رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اسفند ۱۳۹۷

دریاچه سد ملاصدرا

لینک این مطلب کپی شد!

دریاچه سد ملاصدرا در شهرستان اقلید و روی سر شاخه‌های رود کر احداث شده است و این سد در بالادست سد درودزن قرار دارد.دریاچه سد ملاصدرا از نوع سنگریزه‌ای با هسته نفوذناپذیر و ارتفاع ۷۲ متر از بستر رودخانه‌است.حجم خاکریزی سد ۲٫۶ میلیون متر مکعب بوده و گنجایش مخزن آن ۴۰۰ میلیون متر مکعب است.نیروگاه این سد با توان ۱۰۰ مگاوات در ۳ کیلومتری پایین دست سد قرار دارد.

عملیات ساختمانی سد از سال ۱۳۸۱ شروع شد.سد ملا‌صدرا یکی از سریع‌ترین سدهایی است که در کشورمان ساخته شده است.
ویژگی ها
ماهییان سد:کپور- شیر (سفید رودخانه ای)
طول تاج سد ۶۳۰ متر است.
عرض تاج سد ۱۰ متر است.
حجم خاکبرداری بدنه سد ۷۰۰هزار متر مکعب و حجم خاکریزی ۲میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب بوده است.
نیروگاه برقابی ملاصدرا به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات دارای دو توربین از نوع فرانسیس با محور عمودی است که قابلیت تولید سالیانه ۱۸۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی پیک را داراست.
امکانات ویژه
آب سد از طریق تونل آب بر به طول ۳۲۸۶ متر و با قطر تمام شده ۵/۴ متر به نیروگاه منتقل می‌شود.نیروگاه ملا‌صدرا دارای ۲ دستگاه ژنراتور است که هر کدام توان تولید ۵۰ مگاوات برق را دارد.توربین‌های نیروگاه از نوع فرانسیس عمودی است.
قطعات بسیار مرغوب در نیروگاه موجب شده است که کارخانه سازنده آن را به مدت ۵ سال ضمانت و لوازم مورد نیاز آن را به مدت ۱۰ سال تأمین کند. نیروگاه، ظرف سی سال آینده نیاز به تعمیرات اساسی نخواهد داشت.
سر ریز این سد حدود یک میلیون متر مکعب خاک برداری و سنگبرداری انفجاری داشته است.
از نکات قابل توجه در نیروگاه‌های آبی، بازده بسیار بالا‌ در زمان تولید برق و خرج بسیار پایین در زمان نگهداری است، به طوری که آمار نشان دهنده آن است که هزینه ساخت سد و نیروگاه کمتر از ده سال بازگشت داده می‌شود.
برق تولید شده از نیروگاه ملا‌صدرا ۵/۱۰ کیلوولت و ۳۰۷۹ آمپر است که پس از تقویت به ۱۳۲ کیلوولت تبدیل و به پست یاسوج انتقال داده می‌شود که در اوج مصرف کشورمان در مدار قرار می‌گیرد.
سد و نیروگاه برقابی ملاصدرا با هدف تامین آب برای بهبود بهره برداری از اراضی کامفیروز و کنترل سیلاب‌های رودخانه کر و کاهش سیلابهای سرریزی از سد درودزن، رفع کمبود آب تحویلی به شبکه‌های وسیع زراعی در پایین دست سد درودزن و تامین آب شرب و صنعت شهر شیراز، بر روی رودخانه تنگ براق در شهرستان اقلید ساخته شده‌است.
با ساخت این سد آورد رودخانه کر در سال‌های پرآبی ذخیره و در دوران خشکسالی به مناطق زیردست سد توزیع می‌شود و در نتیجه از وارد شدن شدید آب به دریاچه‌های تشک و بختگان در انتهای حوزه رودخانه کر جلوگیری به عمل می‌آید و آب این دو دریاچه که از منابع اصلی زیست‌محیطی ایران است، تثبیت و از غرق شدن اراضی وسیعی از زمین‌های کشاورزی جلوگیری می‌شود. سد ملا‌صدرا باعث افزایش عمر مفید سد درودزن نیز خواهد شد و از ورود گل و لا‌ی به دریاچه سد درودزن جلوگیری خواهد کرد.
در کنار آن موجب کنترل حجم آب سد درودزن و کاهش سیلا‌ب‌های سرریزی آن نیز خواهد شد.

 

دریاچه سد ملاصدرا
دریاچه سد ملاصدرا دریاچه سد ملاصدرا
دریاچه سد ملاصدرا دریاچه سد ملاصدرا

 

منبع:
bezanimbiroon.ir

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    این سد از نظر بزرگی از سد درودزن خیلی کوچکتر هست و فقط برای تامین آب شهرای شمالی تاسیس شده

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *