رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ فروردین ۱۳۹۶

“ده بالا” و “خرانق” یزد در لیست اجرای طرح ضربتی ارزیابی ظرفیت‌های تولید و اشتغال کشور

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای هدف گردشگری «ده بالا» و «خرانق» استان یزد مورد بازدید کارشناسان طرح ضربتی ارزیابی ظرفیت‌های تولید و اشتغال ۷۳ روستای کشور قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، طرح ضربتی ارزیابی ظرفیت‌های تولید و اشتغال ۷۳ روستای منتخب کشور به همت سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری با هدف تحرک بخشی اقتصادی به روستاها در حوزه اشتغال از چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه کلید خورد و از شنبه ۲۶ فروردین‌ماه جاری آغاز شده است.

محور این طرح از هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و کارشناسان اعزامی با حضور خود در روستاهای هدف هر استان به بررسی ظرفیت ها و پایش این روستاها در حوزه اشتغال و زیر ساخت‌های مرتبط با حوزه ماموریت‌های خود در این روستاها خواهند پرداخت .

روستاهای هدف گردشگری «ده بالا» و «خرانق» در استان یزد برای این طرح منتخب شده‌اند که کارشناسان اعزامی ابتدا در جلسه‌ای در بخشداری خرانق با حضور دهیار روستا، رییس شورای روستا و نماینده انجمن‌های میراث‌فرهنگی و سمن‌ها، شرکت و پس از آن ضمن بازدید میدانی از روستای خرانق به بررسی زیرساخت‌های گردشگری، میراث و صنایع دستی این روستا پرداختند.

لازم به یادآوری است که روستای خرانق مرکز بخش خرانق در شهرستان اردکان واقع در ۵۰ کیلومتری شهرستان اردکان و ۸۵ کیلومتری مرکز استان در مسیر جاده اردکان به طبس بنا شده و از جمله روستاهای تاریخی استان و کشور با قدمتی طولانی است .

آنچه بیش از همه روستای خرانق را ارزشمند ساخته آثار تاریخی روستا است که شامل منارجنبان، قلعه، کاروانسرا، مشهدک، بابا خادم، پل آبراه، شترگلو، قریه شمس آباد، مسجد بیت المقدس، حمام، آسیاب، مسجد جامع و حسینیه است.

قلعه روستای خرانق یکی از بزرگترین قلعه‌های مسکونی روستایی استان یزد و یکی از چندین قلعه‌های دارای خانه‌های دو سه و چند طبقه در جهان است و همانند نمایشگاهی است که غرفه‌های آن از خشت و گل ساخته شده است.

قدمت قلعه و برج و باروی آن، زمان ساسانیان یعنی چهار هزار سال پیش ذکر شده و وسعت آن ۱.۱ هکتار است. یکی از عجایب قلعه کوچه‌های پیچ در پیچ و هولناک آن است که برای غافلگیر کردن دزدان و راهزنان مورد استفاده قرار می گرفته که یکی از این ‌کوچه‌ها به کوچه گرگ معروف است .

یکی از سه منارجنبان قابل تکان خوردن در ایران نیز در درون قلعه و کنار مسجد خرانق قرار دارد و آنچه باعث شگفتی همگان می شود جنبیدن آن است که به وضوح مشاهده می‌شود .

گفتنی است، کارشناسان طرح ضربتی ارزیابی ظرفیت های تولید و اشتغال ۷۳ روستای منتخب کشور امروز چهارشنبه نیز از روستای تاریخی ده بالا استان یزد بازدید می‌کنند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *