رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دورخیز زنجان برای توریسم نمک درمانی

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ شهریور ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ – دنیای‌اقتصاد- زنجان- اسدالله قربان‌زاده: توریسم درمانی در بسیاری از کشورها نقش مهمی در ارزآوری دارد و هر ساله۴۰ تا۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق توریسم درمانی عاید کشورهای اروپایی و آمریکا می‌شود؛ اما در ایران این صنعت جایگاه خود را بازنیافته و تازه گام‌های نخستین را طی می‏کند. این در حالی است که در کشورمان براساس برنامه‏ریزی‏‏ها باید تا پایان برنامه چهارم توسعه۳۰ درصد از نیازهای بهداشتی و درمانی کشور از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم شود. گفته می‌شود به‌طور متوسط هر گردشگر پزشکی بین۳ تا ۴ هزار دلار در کشور هزینه می‏کند. از این گذار استان زنجان نیز به‌دلیل برخی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها می‌تواند در ردیف استان‌های گردشگرپذیر بخش سلامت ایفای نقش کند. بی‌شک برای توسعه توریسم سلامت و جذب گردشگر باید به ۴ آیتم توانمندی‌های شاغلان حرفه پزشکی، تکنولوژی‏های روز و استاندارد‏های جهانی، اقتصاد درمان و هزینه‏های درمانی و مقررات توجه جدی شود. از این نظر استان زنجان در برخی شاخص‌ها توانایی‌هایی دارد اما اطلاع‌رسانی مناسبی برای شناسایی توانمندی‏های پزشکی و گردشگری انجام نگرفته است.
راه‌اندازی مرکز بیماران سرطانی در زنجان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، درباره وجود گونه‌های مختلف گیاهان دارویی و تاثیر آنها در بهبود بیماری‌ها به «دنیای‌اقتصاد» گفت: به‌دلیل اقلیم مساعد و تنوع آب و هوایی زنجان یکی از استان‌های طراز اول در تنوع گیاهان دارویی است که می‌تواند در سایه تبلیغات و معرفی مناطق مختلف این استان برای توسعه صنعت اکوتوریسم و گردشگری سلامت قدم بردارد. یحیی رحمتی، تناسب امکانات و تجهیزات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی سطح استان با امکانات اقامتی را تا یک ظرفیت مشخص یادآور شد و افزود: به لحاظ سطح‌بندی افراد نسبت به پذیرش، اسکان در هتل‌های ۴ ستاره و وجود مراکز اقامتی باید تدابیری اندیشیده شود. وی با بیان اینکه در طب سنتی، زنجان به واسطه رعایت اصول بهداشتی و غربالگری در این شاخه از توریسم سلامت نیز حرفی برای گفتن دارد، درباره تاثیر راه‌اندازی مرکز رادیوتراپی و کلینیک بیماران سرطانی و تاثیر آن در معرفی ظرفیت‌های گردشگری این استان خاطرنشان کرد: بی‌شک در آینده‌ای نزدیک این مجموعه درمانی جزو معدود مراکزی خواهد بود که در درمان بیماران سرطانی پیش‌قدم خواهد شد. البته در این راه قیمت ارزان‏تر خدمات یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب می‌شود بیمار این استان را برای درمان خود انتخاب کند.
رحمتی زنجان را جزو استان‌های ارزان به لحاظ اقامت و هزینه‌ها برشمرد و با اشاره به موقعیت آن گفت: زنجان استانی است که به کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی و غرب آسیا دسترسی دارد و این موقعیت می‌تواند با راه‌اندازی این مرکز در درمان بیماران سرطانی تاثیرگذار باشد.
این مقام مسوول درباره مطالعات انجام گرفته برای راه‌اندازی مرکز نمک درمانی زنجان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی این استان بیان کرد: بعد از طی دوره آزمایشی خوشبختانه از این مرکز جواب مطلوب حاصل شده و باید از حوزه معدن نمک برای درمان و علاج بیماران تنفسی استفاده کنیم و روی تاریخی بودن و کشف مردان نمکی از معدن چهر آباد حساب ویژه‌ای برای جذب گردشگر باز کنیم. وی، اعتقاد دارد گردشگری سلامت تنها محدود به درمان نیست و می‌توان با شناسایی و معرفی مناطق بکر و ییلاقی استان، زمینه را برای درمان و به آرامش رسیدن بیماران اعصاب و روان مهیا کرد.

نمک درمانی در زنجان
چندی پیش برای نخستین بار در کشور، اداره کل میراث فرهنگی زنجان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی این استان با استفاده از نمک‌های معدن چهرآباد و دوزکند (روستای نمک) در محیطی کوچک فضایی را برای اجرای یک پروژه پژوهشی تحت عنوان تاثیر فضای حاوی نمک معادن چهرآباد و دوزکند بر بهبود عملکرد دستگاه تنفس ایجاد کردند؛ طرحی که زنجان را در صدر اخبار درمان بیماری‌های تنفسی با استفاده از نمک طبیعی قرار داد. امروزه بسیاری از مردم برای درمان بیماری‏های صعب‏العلاج خود (مثل سرطان و دیابت) به دنبال روش‏های طب جایگزین هستند و در این زمینه طب سنتی یا آیرودا امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.
استفاده از معادن نمک برای درمان آلرژی‌های خاص مورد توجه پژوهشگران بود که کار مطالعاتی مشترک دانشگاه علوم پزشکی و میراث فرهنگی از سال۹۲ کلید خورد.

مقاصد گردشگری برای گردشگران سلامت زنجان
اما اینکه کدام مناطق استان زنجان می‌توانند مکان مناسبی برای به آرامش رسیدن بیماران اعصاب و روان باشند، سوالی بود که مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان به آن پاسخ داد. بهمن اسکندری، در معرفی این مناطق گفت: زنجان به‌دلیل اقلیم مناسب و مساعدی که دارد می‌تواند در رونق صنعت توریسم طبیعی و سلامت نیز گام بردارد.
وی قارقالان، ساری چمن، اوزون چمن و دوغران‌ما در شهرستان ماهنشان را جزو مناطقی معرفی کرد که بیماران دارای مشکلات روحی می‌توانند آنجا به آرامش برسند. به گفته اسکندری، در شهرستان طارم نیز مناطق جنگلی بکر از جمله سیاه بلوط، ولیدر، هزار رود، دیزاب جمال آباد و دیزاب طارم وجود دارد که به‌دلیل آب و هوای مساعد برای بیمارانی که نیاز به آرامش دارند باید معرفی شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد که طی سال‌های گذشته آب گرم «وننق» در منطقه قره پشتلو مکانی برای درمان برخی بیماران بود که در گذر زمان خشک شده است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، امروزه در سایه افزایش سرسام آور هزینه‏های درمان، بسیاری از بیماران کشورهای توسعه یافته، به استفاده از خدمات پزشکی کشورهای در حال توسعه چشم دوخته‏اند. از جمله رقبای ایران در امر توریسم درمانی در منطقه می‏توان به کشورهای هند، سنگاپور، اردن، مالزی، ترکیه، دبی و کشورهای حواشی دریای مازندران و روسیه سفید اشاره کرد که برای جذب بیماران کشورهای آسیایی و حتی جهان در حال برنامه‏ریزی می‌باشند.

8d6694927ef2c499482565d5259c6c03 دورخیز زنجان برای توریسم نمک درمانی

           
 

نظر کاربران :

  • فاطمه

    این مکان کاملا راه اندازی شده؟ کسایی که بخوان برای درمان بیماری به اینجا مراجعه کنن باید با کجا تماس بگیرن یا هماهنگی کنن؟

    ۸ اسفند, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • علی

    اگر این کارانجام بشه عالیست

    ۲۵ شهریور, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *