رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ مرداد ۱۳۹۸

«دست‌های هگمتانه» راوی هنر صنعت کهن همدان

اشتراک گذاری

«دست‌های هگمتانه» از هنر صنعتی روایت می کند که روزگاری در این دیار اجر و قربی داشت و حالا به دست فراموشی سپرده شده است؛ هنر صنعتی که بخشی از تاریخ کهن همدان را به دوش دارد به نام «حلبی سازی».

از ورقه های نازک حلبی آثار زیبایی می سازد که در زندگی استفاده می شود، وسایلی همچون سماور، سینی و سطل، آبپاش، قیف و نفتدان، ناودان و شیروانی و ظروف بزرگ آب سقاخانه … . چنین شخصی را حلبی ساز می گفتند و ورقه های نازک آهنی که قلع اندود می شد را حلبی.

این هنر صنعت تا ۵۰ سال پیش در منطقه همدان رواج داشت و طرفداران بسیار؛ به طوریکه در بیستم شهریور سال ۱۳۹۱ با شماره ۵۶۳ در زمره آثار ناملموس کشورمان به ثبت ملی رسید.

اما این فن اصیل با ورود فناوری نوین و اثباب و وسایل زندگی مدرن منزوی شد و استادکاران این هنر نیز به کاری و جایی دیگر مشغول شدند.

هم اینک در همدان که خواستگاه این هنر صنعت دیرین به شمار می رفت به زحمت می توان اساتیدی را یافت که هنوز با چکش و حلب هنرنمایی می کنند.

کتاب «دست‌های هگمتانه» در کند و کاوی پر زحمت به شناسایی موی سفید کرده های حلبی ساز همدان و معرفی دست سازه های زیبا و کم نظیر آنها پرداخته که بسیار خواندنی است.

در این کتاب کوچک ۵۰ صفحه ای می توانید با خاستگاه و پیشینه حلبی سازی، نوع مواد مصرفی، کارگاه های حلبی سازی، ابزار و شیوه کار، محصولات تولیدی، پیشکسوتان و نوآوران، اقتصاد و جایگاه و منزلت این هنر صنعت آشنا شوید.

خواندن این کتاب و دانستن از دستهای هنرمند هگمتانه دست کم برای همدانی ها و دوستداران همدان ضروری است.

دست‌های هگمتانه در تیراژ سه هزار نسخه به همت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان چاپ شد.

«دست‌های هگمتانه»  «دست‌های هگمتانه» راوی هنر صنعت کهن همدان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *