جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای آق قلا ( معرفی ۷۵ روستای آق قلا )

تاریخ بروزرسانی :
۲ خرداد ۱۴۰۱

روستاهای آق قلا را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۷۵ روستای آق قلا که هر کدام به نوبه خود دیدنی و زیبا هستند و از طبیعتی سبز برخوردارند . مردمی خونگرم و مهمان نواز دارند . در ابتدا با شهرستان آق قلا آشنا خواهیم شد .شهرستان آق‌قلا یا آق‌قالا به معنی قلعه یا دژ سپید، یکی از شهرستانهای ایران است که در استان گلستان قرار دارد. مرکز این شهرستان، شهر آق‌قلا است.جمعیت شهرستان آق قلا در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۳۲۷۳۳ نفر بوده‌است.

روستاهای آق قلا روستاهای آق قلا ( معرفی 75 روستای آق قلا )

فهرست

ریشه نامگذاری

نام قدیمی این شهرستان اسپی دژ یا همان قلعۀ سپید بوده که در سال ۱۳۵۸ به آق‌قلا تغییر یافت. آق‌قلا یا آق قلعه به معنی دژ سپید یا سپید دژ، شهری از توابع بخش مرکزی و مرکز شهرستان آق‌قلا در استان گلستان است. آق‌قلا، در طرفین رودخانۀ گرگان و در شمال شهر گرگان قرار گرفته‌است. از سمت شمال به بخش اترک، از غرب به بخش مرکزی بندرترکمن، گمیشان، از جنوب به بخش مرکزی گرگان و دهستان ملک و از شرق به دهستان کتول و بخش مرکزی شهرستان گنبد قابوس محدود است. منابع درآمد مردم این شهر نخست زراعت و دامداری پس از آن تجارت و بعد فروش صنایع دستی است. محصولات عمدۀ آن: گندم، جو، برنج، پنبه، حبوبات، نباتات علوفه‌ای، سیب زمینی و دانه‌های روغنی است که از طریق آبیاری و دیم به دست می‌آید.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان آق قلا بین ۵۴ درجه و ۱۴ دقیقه تا ۵۴ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۵۵ دقیقه تا ۳۰ درجه و ۳۷ دقیقه عرض شمالی در شمال استان واقع شده است. این شهرستان از شمال به كشور تركمنستان از جنوب به شهرستان گرگان و علی آباد، از شرق به شهرستان گنبد و از غرب به شهرستان تركمن محدود می شود.

روستاهای آق قلا 2 روستاهای آق قلا ( معرفی 75 روستای آق قلا )

وسعت

وسعت این شهرستان بالغ بر ۵/۱۷۶۳ كیلومتر مربع معادل ۶/۸ درصد از مساحت استان را شامل می شود. براساس تقسیمات كشوری در سال ۸۲ این شهرستان دارای ۱ بخش، ۲ شهر، ۵ دهستان، ۷۴ آبادی مسكونی و ۵ آبادی خالی از سكنه بوده است. مجموع ۷۹ روستای این شهرستان در مناطق جلگه ای و دشتی قرار دارند.
بخش جنوبی شهرستان آق قلا در دشت حاصلخیز گرگان واقع شده است . رودخانه اترك درست در حد مرزی ایران و تركمنستان از شمال این شهرستان عبور می كند . نواحی شمالی شهرستان بعلت وجود شوره زارهای فراوان فاقد زمینهای مناسب برای كشاورزی بوده و هرچه از طرف شمال به سمت جنوب پیش می رویم بر قابلیت های زیستی افزوده می شود بطوریكه قسمتهائی از رودخانه گرگان بخش اعظم جنوب و جنوب شرقی شهرستان را سیراب می نماید . طول این رودخانه ۳۵۰ كیلومتر است و از ارتفاعات جنگل گلستان ، كوههای گلیداغ ، آلاداغ و قلعه ماران سرچشمه گرفته و به دریای خزر می ریزد . جهت این رودخانه از سرچشمه تا جنوب شهر آق قلا ، تقریباً شمالی – جنوبی می باشد و سپس جهت آن شرقی – غربی می گردد . بخش های شمالی را شوره زارها فرا گرفته اند و دریاچه كوچكی بنام اینچه تقریباً در پائین شوره زار شمالی شهرستان واقع شده است .
شهرستان آق قلا علاوه بر رودخانه های گرگان و اترك تعدادی رودخانه های كوچك هم داراست . میزان آبدهی كل سالانه رودخانه های جاری در این شهرستان ۰۸/۱۴۹ میلیون متر مكعب می باشد . علاوه بر رودخانه های دائمی و فصلی ، شهرستان آق قلا دارای ۱۱۵۷ حلقه چاه و ۱۳ رشته قنات می باشد .
به لحاظ توریستی و تفریحی، این شهرستان با توجه به قرار گرفتن در نزدیكی دشت بزرگ آق قلا و اقوام مختلف جلوه خاصی به این منطقه داده است. قدمت تاریخی این شهر و نیز وجود جاذبه های تاریخی، طبیعی از جمله دیوار اسكندر، پل تاریخی آق قلا و … می تواند در گسترش این شهر تأثیر بسزایی داشته باشد

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان آق‌قلا
دهستان آق‌التین
دهستان شیخ‌موسی
دهستان گرگان‌بوی
شهر: آق قلا

بخش وشمگیر
دهستان مزرعه جنوبی
دهستان مزرعه شمالی
شهر: انبار آلوم

جاهای دیدنی آق قلا

از بناهای قدیمی آق‌قلعه پل آجری است که در دوران صفویه بر روی رودخانه گرگان ساخته شده است. در عکسی که در دوره ناصرالدین‌شاه از این پل برداشته‌اند ۲ مناره در کنار پل دیده می‌شود. اکنون از این مناره‌ها اثری نیست. از مدتی پیش پل دیگری بر این رودخانه ساخته‌اند که با احداث آن، رفت و آمد از روی پل قدیمی صورت نمی‌گیرد، و از آن تنها به عنوان یکی از آثار قدیمی نگهداری می‌شود. این پل دارای ۵ چشمه با ساختمان قدیمی است و تعمیرات جدیدی نیز در آن شده است. از بناهای تاریخی دیگر این شهر قلعه کهن آن است که اکنون خراب شده و تنها دیوارهای جنوبی و اندکی از دیوار شمال به جنوب آن بر جای مانده است. این قلعه به قلعه مبارک‌آباد (نام پیشین آق قلعه) مشهور بوده است.

دیوار قزل آلان که گفته می‌شود اسکندر آن را بنا نهاده و انوشیروان ساسانی آن را تعمیر کرده، از ۳ کیلومتری شمال آق‌قلعه می‌گذرد. این دیوار از دریای خزر شروع می‌شده و تا کوههای گلی داغ به طول تقریبی ۱۷۰ که امتداد می‌یافته است. اکنون این دیوار مخروبه است و بعضی از قسمتهای آن که هنوز پابرجاست بین ۲ تا ۴ متر ارتفاع دارد. از دیدنی‌های آق قلا، پنجشنبه بازار این شهر است. در این بازار محلی و دیدنی، مردم از هر قشر و صنفی کالاهای خود را عرضه می‌کنند که در این میان عرضه صنایع دستی مردم ترکمن، مانند قالی، قالیچه، و پشتی‌های زیبا از همه دیدنی تر است. از آثار طبیعی و تاریخی آق‌قلا می‌توان پل آق‌قلا، سد وشمگیر، تالاب اینچه، گلفشان‌های قارنیارق، اینچه، نفتیجه و دیوار تاریخی گرگان را نام برد.

روستاهای آق قلا 1 روستاهای آق قلا ( معرفی 75 روستای آق قلا )

روستاهای آق قلا

روستای آق‌تکه‌خان

آق‌تکه‌خان، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸۶ نفر (۱۷۶ خانوار) بوده‌است.

روستای آق‌قبر

آق‌قبر، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۸ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد بالا

اسلام آبادبالا، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد پایین

اسلام‌آباد پایین، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۴ نفر بوده‌است.

روستای اقدگش علیا

اقدگش علیا، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۲۸۰ نفر بوده‌است.

روستای اقزبیر

اقزبیر، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶۱ نفر بوده‌است.

روستای اکبرآباد

اکبرآباد روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۲۰ نفر (۳۸ خانوار) بوده‌است.

روستای امین‌آباد

امین‌آباد، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲۹ نفر (۲۸۴ خانوار) بوده‌است.

روستای انبارتپه

نارویی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۷۵۴ نفر (۲۱۹ خانوار) بوده‌است.

روستای اوچ‌تپه

اوچ تپه روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ موسی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۸۸۵ نفر (۴۸۵ خانوار) بوده‌است.

29 big روستاهای آق قلا ( معرفی 75 روستای آق قلا )

روستای اونق‌یلقی سفلی

اونق‌یلقی سفلی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۵۹۵ نفر (۱۷۷ خانوار) بوده‌است.

روستای اونق‌یلقی علیا

اونق‌یلقی علیا، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد و مردم این روستا از نژاد ترکمن بوده و سالها در همزیستی با اقوامی همچون بلوچ و زابلی و فارس و کرد و غیره به سر می‌برند. مردم دوستی و مهمان نوازی در اوج تنگدستی از ویژگیهای بارز مردمان این روستاست.در این روستا کارگاه های مبل و چوب زیادی وجود دارد و به همین واسطه در سال ۱۳۹۹ به روستای بدون بیکار معروف شد و به دهکده چوب نیز معروف است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۵۳۹ نفر (۴۰۳ خانوار) بوده‌است.

روستای اونق‌یلقی علیا روستاهای آق قلا ( معرفی 75 روستای آق قلا )

روستای باغه‌شیخ‌موسی

باغه‌شیخ‌موسی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۰ نفر بوده‌است.

روستای باغه‌یلمه سالیان

باغه‌یلمه سالیان، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۶ نفر بوده‌است.

روستای بدراق‌ملا

بدراق‌ملا، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۳۷ نفر بوده‌ است.ساکنان آن به طور کامل از ترکمن ها بوده و از طایفه بدراق می باشند.

9 4 روستاهای آق قلا ( معرفی 75 روستای آق قلا )

روستای بهلکه‌بایرام‌آخوند

بهلکه‌بایرام‌آخوند، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۲ نفر بوده‌است.

روستای بهلکه‌داشلی

بهلکه‌داشلی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷۷ نفر بوده‌است.

روستای بهلکه‌شیخ‌موسی

بهلکه شیخ‌موسی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ موسی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲۲۵۱ نفر (۶۱۶ خانوار) بوده‌است.

روستای پیرآغاچ

پیراغاچ، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۷ نفر بوده‌است.

روستای پیرواش سفلی

پیرواش سفلی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. روستای پیرواش سفلی از قوم های مختلف همچون بلوچ ها و ترکمن ها و سیستانی ها ترک ها و کرد ها و قیره تشکیل شده.تا کنون هیچ تفرقه ای بین مردم روستای پیرواش پیش نیومده مردم پیرواش به همدلی معروف هستند.این روستا در دهستان آق‌التین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۶۷ نفر بوده‌است.

روستای پیرواش علیا

پیرواش علیا روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد وبر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۶۳۸ نفر (۱۸۲خانوار) بوده‌است.

روستای تازه‌آباد

تازه‌آباد روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه جنوبی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۷۵ نفر (۱۰۷ خانوار) بوده‌است.

روستای تپه‌ظهوریان

تپه‌ظهوریان، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای جماران

جماران، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. در۳۵ کیلومتری شهرستان اق قلا می باشد از شمال به روستای حسین آباد از جنوب به روستای ظهوریان واز مشرق به روستای ایمر ملاساری و از مغرب به روستای نصرت آباد واقع می باشد.این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۷۵۰ نفر (۱۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای چین‌سبیلی

چین‌سبیلی یا چین‌سولی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه جنوبی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۲۵۴ نفر (۱۲۱۹ خانوار) بوده‌است.

روستای حاجی‌قره

حاجی‌قره، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹۲ نفر بوده‌است.

روستای حبیب‌ایشان

حبیب ایشان روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۹۷۹ نفر (۲۴۵ خانوار) بوده‌است.

روستای حیدرآباد

حیدرآباد، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۲ نفر (۲۲ خانوار) بوده‌است.

روستای خوجه‌توپ

خوجه‌توپ، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای خیولی

خیولی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳۴ نفر بوده‌است.

روستای دلیجه

دلیجه، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۱۹ نفر (۱۷۰ خانوار) بوده‌است.

روستای دوگونچی

دوگونچی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان بوی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲۷۰۴ نفر (۶۹۲ خانوار) بوده‌است.
عمده طوایف ساکن روستای دوگونچی شامل تیره‌های مختلف طایفه دوگونچی شامل عالینقی (عالینقیلار)، قاراجا آرتیقلی، ساروانلی به همراه تعداد ۱۵ خانوار از طایفه کسه آرکا (تیره قارالار) می‌باشد. نام‌های فامیلی روستا بیشتر شامل ایزدی، دوگونچی، توکلی، عزّتی و فامیلی دوگونچی می‌باشد. این روستا شامل ۵ مسجد می‌باشد. شایان ذکر است ترکمن‌ها برای اولین بار از فاصله بندر ترکمن تا گنبد کاووس در روستای دوگونچی نماز عیدین را برپاکرده اند (قبلاً به صورت پراکنده و در مکان‌هایی به نام یر مسجد برگزار می‌گردیده)؛ دوگونچی طایفه بزرگی از ترکمن‌های ساکن ایران می‌باشد که علاوه بر این روستا در روستاهای مرزنشین حایر حوجا (خیر خواجه) سفلا و علیا، داشلی برون، اینچه برون، دوز اولوم، تنگه لی (تنگلی) و شهر گنبد و… می‌باشد که از خلوص نژاد بیشتری نسبت به ترکمن‌های روستای دوگونچی می‌باشند، اصولاً این طایفه و طایفه طانا (طعنه) از نظر نسبی برادر می‌باشند.

روستای سازمان انقلاب

روستای انقلاب روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۰۶ نفر (۲۳۸ خانوار) بوده‌است.

روستای سخی‌آباد

سخی‌آباد، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۵ نفر (۵۷ خانوار) بوده‌است.

روستای سدگرگان و اتحاد سه

سدگرگان و اتحاد سه یک آبادی در ایران است که در دهستان مزرعه شمالی واقع شده‌است. سدگرگان و اتحاد سه ۱۱۸ نفر جمعیت دارد.

روستای سقریلقی

سقریلقی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳۲ نفر بوده‌است.

روستای سلاق‌یلقی

سلاق‌یلقی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در کنار گرگانرود واقع بوده و در سیل ویرانگر بهار سال ۱۳۹۸ بیش از ۹۰ درصد منازل آن آسیب جدی دید. هم اکنون (مورخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۸) جمعیت روستا بیش از ۱۶۰۰ نفر است.روستای سلاق یلقی در فاصله یک کیلومتری جاده بین المللی آق قلا-گنبد کاووس قرار دارد.این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۴۲ نفر بوده‌است.

روستای سیدلر

سیدلر، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۵ نفر (۷۷ خانوار) بوده‌است.

روستای شفتالوباغ سفلی

شفتالوباغ سفلی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد وبر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۷۸۴ نفر (۴۸۶خانوار) بوده‌است.

روستای شفتالوباغ علیا

شفتالوباغ علیا روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲۲۰۲ نفر (۵۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای شورحیات

شورحیات، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. که اکثراً آرماتور بند هستند.این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۷۶ نفر بوده‌است.

روستای شهرک صنعتی آق‌قلا

شهرک صنعتی آق‌قلا، واقع در کیلومتر ۱۲ جاده گرگان و آق قلا قرار دارد. این شهرک به عنوان قدیمکی‌ترین شهرک صنعتی در استان گلستان ضمن دارا بودن امکانات اولیه و زیر ساخت نظیر آب، برق، گاز، تصفیه خانه فاضلاب، تلفن، امکانات زیر ساخت؛ دارای امکاناتی نظیر اینترنت پر سرعت، مرکز کسب و کار، آتش نشانی، مرکز ارتقا مهارت‌های فنی حرفه‌ای و … می‌باشد.این شهرک با دارا بودن ۱۳۶ کارخانه و مجتمع تولیدی بزرگترین شهرک استان بوده که واحدها دارای سند ثبتی می‌باشند.این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵ نفر (۲۸ خانوار) بوده‌است.

روستای شیخ‌آباد یلمه‌سالیان

شیخ‌آباد یلمه‌سالیانروستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۷۷ نفر (۴۹ خانوار) بوده‌است.

روستای شیخ‌تپه

شیخ تپه روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۵۸ نفر (۱۲۸ خانوار) بوده‌است.

روستای صحنه سفلی

صحنه سفلی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان بوی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۶۷۶ نفر (۱۰۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۶۸ نفر (۱۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای عثمان‌آباد

عثمان‌آباد (آق‌قلا)، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۵ نفر (۶۲ خانوار) بوده‌است.

روستای عطاآباد

عطاآباد روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق آلتین قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۳۳۳ نفر ( ۱۴۵۱ خانوار ) است.
این روستا یکی از قطب های تولید مبل گلستان و کشور می باشد و به پایتخت مبل ایران شهرت یافته است. هم اکنون تعداد کارگاه های تولید مبلمان و صنایع وابسته در این روستا چیزی بالغ بر یکصد و پنجاه واحد تولیدی ( مبلمان، رنگ کاری ، تولیدی میز نهارخوری، جلو مبلی و…) می باشد.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۵۳۳۳ نفر (۱۴۵۱ خانوار) بوده‌است.

روستای قاسم‌آباد یلمه‌سالیان

قاسم‌آباد یلمه‌سالیان روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۲۲ نفر (۱۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای قانقرمه

قانقرمه روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان بوی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲۱۹۷ نفر (۶۰۲خانوار) بوده‌است. طبق سرشماری اول سال ۱۴۰۰ جمعیت این روستا ۲۵۲۵ نفر (۶۵۵ خانوار) شده است.

این روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی به برخی امکانات از ظرفیت و پتانسیل ویژه ای در مقوله مهاجرت معکوس از شهر به روستا میباشد، که نیازمند همت مسئولین شهرستانی و استانی جهت حمایت از طرح های عمرانی ویژه جهت این چنین روستاهایی با قابلیت مهاجرپذیری بالا میباشد.

روستایی که در مدت ۵ سال از جمعیت ۲۱۹۷ میرسد به جمعیت ۲۵۲۵ یعنی افزایش ۳۲۸ نفری قطعا دارای قابلیت مهاجرت پذیری بسیار بالایی هست چون این نرخ از رشد جمعیت نمیتواند مربوط به تولد باشد.

روستای قربان‌آباد

قربان‌آباد (آق‌قلا)، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۰۹ نفر (۲۴۱ خانوار) بوده‌است.

روستای قرنجیک‌پورامان

قرنجیک‌پورامان، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۱۹ نفر بوده‌است.

vroodi roosta روستاهای آق قلا ( معرفی 75 روستای آق قلا )

روستای قره‌تپه

قره تپه روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۳۵ نفر (۱۲۹ خانوار) بوده‌است.

روستای قره‌داغلی

قره‌داغلی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای قزلی

قزلی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان آق‌التین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۲۳ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌جیق

قلعه جیق، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۴۹ نفر (۲۵۳ خانوار) بوده‌است.

روستای قوشجان‌آباد

قوشجان‌آباد، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱۳ نفر بوده‌است.

روستای گامیشلی‌یلقی

گامیشلی‌یلقی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۹۰ نفر بوده‌است.

روستای گری‌دوجی

گری دوجی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ موسی قرار دارد و این روستا در ۳۰ کیلومتری جاده اق قلا به گنبد واقع شده‌است. تمام مردم این روستا ترکمن می‌باشند. روستای‌گری دوجی مرکز دهستان شیخ‌موسی با ۱۴ روستای تابعه از توابع بخش مرکزی شهرستان اق قلا می‌باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵جمعیت این مکان ۲۸۲۶ نفر بوده‌است.

روستای گوک‌تپه شماره دو

گوک‌تپه شماره دو یا گُوگْ تَپّهِ دُو روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۴۷ نفر (۱۱۰خانوار) بوده‌است.

روستای گوک‌تپه شماره یک

گُوگْ تَپِّه یِکْ روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۹۶۸ نفر (۲۷۶ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۱ نفر (۷۲ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدآباد بالا

محمدآباد بالا،روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۱۹ نفر (۲۰۸ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدآباد پایین

محمدآباد پایین، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۳ نفر (۸۷ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدالق

محمدالق، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۸ نفر بوده‌است.

روستای مزرعه کریم جرجانی

مزرعه کریم جرجانی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه جنوبی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۶۹ نفر (۴۷ خانوار) بوده‌است.

روستای مزرعه منصور جرجانی

مزرعه منصور جرجانی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه جنوبی قرار دارد و مردم این روستابه زبان بلوچی تکلم دارند. نماینده وشورای این روستا جمعه درویش نارویی می‌باشد… این روستا در شرق در فاصله ۴ کیلومتری روستای چن سولی قرار دارد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۳۱ نفر (۳۵ خانوار) بوده‌است.

روستای مزرعه نمونه ارتش

مزرعه نمونه ارتش، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای میرزاعلی‌یلقی

میرزاعلی‌یلقی، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است.این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳۴ نفر بوده‌است.

 

روستای نصرت‌آباد

نصرت‌آباد، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان شیخ‌موسی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰۰ نفر (۴۵۰ خانوار) بوده‌است.

روستای نصرکان سفلی

نصرکان سفلی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان آق التین قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۶۷ نفر (۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای همت‌آباد

همت‌آباد روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه جنوبی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵جمعیت این روستا ۱۱۰ نفر (۳۷ خانوار) بوده‌است.

روستای یامپی

یامپی روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان بوی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۲۸۲۲ نفر (۷۶۷ خانوار) بوده‌است.

روستای یلمه‌خندان

یلمه‌خندان، روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان گرگان‌بوی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۰۷ نفر (۱۹۳خانوار) بوده‌است.

روستای یلمه‌سالیان

یلمه‌سالیان روستایی است از روستاهای آق قلا از توابع بخش وشمگیر که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان مزرعه شمالی قرار دارد و بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۱۰۳ نفر (۱۱۰۴ خانوار) بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *