رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ اسفند ۱۳۹۹

نکات طبیعت گردی که باید به خاطر سپرد

اشتراک گذاری

طبیعت گردی یا اکو توریسم یکی از شاخه های گردشگری است که طرفداران بیشماری دارد و تقریبا تمام شهرنشینان دوست دارند در تعطیلات به آغوش طبیعت بروند و از این نعمت خدا نهایت لذت را ببرند .طبیعت گردی علاوه بر اکسیژن فراوانی که به بدن می رساند فواید جسمی و روحی زیادی دارد. این فواید می تواند کاهش استرس و یا جلوگیری از پوکی استخوان باشد. اما برخلاف راه رفتن روی تردمیل و یا پیاده رو، نکات مهم برای طبیعت گردی چیزی غیرقابل پیش‌بینی‌تر است. در این مطلب با نکات طبیعت گردی که باید به خاطر سپرد تا سفری لذتبخش و خاطره انگیز را داشت ، آشنا می شویم .

اطلاعات

باید تا جای ممکن دربارة مقصد مورد نظر اطلاعات داشته باشید. در مورد جاده ها، مسیر، آب و هوا، میزان استراحت مورد نیاز و … حتماً تحقیق کنید. درجه سختی مسیر یکی از مهم ترین اطلاعاتی است که قبل از شروع سفر باید در دست داشته باشید. درجه سختی را معمولاً در مقیاس بین ۱ تا ۱۰ اعلام می کنند و هرچه این عدد بیشتر باشد، مسیر سخت تری را پیش‌رو خواهید داشت.

آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی برای شروع یک پیمایش بسیار ضروری است. این امر زمانی که درجه سختی مسیر بیشتر باشد پیش از پیش اهمیت پیدا می کند. قدم گذاشتن در مسیرهای دشوار بدون آمادگی جسمانی کافی می تواند بسیار خطرناک بوده و حتی جان شما را تهدید کند. بنابراین، پیش از شروع پیمایش حتماً بدن خود را آماده سازید. این آماده سازی ممکن است شامل آماده سازی از هفته و یا ماه ها قبل برای مسیرهای طولانی و سخت، و یا گرم کردن بدن از قبل شروع یک روز پیاده روی در طبیعت باشد.

با بار سبک  سفر کنید

اولین و مهمترین توصیه سبک بودن کوله سفر شما است. پر واضح است، هرچه سبک‌تر سفر کنید، انرژی کمتری در حمل و نقل مصرف خواهید کرد، دوم اینکه، باعث می‌شود، بتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. سوم اینکه، بار کردن و همراه داشتن وسایل کمتر و غیر ضروری حس خود کم بینی و ضعف اقتصادی جامعه میزبان را کمتر تحریک می‌کند.

نکات طبیعت گردی

پوشیدن لباس ساده و مناسب

لباس‌های ساده، زود خشک شو، آستین بلند و به رنگ‌های متداول در طبیعت به تن کنید. ساده بودن بهترین راه برای ارتباط با مردم محلی می‌باشد. لباس‌هایتان را مناسب فصلی که در آن سفر می‌کنید، انتخاب کنید. جوراب اضافی همیشه همراه خود داشته باشید. با این وجود، لباس زیاد با خود حمل نکنید.در انتخاب لباس مورد نظر برای پیمایش، یک قانون طلایی را همیشه در نظر داشته باشید: لباس شما باید تا جای ممکن راحت و کاربردی باشد. برای مثال، از پوشیدن شلوار جین خودداری کنید، چراکه اصلاً راحت نیستند. در طول مسیر پیمایش توصیه می شود از کلاه آفتابی استفاده کنید تا جلوی تابش مستقیم خورشید به سر و صورت شما گرفته شود. همیشه لباس اضافه همراه خود داشته باشید. با توجه به شرایط آب و هوایی،‌ ممکن است هوا بارانی و یا برفی شود. حتی در روزهای بهاری و تابستانی هم گرمای هوا ممکن است باعث تعرق زیاد شما شده و احتیاج به تعویض پوشاک پیدا کنید.

کفش ها

تا جای ممکن از کفش های مخصوص پیاده روی و یا دویدن استفاده کنید. استفاده از کفش های محکم کوه نوردی برای مسیرهای سخت نیز توصیه می شود. تا جای ممکن سعی کنید کفشی را انتخاب کنید که ضدآب باشد. قبل از پوشیدن کفش برای شروع پیمایش و پیاده روی، حتماً از آن برای مدتی استفاده کنید تا از راحتی پای خود هنگام استفاده از آن مطمئن شوید.

مواد غذایی

انتخاب نوع و حجم مواد غذایی نیز به درجه سختی مسیر بستگی خواهد داشت. در تورهای طبیعت گردی آسان، تنوع مواد غذایی و خوراکی ها ممکن است یکی از جاذبه های این پیمایش باشند. ولی در مسیرهای دشوار و حرفه ای تر، انتخاب مواد غذایی خود را حتماً محدود به مواد غذایی ضروری، سبک و پر انرژی کنید.

نکات طبیعت گردی

تجهیزات

تجهیزات شما نیز باید سبک و بسیار ضروری باشند. برخی از ضروری ترین وسایلی که در طول پیمایش ها احتمالاً به آن ها احتیاج پیدا خواهید کرد، شامل بطری آب، کرم ضد آفتاب، پشه گیر و کمک های اولیه می شود.

انتخاب مسیر کوتاه و مسیر مناسب با توان بدنی

مسیر طبیعت گردی تان را کوتاه تر از مسیری که در یک روز معمولی پیاده روی می کنید انتخاب کنید. می شود گفت که زمان مورد نیاز برای یک طبیعت گردی نرمال ساعتی حدود ۳ کیلومتر است که البته این بسته به توان بدنی متغیر است. برای تخمین درست این زمان علاوه بر طول مسیر باید شیب ها را نیز در نظیر بگیرید. مطمئن باشید که بعد از دو سه سفر طبیعت گردی، خودتان متوجه خواهید شد که برای هر مسیر چه زمانی نیاز خواهید داشت.

آشنایی با مسیر

هنگامی که مسیری برای طبیعت گردی انتخاب کردید، نقشه ای از منطقه پیدا کنید و گزارشات و داده های موجود را مطالعه کنید. از منابع آنلاین موجود استفاده کنید. در مورد اینکه نقطه شروع و پایان مسیر کجاست اطلاعات کسب کنید. اگر امکان دارد که در جایی از مسیر اشتباهی مسیر دیگری را دنبال کنید آن را یادداشت کنید و یا روی نقشه علامت بزنید. همچنین می توانید با اینکار محل مناسبی برای صرف ناهار انتخاب کنید و با برنامه ریزی در زمان مناسب به آن جا برسید.

نکات طبیعت گردی

چک کردن آب و هوا

از دیگر نکات مهم برای طبیعت گردی علاوه بر شناسایی مسیر، آگاه شدن از وضعیت آب و هوایی است. چک کردن آب و هوا هم در موقع انتخاب مسیر هم چند ساعت قبل از زمانی که می خواهید سفرتان را شروع کنید، به شما این امکان را می دهد که به خوبی لباس های مورد نیازتان را انتخاب کنید.

حتما به یک فرد آشنا بگویید که کجا می روید

بسیار مهم است که کسی که در طول سفر همراهتان نیست، برنامه را بدانید و در زمان نگرانی بتوانید برای کمک اقدام کند. در نظر داشته باشید که منظورمان از “زمان نگرانی” چندین ساعت بعد از زمانی است که قرار بوده مسیر راه پیموده باشید. زیرا چند ساعت تاخیر می تواند دلایلی مثل پیاده روی آرام تر از حد معمول، منظره های دیدنی و شاید آسیبی سطحی در پایتان باشد. اما زمانی که این چند ساعت نیز سپری شدند و خبری از شما نشد، آن شخص میتواند اقدامات لازم را انجام دهد.

نکات طبیعت گردی

به همراه داشتن لوازم  ضروری

۱۰ ملزومات سفر به تدریج از یک لیست از موارد به یک لیست از سیستم‌ها تبدیل گشته است. این نکات مهم برای طبیعت گردی سیستم هایی هستند که باید در سفرتان با شما باشند که در معرض خطر بالقوه بتوانید از آن ها استفاده کنید. بسته به طول و دورافتاده‌گی پیاده روی شما، این سیستم را گسترش داده یا به حداقل برسانید. به عنوان مثال، در یک مسیر کوتاه تابستان در نزدیکی خدمات دیگر، یک پتو نجات جمع و جور کافی است. با این حال، یک طبیعت گردی زمستانی طولانی نیازمند لوازم بیشتری است. در اینجا ۱۰ سیستم ضروری وجود دارد:
راهنمای مسیر (نقشه و قطب نما)لوازم حفاظت از خورشید (عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب)لباس اضافینور (چراغ جلو / چراغ قوه)کمک‌های اولیهآتش (کبریت‌های ضدآب/فندک/شمع)کیت تعمیر و ابزارتغذیه (مواد غذایی اضافی)آبرسانی (آب اضافی)پناهگاه اضطراری (چادر/روکش چادر/کیسه زباله)

این لیست ممکن است دلهره آور باشد، اما هنگامی که شما آن را در طبیعت گردی خود جای دهید، می بینید که زیاد هم بد نیست. بسیاری از این موارد چیزی است که شما برای رفتن به یک پیک نیک بسته بندی می کنید.

پیمایش های چند روزه

اگر پیمایش شما چند روز به درازا خواهد انجامید، بسته بندی وسایل و جمع کردن کوله پشتی دشوارتر خواهد بود. چراکه به وسایل بیشتری احتیاج خواهید داشت. به صورت یک قانون کلی، عموماً یک لباس برای حرکت و پیاده روی در طول روز، و لباس دیگری برای خوابیدن در نظر بگیرید. بهترین رویکردی که برای سفرهای چند روزه می توانید داشته باشید آن است که تا جای ممکن سبک سفر کنید.

کوله پشتی

اگر قصد شرکت در تور طبیعت گردی دارید و می خواهید همراه خود یک کوله پشتی ببرید،‌ حتماً در مورد کیفیت و راحتی آن اطمینان حاصل کنید. حمل کوله پشتی های غیر استاندارد نه تنها بسیار دشوارتر خواهد بود، بلکه ممکن است به گردن و ستون فقرات شما آسیب برسانند. یک کوله پشتی مناسب باید قادر باشد وزن را به خوبی در بدن شما تقسیم کند و بدون حس کردن فشار بیش از حد روزی عضوی خاص، به حرکت در مسیر ادامه دهید. تهیه یک کوله پشتی ضدآب نیز مزیت بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

نکات طبیعت گردی

توجه به سلامت پزشکی

به سابقه و سلامت جسمانی خود توجه کنید. شرکت در پیمایش هایی با درجه سختی بیشتر از ۷ و ۸ واقعاً کار طاقت فرسایی بوده و در صورت وجود سوابق پزشکی، ممکن است برای شما بسیار خطرناک باشد. در صورتیکه سابقه بیماری های قبلی دارید، توصیه می کنیم در مسیرهای با درجه سختی نهایتاً ۳ و یا ۴ شرکت کنید.

شرکت خردسالان

اگرچه دورهم بودن تمام اعضای خانواده مزیت بزرگی است و لذت فراوانی دارد، ولی شرکت نوزادان در تورهای طبیعت گردی را هرگز توصیه نمی کنیم، حتی اگر درجه سختی مسیر ۱ باشد. شرکت کودکان زیر ۷ سال در مسیرهایی با درجه سختی بیش از ۴ نیز توصیه نمی شود.

تقلید کنید

بسیاری از طبیعت گردان حرفه ای که امروزه مشاهده می کنید، با نگاه کردن به رفتارهای بقیه در چند طبیعت گردی یک روزه و چند روزه که مثلا چطور قدم بردارند، چطور کوله را تنظیم کنند و … حرفه ای شدن اند. علاوه بر دقت کردن به باقی همسفران، هرجا که سوالی داشتید یا چیزی برایتان گنگ بود بپرسید؛ هیچ کس به خاطر ندانستن چیزی محکوم نمی شود اما نپرسیدن موردی که بلد نیستید در آینده ممکن است خطرات احتمالی به همراه داشته باشد.

 هیچ ردی از خود به جای نگذارید

می توان گفت که اصلی ترین نکات مهم برای طبیعت گردی این است که طبیعت را همانطور که در آن قدم گذاشته اید رها کنید. این به معنی آن است که طبیعت برای همه است و هر کسی که از آن استفاده می کند باید آن را طوری نگه داری کند که برای فرد بعدی نیز همان تجربه خوش آیندی که برای او داشته است، به وجود بیاید.

چطور انرژی خود را در طول پیمایش تقسیم کنیم؟
۱. برای تقسیم انرژی خود برای تمام طول پیمایش، این نکات را در نظر بگیرید:
۲. سرقدم های خود را طوری تنظیم کنید که به شما هیچ فشاری وارد نشود؛ قدم های خود را نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند بردارید. در مسیرهای ناهموار و شیب‌دار، قدم‌های کوتاه بیشتر توصیه می‌شود.
۳. حتی اگر فکر می کنید احتیاجی به استراحت ندارید، پس از هر یک ساعت حرکت، برای ۱۰ دقیقه استراحت کنید.
۴. هرگز با شکم خالی پیاده روی نکنید. حتماً قبل، حین و پس از پیمایش مواد غذایی مفید میل کنید.
۵. اطمینان حاصل کنید که به مقدار کافی کربوهیدرات و نمک در وعده های غذایی شما قرار دارد. کربوهیدرات به شما انرژی خواهد داد و نمک نیز بدن شما را آماده نگاه خواهد داشت.
۶. همیشه پیش از آنکه خیلی تشنه شوید آب بنوشید. در ازای هر ساعت پیاده روی،‌ خوب است یک-چهارم لیتر آب بنوشید.
۷. تذکر: هرگز برای سبک شدن بار خود،‌ آشغال‌هایتان را در طبیعت رها نکنید!

چطور پیمایش امنی داشته باشیم؟
۱. در طول یک پیمایش و طبیعت گردی، مسئولیت امنیت و سلامتتان با خودتان خواهد بود. بنابراین هرگز از مسیر اصلی خارج نشده و راه خود را به سمت راه‌های ناشناخته و میان‌برها کج نکنید.
۲. توانایی‌های خود را بشناسید و با خود صادق باشید. ارتفاع از سطح دریا، کاهش سطح اکسیژن و گرمای هوا در بسیاری از موارد ممکن است شما را غافلگیر کند.
۳. سوابق درمانی خود را جدی بگیرید. همیشه در نظر داشته باشید که در طول یک پیمایش، مشکلات زانو، کمر، شرایط قلبی، دیابت،‌ آسم و یا سایر مشکلات ممکن است به خاطر شرایط سخت جوی و یا فشار ناشی از خستگی وخامت بیشتری پیدا کنند.
۴. کوله پشتی خود را تا جای ممکن سبک نگاه دارید. آب و غذا باید سنگین ترین اقلام در کوله پشتی شما باشند.
۵. برای هزینه کردن برای یک کوله پشتی با کیفیت و مناسب صرفه جویی نکنید. کوله پشتی باید مطابق با سبک بدن شما باشد.
۶. عینک دودی، کرم ضد آفتاب، اسپری دفع حشرات و تجهیزات کمک های اولیه را همیشه همراه خود داشته باشید.

نکات طبیعت گردی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *