جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روزهای سخت صنعت گردشگری در زیر سایه کرونا

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ فروردین ۱۴۰۰

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به زیان بخش گردشگری در بیش از یک سال اخیر گفت: صنعت گردشگری روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.حمیدرضا دوست‌محمدی ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ با اشاره به کاهش اقامت مسافران نوروزی در این استان از زمان شروع کرونا تا کنون از کاهش ۹۶ درصدی اقامت مسافران نوروزی در یک سال اخیرخبر داد و اظهار کرد: اقامت مسافران نوروزی در استان نسبت به ۲ سال گذشته ۹۶.۸۸ درصد کاهش داشت.

پسا کرونا روزهای سخت صنعت گردشگری در زیر سایه کرونا

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: از ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۳ فروردین امسال، ۱۳ هزار و ۷۴۷ مسافر در تأسیسات گردشگری مجاز استان شامل هتل، هتل‌آپارتمان، اقامتگاه‌های سنتی ، مهمان‌پذیرها ، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مجتمع گردشگری اقامت داشته‌اند.

وی اضافه کرد: در مجموع، ضریب اشغال واحدهای اقامتی مجاز استان ۲۳ درصد بوده است که این رقم نسبت به سال قبل از شیوع کرونا، ۹۶.۸۸ درصد افت داشته است.

دوست‌محمدی گفت: با هدف رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی در راستای سفر هوشمند و مسئولانه، در ایام نوروز امسال صرفاً موزه‌ها و اماکن تاریخی رسمی و تحت نظارت اداره‌کل که قابلیت کنترل و تدابیر لازم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را داشتند، بازگشایی شدند و نسبت به دو سال گذشته کاهش ۹۰ درصدی بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها را شاهد بودیم.

او با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا، صنعت گردشگری روزهای سختی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر نیز از شرایط مطلوبی برخوردار نیست، اضافه کرد: ستاد خدمات سفر استان سمنان در نوروز ۱۴۰۰ بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و با شعار سفرهای هوشمندانه و مسئولانه فعالیت کرد.

دوست‌محمدی افزود: بر این اساس، ممنوعیت برگزاری مراسم جمعی، نوروزگاه‌ها، جلوگیری از اسکان مسافران در پارک‌ها و چادرهای مسافرتی و… در دستور کار قرار گرفت و مسافران و زائران در مراکز مجاز زیر نظر این اداره‌کل با هدف کنترل و جلوگیری از شیوع کرونا اسکان یافتند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: چهار مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری با هدف کنترل و پایش سفر و هدایت مسافران به مراکز اقامتی بهداشتی و مجاز فعالیت کردند و فعالیت این مراکز بدون تبلیغ سفر به استان و با تبیین شیوه‌نامه‌های بهداشتی صورت گرفت.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه اقلام تبلیغات گردشگری و سفر به استان در نوروز ۱۴۰۰ توزیع نشد، تصریح کرد: به‌رغم چاپ نقشه و بروشورهای جدید معرفی استان، این بروشورها و سایر اقلام تبلیغاتی با هدف جلوگیری از تجمعات و بازدیدهای گردشگری توزیع نشدند.

دوست‌محمدی بیان کرد: تمام تلاش ستاد خدمات سفر استان، کنترل سفرهای هوشمندانه و مسئولانه و تشدید نظارت بر تأسیسات گردشگری استان بود و تمامی مراکز مجاز گردشگری نیز بدون افزایش نرخ با وجود کاهش سفر، بالا رفتن هزینه خدمات و… با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حداکثر توان، در ایمن‌سازی فضاها در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تلاش کردند و افراد خدمات گیرنده برای اسکان، توسط نرم‌افزار ماسک کنترل شدند.

او با اشاره به انجام بیش از ۷۰۰ بازدید نظارتی از واحدهای خدمات‌رسان گردشگری استان در ایام نوروز ۱۴۰۰، گفت: این بازدیدها منجر به تعلیق چهار مرکز خدمات گردشگری شد.

دوست‌محمدی گفت: در نوروز ۱۴۰۰، هیچ گزارش یا شکایتی از وضعیت بهداشتی تأسیسات گردشگری و بهداشت مراکز اقامتی و یا ابتلا مسافران در مراکز مجاز استان دریافت نشده است و فعالیت ستاد خدمات سفر استان در نوروز امسال با حداکثر رضایت‌مندی مسافران و نظارت‌های دقیق بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرایی شد.

وی یادآوری کرد: در استان سمنان ۹۰ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۵ هتل و مهمان‌سرا، ۱۴ اقامتگاه سنتی، پنج مهمان‌پذیر، پنج مجتمع گردشگری، ۷۹ خانه مسافر، یک هتل‌آپارتمان، دو مرکز تفریحی‌سرگرمی، یک اردوگاه، یک متل، ۳۱ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۲ رستوران بین‌راهی، ۱۹ سفره‌خانه سنتی و سه موسسه آموزش گردشگری فعال است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *