رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ آبان ۱۴۰۲

دهکده ییلاقی خصیل دشت

اشتراک گذاری

دهکده ییلاقی خصیل دشت که با نام خصیب دشت هم شهرت دارد در ارتفاع آن ۱۸۳۴متر از سطح دریای آزاد است. این روستا برخلاف مناطق مختلف گیلان، هنوز بکر و دست‌نخورده است. هنوز در این منطقه ویلاهای رنگارنگ نساخته‌اند. ویلایی‌های بی‌تناسبی که افق دید طبیعی‌مان را کم می‌کنند. خصیل‌دشتی‌ها گیلک هستند. گویششان املشی است و لهجه‌شان هم بیه پیش. بیه پیش لهجه مردم شرق گیلان است.

دهکده ییلاقی خصیل دشت

در خصیل دشت رانکوه هر طرف که چشم بچرخانیم، دامنه سرسبز کوهستان در رأس نگاهمان است. چشم‌اندازی که هیچ‌کس از دیدن آن سیر نخواهید شد. پوشش گیاهی این روستا نسبت به روستای کناری‌اش، هلودشت، کمی کمتر است.دامنه کوه هم برکت‌های خودش را دارد. اگر از گیاهان دارویی سر درمی‌آورید، چرخی در دامنه بزنید. داروهای زیادی پیدا می‌کنید. حتی سبزی کوهی هم در این اطراف هست. از محلی‌ها برای پیداکردنشان کمک بگیرید. کاکوتی و شش شاخ در طعم غذاهایتان انقلاب می‌کند؛ اما فراموش نکنید محلی‌ها آن‌ها را به اسم کوت‌کوته و چوچاق می‌شناسند.

خصیل دهکده ییلاقی خصیل دشت

دریای ابر خصیل دشت

در این روستای دیدنی ابرها تا زمین پایین می‌آیند. در این زمان، همه‌جا تا چشم کار می‌کند ابر است و ابر. این منظره را در فیلبند مازندران هم می‌شود تماشا کرد؛ اما آن‌یکی خودش قصه دیگری می‌شود. این ابر تا زمین رسیده که یکی از همان تماشایی‌های ناب است و مسافران را تا این دشت می‌کشاند.

دهکده ییلاقی خصیل دشت

بهترین زمان سفر به دهکده ییلاقی خصیل دشت

خصیل دشت رانکوه را باید در بهار تجربه کرد. اگر کمی دقیق‌تر باشیم، اردیبهشت بهترین زمان سفر به این روستاست. زمانی که درخت‌ها شکوفه می‌دهند و گل‌های وحشی در دامنه خودنمایی می‌کنند. اینجا بهار هم کمی سرد است؛ پس لباس‌های گرمتان را فراموش نکنید.تابستان این منطقه هم زیبایی‌ها خودش را دارد. این فصل شاید برای سرمایی‌ها بهتر باشد.پاییز خصیل داشت کمی رنگ زمستان دارد. سوز سرما شاید به استخوان هم برسد؛ اما با لباس‌های گرم‌تر می‌شود از پس آن برآمد. در این فصل حتماً اخبار هواشناسی و بازبودن راه‌های منطقه را بررسی کنید. زمستانی سرد و پر بارش دارد.

دهکده ییلاقی خصیل دشت

نحوه دسترسی

برای رفتن به روستای ییلاقی خصیل دشت، باید اول به ییلاق‌های جنوبی املش بروید. از املش به سمت روستای «لات‌لیل» حرکت کنید. پس از آن باید مسیری ۷ کیلومتری که پُر از پیچ‌وخم است را طی کنید. این مسیر خاکی و کوهستانی است و در فصل سرد سال ممکن است عبور از آن خیلی سخت باشد.این مسیر ۷ کیلومتری را که رفتید، به «هلودشت» می‌رسید. ییلاق خصیل دشت کمی آن طرف‌تر از روستای هلودشت است. اگر از محلی‌ها بپرسید راه را به شما نشان خواهند داد. متاسفانه این مسیر تابلوی مشخصی ندارد که بتواند شما را راهنمایی کند پس باید از محلی‌ها کمک بگیرید.

برای دسترسی به این ییلاق از تهران، باید به سمت استان گیلان و شهرستان املش بروید. باقی مسیر را در بخش قبلی توضیح دادم. فقط هواستان باشد که بخشی از مسیر خاکی است پس بهتر است با ماشین آفرود یا شاسی‌بلند به این مسافرت بروید.

دهکده ییلاقی خصیل دشت

دهکده ییلاقی خصیل دشت

دهکده ییلاقی خصیل دشت

دهکده ییلاقی خصیل دشت

دهکده ییلاقی خصیل دشت

دهکده ییلاقی خصیل دشت

دهکده ییلاقی خصیل دشت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *