جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باتلاق بهرام گور

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ اسفند ۱۳۹۷

باتلاق گور بهرام نام یکی از مناطق تفریحی استان فارس است که در ۵۵ کیلومتری شهر اقلید واقع شده است.گفته می‌شود بهرام ساسانی برای شکار گور خر در این منطقه اسب می‌تاخته و در این باتلاق ناپدید شده است. البته آن چه که درباره ی بهرام گور نوشته اند، هر چند پایه در تاریخ دارد ولی نیم بیشتری از آن افسانه است.مرگ بهرام جنبه های افسانه ای و یا شاید اساطیری زیادی به خود گرفته است و این باعث شده است که حتی استاد و مورخ بزرگی چون دکتر عبدالحسین زرین کوب قسمت اعظمی از این داستان ها را افسانه بداند و نتواند نظری قاطع بدهد.
در تاریخ بلعمی درباره ی مرگ این خسرو ایرانی اینگونه آمده است:
“یک روز بهرام به صید رفته بود ، از دور آهویی بدید ، اسب برانگیخت و همی تاخت . در آن بیابان چاهی بود کهن ؛ ناگاه پای اسب بهرام بدان چاه فرو شد و او را بدان چاه افکند ، و مردم گرد شدند و خواستند که او را برکشند. اسب را برکشیدند، بهرام را هر چه طلب کردند ، نیافتند ، و مادرش را خبر بردند و بر سر چاه آمد و آنجا بنشست با خروارها خواسته ، که او را از چاه برکشد و در گور کند. چهل روز بر سر چاه نشسته بود ، تا هر چه در چاه آب بود ، بر کشیدند و بهرام را نیافتند . پس مادرش ستوه شد و از آنجا بازگشت .”(تاریخ بلعمی،۱۳۷۲،ص۱۴۶ )

نکته ای که گفتن آن در اینجا بی فایده نیست این است که بهرام به شکار حیوانات علاقه ی خاصی داشته است و به همین جهت در شکار آنها از مهارت خاصی هم بر خوردار بوده است. شواهد فراوانی موجود است ولی ما در اینجا به این رباعی معروف خیام بسنده می کنیم:
آن قصر که جمشید در او جام گرفت آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت
بهرام که گور می گرفتی همه عمر دیدی که چگونه گور، بهرام گرفت؟

ای ز بهرام گور داده خبر گور بهرام جوی از این بگذر
نه که بهرام گور با ما نیست گور بهرام نیز پیدا نیست
گر چه پای هزار گور شکست آخر از پایمال گور نرست…
“نظامی”

نوعی خاک در اطراف این باتلاق وجود دارد که مردم روستا به آن «خاک سوخته » می گویند و کسی جرأت نمی کند وارد آن شود زیرا می ترسد که غرق شود.

آدرس : استان فارس-اقلید

باتلاق بهرام گور 1 باتلاق بهرام گور
باتلاق بهرام گور 2 باتلاق بهرام گور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *