رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ شهریور ۱۴۰۰

ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته علی آباد کتول

اشتراک گذاری

ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته علی آباد کتول در ارتفاعات جنوب شرقی علی‌آباد کتول و در ۶۰ کیلومتری گرگان واقع شده است. این مجموعه از توده‌های سوزنی برگ سرخ‌دار پوشیده شده که از نظر مطالعه و حفظ گونه‌های کمیاب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. درخت سرخ‌دار، از معدود سوزنی برگ‌های ایران بوده و رویشگاه آن از نادر جنگل‌های جهان به‌شمار می‌رود.

به گزارش كارشناسان سازمان ملل، مناطق افراتخته و سیاه رودبار واقع در جنگل های علی آباد كتول استان گلستان، یكی از مرغوب ترین رویشگاه های سرخدار دنیاست. گرچه امروزه توده های وسیعی از این گونه در دنیا از بین رفته و جنگل های باقی مانده در برخی نقاط آسیا، آمریكا و اروپا به صورت پراكنده و در مساحت های محدود مشاهده می شود اما در بعضی نقاط جنگل های شمال مثل افراتخته و پونه آرام به صورت پراكنده و توده های خالص دیده می شود.

افراتخته ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته

جنگلهای پونه آرام و افراتخته

جنگل های پونه آرام و افرا تخته در ارتفاعات جنوبی علی آباد كتول و ۶۰ كیلومتری گرگان با ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۸۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد. مساحت این مجموعه ۴۰۰ هكتار بوده كه از توده های سوزنی برگ نادر است و به صورت خالص در ایران باقی مانده است. رویشگاه های سرخدار در جنگل های شمال ایران به مثابه تاریخ زنده و سرپای این سرزمین به شمار می روند. سرسبزی، زیبایی و شادابی برگ های سرخدار از یک طرف و دیرزیستی و پایداری اكولوژیكی آن از طرف دیگر، سبب شده این درخت از زمان های قدیم، عنوان سمبل ابدیت و قیامت و درخت مقدس را به خود اختصاص دهد.

همچنین در آخرین تحقیقات از ساقه برگ درختان جوان سرخدا، ماده ای به نام تاكتیكی گرفته می شود كه در پیشگیری و درمان سرطان رحم استفاده می گردد. امروزه در كشورهای توسعه یافته نهال آن را در نهالستان ها تكثیر كرده و برای تهیه ماده مذكور در اختیار داروسازان قرار می دهند.

افراتخته2 ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته

نحوه دسترسی

آدرس : استان گلستان – ارتفاعات جنوبی علی آباد کتول – جنگلهای افراتخته

افراتخته3 ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته

افراتخته4 ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا زيبا وديدني است مناسب براي پياده روي و گشت همه جا سرسبزي است و ديدني و لذت بخش

    ۵ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *