رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ تیر ۱۴۰۱

کاروانسرای فخرآباد بجستان

لینک این مطلب کپی شد!

کاروانسرای فخرآباد بجستان رباطی چهار ایوانی در حاشیه روستایی به همین نام واقع است. این مکان با فضاهای وسیع خود ظاهرا در زمان رونق و آبادانی مورد استفاده کاروانیانی بوده است .که از این طریق قصد سفر به سوی کویر را داشته اند . بنای رباط متعلق به دوره قاجار است. و از معماری آن شامل سردر ورودی ایوانچه های طرفین ورودی به عنوان توقف‌گاه تابستانی،شاه‌نشین، فضای اصطبل، بارانداز و صحن است تزیینات جالب توجه این رباط استفاده از آجرهای با پخت ناقص است که با تلفیق آن با آجرهای معمولی اشکال هندسی زیبایی در قسمت پیشانی سردر ورودی و بخش شاه‌نشین آن به وجود آمده است.

-آباد کاروانسرای فخرآباد بجستان

معماری کاروانسرای فخرآباد

پلان بنای کاروانسرای فخرآباد مربع شکل دارای چهار ایوان و یک هشتی ورودی است که دو ایوان شاه‌ نشین در دو ضلع شمال غربی و جنوب شرقی هستند. همچنین در پشت شاه نشین ها دو تالار سرتاسری قرار دارد که به دوطرف ورودی و نیز پشت ایوان ضلع شرقی امتداد یافته است. در گذشته در روستای فخر آباد دو کاروانسرا وجود داشت که کاروانسرای دوره صفوی آن در سال های گذشته تخریب شد. این کاروانسرا متعلق به دوره قاجار و یا قبل از آن می باشد. روستای فخر آباد از توابع یونسی بجستان است که در ۲۹ کیلومتری مرکز این شهرستان واقع است.

این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاروانسرای فخرآباد به لحاظ دارا بودن تزئینات معماری یکی از منحصر به فرد ترین کاروانسراهای استان خراسان رضوی در بجستان است.

-فخرآباد کاروانسرای فخرآباد بجستان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *