رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ مرداد ۱۴۰۰

راهنمای انتخاب هموک یا ننوی مناسب سفر

لینک این مطلب کپی شد!

راهنمای انتخاب هموک یا ننوی مناسب سفر را در این مطلب آورده ایم تا اگر شما هم دوست دارید از معلق بودن در طبیعت لذت ببرید با خواندن آن یک ننوی محکم و مقاوم را تهیه کنید .ننو یا هموک انسان را به یاد خاطرات کودکی خود می اندازد ولی امروزه این وسیله برای طبیعت گردی یکی از امکانات و تجهیزات سفر و کمپینگ به شمار می رود .خوابیدن در ننو و دیدن ستاره های بی شمار آسمان در طبیعت بسیار لذت بخش است . در این مطلب علاوه بر آشنایی با ننو روشهای کمپ زدن و انواع ننو را هم بررسی می کنیم پس با سیری در ایران همراه باشید .

کمپ زدن با ننو چیست؟

کمپ زدن با ننو یعنی اینکه شما جای چادر معمولیتان را با ننو و چندعدد لوازم جانبی مفید عوض کنید و یک شب را به راحتی خارج از خانه بخوابید. بسیاری از کوهنوردان و دوچرخه سواران، علاقمند به کمپ زدن به وسیله ی ننو هستند؛ زیرا ننوها بسیار سبک هستند و فضای کمتری را اشغال میکنند. کسانی که با استفاده از ننو کمپ میزنند، از تماشای نمای زیبای اطراف نیز برخوردار میشوند و سختی خوابیدن روی سطح شیب دار و زمین پراز سنگلاخ را متحمل نمیشوند. تنها چیزی که برای کمپ زدن با ننو نیاز دارید، یک جفت درخت تنومند است.

2-800x402 راهنمای انتخاب هموک یا ننوی مناسب سفر

وسایلی که برای کمپ زدن با ننو نیاز دارید

میتوانید خودتان وسایل مورد نیاز برای کمپ یا کوله پشتیتان را با اضافه کردن مولفه هایی به ننویتان آماده کنید، یا اینکه میتوانید یک ننوی چادردار آماده را بخرید که دارای بیشتر موارد زیر باشد.

یک عدد ننو، اگر از قبل نداشته اید
یک سیستم تعلیق با بندی پهن ( درخت دوستانه، برای جلوگیری از آسیب به پوست درخت)
یک کفی عایق یا پد خواب ( به طور جداگانه از چادر فروخته میشود)
یک عایق باران
پشه بند
میتوان از خرید عایق باران، پشه بند و کفی صرف نظر کرد؛ اگرچه داشتن این لوازم، در شرایطی که به آنها نیاز باشد بسیار مفید است. همچنین اگرچه این لوازم و لوازم های جانبی دیگر، اغلب با برند های مختلف ننو سازگاری دارند، اما اگر خودتان دارید ننویتان را تکمیل میکنید، باید مجددا سازگاری لوازم جانبی را با ننویتان مورد بررسی قرار دهید.
تقریبا با هر ننویی میتوانید کمپ بزنید. اگر میخواهید یک ننو خریداریی کنید، نکته ی اصلی، راحتی آن است. اما اگر کوهنوردی میکنید، وزن ننوهم عامل مهمی خواهد بود. میتوانید طرح های مختلف و جدیدی را پیدا کنید که متفاوت از نمونه های کلاسیک باشد. برای مقایسه ی آنها، درون هرکدام مدتی دراز بکشید.

سیستم تعلیق

بندهای بدون روکش، به دلیل آسیبی که به پوست درخت میزنند، ابدا توصیه نمیشوند. بنابراین داشتن یک سیستم تعلیق خوب با بندهای پهن، ضروری است (معمولا به صورت جداگانه از ننو فروخته میشوند). نصب کردن بند ننو آسان است و به گره زدن خاصی نیاز ندارد. توجه داشته باشید که سیستم ننوی چادردار شامل بندهایی ضخیم، با روکشی محافظت کننده است. این بندها اینگونه طراحی شده اند تا از پوست درختان محافظت کنند.

1-800x402 راهنمای انتخاب هموک یا ننوی مناسب سفر

پد خواب

چه در چادر و چه در یک ننو باشید، وقتی روی کیسه خوابتان دراز میکشید، قسمت زیرین کیسه فشرده میشود و خاصیت عایقی خود را از دست میدهد. راه حل کردن این مشکل برای چادراین است که از یک پد خواب بادی یا اسفنجی استفاده کنید. همچنین میتوانید از این پدها در ننوهم استفاده کنید؛ اگرچه ممکن است پد، به شکلی مرتب درون ننو جای نگیرد و قالب ننو نباشد. برای حل این مشکل، راه دیگر این است که هوای داخل یک پد بادی را کمی خالی کنیم تا پد به راحتی شکل ننو را به خود بگیرد. بعضی از افراد، یک پد فشرده خریداری میکنند و آن را برش میدهند تا شکل مناسب ننو را بگیرد. این راه ارزان و موثر است و در برابر باد، مقاومت ایجاد میکند.

کفی

از آنجا که ننو در اطراف شما پیچیده میشود، بخش زیادی از قسمت زیرین شما در معرض سرما قرار میگیرد. برای حل این مشکل، کفی موثر تر از پد خواب است( هرچند گران تر است). از آنجا که کفی در قسمت بیرونی و پایین ننو آویزان میشود، فشرده نمیشود و میتواند گرمای زیادی را فراهم کند. برای دسترسی به جزئیات بیشتر، قسمت ((کفی چیست)) را مطالعه نمایید.

عایق باران یا سقف ضد باران

عایق باران معمولا بالای ننویتان و بین درختانی که ننو به آنها متصل است نصب میشود. این عایق برای ننو، مانند سقف برای چادر اسست. اگر عایقی مناسب که مخصوص ننو ساخته شده است را نمیخرید، اطمینان حاصل کنید که گزینه ای که انتخاب میکنید، بتواند از ننویتان در جایی که لازم است محافظت کند.

پشه بند

بسیاری از پشه بندهایی که میتوانید بخرید، سرتاسر ننوی شما را در برمیگیرد، درصورتی که بعضی از آنها فقط سطح بالایی را پوشش میدهند. اگر پشه بندتان فقط سطح بالایی ننو را پوشش میدهد، کیسه ی خواب و پد خوابتان میتوانند از قسمت زیرین ننو در برابر پشه ها محافظت کنند. اما میتوانید برای پایین ننو، از حشره کش هایی که به پارچه آسیبی نمیرسانند، مانند پرمترین، استفاده کنید.

چگونه یک ننو را برای رفتن به کمپ آماده کنیم

یک کمپر ماهر که با استفاده از ننو کمپ میزند، باید از چندین دستورالعمل ساده پیروی کند:

۱ . مکان مناسبی را برای نصب کردن ننوی خود انتخاب کنید. این کاربه این معنی است که از طریق محیط بان ها بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا اجازه ی نصب ننو را دارید یا نه؛ اگر اجازه دارید، چه دستورالعمل هایی را باید رعایت کنید. همچنین باید از اصول کمپ زدن با چادر و حفظ محیط زیست نیز پیروی کنید. مانند حفظ فاصله ی ۲۰۰ فوتی یا بیشتراز منبع آب و اینکه همیشه از اردوگاه هایی استفاده کنید که از قبل دایر شده اند.

۲ ‌. نسبت به درختان مسئول باشید. درخت های سالم و تنومند را انتخاب کنید ( برای اکثر درختان، قطر ۶ اینچ یا بیشتر) و از بندهایی استفاده کنید که حداقل۰.۷۵ اینچ پهنا دارند. (پهنای ۱.۵ اینچ بهتر است؛ تعداد کمی از تفرجگاه ها فقط اجازه ی استفاده از بندهایی با پهنای ۲ اینچ را میدهند). اطمینان حاصل کنید که روی درختی که برای نصب کردن ننویتان انتخاب میکنید، اثری از لانه ی پرندگان یا خانه ی هیچ موجودی نباشد.

۳ . از توانایی هندسی خود استفاده کنید. اکثر مردم میدانند که ننویی که خیلی صاف یا خیلی خمیده و گود باشد، راحت نخواهد بود. بهترین حالت برای ننو این است که بند آن را نسبت به درخت، روی زاویه ی ۳۰ درجه تنظیم کنیم. پایین ترین قسمت ننو نباید بیشتر از ۱۸ اینچ از زمین فاصله داشته باشد.

-800x402 راهنمای انتخاب هموک یا ننوی مناسب سفر

چگونگی نصب عایق باران و پشه بند برای ننویتان

یک ریج لاین تنظیم کنید: ریج لاین ننو، طنابی است که بالاتر از ننو برای به تعلیق درآوردن عایق باران قرار میگیرد. همچنین میتوانید برای آویزان کردن مواردی مانند پاکت ها استفاده کنید. طول طناب باید بلند تر از ننویتان باشد و از طول اضافی، برای محکم نگه داشتن هر دونقطه ی اتکای ننویتان استفاده کنید. ( تعداد کمی از ننو ها از ویژگی ریج لاین برخوردار هستند). طناب را با استفاده از همان نقاط اتکا، بالای ننوی خود نصب کنید. ارتفاع ریج لاین متفاوت است اما به دلیل احتمال بارندگی همراه با وزش باد، ریج لاین کوتاه مناسب تر است. در هوای صاف، برخی از افراد، ریج لاین خود را به اندازه ی کافی بالا قرار میدهند تا بتوانند در زیر عایق باران بایستند. برای دریافت نکات مفید دیگر، قسمت تنظیم ریج لاین در بخش (( چگونگی نصب یک عایق فوق سبک)) را بررسی کنید.

عایق بارانتان را محکم ببندید: مدل های متفاوت عایق، جزئیات مختلفی دارند اما عملکرد اصلی همه آن ها شامل قرار دادن نیروی کششی در نقطه ای که با ریج لاین در تماس باشد و محکم کردن آن در امتداد محیط عایق میباشد.

پشه بندتان را نصب کنید: جزئیات پشه بندتان، بسته به نوع طراحی اش متفاوت است. بسیاری از پشه بندها از یک طرف به بند ننویمان متصل میشوند و شما موقتا ننویتان را باز میکنید و توری را سرتاسر ننو میکشید. وقتی که توری کاملا سراسر ننو را پوشش داد، آن را از سمت دیگر به بند ننو محکم وصل کنید. مرحله ی آخر، اضافه کردن ریج لاینی دیگر از طریق یک سری از حلقه ها به بالای توری است. دسترسی به ننو، معمولا از طریق باز کردن یک زیپ در قسمت میانی توری میباشد.

نکاتی برای خوابی راحت در یک ننو

۱ . کمی زاویه دار دراز بکشید: اگر بدنتان به اندازه ی ۱۰ تا ۱۵ درجه، متمایل به قسمت مرکزی ننو باشد، پارچه ی زیر بدنتان کمی صاف خواهد شد و اینگونه احساس نخواهید کرد که ننو دارد شما را میبلعد.

۲ . بالشت خوبی را فراهم کنید: بسیاری از مردم عقیده دارند که لبه ی ننو، مانند بالشتی با سایز مناسب عمل میکند؛ اما اگر برای شما اینگونه نیست، از یک بالشت کوچک یا کیسه ای پرشده از ژاکت های پفکی استفاده کنید. اکثر مردم بالشت های بزرگ را نمیپسندند.

۳ . وسایل ضروری خود را ذخیره کنید: میتوانید کیسه ای کوچک که در آن وسایل مورد نیاز برای شب است را در ننویتان با خود داشته باشید. همچنین میتوانید وسایلتان را به حلقه ای در پایین ننویتان وصل کنید (داخل پشه بند). توجه داشته باشید که ناحیه ی زیر ننوی شما عملکردی مانند راهروی چادر را دارد و به شما فضای اضافی برای جای دادن وسایل بزرگتر مانند چکمه ها و کوله پشتیتان را میدهد.

زمانی که قصد خرید ننو را دارید، این فاکتور ها را درنظر داشته باشید:

۱ . اندازه: تفاوت اصلی، بین تکنفره یا دونفره بودن ننو است. اکثر مردم به دلیل راحتی بیشتر، ننوی دونفره را انتخاب میکنند، نه لزوما به این خاطر که قصد دارند با دوستاشان به گردش بروند.

۲ . کاربرد: برای کوهنوردی، وزن ننو مهم است در حالی که برای کمپ زدن و رفتن به گردش، مقاومت ننو مهم تر است.

۳ . لوازم جانبی: برای تنظیم ننو به یک سیستم تعلیق (بند) نیاز دارید. وسایل کاربردی دیگری که یک ننو میتواند داشته باشد شامل: کفی برای هوای سرد، عایق باران برای موقعیت های بارانی و یک پشه بند برای جلوگیری از آزار حشرات میباشد.

۴ . ننوهای چادر دار و سیستم خواب: ننو های چادر دار شامل یک ننو و تمام وسایل جانبی لازم برای یک خواب شبانه هستند. شما میتوانید خودتان سیستم خوابتان را بسازید. یک ننوی ساده خریداری کنید و سپس وسایل جانبی را به آن اضافه کنید تا پناهگاهی برای گشت و گذارهای خارج از شهر و کمپ زدن داشته باشید.

-چادردار-800x394 راهنمای انتخاب هموک یا ننوی مناسب سفر

اندازه و مشخصات ننو

یکی از مهم ترین فاکتورها برای تصمیم گیری، هنگامی که میخواهید ننویی بخرید این است که آیا قصدتان خرید ننوی تکنفره است یا دونفره.

در اینجا نکاتی برای انتخاب بین ننوی تکنفره یا دونفره آورده شده است:

ننوهای تکنفره

بیشتر ننوهای تکنفره، عرضی مابین ۴ تا ۵ فوت دارند. ننوی تکنفره وزن کمتری نسبت به ننوی دونفره دارد( این نکته ای مثبت برای کوهنوردان است). با نگاهی اجمالی میتوان فهمید که ننوی تکنفره فضای کمتری برای استراحت و خواب دارد. محدوده ی وزن تکنفره ها از ۳۰۰ تا ۴۰۰ پوند است؛ مدل های کم ظرفیت آن ۲۵۰ پوند است.

ننوهای دونفره

بیشتر نمونه ها، پهنایی از ۵ تا ۶ فوت دارند. بعلاوه، به دلیل دارا بودن فضای بیشتری برای خواب و استراحت، ننوی دونفره به شما این امکان را میدهد که با دوستتان در ننو وقت بگذرانید. ظرفیت دونفره ها از ۴۰۰ تا ۵۰۰ پوند است که مدل های فوق سبک آن، حدودا ۳۵۰ پوند هستند.

طول ننو

طول ننو از عرض آن دارای تنوع بسیار کمتری است، و اگر شما بسیار قدبلند هستید، لازم نیست که نگران ابعادتان باشید. یک قاعده ی کلی برای کمپ زدن و اسنراحت در ننو میگوید، به دنبال ننویی باشید که حداقل ۲ فوت بلندتر از قد خودتان باشد؛ ننوی بیشتر افراد همین ویژگی را دارد.

پارچه ی ننو

اگرچه همه ی مدل ها به این موضوع توجه نمیکنند اما،مشخصه ی دیگری که میتواند مفید باشد، ضخامت است. پارچه های سنگین نسبت به پارچه های خیلی سبک، عدد ضخامت بالاتری دارند. مثلا ننوهای ای.ان.او (ENO) برای اکثر مدل های سنگین از پارچه هایی با ضخامت ۷۰ و برای مدل های سبک از پارچه هایی با ضخامت۳۰ استفاده میکند. یک نکته ی منفی برای پارچه ی کم وزن این است که در صورت استفاده ی نادرست، پارچه های کم ضخامت سریع تر از پارچه های ضخیم از همان نوع آسیب میبینند.

ننوهای چادردار و سیستم خواب

برای سفرهای شبانه و کمپ زدن درجایی که درختان فراوانی وجود دارد، ننوها جایگزین جذابی برای چادرهای سنتی هستند.انتخاب بین ننوهای چادردار و چادرهای سنتی به سلیقه ی شخصی افراد بستگی دارد. ننو به شما تجربه ی خوابی متفاوت را میدهد که بعضی عاشق آن هستند و بعضی دیگر خیر. قبل از اینکه اقدام به خرید ننو کنید، بهتر است یکی را قرض کنید و مدتی را در آن بخوابید تا ببینید علاقمند استفاده از ننو هستید یا نه.

مزایای استفاده از ننوی چادر دار

به سطح زمین برای نصب ننو نیازی نیست
به گیاهان روی زمین آسیب کمتری وارد میکند
نمونه های فوق سبک، از چادرها سبک تر و جمع و جور تر هستند
به عنوان یک پناهگاه تابستانه، خنک تر از چادرها هستند
به جای صندلی هم میتوانند استفاده شوند

معایب استفاده از ننوی چادر دار

نمیتوان در نواحی خیلی مرتفع یا جاهایی که درختان تنومند وجود ندارند کمپ زد
نسبت به چادرهای سنتی سردتر هستند و قابلیت ضد آبی پایین تری دارند
حداقل فضای داخلی را دارند؛ هیچ فضای پوششی اضافه ای ندارند، مگر اینکه آن را به عنوان لوارم جانبی خریداری کنید

 

ابعاد مختلفی از ننوها برای صرفه جویی در وزن موجود است. بعضی از مدل ها دارای بیشترین طول هستند. حداقل چیزی که میخواهید این است که ننویی داشته باشید که طولش از قد خودتان بیشتر باشد. در مدل های فوق سبک، از مواد سنگین کمتری استفاده میکنند تا وزن ننو را به حداقل برسانند. آن ها از پارچه هایی با عدد ضخامت کمتر استفاده میکنند و ظرفیت تحمل وزن این نوع ننو را پایین می آورند.

 

اگر میخواهید به جای اینکه ننویتان را در نزدیکی چادر کمپ خود برپا کنید، قصد دارید که فقط یک شب زا درون ننویتان سپری کنید، باید به وضعیت آب و هوا توجه داشته باشید تا بتوانید لوازم جانبی موردنیازتان را به ننو اضافه کنید. تفاوت در این است که میتوانید ننوی لوکس تری که بزرگتر است و امکانات بیشتری دارد را انتخاب کنید، زیرا قرار نیست آنرا در کوله پشتیتان حمل کنید. همچنین میتوانید به دنبال گزینه های گران تری که شامل چندین ننو زیر یک عایق باران هستند، باشید.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *