جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رشته تپک بوشهری

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ بهمن ۱۳۹۹

شاید مانند خیلی ها فکر کنید که جنوبی ها بیشتر غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو می خورند اما سخت در اشتباه هستید . رشته تَپَک یک غذای خوشمزه و پرطرفدار بوشهری است که اصالتش به برازجان برمی‌گردد. این غذا با یک مدل رشته پلویی محلی درست می‌شود که در این شهر به وفور وجود دارد. اما اگر شما ساکن بوشهر نیستید، نگران نباشید. از همان رشته پلویی موجود در بازار و فروشگا‌ه‌ها استفاده کنید. جزء اصلی دیگر این غذا، بادمجان است که اگر با آن به هر دلیلی حساسیت دارید، می‌توانید حذفش کنید ولی حواستان باشد که حذف هر کدام از مواد اصلی روی طعم غذا تاثیر خواهد داشت. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه رشته تپک بوشهری آشنا شوید .

رشته تپک بوشهری 1 رشته تپک بوشهری

مواد لازم
رشته محلی یا رشته پلویی: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی یا ۶۰۰ گرم
بادمجان: ۶ عدد
پیاز: ۴ عدد متوسط
کشمش پلویی: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
روغن: به میزان لازم
نمک و زردچوبه: به میزان لازم
گرد لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز یا فلفل سیاه: به میزان لازم

رشته تپک بوشهری رشته تپک بوشهری

طرز تهیه رشته تپک

بادمجان‌ها را به خوبی بشویید و با پوست و کلاهک از طول برش بزنید. بهتر است از بادمجان قلمی در دستور پخت رشته تپک استفاده کنید. بادمجان‌ها را به نمک آغشته کنید و حداقل ۱۵ دقیقه استراحت دهید. سپس آنها را بشویید و خشک کنید. بادمجان‌‌ها را در روغن سرخ کنید. آنها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.کشمش‌ها را بشویید و خشک کنید. پیازها را به صورت خلالی و باریک خرد کنید. در یک تابه پیازها را با مقداری روغن سرخ کنید و بعد از اینکه سبک و طلایی شد، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید تا طعم خامی آنها هم گرفته شود.

کشمش‌ها را اضافه کنید و تفت دهید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و اجازه دهید جوش بیاید. رشته‌ها را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه در آب جوش، حرارت دهید تا نرم شوند. البته بسته به نوع رشته‌ای که استفاده می‌کنید، مدت زمان متغیر خواهد بود. پس مواظب باشید رشته شما وا نرود. رشته‌ها را آبکش کنید.

کف قابلمه را کمی روغن یا کره بریزید. تعدادی از بادمجان‌ها را کف قابلمه بچینید و مقداری از رشته‌ها را روی بادمجان بریزید. یک لایه پیاز داغ و کشمش و چند بادمجان را روی رشته‌ها بریزید. دوباره مقداری رشته و روی آن کشمش، پیاز داغ و بادمجان. این کار را تا جایی انجام دهید که همه رشته‌ها، پیازداغ‌ها و بادمجان‌هارتمام شوند.

سپس روی مواد را گرد لیمو بپاشید و کمی کره هم بریزید تا خودش با حرارت ذوب شود. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید و بعد حرارت را پایین بیاورید. دم کنی را روی قابلمه بگذارید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهید روی حرارت ملایم بماند تا به خوبی بپزد. سپس رشته پلو بوشهری را در ظرف بزرگ مثل دیس، سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه رشته تپک

اگر از رشته محلی بوشهری استفاده می‌کنید آن را در تابه بریزید و جداگانه تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. نیازی نیست حتما طلایی شود و تغییر رنگ دهد.
می‌توانید از مواد دیگر هم برای لایه روی رشته تپک استفاده کنید. مثلا مقداری لوبیای پلویی را از قبل آبپز کنید و با پیاز سرخ شده، روی رشته بریزید. یا اینکه از ماهی ریش ریش شده یا میگو هم می‌توانید در آن استفاده کنید.
در دستور پخت رشته تپک اصلی بوشهر، از گوجه و رب گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود ولی مردم محلی برازجان، گاهی از گوجه سرخ‌شده هم روی رشته پلو استفاده می‌کنند.
می‌توانید به جای بادمجان برای ته دیگ‌، از سیب زمینی با نان استفاده کنید.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *