌های آب‌گرم در جوار کوه‌های سبلان و تالش، در اردبیل به‌وفور یافت می‌شوند. شهرهای «قونیه» و «ارزروم» در ترکیه و «سومقاییت» در آذربایجان، خواهرخوانده‌های این شهر هستند. همچنین در تقویم ملی ایران، روز چهارم مردادماه، به نان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، ثبت شده که این تاریخ، زمان ورود صفویه به ایران است. همزمان با این رویداد، بزرگداشت هفته اردبیل، در شهرهای تهران و اردبیل، برگزار می‌شود.

آب و هوای اردبیل

اردبیل در میان دشتی به همین نام، در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا و در میان کوه‌های تالش و سبلان، قرار دارد. قرار گرفتن در ارتفاعات کوهستانی از یک طرف و نزدیکی به بندر آستارا و جلگه‌های پست آن از طرف دیگر، بر آب و هوای اردبیل تاثیر می‌گذارد. برخورد بخار دریا به کوه‌ها و بادهای سرد شمالی و همین طور، هم جواری با جنگل‌های شمال و شمال شرق، نوسانات دمایی و بارندگی‌های فراوان ایجاد می‌کنند.

تابستان‌های اردبیل معتدل و زمستان‌ها سرد است و بخش زیادی از فصل سرد که بین پنج تا هشت ماه طول می‌کشد، یخبندان می‌شود. در اردیبهشت و خرداد رعدوبرق‌های شدید و توفان اتفاق می‌افتد. چشمه‌های آب گرم فراوان از آثار فرعی آتشفشان سبلان هستند.

بهترین زمان سفر به اردبیل، در فصول گرم سال است. هوا در این فصل‌ها در اردبیل معتدل می‌شود و برای فرار از گرمای مناطق دیگر، بهترین گزینه است. اوایل بهار، هنوز سرما در اردبیل احساس می‌شود؛ اما از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان، هوای اردبیل برای سفر بسیار مناسب است. به‌دلیل سردسیر بودن اردبیل، این شهر انتخاب مناسبی برای فصل‌های سرد سال نیست. بارش برف زمستانی در اردبیل شدید است و گاهی با بسته شدن جاده‌های اطراف آن همراه می‌شود؛ پس اگر علاقه‌مند به سفر به این شهر در پاییز و زمستان هستید، حتما تجهیزات کافی و مناسب همراه داشته باشید.
شهر اردبیل به‌دلیل پیشینه قوی تاریخی، فرهنگی و دینی و همین طور موقعیت طبیعی‌اش، جاذبه‌های فراوانی دارد. جاهای دیدنی اردبیل بسیار هستند. حضور قدرت‌های متنوع در دوره‌های تاریخی، یادگارهای زیادی در این شهر باقی گذاشته‌ است.

روستاهای اردبیل

صنایع دستی

گلیم، جاجیم، شال، مسند، سفال، معرق، منبت و خراطی، مصنوعات چرمی و قالی بافی (قالیچه قوبای خلخال)، قلاب بافی، مفرش، خورجین، ورنی (ورنی و زیرانداز حاوی رنگ‌ها و طرحهایی برگرفته از طبیعت زیبای آذربایجان، بیشتر توسط عشایر شاهسون دشت مغان بافته می‌شود).

غذاهای محلی

یکی از بهترین تفریح‌ها در سفر به اردبیل، امتحان کردن غذاهای محلی است. این خطه بی‌شمار غذاها و شیرینی‌ها و دسرهای خوش عطر و طعم دارد. بانوان اردبیل در پخت انواع نان‌ها نیز مهارت بسیار دارند.از معروف ترین غذاهای اردبیل، «پیچاق قیمه» است که در تهیه آن از موادی مثل خلال بادام و برگ بو، همراه گوشت تازه، استفاده می‌شود و بیشتر رستوران‌های سنتی در اردبیل آن را سرو می‌کنند. غذای معروف دیگر «چیغیرتما»، با مرغ و ادویه و تخم‌مرغ طبخ می‌شود.کباب‌های مختلف نیز از پرطرفدارترین غذاهای اردبیل در میان گردشگران هستند. اگر به اردبیل سفر می‌کنید، کاسه کباب‌های معروف این شهر و انواع کباب‌های دیگر مانند «یر آلما کبابی» و «کباب شیشلیک» را حتما امتحان کنید؛ پشیمان نخواهید شد.

انواع آش هم در اردبیل با مواد اولیه متنوع طبخ می‌شوند. آش دوغ، مهم‌ترین غذای اردبیل است و شهرتی جهانی دارد. «اوماج آش»، «سوتلی آش»، «یارما آش» و آش آلو، از معروف ‌ترین آش های اردبیل هستند.سر سفره مردمان آذربایجان، ترشی و سالاد و مرباها جایگاه ویژه دارند و پس از خوردن غذا، برای هضم بهتر آن، از انواع مرباهایی مانند هویج و آلبالو و بالنگ، مصرف می‌کنند. در بسیاری از رستوران‌های این شهر، می‌توانید پس از صرف غذا از طعم مرباهای اردبیل، لذت ببرید.
عسل با قیماق ، آش شیر، آش دوغ، پیچاق قیمه، کوفته، لَوَنگی، خشیل، هرا، قویماق، ترشی قرمه، ساج ایچی سبزی قرمه، آب پیاز، آش اوماج، آَش یارما، بزباش، خورش قاتق، تاس‌کباب، چیغیرتما، حلوا زرد، تر حلوا، حلوای زنجبیل، دلمه، قیساوا و قیقاناق،

سوغات

عسل خالص سبلان (اردبیل پایتخت عسل ایران )،قالی، مسند، سرشیر، کره، حلوای سیاه، آبنبات، شیرینیهای محلی، فتیر و تخمه آفتابگردان، عسل ، عصاره شهدآمیز گل‌های رنگارنگ و عطرآگین طبیعت سرسبز خلخال مشهورترین سوغات منطقه می‌باشد. حلوای سیاه استان به صورت معجونی از جوانه گندم و کره طبیعی نشاط بخش و مقوی است.

گونه‌های زبانی

استان اردبیل با توجه به‌وسعت کم خود، دارای تنوع زبانی قابل توجهی می‌باشد در کنار زبان ترکی آذربایجانی که اکثریت ساکنان استان به آن تکلم می‌کنند، زبان تاتی نیز در شهر کلور و در روستاهای بخش شاهرود و خورش رستم از شهرستان خلخال،تالشی در بخش عنبران از شهرستان نمین تکلم می‌شود. اهالی این شهر متمدن، مراسم مذهبی را بسیار باشکوه برگزار می‌کنند. مراسم خاص ایام محرم شامل طشت‌گذاری، سه روز مانده به آغاز این ماه و شمع‌گذاری در روز نهم آن و عزاداری‌های ویژه در طول این ماه می‌شود.صدای اذان مرحوم مؤذن زاده اردبیلی، با گوش مردم اردبیل و همه ایران عجین شده و در فهرست آثار معنوی و فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

مردم اردبیل در آستانه ورود به سال نو و ایام نوروز نیز، آداب و رسومی زیبا دارند. طبق آئینی کهن، «تکم» یا عروسک سنتی با پیشینه تاریخی، توسط تکم‌چی‌ها در کوچه و خیابان آمدن بهار را نوید می‌دهند. مردم اردبیل چهارشنبه‌سوری را با عنوان «جشن سور» برگزار می‌کنند و با آیینی خاص به استقبال بهارمی‌روند. «ایل سکه سی»، از معروف‌ترین آیین‌ها در شروع سال جدید است که در آن افراد فامیل به یکدیگر سکه هدیه می‌دهند تا سالی پربرکت را آغاز کنند. تخم‌مرغ‌های رنگی نیز از دیگر عیدی‌های متداول در اردبیل است.

روستاهای اردبیل

روستاهای اردبیل

روستای آبدارلو

آبدارلو یکی از روستاهای اردبیل است که در دهستان ارشق شرقی واقع شده‌است.

روستای آتشگاه

روستای آتشگاه از توابع دهستان ارجستان، بخش سبلان در شهرستان سرعین استان اردبیل است.جمعیت این روستا (بنابر سرشماری سال ۱۳۹۵) ۹۴۶ نفر است.روستای آتشگاه یا آغ امام در غرب شهر اردبیل در فاصله ۲۵ کیلومتری قرار دارد.در روستای آتشگاه با ایستادن به سمت شهر اردبیل، کوه سبلان روبروی شما قرار میگیرد.
نام قدیمی این روستا «آق مام» یا آغ مام (یا آقا امام) به معنای گنبد سپید می‌باشد .این روستا دارای دو گورستان می‌باشد؛ گورستان قدیمی در مرکز روستا (دیگر برای به خاک سپاری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد) و گورستان جدید در اطراف امامزاده‌ای بر روی تپه‌ای سرسبز قرار گرفته‌اند.به احتمال قوی نام قدیم این روستا بر گرفته از همین امامزاده می‌باشد. این روستا یکی از پرآب‌ترین روستاهای اطراف خود می‌باشد و چراگاه‌ها و زمین‌های مزروعی سر سبز و پر حاصلی دارد.در این روستا چشمه‌های جوشان فراوانی وجود دارد که آب آن گوارا با خاصیت درمانی و طبی و قابل آشامیدن می‌باشد. چشمه‌هایی که آب آن‌ها گازدار با بو و طعم‌های مختلف و با مصارف گوناگون است و اهالی روستا برای آشامیدن و مصارف روزمره از آن‌ها استفاده می نمایند.

روستای آراللو

آراللو شهری از توابع مرکز بخش هیر شهرستان اردبیل در استان اردبیل است. که پس از ادغام با روستای آراللوی کوچک، به شهر تبدیل و به عنوان شهر آراللو شناخته می‌شود.

روستای آق قلعه (ارشق شرقی)

آق قلعه یک روستا در بخش مرکزی شهرستان اردبیل است که در دهستان ارشق شرقی واقع شده‌است. آق قلعه ۱۱۹ نفر جمعیت دارد.

روستای آقاباقر

آقاباقر (قصاب تپه) روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بیشترین فعالیت کشاورزی دراین روستا کشت گندم و سیب زمینی می‌باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۱۲۶۶ نفر با ۳۱۶ خانوار بوده‌است.

روستای آق‌بلاغ آقاجان‌خان

آق‌بلاغ آقاجان‌خان روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۱۸۰۲ نفر با ۳۸۴ خانوار بوده‌است.

روستای آق‌بلاغ رستم‌خانی

آقبلاغ رستم‌خان روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۵۴۷ نفر با ۵۱۸ خانوار بوده‌است.

روستای آق‌چه‌کند

آق‌چه‌کند روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان کلخوران که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۵۶۷ نفر با ۱۲۶ خانوار بوده‌است.

روستای آلوچه‌فولادلو

آلوچه‌فولادلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۳۳۶ نفر با ۷۹ خانوار بوده است.

روستای آهوقلعه

آهوقلعه یک روستا در ایران است که در دهستان هیر واقع شده‌است. آهوقلعه ۱۰۳ نفر جمعیت دارد.

روستاهای اردبیل

روستای ابربکوه

ابربکوه روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۰۴ نفر بوده‌است.

روستای اردی

روستای اردی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. اردی در نزدیکی شهر اردبیل واقع شده‌است که راه اصلی آن از جادّه قدیم اردبیل مغان می‌باشد زمینهای زراعی آن بیشتر موقوفه بوده و کشت سیب زمینی یکی از محصولات مهم کشاورزی این روستا می‌باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۶۳ نفر بوده است.

روستای اروانق

اروانق روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای اسکی‌شهر

اسکی‌شهر یک روستا در بخش مرکزی شهرستان اردبیل است که در دهستان بالغلو واقع شده‌است. اسکی‌شهر ۷۰ نفر جمعیت دارد.

روستای اسماعیل‌خان کندی

اسماعیل خان کندی یک روستا در استان اردبیل است که در دهستان غربی واقع شده‌است.

روستای الماس

الماس روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. الماس ۱۶۹ نفر جمعیت دارد.

روستای الماس کندی

الماس کندی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است.

روستای الماگلن

الماگلن یک روستا در ایران است که در دهستان فولادلوی جنوبی واقع شده‌است. الماگلن ۵۰ نفر جمعیت دارد.

روستای امیدچه

امیدچه روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۷۰۰ نفر با ۳۱۷ خانوار بوده است.

روستای امیرآباد

امیرآباد یک روستا در بخش مرکزی شهرستان اردبیل است که در دهستان غربی واقع شده‌است.امیرآباد ۳۸ نفر جمعیت دارد.

روستای انزآب‌علیا

انزآب‌علیا روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان کلخوران که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۶۵۹ نفر بوده‌است.

روستای ایمیر

ایمیر روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. ایمیر ۹۰ نفر جمعیت دارد.

روستای اینلو

انیلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی جنوبی (پولادلی) در ۳۰ کیلومتری اردبیل واقع شده است.اخرین روستای شهرستان اردبیل وهمجوار وهم مرز باروستای ترکده وسایر روستاهای شهر کوثر می‌باشد.حسب نظریه باستان شناسان پیشینه تمدنی انیلو به هفت هزار سال برمی گردد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۵۲ نفر بوده‌است.

روستای ایوریق

ایوریق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۵۰۷ نفر بوده‌است.

روستای باروق

باروق یکی از روستاهای استان اردبیل است. این روستا در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر اردبیل قرار دارد.روستای باروق در ارتفاع ۱۴۴۸ متری در دشت اردبیل قرار دارد و دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است.که باروستا های گرجان وشهریور ودیجویجین همسایه است.
آثار باستانی
حمّام باروق مربوط به سده‌های متأخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است؛ که در مرکز روستا قرار دارد که مالکیت آن شخص بسیار معزز ومورد احترام اهالی به نام حاج تیمور نادری میباشد. وتپه گوران باروق مربوط به عصر مفرغ- عصر آهن – دوره هخامنشی – پارتی – دوران‌های تاریخی قبل از اسلام است که در خارج روستا قرار گرفته و به علت حفاری‌های غیره مجاز در خطر نابودی قرار دارد.این روستا مرکز دادوستد روستاهای همجواربوده وبه دلیل امانت داری سالم اهالی این روستا اکثر کارهای تجاری منطقه دراین ده برگزار می شد.از جهتی باروق را دراستان بامیوه آمرودش (گلابی) می شناسند.

روستای بایرام بدنی

بایرام بدنی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بایرام بدنی ۱۰۳ نفر جمعیت دارد.

روستای بقرآباد

بُقرآباد یا در زبان محلی «بولقاوار» روستایی از توابع بخش هیر شهرستان اردبیل در استان اردبیل است.شغل مردم روستا کشاورزی و باغداری می‌باشد، البته به دلیل نبود درآمد کافی و مشکلاتی که در بستر کشاورزی و باغداری وجود دارد اکثر مردم نمی‌توانند از این راه درآمد زندگی خود را به دست آورند بخاطر همین موضوع عدهٔ زیادی از اهالی این روستا با رفت و آمد به شهرهایی همچون اردبیل و تهران در این شهرها مشغول انجام کار و درآمدزایی هستند.
جمعیت بقرآباد ۱۰۹۹ نفر تعداد ۵۳۹ نفر مرد و ۵۶۰ نفر زن و ۲۸۱ خانوار می‌باشد. دین اهالی اسلام و مذهب آنان تشیع می‌باشد. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی است. بیشترین شهرت این روستا از دیرباز به خاطر علمای دینی منطقه و گیلاس و آلبالوی آن می‌باشد.
تاریخ
بر اساس مطالعات و بررسیهای بعمل آمده و آثار باستانی به جا مانده در این روستا، این روستا به عصر مفرغ که حدود ۴٫۵ الی ۶ هزار سال قدمت دارد برمیگردد. اطلاعاتی که از تاریخ نام این روستا به دست آمده و این اطلاعات سینه به سینه در طول تاریخ به ما رسیده، این گونه بوده‌است که در این منطقه از زمین بخارهایی خارج می‌شد که مردم این منطقه این بخارهایی که با فشار از زمین خارج می‌شدند را بوق می‌گفتند و در نتیجه این منطقه با نام بوقلاوار یعنی جایی که دارای بوق یا بخار است نام گذاری شد. که با ورود این نام به زبان و ادبیات فارسی مانند همهٔ اسامی اماکن ترکی دچار تغییر و تحول شده و در زبان فارسی و رسمی و جغرافیای کشوری با اسم بُقرآباد ثبت شده‌است. ریشه دیگر اسم روستا که در تلفظ محلی به شکل بغلاوار است به معنای جایگاه خدایان می‌باشد، چرا که بُغ به معنای خدا و حاکم بوده و لاوار نیز پسوند مکان در زبان ترکی است.
آب و هوا
آب و هوای منطقه بسیار خنک و در فصول بارانی بادهایی باعث سردی بیشتر می‌شود. در فصول زمستانی این روستا سرد و در تابستان معتدل می‌باشد.
جاذبه‌های گردشگری
این روستا دارای طبیعت فوق‌العاده زیبا از جمله باغ‌های آلبالو و گیلاس، کوه‌های دیدنی و چندین چشمه همیشه جوشان است.
شغل روستا به دو دسته باغداری و کشاورزی تقسیم می‌شود. هرساله حدود ۱۰۰۰تن آلبالو و ۷۰۰تن گیلاس از این منطقه برداشت می‌شود. در این روستا کم ابی رواج دارد و برای همین روستا در باغداری و کشاورزی با مشکل روبرو است. در این روستا کشاورزی در حد سنتی می‌باشد و از روش‌های جدید استفاده نمی‌شود. در این روستا دامپروری به صورت جزئی رواج دارد.

روستای بنفشه‌درق

بنفشه‌درقروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۳۳۹ نفر بوده‌است.

روستای بودالالو

بودالالو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی جنوبی قرار دارد. این روستا که هم اکنون به دهستان تبدیل شده است به عنوان مرکز فولادلوی جنوبی می باشد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی بهتر نسبت به سایر روستاهای همجوار، از زمانهای دور دارای اهمیت بیشتری بوده است. در لغتنامه دهخدا از این روستا به عنوان قشلاق طایفه خامسلو نام برده شده است؛ با اینکه این عنوان غلط نیست اما اما تعریف دقیقی هم نیست. طایفه خامسلو تنها یکی از چندین طایفه محلی بوده اند که در مواقع مشخصی از سال در این روستا اتراق می کرده اند.
اساساً این روستا ساکنان خاص خود را داشته است. نام این روستا از بدو بودالالو نبوده بلکه به علمقلی قشلاقی معروف بوده است.این روستا با روستاهای همجوار از دوران باستان منطقه ای سوق الجیشی بوده و حکم قشلاق داشته اند چراکه در طرف شرقی این منطقه کوههای باغرو واقع است و مراتع آن ییلاق های قبایل و ایلات منطقه بوده است که در فصل گرم سال به آن کوچ می شود و هم اکنون نیز ادامه دارد. لازم به ذکر است این کوهها مرز استان گیلان و اردبیل است. کوههای باغرو در این منطقه به دو رشته ى خط الرأسی با عمق نسبی تبدیل می شود که حدفاصل دریاچه نئور و منطقه فولادلوی جنوبی است با این توضیح که حد شرقی این خط الرأس دریاچه زیبای نئور و حد غربی آن دهستان بودالالو است. سه راهی منطقه گردشگری دریاچه نئور، و مسیر طبیعتگردی سوباتان، نیز از روستای بودالالو منشعب می شود( طول مسیر جاده از روستای بودالالو تا سد دریاچه نئور ١٣ کیلومتر می باشد).
این منطقه شبیه یک دشت کوچکیست که از چهار طرف با کوهها و تپه ها احاطه شده است و یک رودخانه فصلی در آن جریان دارد. این رودخانه با خشکسالی های ادامه دار از دهه ۸۰ خشک شده است؛ سرچشمه این رودخانه از خط الرأس جنوب غربی دریاچه نئور است که در گویش محلی به کوههای «چوبان پیر» یعنی «چوپان پیر» معروف است که تاریخ افسانه ای دارد و ارتفاع آن تقریباً ۲۶۰۰ متر از سطح دریاهای آزاد است.این داستان افسانه ای مشخص نیست که در چه دوره ای خلق شده است ولی در تاریخ شفاهی، فرهنگ و فولکلور منطقه به صورت سینه به سینه نقل شده است و از اینقرار است که چوپانی سالخورده بر بالای این کوه مشغول چرای گوسفندان خود بوده است که در ظهر تابستان گرمای شدیدی حاکم شده چوپان و گوسفندانش را در آستانه تلف شدن قرار می دهد و چوپان طبق آیین رایج وقت خود به عنوان قربانی کردن به مظاهر طبیعت از خدایگان طلب می کند که چشمه ای از آنجا جاری سازد تا او و گوسفندانش را از هلاکت نجات دهد و عهد می بندد که اگر چنین شود هفت گوسفند به میمنت آن قربانی کند؛ او در تکاپو بوده است که متوجه چشمه آبیً در نزدیکی خود می شود، خود و گوسفندانش سیراب می شوند و به این ترتیب از چنگ تشنگی رهایی می یابند و اما بالاخره لحظه سخت و پرهزینه ایفای عهد فرا می رسد.
چوپان در یک لحظه فقر و فلاکت خود را از ذهن گذرانده به خود و گوسفندانش نگاه می کند و در ذهن به سرزنش خود می پردازد و چنگ در موهای بلندش زده به فکر فرو میرود و ناخواسته هفت شپش از موهایش کنده می کشد و بدین نحو از ایفای عهد شانه خالی می کند که ناگهان خود و گوسفندانش تبدیل سنگ می شوند. قله «چوبان پیر» که توضیح آن گذشت، در جنوب شرقی روستای بودالالو قرار دارد، اما درست در نقطه شرقی این روستا، قله ای با ارتفاع تقریبی ۲۷۰۰ متر بنام «آق دیو اولن» قرار دارد که تاریخ و گفته های مربوط به آن کمی متفاوت است؛ آنچه از این کوه به صورت سینه به سینه و شفاهی نقل شده این است که دیو سیاه (حاکم اقلیم غرب) و دیو سفید (حاکم اقلیم شرق) در نبردی با همدیگر بر سر حاکمیت منطقه در قله این کوه به هم می رسند و نزاعی سهمگین ادامه می یابد تا اینکه دست از نزاع برداشته و به پیشنهاد همدیگر بنا را بر این می گذارند که دیو سیاه از سمت غرب و دیو سفید از سمت شرق در مسابقه ای زورآزمایی شروع به شکافتن کوه نمایند؛ دیو سفید از سمت شرق به غرب و دیو سیاه از سمت غرب به شرق شروع به کندن کوه می نمایند، حال اگر دیو سفید زودتر از دیو سیاه از سمت غرب درآید به او و تاریکی¬اش غلبه خواهدکرد و اگر دیو سیاه پیروز شود نتیجه برعکس خواهدشد.
بالاخره در چالشی سخت، دیو سیاه و دیو سفید شروع به کندن می نمایند که نهایتا” در دل کوه هردو به هم می رسند، دیو سیاه به نیرنگ و فریب در زیر کوه، دیو سفید را به بند کشیده مدفون می کند و از دل کوه به سمت شرق درآمده روشنایی را با تاریکی مغلوب و به حاکمیت خود در می آورد و از آن به بعد مردمان این منطقه بر این باورند که دیو سفید روزی از بند رها شده و بیرون خواهدآمد و بر دیو سیاه غلبه خواهدکرد. در میان بومیان این منطقه نام این کوه به «آق دیو اولن» -به معنی : کوهی که دیو سفید در آن مدفون شده – معروف شده است. این داستان نه افسانه بلکه اسطوره رایج دوران زرتشتی دوران باستان را تداعی می کند. جالب توجه این که بر اساس نشانه های موجود، اگر عقیده بر خاستگاه این اسطوره از همان زمانهای باستان باشد بیراه نخواهدبود. جاده آسفالته دریاچه نئور از سمت نیمه غرب و جنوب غربی به شرق و شمال شرقی، در تماس با این کوه، آن را دور زده به سد دریاچه نئور می رسد.(نقل از تألیف و گردآوری های در دست نگارش تاریخ شفاهی فولادلو به کوشش آقای کامبیز بهرامی بودالالو).

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۵۲ نفر ثبت شده است که در طول یک دهه، کاهش ۲۱ درصدی را نشان می دهد. این کاهش جمعیت اغلب به علت مهاجرت های بی رویه ناشی از خشکسالی های طولانی مدت، نبود امکانات رفاهی و معیشتی از جمله نبود امکانات تحصیلی برای فرزندان خانواده ها، رکود اقتصادی و پایین بودن سطح درآمد خانوارها و چندین عامل مؤثر دیگر است.

روستای پیراقوم

پیراقوم روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۱۹۶ نفر بوده‌است.

روستای پیرالقیر

پیرالقیر روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلوکه در استان اردبیل واقع شده است. در ۱۰ کیلومتری استان اردبیل قرار دارد و یکی از قدیمی ترین روستاهای استان اردبیل است که بعدها به علت نبود کار و امکانات کافی برای کشاورزی مردم مجبور به مهاجرت به شهرها شدن که از آمار مردم کاسته شد…. که درباره تاریخ این روستا بر اساس یافته های باستانشناسان مربوط به دوره اشکانیان است این روستا مکان های تاریخی دارد که بدلیل بی توجهی،این منطقه مورد هجوم حفاری غیرمجاز برای کشف عتیقه بوده و بسیاری از آثار باستانی این روستا به سرقت رفته است.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۳۱۵ نفر بوده‌است .

روستای پیرالوان

پیرالوان روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. پیرالوان ۶۰ نفر جمعیت دارد.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای اردبیل آشنا شوید .

روستای تازه کند رضاآباد

تازه‌کند روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. تازه‌کند محمدیه ۱۳۶۰ نفر جمعیت دارد.

روستای تازه‌کند شریف‌آباد

تازه‌کند شریف‌آباد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان کلخوران که در استان اردبیل واقع شده است. اهالی این روستا به واسطه زمین های کشاورزی مرغوبی که دور تا دور روستا را در بر گرفته عمدتا کشاورز و دامپرور هستند.
اگر در اردیبهشت ماه تا مرداد ماه به این روستا بروید میتوانید منظره ای زیبا و یکدست سبز از مزارع را از زیر پایتان تا دور دست نظاره کنید.برای رفتن به روستای تازه کند شریف آباد بعد از طی فاصله ۸ کیلومتری از میدان وحدت اردبیل به سمت مغان در اتوبان اردبیل – مغان خروجی فرعی که تابلو به اسم روستا دارد را بایستی به طول یک و نیم کیلومتر بپمایید تا به روستا برسید.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۷۳۵ نفر با ۱۴۵ خانوار بوده‌است.

روستای تازه‌کند محمدیه

تازه‌کند محمدیه روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. تازه‌کند محمدیه ۱۳۶۰ نفر جمعیت دارد.

روستای تپراقلو

تپراقلو روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۶۶۶ نفر خانوار بوده‌است.

روستای تقی‌کندی

تقی کندی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. تقی کندی ۵۴ نفر جمعیت دارد.

روستای تقی‌دیزج

تقی‌دیزج روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای ثمرین

ثمرین شهری از توابع بخش ثمرین شهرستان اردبیل در۱۶کیلومتری شمال غرب استان اردبیل قرار گرفته است.دراسفند ۱۳۸۸ براساس تصویب هیئت وزیران به بخش تبدیل شد؛ و در سال ۱۳۹۶به شهر تبدیل شد. ثمرین دارای شرایط اقلیمی مناسب برای کشاورزی و دامداری می‌باشد. با توجه به این که در ۱۸ کیلومتری کوه سبلان قرار گرفته، دارای چشمه‌های فراوان است. به‌طوری‌که علی‌رغم لوله‌کشی آب همچنان مردم از این چشمه‌ها مراقبت نموده و مورد استفاده قرار می‌دهند. ثمرین توسط جاده ای آسفالتی به اردبیل متصل شده‌است. ثمرین از امکاناتی همچون بانک و دکلهای مخابراتی اینترنت پرسرعت و همچنین کارخانه نمایندگی فروش لاستیک شرکت ایران تایر و تجهیزات وماشین آلات کشاورزی برخوردار است.
زبان مردم آن ترکی است و مردمان آن بسیار مهربان،خونگرم و مهمان نواز هستند.در جنگ هشت ساله جوانان زیادی از دیار ثمرین رهسپار جبهه شدند ودر این راه شهدای زیادی را تقدیم کشور عزیزمان کرده است. ثمرین دارای هفت کوچه یا محله به نام‌های حسین‌آباد، اورتا کوچه، پیرقلی لو، جبرائیل، قاراخانلو، صادقلو و حسین آل لو می‌باشد. بیشتر مردمان ثمرین به تهران مهاجرت کرده اند .
ثمرین در وقایع فرقه دموکرات آذربایجان
دهستان غربی به مرکزیت ثمرین یکی از مناطقی بود که به مرکز فعالیت فرقه دموکرات آذربایجان در سال ۱۳۲۴ تبدیل شده بود. عده‌ای از کشاورزان با توجه به وعده‌های دموکرات‌ها، به آن‌ها پیوسته، مسلح شدند و در غائلهٔ خونین اشغال پادگان مشگین شهر شرکت کردند.پس از فرار پیشه‌وری و ختم غائله، مردم روستا هفده نفر شرکت کنندگان در غائله مشگین‌شهر و سران فرقه در دهستان را تحویل نیروهای ارتش دادند که همگی اعدام شدند.
جاهای دیدنی
بقعه سلطان خواجه علی (که در داخل بقعه قبر منسوب به یکی از نوادگان موسی کاظم بوده و بنام پیر خواجه علی مشهور است و در منطقه از شهرت خاصی برخوردار است.
مساحت بنای اصلی حدود ۱۶ متر مربع و مصالح مصرفی خشت و کاهگل بوده که در زمین لرزه اسفند ماه سال ۱۳۷۵هجری شمشی تخریب شده‌است. مقدمات احداث بنای جدید به همت اعضای شورای روستا فراهم آمده بود که در حال حاضر (سال۱۳۸۹) به صورت نیمه کاره رها شده‌است. مصالح مصرفی در بنای جدید به صورت عمده، آجر است.
سه اصله درخت جنگلی کهنسال که بر اساس نظریه محققین و کارشنا سان منابع طبیعی قدمت درختان بیش از هزار سال بوده و در استان منحصربه‌فرد می‌باشد یکی از این درختان به علت فرسودگی بیش از حد در حال نابودی است ولی دو اصله دیگر زنده و سرسبز هستند، محیط یکی از درختان ۱۵ متر و قطر آن ۵ متر و دیگری دارای محیط ۲۰ متر و قطر آن ۷ متر و ارتفاع آن‌ها نیز حدوداً ۲۵ و ۲۰ متر است. این درختان در محوطه بقعه سلطان خواجه علی قرار دارد.
غار با ستانی مربوط به دوره پارینه سنگی که معروف به اوچ اتاق لی (سه اتاق) است، این غار در دل کوه توسط انسان‌های اولیه کنده شده و زیستگاه انسان‌های غارنشین بوده‌است. در داخل این غار سه اتاق در کنار هم قرار گرفته‌اند و به یکدیگر راه دارند؛ در داخل اتاق‌ها جای تیشه‌ها به وضوح معلوم است و طاقچه‌هایی برای قرار دادن اشیاء نیز در آن‌ها تعبیه شده‌ است. در بخشی از فضای داخلی غار، جایی برای دیده‌بانی و در محوطه زیرین غار نیز مکانی برای نگهداری احشام در نظر گرفته‌اند، پلکانی جهت رفت‌وآمد به درون بوده که در حال حاضر از بین رفته‌است.
وجود چندین گورستان باستانی (قبل از اسلام) در داخل و خارج از «ثمرین» که سنگ قبرها تراشیده شده و دارای علائم و خطوط مختلف هستند.
مجسمه‌های سنگی بزرگ
تپه‌های با ستانی
باغات متعدد و بسیار زیبا از جمله باغهای کهنسال گردو
آبشارهای متعدد
آسیاب‌های قدیمی از نوع آبی که از آن‌ها تحت عنوان «دئرمان» یاد می‌شود
هفت باب مسجد و چندین باب حسینیه
وجود چشمه‌های کهن با سنگ نوشته‌های باستانی کنار آن (جبرئیل بولاقی، مهدی بولاقی و …)
آرامگاه عارف و عالم فقیه و دانشمند شهیر شیخ عبدالله بحرالعلوم ثمرینی
پیرهای هفتگانه:پیرخواجه علی، پیرخاکی، پیرجنید، پیردره دزه، پیر قلعه جوق
تپه‌های زرتشتی
زمین‌ها و کشتزارهای حاصل خیز
ثبت ملی درخت‌های کهنسال چنار و گردو در شهر ثمرین
در بهمن ماه ۱۳۹۹ درخت‌های کهنسال چنار و گردو در شهر ثمرین در فهرست آثار ملی کشور جزو میراث طبیعی به ثبت رسید.

روستای جبه‌دار

جَبَه‌دار روستایی جلگه ای و معتدل در ۱۰ کیلومتری شمال غربی شهر اردبیل واقع شده است. در سال های نه چندان دور آب مشروب روستا از چشمه تامین می شد. چشمه ای که در حال حاضر به خشکی گرائیده است. این چشمه توسط قناتی به طول تقریبی ۷ کیلومتر از بالای روستا سرچشمه و از زیر روستا رد و پایین روستا جاری می شود. شغل اصلی اهالی کشاورزی و در کنار آن به دامداری نیز می پردازند. محصول اصلی این روستا سیب زمینی و در درجه دوم گندم است و به مقدار محدودی یونجه و حبوبات نیز کشت می شود.این روستا از جهت آثار تاریخی شرایط ویژه ای دارد، بطوری که از سه طرف محاط در سه تپه تاریخی است. تا این لحظه تحقیقات یا کاوشهایی روی این آثار صورت نگرفته است و به این دلیل اطلاعات صحیح و دقیقی در رابطه با آن ها وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد.

از دیگر آثار تاریخی روستا به پل تاریخی می توان اشاره کرد، این پل در دوران حکومت صفویه توسط شاه عباس صفوی بنا شده و نکته قابل توجه در حال حاضر نیز تردد اهالی و ماشین آلات سبک و سنگین در آن صورت می پذیرد. از دیگر آثار تاریخی قنات روستاست که معماری ویژه و جالب توجهی دارد.

از منظر تفرجگاهی به دلیل اینکه این روستا در دو کیلومتری رود قره سو که بزرگ ترین رود شهر اردبیل محسوب می شود قرار گرفته گردشگران را در فصول مختلف سال به خود جلب می کند، بطوری که گردشگران در اطراف آن سکنا گزیده و از طبیعت زیبا و در کنار آن از ماهیگیری لذت می برند. اوج و بلوغ این روستا از نظرگاه سرسبزی، مطلوبیت و مطبوعیت آب و هوایی در ماه های خرداد و تیر اتفاق می افتد به نحوی که قدم زدن در مزارع سیب زمینی و گندم حال و هوای ویژه ای دارد.
بر اساس سرشماری سال۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۵۸۸ نفر با ۳۳۰ خانوار گزارش شده است. سکنه این روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. دین اهالی اسلام و مذهب شان تشیع است.

روستای جمادی

جمادی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است.
سقوط هواپیمای ارتش
ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه صبح ۴ دی ماه سال ۱۳۹۸ یک فروند هواپیمای جنگی در اطراف کوه سبلان سقوط کرد. وزش تندباد شدید و بارش برف باعث شد تا بررسی‌ها در این خصوص سخت‌تر شود و نیروهای امدادی و هلال احمر از یافتن هواپیما عاجز ماندند مردم روستای جمادی به صورت داوطلبانه و بدون کمک ارگان های دولتی و با حداقل امکانات به صورت تیمی راهی رشته کوه سبلان شدند و پس از دو روز به عنوان اولین گروه موفق شدند لاشه هواپیما را پیدا کنند.متاسفانه هر دو سرنشین هواپیما بر اثر برخورد فوت شده بودند.
درآمد و شغل ساکنان
شغل اغلب اهالی جمادی دامداری ، کشاورزی و باغداری می‌باشد.بنا به شغل دامداری بعضی از اهالی دام خود را در بهار به بالادست ها و مناطق ییلاقی در دامنه کوه سبلان برده و در پاییز به روستا برمی‌گردانند.ییلاق شمشیر خانه از جمله ییلاق های روستای جمادی می‌باشد.گندم ، سیاه دانه ، عدس ، جو و لوبیا عمده محصولات کشاورزی روستای جمادی را تشکیل می دهند.
باغات سیب ، شلیل ، گیلاس ، آلبالو و گردو در روستا وجود دارند.
معنی لغوی جمادی
جمادی واژه ای ترکی به معنای (جمع بودن/درکنار هم بودن) می‌باشد.که از ترکیب (جُما) در معنای (جمع) و فعل (دی) به معنای (هست/است) می‌باشد.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۳۵۷ نفر با ۶۶ خانوار بوده‌است.

روستای جمایران

جمایران روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۱۶ نفر بوده‌است.

روستای جیاوان

جیاوان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی جنوبی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۶۷ نفر بوده‌است.

روستای چات قیه

چات قیه روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۴۱ نفر بوده است.

روستای چاغونگنش

چاغونگنشروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۴۰ نفر بوده است.

روستای چراپا

چراپا روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. چراپا ۴۲ نفر جمعیت دارد.

روستای چناقرود

جَناقَرد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. جمعیت این روستا براساس سرشماری سراسری سال ۱۳۹۵ ایران، برابر با ۲۳۴۸ نفر است

روستای چنذاب

چَنذاب یکی از روستاهای شهر اردبیل در ۲٫۵ کیلومتری شهر هیر قرار گرفته‌است و دربالای این روستا روستای شبیلو ،درسمت چپ آن روستای بودالالو و عباس آباد و درسمت راست آن نیز شهر هیر قرار گرفته‌است. چنذاب دارای باغ‌های سیب، گیلاس، آلبالو و سبزی است. سنگ بزرگی به نام قوتمع و درختی ۲۵۰ ساله از دیدنی‌های این روستا هستند.
روستای چنذاب دارای قدمت تاریخی می‌باشد و دارای چندین ساختمان اربابی با قدمت تاریخی چند صد ساله بوده که یکی از این ساختمان‌ها به نام خانه چنذاب به عنوان آثار تاریخی نزد سازمان میراث فرهنگی ثبت گردیده است. اهالی اصیل روستا جز ایل فولادلو از طوابف تاریخی اردبیل می‌باشند.دراین روستا محصولاتی مانند گندم، جو، عدس ،نخودو … کشت می‌شود.این روستا دارای مراتع سرسبز برای چرای حیوانات دامی می‌باشد دراین روستا دامپروری هم رواج دارد.همچنین این روستا دارای چشمه‌های بسیار می‌باشد که بسیار گواراست. روستای چنذاب در گذشته دارای قلعه ای بوده‌است که اثار ان پابرجاست شایدبه همین خاطر است که روستای چنذاب دارای وسعت بسیار بزرگی است .قبرستان شهر هیر نیز در قسمتی از زمین‌های روستای چنذاب واقع شده‌است.خانه تاریخی چنذاب نیز در این روستای قرار دارد که در سال ۱۳۸۶ به عنوان یک اثر ملی ثبت شده و با همکاری مالکین آن(لطفعلی خان اعلایی و فرزندان )و توسط سازمان میراث فرهنگی در دست مرمت می‌باشد .

روستای چنذانق

چنذانق روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۶۰۶ نفر بوده‌است.

روستای چوخور یورد

چوخور یوردروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است.

روستای چهل گز

چهل گز یا چیل گزی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. چهل گز ۱۹۶ نفر جمعیت دارد.

روستای حسن‌باروق

حسن‌باروق روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۶۴۸ نفر بوده‌است.

روستای حسنعلی‌کندی

حسنعلی‌کندی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۸۰ نفر بوده‌است.

روستای حصار

حصار، روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش هیر که در استان اردبیل واقع شده است. این روستا در دهستان فولادلوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستای حفظ‌ آباد

حفظ‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی جنوبی قرار دارد.این روستا در فاصله ۳۲ کیلومتری اردبیل و در جاره اردبیل به خلخال واقع است.در این روستا خانواده های اصیلی از جمله ” خانواده هاشمی” وجود دارند که از زمانهای قدیم منبع خدمات زیادی از جمله ساخت حمام عمومی و مسجد و ایجاد لوله کشی اب و احداث جاده اسفالته و….برای روستاییان بوده اند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۷۰ نفر بوده‌است.

روستای حکیم‌قشلاقی

حکیم‌قشلاقی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۵۷۱ نفر بوده‌است.

روستای حمل‌آباد

حمل‌آباد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۱۹۱ نفر (۳۲۳ خانوار) بوده‌است.

روستای حمیدآباد

حمیدآباد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. حمیدآباد ۷۵ نفر جمعیت دارد.

روستای خانقاه

خانقاه روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش هیر ،دهستان هیر که در استان اردبیل واقع شده است. این روستا که تقریباً در سی کیلومتری اردبیل در مسیر اتوبان اردبیل-سرچم-تهران واقع شده هم از نظر معنوی و هم ازنظر طبیعت دارای ویژگی‌های خاص خود است. در اصل این روستا با بقعه معروفش برای عده‌زیادی آشناست.این دیار درگذشته محل انجام مراسم دراویش و نیز به‌عنوان مکانی امن دور از توطئه‌ها و هجمه‌های راهزنان بوده و زمانی نیز به‌عنوان مکات تجمع صوفیان به شمار می‌آمده است که نام روستا نیز از آنجا برگرفته شده و به خانقاه شهرت یافته‌است.

براساس شنیده‌ها، قدمت بقعه خانقاه به ۶۰۰ سال پیش و دوران صفویه برمی‌گردد. براساس روایت و گفته‌های بزرگان در طول تاریخ گویی این بقعه تخریب شده را خود باباسعید کاشانی ساخته که اهالی بعد از درگذشت این شخصیت وارسته جنازه باباسعید را در این مکان دفن کرده و بعد روی قبر را صندوقچه‌ای گرانبها قرار دادند.بابا سعید از شاگردان شیخ جبرائیل و از مریدان شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده‌است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۴۶۹ نفر با ۱۱۲ خانوار بوده‌است.

روستای خانقاه فولادلو

روستای خانقاه فولادلوروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان هیر که در استان اردبیل واقع شده است. این روستای کوهستانی بسیار کهن می‌باشد و در گذشته محل انجام مراسم دراویش و صوفیان بود و بقعه معروفی در آن بود
روستای خانقاه فولادلو یا همان “پولادلی خنه یی سی” درست در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اردبیل و۶ کیلومتری شمال شرقی شهر هیر در بین کوه‌های مرتفع باغرو جا انداخته، که در موقعیت “۲۶ ۷ ۳۸ عرض شمالی “۲۴ ۳۲ ۴۸ طول شرقی از خط گروینچ در بین دوگسل “اوری” و ” قا را گوزه ی ” آرمیده است. روستای خانقاه فولادلو به صورت تقریبی ۷۲ کیلومتر مربع مساحت دارد که این میزان زمین‌های کشاورزی آبی – دیم – آیش بندی شده مراتع ومنابع طبیعی وکوهستانی را شامل می‌شود در این راستا محدوده مسکونی روستا نیز ۲۵/۲کیلومتر مربع مساحت دارد می‌توان گفت: با حد مرزهای طبیعی در قسمت جنوب وجنوب شرقی ،جنوب غربی وشمال شرقی با روستاهای زیر همجوار است:


از سمت غرب و شمال غربی با زمین‌های دیم روستای دویل وکلخوران فولادلو حدود۵/۵کیلومتر
از طرف شمال متصل به گسل اوری وبا مزارع کشاورزی روستای ایوریق حدود ۵/۱ کیلومتر
وقسمتی از شمال وشمال شرقی با روستای بقرآباد که نزدیکترین روستا به روستای خانقاه است حدود ۶۵/۱۲ کیلومتر مرز طبیعی وهموار داردوطولانی‌ترین آن در قسمت کوهستان است.
از طرف شرق با روستای دمدمه حدود۵/۴ کیلومتر مرز کوهستانی دارد شایان ذکر است راه ارتباطی اینروستا بامرکز شهر از روستای خانقاه عبور می‌کند
از سمت جنوب غربی با حدود کوهستانی شهر هیر همجوار است وتقریبا ۶ کیلومتر با این شهر مرز کوهستانی دارد .
و از سمت جنوب وقسمتی از جنوب شرقی با روستای کوهساره حدود ۳۰۰۰ مترمرز کوهستانی دارد.
اما همانطوری که در بالا اشاره گردید محدوده مسکونی روستا با مساحت تقریبی ۵/۲ کیلومتر مربع به صورت افقی به سمت شمال وشمال شرقی در امتداد راه‌های ارتباطی رو به گسترش است و بافت روستا به شکل پلکانی در حای که بام یکی حیاط خانه دیگری است بنا نهاده شده‌است.

روستاهای اردبیل

روستای خرابه کهل

خرابه کهلروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. خرابه کهل حدود ۱۲۵۸ نفر جمعیت دارد. این روستا در ۱۲ کیلومتری شهرستان اردبیل قرار دارد اغلب شغل مردم روستا کشاورزی می‌باشد.جوانان غیور این روستا سالن باز هستند و علاقه خاصی به سالن دارند و از دوستداران ورزش پهلوانی هستند.اهالی این روستا سالهاست پیگیر ساخت سالن ورزشی در پشت مسجد هستند و از شورای محترم روستا همواره این درخواست را دارند. این روستا تک نگین خاورمیانه میباشد و درخواست ها و فکس هایی نیز از کشورهای صاحب سبک اروپایی و ژاپن برای پژوهش در این روستا ارائه شده است.

روستای خشکه‌رود

خشکه‌رود روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۸۴۰ نفر با ۱۶۰ خانوار بوده‌است.

روستای خلج

خلج روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. خلج ۱۷ نفر جمعیت دارد.

روستای خلیل‌آباد

خلیل‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل قرار دارد. مردم این روستا به زبان ترکی صحبت می‌کنند و مسلمان شیعه هستند.

روستای خواجه بلاغی

خواجه بلاغیروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۵۵ نفر بوده است.

روستای خیارک

خیارک یا ساوالان کندیروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیّت این روستا ۳۲۸۷ نفر بوده‌است.

روستای دابانلو

دابانلو روستایی کوچک در جغرافیای کوهستانی جزء دهستان کورائیم بخش مرکزی شهرستان اردبیل است. این روستا در ۴۲هزارگزی جنوب باختری اردبیل و ۳۲هزارگزی شوسهٔ اردبیل به خلخال است.بدلیل واقع شدن روستا در دامنه کوه نام آن دابانلو میباشد. در زبان آذری دابان به معنای پاشنه یا دامنه میباشد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمیعیت این روستا ۲۱ نفر بوده است.
دابانلو = دامنه کوه – پاشنه کوه

روستای داشبلاغ

داشبلاغ یک روستا در بخش هیر شهرستان اردبیل است که در دهستان فولادلوی جنوبی واقع شده‌است.

روستای داشلوجه

داشلوجهروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. داشلوجه ۹۶ نفر جمعیت دارد.

روستای دلیکلی داش

دلیکلی داش روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۹ نفر بوده است.

روستای دلیلو

دلیلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی جنوبی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۱۵ نفر بوده‌است.

روستای دمدمه

دمدمه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان هیر قرار دارد. براساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیّت روستادمدمه ۱۵۲ نفربوده‌است.

روستای دویل

دویل یا دو یَل یا دوئل (فارسی:دَویل)نام یک روستادردهستان هیر، بخش هیر، شهرستان اردبیل، استان اردبیل است. جمعیت این روستادرسال ۲۰۱۷ میلادی، برابر با ۱۲۳نفر بوده است.روستای دویل دارای طبیعت زیبا و بکر می‌باشد؛ که چشم هر گردشگری را نوازش می‌کند. این روستای در دامنه رشته کوه‌های باغرو (تالش) قرار دارد.در این روستا درختان میوه زیادی وجود دارد علاوه بر ان مردم بیشتر به کار کشاورزی مشغول هستند. بازدید از این روستا به صورت رایگان برای عموم آزاد است.

روستای دیجوجین

دیجوجین یا (دیژویژین) (دِژِ بیژن) روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان سردابه قرار دارد. این روستا مهد تولد حسنعلی علی‌پور از بزرگترین خیرین مدرسه ساز و نیکوکاران ایران می باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، جمعیّت این روستا ۱۱۴۴ نفر با ۳۴۸ خانوار میباشد.
موقعیت جغرافیایی
دیجویجین به خاطر موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد به عنوان چهار راه ارتباطی چندین روستا شناخته میشود. این روستا با روستاهای امیدچه، باروق، خشکه‌رود و جناقرود همسایه است و همچنین مسیر عبور روستاهای دیگر مثل خیارک می باشد. دارای دو مسیر ارتباطی با شهر اردبیل است و دو جاده ی مهم آسفالت شده دهستان سردابه را به هم وصل میکند. این روستا در دشت اردبیل و در نزدیکی دامنه کوه سبلان و در ۱۴ کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است که جزو نزدیک ترین روستاها به شهر اردبیل است.
آب و هوا
دیجویجین، زمستان های سرد و برفی و تابستان های بسیار معتدلی دارد. این روستا به عنوان یکی از بهترین ییلاق های اردبیل شناخته میشود. به دلیل مجاورت این روستا با بخش مرکزی، آب و هوای آن تابعِ آب و هوای شهرستان اردبیل است.
طبیعت روستا
رود معروف «نشته رود» از کنار دیجوجین می گذرد. گلابی(به زبان محلی: آرمود) از جمله میوه مشهور این روستا می باشد و این منطقه را با ضرب المثل “باروقین بال آرمودی و دیژویژینین کال آرمودی” مشهور کرده است. درختان گردو نیز در این روستا زیاد می باشد. باغهای این روستا بیشتر در کنار نشترود قرار گرفته است. چشمه مختر بلاغی دارای آب بسیار گوارایی است و مردم روستا سالیان بسیاری، قبل از آب رسانی روستا از آب این چشمه استفاده میکردند.
میراث فرهنگی
تپه تاریخی《نصیر تپه سی》که از آثار مورد حفاظت سازمان میراث فرهنگی است در دیجوجین قرار دارد. قالی بافی از صنایع دستی مردم این روستا می باشد. از جمله غذاهای محلی می توان خینگل، آش دوغ ، خشیل ، یارما پلو و حلوای سیاه اردبیل را نام برد. نقاشان این روستا در سطح شهر اردبیل نیز معروف می باشند. از جمله نقاشان پیشکسوت در این روستا می توان به ” اوستا مَندی ” اشاره کرد.
گردشگری
این روستا به دلیل داشتن طبیعت‌ زیبا و انواع غذاهای سنتی و آبگوشت و کباب های معروفش، از جاهای توریستی و دیدنی اردبیل است. دیجویجین همه ساله در عید نوروز و فصل تابستان پذیرای مسافران زیادی از شهرهای مختلف و بیشتر تهران می باشد.
تاسیس اولین مدرسه
دیجوجین از روستاهای پیشتاز و اول منطقه اردبیل است که در آن مدرسه به شکل امروزی ساخته شده و دانش آموزانی از روستاهای عموقین، امیدچه، جناقرود، خشکه‌رود، باروق، خیارک، جمادی، قره‌تپه، وکیل‌آباد، اروانق، قلعه‌جوق و… در آن مدرسه تحصیل کردند. بنیان گذار این مدرسه در روستا فردی به نام “میر علی بِیگ”(نام محلی: میرعالی بی) با همت اهالی آن را بنا کرده بوده و به همین علت مدرسه سازی در این روستا و در نزد اهالی دیجوجین مرسوم بوده که ساخت ۷۲ مدرسه توسط حسنعلی علی‌پور در ادامه این روند میباشد و همچنین میتوان به ساخت ۹مدرسه در قالب ۲۴ کلاس درس توسط خانم روح انگیز یشمی که اصالتا اهل این روستا هستند، اشاره کرد.
براساس نظر بزرگان قدیمی، نام روستا از کلمه “دِژِ بیژن” (قلعه ی بیژن) گرفته شده است و احتمال می دهند پس از تصرف ایران توسط اعراب و نبود حرف “ژ” در زبان عربی و تلفظ راحت آن به دیجوجین تغییر یافته است.

روستای دیولق

روستای دیولق در ۱۳ کیلومتری استان اردبیل ، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان سردابه قرار دارد و دقیق اولیه روستا بالای تپه باستانی قرار گرفته که گورهای دوره ی اشکانیان و ساسانی فراوانی در اطراف این روستا وجود دارد که احتیاج به کاوش باستانشناسی گسترده ای دارد . این روستا در حال حاضر به منطقه ای در پایین تپه آمده و به اصطلاح دِه جدید شناخته میشود , تنها میراث دِه قدیم که آن هم برای عصر معاصر است میتوان به مسجد قدیم که در سال ۱۳۲۷ بنا شده و خانه خشت و گِلی از خاندان یعقوبی، بجا مانده و آن هم به دلیل دوری از امکانات رفاهی زیربنایی خالی از سکنه شده .
بر اساس سرشماری تا سال ۱۳۹۴ جمعیّت این روستا ۱۲۰۰ نفر با ۲۸۸ خانوار بوده‌است.
پیشینه تاریخی
آثاری و اشیاء قدیمی از جمله سفال های خاکستری , نخودی و … , سلاح و ابزار الات جنگی از دوره های مختلف باقی مانده که با با مقایسه کردن انها با سفال دوره اشکانی و قبل از آن میتوان به این نتیجه رسید که زندگی به صورت عمومی از دوره اشکانی شروع شده و ظروف سنگی سیاه و مرمری روشن و ظروف فلزی مسی و مفرغ و پیدا شدن استخوان های زن و مرد در چند مورد و لوازم ارایشی آنها که این مکان را مسکونی اعلام میکنند .
برخی از اثار تاریخی یافت شده
سلاحی که در جنوب غربی و حدود ۵ کیلومتری روستای دولق بدست آمده از نمونه هایی که در جمهوری آذربایجان بدست آمده ۱۵ سانتی متر بالاتر است که نشان از مردان قدرتمند جنگی را میدهد .
مهر استوانه ای از جنس مرمر با نقش ماهی و شیر می باشد که بدست حفاران غیر مجاز از بین رفت.

روستای رزمگاه

رزمگاه یک روستا در ایران است که در دهستان فولادلوی شمالی بخش هیر شهرستان اردبیل واقع شده‌است. رزمگاه ۹۷ نفر جمعیت دارد.

روستای رضی‌آباد

رضی‌آبادروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای روشنق

روشنق روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۵۲ نفر بوده‌است.

روستای رویندزق

رویندزق روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۲۷ نفر بوده‌است.

روستای زردالو

زردآلوروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. جمعیت این روستا در سرشماری ۱۳۸۵، ۱۴۱ نفر (۳۱ خانوار) بوده است.

روستای زیوه

زیوهروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است.

روستای سامیان

سامیان روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان کلخوران که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۸۹۱ نفر بوده‌است.

روستای ساوجبلاغ

ساوجبلاغ روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۲۶۱ نفر با ۵۴خانوار بوده‌است.

روستای سرخانلو

سرخانلو روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۲۵۰ نفر بوده‌است.

روستای سردابه

سردابه روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است.

روستای سلطان‌آباد

سلطان‌آباد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان کلخوران که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۱۷۵۲ نفر با ۳۶۸ خانوار بوده‌است.

روستای شام‌اسبی

شام‌اسبی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۸۱۷ نفر بوده‌است.

روستای شبلو

شبلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان هیر قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۳۸۳ نفر بوده‌است.

روستای شریف‌بیگلو

شریف‌بیگلو روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. این روستا در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۴۸ نفر بوده‌است.

روستای شمشیرخانه

شمشیرخانه روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. شمشیرخانه۳۷ نفرجمعیت دارد.

روستای شندرشامی

شندر شامی روستایی در شهرستان اردبیل استان اردبیل در دامنه‌های سبلان است که از اردبیل تقریباً ۳۱ کیلومتر فاصله دارد.شندرشامی در دهستان دوجاق بخش ثمرین قرار دارد و بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است.

شندرشامی

روستای شهریور

شهریور روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۹۹ نفر بوده‌است.

روستای شیخ کلخوران

شیخ کلخوران در ۳ کیلومتری شهر اردبیل واقع شده که در حال حاضر به علت گستردگی شهر اردبیل به یکی از محله‌های آن تبدیل شده است. این آبادی از دیر باز به علّت وجود آرامگاه جد سلاطین صفوی در آن، مورد توجه بوده است، که از نظر آبادانی با شهر اردبیل رقابت داشته و مهاجر پذیر بوده و عده‌ای از علمای طالقان و جبل عامل لبنان و اهالی خیاو مهاجرت و در آن سکونت گزیدند، لیکن بر اثر توسعه اردبیل متصرفات آن ضمیمه اردبیل و همانند ادغام شهر ری در تهران جزء محلات قسمت شمالی اردبیل محسوب می‌شود و مرکزیت دهستان کلخوران را دارا می‌باشد.
بزرگترین مجموعه تاریخی کلخوران شیخ آرامگاه امین‌الدین جبرائیل است، که به پدر شیخ صفی‌الدین اسحق، جد سلاطین صفوی تعلق دارد و در نیمه اوّل قرن دهم هـ. ق احداث شده‌است.

بقعه شیخ امین‌الدین صفوی
بقعه کلخوران، آرامگاه پدر شیخ صفی‌الدین اسحق اردبیلی جد سلاطین صفوی است و در روستای کلخوران در سه کیلومتری اردبیل واقع شده‌است. روستای کلخوران نیز گاه به نام این بقعه «کلخوران شیخ» خوانده می‌شود. بنای بقعه مربوط به اوایل قرن دهم هجری قمری است.

این بنا در محوطه مشجری به ابعاد ۱۵۰ در ۲۰۰ متر قرار دارد که مقبره سید امین‌الدین جبراییل به صورت یک هشت ضلعی در وسط باغ قرار گرفته‌است. قسمتی از نمای پاکار بنا از سنگ‌های منتظم ساخته شده که روی آن‌ها دیوارهای جانبی بقعه از آجر بنا شده‌است. بیرون بقعه با تزیینات کاشی به صورت تلفیقی کار شده‌است. سقف این بقعه مسطح است که در وسط آن گنبد آجری به نسبت بزرگی قرار دارد. در ورودی بقعه یک ایوان قرار گرفته که دارای تذهیب کاشی است.

این مکان دارای محوطه‌ای است که در آن گلکاری و تزیین صورت گرفته و همین به فضای این مکان جلوه دیگری بخشیده است. بازدید از خود بنا و بناهای کنار آن و همچنین مقابر افراد مشهور و معروف نیز از جمله دیدنی‌های آن می‌باشد. این بنا شامل دیوار گلی بلند، مقبره امین الدین جبراییل، مقبره عوض الخواص بن فیروزشاه زرین کلاه، مقبره سید محمد الاعرابی، بقعه سید حمزه، مقابر داخل محوطه بقعه، مقابر خارج از محوطه بقعه می‌باشند. طرح بنای امین الدین جبرائیل به شکل مستطیل است که یک ذوزنقه برابر ساق به ضلع شمالی از آن چسبیده و آن را به صورت شش ضلعی درآورده است. ابعاد بنا ۸/۱۴ ‍× ۲۴ متر از شمال به جنوب می‌باشد. ساق‌ها و قاعده‌های کوچک ذوزنقه، پهنای سه طاق ایوان مدخل رواق را تشکیل می‌دهند. در ازاره مدخل ورودی کاشی کاری شده و بالای آن یک بیت شعرنوشته شده‌است.
بالای درب ورودی، تصویر یک شیر و یک پلنگ در دو سوی پنجره نقاشی شده و هر یک با یک زنجیره بسته شده‌اند، و نشان از سبک و سیاق منسوب به دوره صفوی و اوایل سده یازدهم هجری دارند. طاق ایوان ساده است، اما طاق‌های دو سوی آن دارای گچبری و مقرنس کاری است. رواق، بنایی است مستطیل شکل که با طاق ضربی آجری پوشیده شده و دو سوی خاوری و باختری آن نیز، دو خواجه‌نشین منظم ساخته شده‌است که طاق ضربی آجری دارد. سقف رواق و خواجه نشین‌ها گچبری است، و با رنگ‌های آبی و طلایی و با اسلیمی‌های ساده و توریقی و گل‌های شاه عباسی نقاشی شده‌اند. ازاره رواق، با کاشی معرق و در برخی قسمت‌ها با کاشی‌های هشت ضلعی منظم فرش شده و حد فاصل چهار کاشی، با مربع‌های کوچک پوشیده شده‌است. رواق مقبره از نظر تزیینات و رنگ، ملایم و هماهنگ می‌باشد. ازاره کاشی کاری، مجمموعه گچبری و نقاشی سقف و دیوارها را که در عین سادگی از تنوع شگفت از جهت طرح‌های مختلف برخوردار است دربر گرفته و فضایی مناسب را برای زایران فرآهم آورده‌است. در این میان، در چوبی مقبره که خود یکی از آثار بسیار ارزنده و جالب هنری می‌باشد، بر جای مانده‌است.
روی این در، منبت کاری‌های چشمگیر بر اساس تقسیم‌بندی هندسی کار شده و اشعار گوناگون در قسمت‌های مختلف آن برجسته کاری شده‌است. پس از آن که از این در چوبی، وارد مقبره می‌شویم، اتاقی به شکل مربع با چهار رواق قرار دارد که همه آن‌ها مانند راهرو، ضربی آجری بوده و از داخل، گچ بری و مقرنس کاری شده‌است. همه سطوح آن در بدنه دیوار و سقف، با اسلیمی‌های مختلف و ترنج‌ها و شاه عباسی‌ها نقاشی شده‌اند. آخرین تعمیرات ومرمت کاری در این قسمت مقبره به سال ۱۰۳۰ هجری قمری مربوط می‌باشد و طاهر بن سلطان محمد نقاش، آن را انجام داده است.
در متن بقعه مقبره، صندوق ساده شیخ جبراییل قرار گرفته که ابعاد آن ۵۰/۱× ۲×۳ متر است. در بدنه دیوارهای بقعه، لوحه‌ای کمربندی از کلام خدا گچبری شده‌است. در دو سوی شاه نشین جنوبی مقبره، دو اتاق شش ضلعی به قطر ۳۰/۳ متر و اضلاع ۲۵/۱ متر ساخته شده‌است که از ویژگی‌های معماری مانند طاقچه بندی دیوارها، مقرنس کاری سقف، گچبری و نقاشی‌های سطوح گوناگون اتاق‌ها برخوردار است. این اتاق‌ها مجموعه‌ای از انواع اسلیمی‌ها و ترکیبی از رنگ‌های سبز، آبی خاکستری، قهوه ای، قرمز، فیروزه ای در متن‌ها و صورتی، سفید و طلایی بر گل‌ها و اسلیمی‌ها است.
آثار تاریخی دیگر
پل کلخوران، که بر روی رودخانه‌ای که از مرکز روستای کلخوران عبور می‌کند، احداث شده‌است. بنای این پل سه دهنه به دوره صفویه مربوط است.
آرامگاه امین‌الدین جبرائیل، که به پدر شیخ صفی‌الدین اسحق، جد سلاطین صفوی تعلق دارد و در نیمه اوّل قرن دهم هـ. ق احداث شده‌است.
مسجد جامع شیخ کلخوران منسوب به عهد قاجار.
بقاع سیدحمزه ازاولاد امام موسی کاظم در محوطه حیاط شیخ امین الدین در کلخوران شیخ و سیدصدرالدین در اراضی قدیم کلخوران که اکنون به علت توسعه اردبیل در آن واقع گردیده است. مقابر سیدمحمداعرابی وسیدقطب الدین وسیدغنی اردبیلی درمحوطه حیاط شیخ امین الدین. ساختمان اولین مدرسه کلخوران منضم به حیاط بقعه که اکنون به میهمانسرا تبدیل شده‌است.
توابع دهستان کلخوران
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۶٫۲٫۲ بنا به پیشنهاد شماره ۱۱۳۸۹٫۱٫۵٫۵۳ مورخ ۱۳۶۵٫۱۲٫۱۲ وزارت کشور به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط‌تقسیمات کشوری مصوب تیر ماه سال ۱۳۶۲ مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده ۳ قانون مزبور و تبصره‌های ذیل آن و ماده ۳۱ آیین‌نامه اجرای قانون مذکر تصویب نمودند.

براساس این مصوبه دهستان کلخوران علیا (کلخوران شیخ) شامل روستاها، مزارع و مکان‌ها در محدوده جغرافیایی معین مطابق با کروکی و نقشه۱٫۲۵۰٫۰۰۰ ضمیمه که ممهور به مهر دفتر هیئت وزیران است به شرح زیر ایجاد و تشکیل گردید:

دهستان کلخوران
به مرکزیت کلخوران شیخ (کلخوران علیا) مشتمل بر ۱۳ روستا، مزرعه و مکان به اسامی زیر: ۱ – کلخوران شیخ (کلخوران علیا)، ۲ – انزاب علیا، ۳ – کرکرق، ۴ – گیلانده، ۵ – تازهکند شریف‌آباد، ۶ – سامیان، ۷ – مرغداری امین، ۸ – صومعه (صوما)، ۹- اردی، ۱۰ – قره‌لر، ۱۱ – سلطان‌آباد، ۱۲ – تازهکند رضاآباد ۱۳-آقجه کند. در زمان آشوب های گسترده از امپراطوری عثمانی (شورشیان آلبانیایی امروزی) را از راه باکو به اینجا تبعید میکردند .
شغل اکثر ساکنان کلخوران کشاورزی می‌باشد. این دهستان با دارا بودن ۱۴۵هزار هکتار اراضی آبی با خاک حاصلخیز یکی از قطب‌های تولید سیب زمینی و گندم در دشت اردبیل می‌باشد. زمین‌های حاصلخیزکشاورزی شیخ کلخوران در انتهای جلگه دشت اردبیل واقع شده‌است. رودخانه‌های فصلی و چاه‌های پرآب زمین‌های زراعی این منطقه را به یکی از با ارزشترین زمین‌های زراعی ایران تبدیل کرده‌است.

روستای شیخ‌احمد

شیخ‌احمد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. در سی و دو کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۷۳۱ نفر با ۱۳۶ خانوار بوده‌است.

روستای شیشه‌گران

شیشه‌گران روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان خیارکدر ۱۸ کلیومتری و غرب شهرستان اردبیل در دامنه کوه سبلان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای صومعه

صومعه روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای صومعه یکی از قذیمی‌ترین روستاهای استان اردبیل می‌باشد.برج شاطر در این روستا یکی از جاذبه های گردشگری این استان می باشد و در گذشته های دور به عنوان برج راهنما در مسیر عشایر و کاروان ها جهت پیدا کردن شهر اردبیل بوده است.در طی جنگ تحمیلی شهدای بسیار از این روستا به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند.صنعت اصلی مردمان روستای صومعه کشاورزی است و آنها به تولید گندم ، سیب زمینی ، عدس ، نخود و … برای کشور مشغول هستند.

تپه روستای صومعه مربوط به دوره اشکانیان است و در شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان غربی، روستای صومعه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۹۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.برج شاطر (گنبد شاطر) مربوط به اواسط دوره ایلخانی است و در شهرستان اردبیل، روستای صومعه واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۲۸۲ نفر بوده‌است.

روستای طالب‌قشلاقی

طالب‌قشلاقیروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۴۰۹ نفر با ۴۰۰ خانوار بوده‌است.فاصله روستا از مرکز شهر اردبیل ۲۲ کیلومتر می باشد.مردم روستا اکثرا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند،البته ناگفته نماند که خرید و فروش سیب زمینی از دیگر شغل های پر طرفدار در روستا میباشد.سیب زمینی،گندم،چغندر عمده محصولات کشاورزی روستا می باشد.

روستای طهماسب‌آباد

طهماسب‌آبادروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. طهماسب آباد ۶۰ نفر جمعیت دارد.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد یکی از روستاهای استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی جنوبی می‌باشد. روستایی در فاصلهٔ ۴۵ کیلومتری شهر اردبیل این روستا یکی از بلندترین مناطق مسکونی است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. ارتفاع روستای عباس‌آباد از سطح دریا حدود ۲۵۰۰ متر است.برای رسیدن به این روستا دو راه وجود دارد یکی از طرف اردبیل – خلخال و دیگری از سمت گیلان روستای سوباتان و دریاچه زیبای نئور
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۱۴۵ نفر با ۲۴ خانوار بوده‌است.

روستای علی‌قشلاقی

علی‌قشلاقیروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۳۱۴ نفر بوده‌است.

روستای عموقین

عموقین (آغمیان) روستایی در ۷ کیلومتری غرب اردبیل است. این روستا در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان سردابه قرار دارد. محصولات مهم کشاورزی آن گندم، جو، سیب زمینی، چغندر قند و لوبیاست. منطقه تاریخی پیرحاجی که قدمت آن به قبل از اسلام بر‌می‌گردد در این روستا قرار دارد و گمان می‌رود که یک آتشکده باشد.بر‌اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۴۰۰ نفر بوده‌ است.

روستای فیروزآباد

فیروزآباد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان فولادلوی جنوبی که در استان اردبیل واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، فیروزآباد ۸۰ نفر جمعیت دارد.

روستای قاسم قشلاقی

قاسم قشلاقی یک روستا در اردبیل ایران است که در دهستان بالغلو واقع شده‌است. این روستا در کیلومتر ۹ اردبیل به سرعین واقع شده است. رودخانه بالیغ لی چای از مرکز آن میگذرد و به طور سنتی به آن منطقه چایپارا گفته میشود. باغ ارباب در ضلع جنوبی روستا واقع شده است و عمده فعالیت اقتصادی ساکنین از محل کشاورزی میباشد. قاسم قشلاقی ۵۰۰ نفر جمعیت دارد.

روستای قره‌تپه سبلان

قره‌تپه سبلان روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. (فاصله از مرکز استان ۲۱ کیلومتر)بر اساس آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵از درگاه ملی مرکز آمار ایران جمعیت روستا ۸۳۳ نفر در قالب ۲۵۶ خانوار و به تفکیک ۴۰۸ نفر زن و ۴۲۵ نفر مرد است.مقایسه این دو آمار (سرشماری سال ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ ) بیانگر افزایش قابل توجه تعداد خانوارها و کاهش جمعیت کل است، که مهاجرت برخی خانوارها و کوچک‌تر شدن بعد خانوارها را به خوبی نشان می‌دهد.

روستای قره لر

قره‌لر روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان کلخوران که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۷۹۲ نفر با ۱۴۱ خانوار بوده‌است.

روستای قره‌ولی

قره‌ولی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش هیر ،دهستان فولادلوی جنوبی که در استان اردبیل واقع شده است. قره‌ولی ۴۱ نفر جمعیت دارد.

روستای قزل قیه

قزل قیه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان هیر قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۱۰۹۵ نفر با ۲۱۷ خانوار بوده‌است.

روستای قشلاق اوچ بلاغ

قشلاق اوچ بلاغ روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. قشلاق اوچ بلاغ ۹ نفر جمعیت دارد.

روستای قشلاق محمدبیگ سفلی

قشلاق محمدبیگ سفلی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان هیر که در استان اردبیل واقع شده است. قشلاق محمدبیگ سفلی ۲۳ نفر جمعیت دارد.

روستای قشلاق محمدبیگ علیا

قشلاق محمدبیگ علیا روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان هیر که در استان اردبیل واقع شده است. قشلاق محمدبیگ علیا ۱۴۶ نفر جمعیت دارد.

روستای قلعه‌جوق سبلان

روستای قلعه جوق سبلان در ۱۶ کیلومتری غرب شهرستان اردبیل قرار گرفته‌است. این روستا، آب و هوای معتدلی دارد و در فصل سرما و زمستان بسیار سرد و پر برف می‌باشد. بنابر آمار رسمی جمعیّت روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، ۲۱۳خانوار در آن با جمعیّتی بالغ بر ۷۹۶ نفر زندگی می‌کنند.این در حالیست که بالغ بر ۷۰۰ خانوار ساکن تهران می‌باشند.
معشیت اهالی روستا از طریق کشت گندم، جو، یونجه و عدس … و نیز دامداری تأمین می‌شود. نحوه آبیاری زمین‌های زراعی به صورت سنتی بوده که از چشمه سارهای یدی بلوک و یوخی چمنی دامنه سبلان دارای حق ابه بوده و تامین می‌شود و دارای نود پنج درصدزمینها آبی و پنج درصد دیم می‌باشد . روستا دارای آب لوله کشی بهداشتی به منازل، برق،مدرسه راهنمایی و ابتدایی ، خانه بهداشت، تلفن ثابت ، گاز رسانی شده و روستایی می‌باشد. راه ارتباطی این روستا به اردبیل از دو راه شکسته منتهی به روستای عموقین و نیزراه آسفالته بطرف روستای خشگه رودبوده و نیز راه دسترسی به آب گرم سرداب‌ها دوطریق شوسه و آسفالته‌است. چشم‌اندازهای زیبای بسیاری در این روستا وجود دارد. از جمله [[کوه سبلان|قله سبلان] باغهای تاریخی میر اعلم باغی و چنقل و..

روستاهای اردبیل

روستای قلیچی

قلیچی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. قلیچی ۳۰۰ نفر جمعیت دارد.این روستا قدمتی بیش از ۳۰۰ سال دارد.نام اولیه آن که بجای مانده است(قلعه ایچی) بوده است که در آن زمان به معنای قلعه داران بوده است.دلیل گذاشتن این اسم روی این روستا قلعه های باستانی ای بوده که در این روستا وجود دارد

روستای قیه چمن

قیه چمن روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان فولادلوی جنوبی که در استان اردبیل واقع شده است. قیه چمن ۱۴۵ نفر جمعیت دارد.

روستای کردعلی

کردعلی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان هیر قرار دارد. با سه روستای اوریق و کریق و یایچی هم مرز است. دارای باغات گیلاس و آلبالو و … که در بعضی از باغات درختانی با طول عمر بیش از ۴۰۰ سال یافت شده که نمونه آن درخت شاه توت در کنار ملا گلی میباشد. روستا ییلاقی بوده و در تابستان جمعیت آن تا ۳ برابر افزایش می یابد. آبیاری باغات و زمینهای کشاورزی توسط چندین چشمه طبیعی و سد خاکی سد زربیل که متعلق به روستای یایچی می باشد. (احداثی سال ۱۳۷۵ )و حق آبه از نهر موسوم به بیله درق که بصورت مشترک بین یایچی و کردعلی میباشد صورت گرفته و با شروع گرما بیشتر جنبه ییلاقی داشته و ماهیگیری از تفریحات گردشگری روستا میباشد. با اجرای طرح هادی روستایی از گسترش بی رویه روستا در محدوده خارج روستا جلوگیری بعمل آمده و روستا محدود به شمال(یوخاری باش) و جنوب(آشاقی باش) قبرستان روستا میباشد و ارائه خدمات شامل برق و گاز و آب روستایی به بناهایی که از سال ۱۳۹۴ به بعد خارج از حریم قدیمی روستا احداث شود ممنوع بوده و توسط مراجع ذی‌صلاح بناهای خارج حریم روستا تخریب میگردد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۲۴۷ نفر بوده‌است.

روستای کردقشلاقی

کردقشلاقی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. روستای کردقشلاقی در پانزده کیلومتری شهر اردبیل و سه کیلومتری شهر ثمرین قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای کردکندی

کردکندی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای کرکرق

کرکرق روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان کلخوران که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۱۳۹۳ نفر بوده‌است.
موقعیت جغرافیایی
کرکرق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان کلخوران قرار دارد. کرکرق سال‌ها قبل به عنوان استراحتگاه یکی از طوایف مفانلوها بوده که در زمان کوچ آنهااز قشلاق به ییلاق‌های دامنه سبلان استفاده می‌گردیده است. باگذشت زمان عده‌ای ازآنها در این محل ساکن شده‌اند و آنجا را تبدیل به یک روستا کرده‌اند. شغل اکثریت اهالی کشاورزی و دامداری میباشد. استادیوم ۲۰هزارنفری علی دایی در زمین‌های این روستا قرار دارد. این روستا یکی از زیباترین مناطق و مناظر بکر طبیعی را داراست.
زیارتگاه کرکرق
در داخل این زیارتگاه قبور متبرکه چهار تن سه قبر در یک ضلع و در امتداد هم و قبر دیگر در ضلع مقابل و در همان امتداد قرار گرفته‌است که متأسفانه هویت و تاریخچه آرمیدگان این زیارتگاه بر مردم روستا دقیقاً مشخص نمی‌باشد. بنای زیارتگاه در سال ۱۳۶۶ ه. ش توسط اهالی روستا مرمت گردیده است. ابعاد کلی بنا۹*۴ متر است که ورودی اصلی آن به سمت قبله می‌باشد. در ضلع جنوبی زیارتگاه ایوانی سرتاسری قرار دارد که با دو پنجره نور مورد نیاز فضای داخل را تأمین می‌نماید.

روستای کرگان

کرگان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان هیر قرار دارد.این روستا با قدمتی بسیار کهن در کوهپایه های رشته کوه تالش(مرز بین استان گیلان و استان اردبیل) و در ۱۸ کیلومتری شهر اردبیل در جاده خلخال(سرچم) قرار دارد.از آثاری که در روستای کرگان و تپه ی معروف آن کشف شده معلوم می‌شود که قسمتی از این منطقه در ادوار باستانی، آباد و دارای ساکنینی بوده‌است.بر اساس مطالعات علمی و آثار باستانی به جا مانده قدمت این روستا به عصر برنز آغازین (EBA)، ۳۵۰۰-۲۰۰۰ (پیش از میلاد) بر می گردد.
وجود رشته کوه‌های تالش در کناره‌های دریای خزر موجب متوقف شدن رطوبت در دامنه‌های آن گردیده و سبب بارش باران در این ناحیه می‌شود. بخشی از این بارندگی‌ها در ارتفاعات منجر به بارش برف می‌شود و به همین دلیل است که هوای کرگان بسیار خنک و مطبوع است. هوا در کرگان مه نسبی دارد و دمای آن در برخی از روزهای سرد زمستان به حدود ۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد. در شب‌های تابستان نیز گاه مردم به استفاده از لباس گرم نیاز دارند.
مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۹۸۸ نفر با ۲۰۸ خانوار بوده‌است.
کسب و کار
اکثریت مردم این روستا از طریق دامداری کشاورزی و باغداری به کسب درآمد مشغول هستند. به دلیل نزدیکی به شهرهای ساحلی دریای خزر همواره بعضی از ساکنین روستا از گذشته های دور در شیلات استان گیلان مشغول به کار بوده اند.
جاذبه های گردشگری و موقعیت سرمایه گذاری
این روستا واقع در جغرافیایی کم نظیر و با طبیعتی بسیار سرسبز واقع در شریان اصلی عبور و مرور مسافرین داخلی و بین‌المللی می باشد. اخیراً پروژه های گردشگری متعددی در این روستا و حومه آن در دست احداث بوده که از جمله آن می توان به پروژه بزرگ دشت بهشت کرگان و احداث رستوران ها و غذاخوری های متعدد در آن اشاره کرد.
نزدیکی به مراکز گردشگری همچون دریاچه نئور ٫ باغهای وسیع گیلاس و آلبالو وسیب ٫ شهر هیر و شهر اردبیل و همچنین تعریض و گسترش بزرگراه سرچم و قرار گرفتن این روستا در نقطه عطف آن، این روستا را به مکانی مستعد جهت سرمایه گذاری و احداث پروژه های توریستی و همچنین صنعتی بدل کرده است.

روستای کریق

کریق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان هیر قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۲۷۸ نفر بوده‌است. در این روستا مردمان اهل تسنن در کنار مردمان اهل تشیع به خوبی و برادرانه با همدیگر زندگی می کنند.از جمله شخصیت های برجسته ی روستا ، جناب آقای سید یاور مرادی امام جمعه شهر عنبران (از توابع شهرستان نمین) می باشد.شغل اصلی مردمان این روستا کشاورزی و دامپروری است. زنان این روستا پا به پای مردان خود کار می کنند.
این روستا پتانسیل های زیادی برای سرمایه گذاری دارد. زمین های زراعی حاصل خیز و نزدیکی به شهر اردبیل به عنوان مرکز استان اردبیل ، از جمله مزیت های این روستا بشمار می رود.
در روستای کریق فولادلو چهار مسجد و یک حسینیه وجود دارد که یکی از مساجد این روستا بنام مسجد محمد رسول الله (ص) برای اهل تسنن و مابقی برای اهل تشیع می باشد. هرساله همزمان با ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله (ع) در این روستا دستجات عزاداری برپا می شود و برادران اهل تشیع درکنار برادران اهل تسنن به عزاداری می پردازند.

روستای کفتاره

کفتارهروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. کفتاره ۳۶ نفر جمعیت دارد.

روستای کلخوران

کلخوران روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۲۴۰ نفر بوده‌است.

روستای کمرکندی

کمرکندی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است.

روستای کمی‌آباد

کمی‌آباد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۵۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کوزه تپراقی

کوزه تپراقی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان فولادلوی شمالی که در استان اردبیل واقع شده است. کوزه تپراقی ۱۵۳ نفر جمعیت دارد.

روستای کولانکوه

کولانکوه روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش ثمرین که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیّت این روستا ۴۳۲ نفر بوده‌است.

روستای کوهساره

کوهساره روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان هیر قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۳۴۳ نفر بوده‌است.

روستای گرجان

گرجان روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۸۷۶ نفر بوده‌است.

روستای گل تپه ملالی

گل تپه ملالیروستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان فولادلوی شمالی که در استان اردبیل واقع شده است. گل تپه ملالی ۱۲۳ نفر جمعیت دارد.

روستای گل‌تپه

گل‌تپه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی جنوبی قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۲۰۶ نفر با ۴۳ خانوار بوده‌است.

روستای گل‌مغان

گلمغان روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ، که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۰۰۰۰ نفر می‌شد.

روستای گلی

گلی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۶۳ نفر بوده‌است.

روستای گندیشمین

گندیشمین روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۷۶۳ نفر بوده‌است.

روستای گنسول‌کندی

گنسول‌کندی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۴۳۵ نفر بوده‌است.

روستای گورادل

گورادل روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۳۹۶ نفر بوده‌است.
مهم‌ترین رخدادی که طی تاریخ ۸۰۰۰ ساله روستای گورادل ثبت گردیده است.

روستای گورقلعه

گورقلعه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی جنوبی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۹۶ نفر بوده‌است.

روستای گیلان‌ده

گیلان‌ده روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان کلخوران قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۸۷۷ نفر بوده‌است.

روستای لله‌لو

لله‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان ارشق شرقی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۲۵۵ نفر با ۴۹ خانوار بوده‌است.

روستای مجنده

مجنده روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان دوجاق(غربی) قرار دارد و روستایی نیز در مشکین شهر همنام با روستای مجنده وجود دارد.شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی است و مهمترین محصول کشاورزی این منطقه چغندر می باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۹۰ نفر بوده‌است.

روستای محمدجان لو

محمدجان لو روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. محمدجان لو ۹۰ نفر جمعیت دارد.

روستای محمودآباد

محمودآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی جنوبی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای مختارآباد

مختارآباد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. مختارآباد ۳۵ نفر جمعیت دارد.

روستای مزارع پیله سهران

مزارع پیله سهران روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است.

روستای مسجدلو

مسجدلو روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان فولادلوی جنوبی که در استان اردبیل واقع شده است. مسجدلو ۱۱۷ نفر جمعیت دارد.

روستای معصوم‌آباد

معصوم‌آباد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۶۱۷ نفر با ۱۲۵ خانوار بوده‌است.

روستای ملاباشی

ملّاباشی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان بالغلو قرار دارد و امروزه بیشتر ظاهری شهری دارد و با توجه به چسبیدگی آن به اردبیل یکی از محلات شهرستان اردبیل محسوب میشود.و شهرکهای کارشناسان بسیجیان و دولتی بخشهایی از ملاباشی است. ملاباشی از دیر باز مهد علما و عارفان بوده است ومهد قاجاریان اردبیل بوده است به نقل معتبر از اهالی، در زمان صفویه سمتدار 《ملاباشی》 شیخ صفی الدین اردبیلی در این محل سکونت داشته بنابرین ملاباشی نام نهاده شده است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۳۵۳۱ نفر با ۸۳۰ خانوار بوده‌است.

روستای ملایوسف

ملایوسف روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. ازملایوسف قدیم تنها هشت خانه باقیمانده وجمعیت ملایوسف که نسلشان ملایوسفی باشد به حدود ۴۰ نفر می‌رسد ولی همانند جاهای دیگرملایوسف الان به شهر اردبیل چسبیده وبافت قدیمی خود را از دست داده است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۴۷۵۲ نفر با ۱۱۵۰ خانوار بوده‌است.

روستای میجندی

مجنده روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۴۵۴ نفر بوده‌است.

روستای می‌رانی

می‌رانی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. می‌رانی ۱۲۹ نفر جمعیت دارد.

روستای نقدی کندی

نقدی کندی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان ارشق شرقی که در استان اردبیل واقع شده است. نقدی کندی ۱۴۷ نفر جمعیت دارد.

روستای نوران

نوران روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۹۱۸ نفر با ۲۱۱ خانوار بوده‌است.

روستای نوشهر

نوشهر روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان فولادلوی شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیّت این روستا ۱۶۹۵ نفر بوده‌است.

روستای نیار

نیار یکی از محله‌های شهر اردبیل است که محل تولد مقدس اردبیلی است. نیار در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان شرقی قرار دارد.نیار تا قبل از به قدرت رسیدن صفویان یکی از محلات قدیمی شهر اردبیل به حساب می آمد،[نیازمند منبع] با ظهور صفویان پیشرفت شهر اردبیل به سمت شمال و شرق اردبیل بود از این رو نیار که در جنوب شهر اردبیل قرار داشت در انزوا ماند و کم کم از بافت شهری جدا شد، در زمان قاجاریان نیار به عنوان یکی از روستاهای دهستان شرقی شهرستان اردبیل آمارگیری شد.
با سرکار آمدن رژیم پهلوی و به دنبال آن در سال ۱۳۴۲ اهالی نیار به عنوان اولین روستا در ایران به سیاست های روستا ستیزانه آن زمان اعتراض کردند و پیشگام شروع انقلاب سفید شدند، به صورتی که محمدرضا شاه پهلوی شخصا برای تقسیم اراضی به روستای نیار رفتند.با شروع انقلاب اسلامی نیار همچنان روستایی در شرق شهر اردبیل شناخته میشد تا اینکه در سال ۱۳۸۰ به شهر اردبیل پیوست و به عنوان یکی از محلات اردبیل شناخته شد.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۱۵۷۲ نفر میباشد

روستای نیورسفلی

نیورسفلی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش فولادلوی جنوبی ،دهستان شرقی که در استان اردبیل واقع شده است.

روستای وره نو

وره نو روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان بالغلو که در استان اردبیل واقع شده است. وره نو ۱۹ نفر جمعیت دارد.

روستای وکیل‌آباد

وکیل‌آباد روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. فاصله آن از مرکز اردبیل ۲۸ کیلومتر می‌باشد. ترتیب روستاها تا وکیل آباد: اردبیل/گلمغان/حمل آباد/ایمچه/خشکه رود/جمادی/قره تپه/وکیل آباد!بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ نیز جمعیّت این روستا ۱۱۲۰ نفر با ۲۱۰ خانوار بوده‌است.

روستای هاچاکندی

هاچاکندی روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان غربی که در استان اردبیل واقع شده است.

روستای هل‌آباد

هل‌آباد روستایی از توابع شهرستان اردبیل است. در سرشماری ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۳۷ نفر (۳۲ خانوار) بود. این روستا در مسیر جاده اردبیل به خلخال واقع شده است.

روستای هیر

هیر شهری در بخش هیر شهرستان اردبیل استان اردبیل در شمال غربی ایران است.شهر هیر در زمان زرتشتیان دارای اهمیت بوده‌است. معنی نام هیر یعنی آتش از این رو می‌توان گفت ایرانیان در دوره زرتشت برای روشنایی احترام زیادی قائل بودند.
جغرافیا
شهر هیر در جنوب و در ۲۳ کیلومتری شهرستان اردبیل قرار دارد و یکی از قطب‌های گردشگری در استان اردبیل محسوب می‌شود. آب و هوای شهر هیر در پاییز و زمستان سرد است ولی در بهار و تابستان معتدل و گه گاهی گرم می‌شود. در این شهر باغ‌های گیلاس آلبالو و… فراوان اند که به همین خاطر به شهر باغ‌های بهشتی معروف است. این شهر هرساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند اولین پل معلق تمام شیشه ای قوسی شکل جهان در این شهر قرار دارد . در این شهر منطقه‌ای بسیار بکر و زیبا وجود دارد که پر از باغهای میوه است و رودی از میان این باغها عبور می‌کند این منطقه در پشت کوه‌های این شهر واقع شده‌است که به بهشت پنهان شهر هیر (دربند) مشهور است.
از جاذبه های گردشگری و تفریحی هیر میتوان به پل معلق شیشه ای هیر کرد. به علت توریستی و زیبا بودن این شهر خانه ها و ویلاهای بسیار زیبایی ساخته شده.در خیابان شهر هیر نیز مملو از درخت گیلاس میباشد. از دیگر نقاط گردشگری در هیر بجز پل معلق شیشه ای و دربند میتوان از دریاچه نئور نیز نام برد که دریاچه ای روی قله کوه باغرو میباشد که در زمستان یخ میزند و آب بسیار شفاف و زلال و خنکی دارد که دارای ماهی قزل آلا رنگین کمان نیز میباشد و بسیار طبیعت چشم نواز دارد.
کوه های اطراف شهر هیر پر از گیاهان دارویی خاص و کمیاب میباشد شهر هیر مملو از چشمه های آب شیرین و آبشارهای طبیعی میباشد به طوری که آب لوله کشی منازل نیز از آب همین چشمه ها توسط سازمان آب تغذیه میشود و بسیاری از مردم اردبیل به این شهر می آیند و آب خوراکی و مصرفی خود را از هیر میبرند از مناطق قدیمی و تاریخی هیر میتوان از قلعه تاریخی هیر با قدمت بیش از سه هزار سال و مسجد جامع و عباسیه و حسینیه هیر و بازار هیر نام برد از ورزشکاران هیر نیز میتوان از پیمان ماهری پور هیر قهرمان قویترین مردان جهان و علی لطیفی هیر بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران نام برد و همچنین مداح معروف استان اردبیل آقای بهروز سیفی هیر نیز ساکن این شهر میباشد و همچنین بخش هیر دارای دانشگاه و مدارس و آموزش پرورش و اداره گاز و آب و برق و مخابرات و شهرداری و بخشداری و فرمانداری و بانک و پاسگاه و کلانتری و بهداشت و درمانگاه می باشد و هفتاد روستای مجاور هیر نیز برای انجام امور به هیر می آیند و شهر مرکزیت روستاها و بخش های اطراف میباشد[نیازمند منبع]
مردم
شغل اصلی مردم این شهر غالبا زنبورداری و کشاورزی است. مردم هیر مردم شاد و شوخ‌طبعی هستند بسیار مهربان اند و همیشه دوست دارند شهرشان شلوغ و پر از مهمان و گردشگر باشد با این حال اگر قصد تفرج در این شهر و باغات آن را داشتید قبل از ورود به محوطه باغات از صاحب و مسئول آن کسب اجازه کنید چرا که در غیر این صورت ممکن است مورد بی مهری اهالی قرار بگیرید چون بیش از هر چیز نسبت به لگد مال شدن علوفه باغ قبل از جمع آوری آن و یا شکستن شاخه درختان جهت چیدن میوه و یا جمع آوری هیزم جهت درست کردن آتش حساس هستند و موجب اعتراض ایشان می شود. در هر صورت بیشتر مراعات کنید تا با احترام پذیرایی شوید.مردم هیر یک سری مراسم آئینی منحصر به فرد و زیبا دارند که هر ساله باعث گرد هم آمدن اهالی هیر و سایر شهرها در این منطقه می شود.مانند مراسم شبیه خوانی روز عاشورا و عزاداری ایام محرم و تشت گذاری و عید نوروز و…‌

روستای یایچی

یایچی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش هیر، دهستان هیر قرار دارد.روستای یایچی از توابع بخش هیر شهرستان اردبیل است که در فاصله ۱۰.۵کیلومتری شمال غربی شهر هیر و ۲۸ کیلو متری شهر اردبیل و در دامنه ارتفاعات باغرو قرار دارد . این روستا با روستاهای بقرآباد،خانقاه ،دمدمه،بیله درق،ایوریق و کردعلیلو همسایه است .آب و هوای منطقه تابعی از اقلیم حاکم بر آذربایجان و گیلان است . نزدیکی به کانونهای رطوبتی وارتفاع بالای منطقه شرایطی را محیا کرده است که بارزترین مشخصه آن زمستانهای سرد و برفی و تابستانهای معتدل است.

یایچی از خوش آب و هواترین روستاهای استان اردبیل می باشد که میوه های تابستانی آن از مرغوب ترین میوهای کشور است.گیلاس ،آلبالو ،زردآلو و سیب از عمده محصولات روستای یایچی است .بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۹ جمعیت این روستا ۱۵۰ نفر با ۵۱ خانوار بوده‌است.

روستای ینگجه رضابیگلو

ینگجه رضابیگلو روستایی است از روستاهای اردبیل از توابع بخش مرکزی ،دهستان سردابه که در استان اردبیل واقع شده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۷۹ نفر بوده‌است.

روستای ینگجه ملامحمدحسن

ینگجه‌ملامحمدحسن روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان دوجاق قرار دارد. این روستا در ۲۲کیلومتری جاده قدیم اردبیل به مشگین شهر و بعد از روستای ثمرین واقع شده است. روستای ینگجه مرکز دهستان تازه تاسیس دوجاق می باشد.ینگجه ملامحمدحسن از دوبخش تشکیل شده که قسمت شرقی را ییجه و قسمت غربی و کوچکتر را علی قشلاقی می نامند این روستا در بین اهالی منطقه به مهمان نوازی معروف است. جمعیت این روستا ۶۱۶ نفر میباشد که بیشتر آنها افراد سالخورده یی هستند که نمی‌توانند در شهرهای بزرگ زندگی کنند .بزرگترین مشکل این روستا مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ است که باعث شده میانگین سنی این روستا به شدت بالا رود. بدلیل نبود کار در این روستا و البته روستاهای همجوار بیشتر اهالی این روستاها جهت کسب در آمد بیشتر به تهران ، کرج یا اردبیل مهاجرت میکنند که این مهاجرت میانگین سنی این مناطق رو به شدت بالا برده است .این روستا با روستاهای مجنده، تازه کند محمدیه، کولانکوه، رویندزوق همسایه است همچنین رودخانه قره سو از قسمت شمالی این روستا گذر میکند . عمده در آمد ساکنین این روستا از طریق کشاورزی سنتی و دامداری و همچنین کار در شهرهای بزرگ تامین میشود.سواحل رودخانه قره سو که در زبان محلی شامات گفته میشود از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است که در صورت سرمایه گذاری مناسب میتواند به یکی از جاذبه های گردشگری استان اردبیل تبدیل شود.
جمعیت این روستا طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۶۱۶ نفر می باشد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *