رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ تیر ۱۳۹۸

رودخانه مرداب آستارا

اشتراک گذاری

رودخانه مرداب آستارا از بلندی‌های غربی لاتون به نام شته رو سرچشمه گرفته و پس از گذر از روستاهای خانه‌های آسیاب، لمیرمحله، بیجاربین و آبیاری شالیزارهای برنج از میان شهر آستارا گذشته و به دریای خزر می‌ریزد. روی رودخانه مرداب آستارا ۵ پل، به نام‌های بیجاربین، پل لمیرمحله، پل فارابی، پل مرداب، پل خواجه کری’کمربندی’ ساخته شده است. که بخش جنوبی شهر (تله سیفی) را به آستارا متصل می‌کند. همه ساله اهالی شهر، مقداری ماهی با روش سنتی (قیرماق) در رودخانه مرداب آستارا صید می‌کنند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و مرکز آن یکی از ۲۰ شهر گردشگرپذیر ایران است. بر اساس سرشماری ۱۳۹۵، جمعیت شهر آستارا ۵۱٬۵۷۹ نفر است. زبان بیشتر مردم آستارا ترکی آذری است. عده‌ای از مردم نیز به زبان تالشی صحبت می‌کنند. آستارا از لحاظ اقتصادی در سطح استان و کشور نقش تعیین‌کننده‌ای را داراست. این شهر از لحاظ اقامت مسافر در سطح استان گیلان دارای رتبهٔ نخست بوده و بین ۲۰ تا ۳۰ شهر گردش‌پذیر ایران با جذب سالانه شش میلیون مسافر داخلی و ۸۰۰ هزار مسافر خارجی به‌شمار می‌رود.
این رودخانه که محل زیست انواع ماهیان بومی می‌باشد به دلیل تخلیه فاضلاب‌های خانگی دچار نوعی بحران زیست محیطی شده است. بررسی نتایج حاصل از اندازه‌گیری پارامترهای فیزیکو شیمیایی و میکروبی در ایستگاه‌های هشت‌گانه رودخانه مرداب آستارا نشان می‌دهد که آشکارا اثرات آلودگی زیست محیطی در بخش مهمی از رودخانه، گریبانگیر این عرصه آبی است.

رودخانه مرداب آستارا
رودخانه مرداب آستارا رودخانه مرداب آستارا

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *