رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ دی ۱۴۰۰

خیال امن بافت‌های تاریخی و معافیت مالیاتی به کام گردشگری

اشتراک گذاری

اعلام حساسیت دولت برای حفظ بافت‌های تاریخی از سوی وزیر میراث فرهنگی، معافیت مالیاتی فعالان گردشگری و افزایش نیافتن نرخ اقامت هتل‌ها ‌در نوروز از جمله مهمترین خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هفته گذشته، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هفته پر خبری داشت؛ عزت الله ضرغامی به همراه رئیس جمهور به استان قم سفر کرد و در شورای اداری این استان تاکید کرد که بافت تاریخی برای دولت بسیار اهمیت دارد و جلوی هرگونه تخریب بافت‌های تاریخی را در تمام استان‌ها می‌گیرند.

خبر دیگر این که تمام تاسیسات گردشگری تا سه ستاره از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند. اما موضوع دیگری که بخصوص در فضای مجازی سر و صدا کرد آمدن مریم جلالی از صدا و سیما برای مدیریت کاخ نیاوران بود.

میراث فرهنگی برنامه‌های ویژه‌ نوروز را اعلام کرد

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی گفت: موضوع نوروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بدنبال این هستیم تا ویژه برنامه نوروز ۱۴۰۱ پر شور برگزار شود و مردم از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشند.

دارابی در مراسم تودیع امیررضا شریف‌نیا مدیر پیشین و معارفه مریم جلالی مدیر جدید مجموعه فرهنگی‌ تاریخی نیاوران بیان کرد: تحقق شعار «موزه‌ها درهای باز به روی مردم» اهمیت زیادی دارد و برای این کار باید برنامه‌های ویژه‌ای در موزه‌ها به مناسبت‌های مختلف تدارک دیده شود. کاخ نیاوران نیز باید در این زمینه پیشگام باشد.
او با اشاره به جایگاه تاریخی فرهنگ و هنر ایران اسلامی گفت: آنچه که امروز در میراث‌فرهنگی به آن افتخار می‌کنیم به دلیل پیشینه کهن ایران است. از این‌رو کارهای مرمتی، حفاظت و نگهداری از این میراث کهن باید در اولویت قرار گیرد. بر اساس هماهنگی انجام شده با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برای تحقق این موضوع قدم خواهیم برداشت.

مدیر مجموعه فرهنگی‌ تاریخی نیاوران منصوب شد

مریم جلالی در حکمی از سوی قائم‌مقام وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان مدیر جدید مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران منصوب شد.

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی در حکمی مریم جلالی را به‌عنوان مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران منصوب کرد.
جلالی فارغ‌التحصیل ارشد زبان‌شناسی تاریخی از دانشگاه تهران و دکترای مدیریت برنامه‌ریزی امور فرهنگی است. مدیریت پردیس سینمایی ملت، مدیر گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه تهران، مدیر گروه خانواده شبکه دو سیما و تهیه و تولید صدها ساعت برنامه تلویزیونی و رادیویی در حوزه فرهنگی بخشی از سوابق مریم جلالی است.

فعالان گردشگری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور از اجرایی شدن معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای تمامی مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به غیر از هتل‌های ۴ و ۵ ستاره همچنین دفاتر خدمات مسافرتی که در جذب گردشگران ورودی فعالیت دارند، خبر داد.

شالبافیان گفت: معافیت تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی که در جذب گردشگران ورودی فعالیت دارند از قانون مالیات بر ارزش افزوده، جزو مطالبات بجای بخش گردشگری بوده است.

شالبافیان به بند ۱۵ قسمت «ب» ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: در این بند به صراحت اشاره شده است که خدمات اقامتی هتل‌های ۳ ستاره و پایین‌تر، همچنین مهمان‌پذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشمول این معافیت می‌شوند.

در ادامه معاون گردشگری کشور با اشاره به تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بیان کرد: بر اساس این تبصره خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی و یا شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود و محل مصرف خدمات و یا مقصد خدمات داخل باشد یا خارج از کشور، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل و وارد کشور بشود صادرات محسوب می‌شود. لذا از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهاده‌های آن‌ها مسترد می‌شود.

نشست ملی دبیران شهرهای جهانی صنایع‌دستی در ملایر برگزار می‌شود

ابراهیم جلیلی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از برگزاری نشست ملی دبیران شهرهای جهانی صنایع دستی در این شهرستان خبر داد و گفت: این نشست موجب معرفی هر چه بیشتر صنعت مبلمان و منبت ملایر و تبادل افکار و اندیشه‌ها در پیشبرد این هنر جهانی می شود.

وی اظهار داشت: این نشست در آینده نزدیک و با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری برگزار خواهد شد.

وی دسترسی بیشتر به اهداف شورای جهانی صنایع دستی، ایجاد همبستگی در زنجیره شهرهای جهانی و استفاده از ظرفیت‌های موجود و برند جهانی انگور و برند ملی مرواربافی را از اهداف مهم نشست ملی دبیران شهرهای جهانی صنایع دستی در ملایر عنوان کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به کسب ۲ برند جهانی انگور و مبلمان منبت این شهرستان، ادامه داد: ثبت جهانی شهرها، فرصتی عالی فراهم می‌کند تا اهالی بومی این مناطق برای یادگیری و توسعه صنایع دستی خود، تمایل و اشتیاق بیشتری نشان دهند.

پنج شهر و روستای صنایع‌دستی ایران ثبت ملی شدند

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ثبت ملی چهار شهر و یک روستای جدید کشور در فهرست شهر و روستاهای ثبت ملی خبر داد.

وی با اعلام این خبر افزود: پیرو تاکیدات وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص ارتقای وضعیت هنرمندان صنایع‌دستی و با توجه به برنامه‌های حمایتی دولت سیزدهم از حوزه صنایع‌دستی، دومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی برگزار شد.

معاون صنایع‌دستی کشور افزود: در این جلسه پرونده‌هایی از سه استان خوزستان، قزوین و آذربایجان غربی با حضور مسئولان ارشد این استان‌ها بررسی شد که حضور مسئولانی از جمله استاندار، معاونان استاندار، نمایندگان مجلس، فرمانداران و شهرداران نشان‌دهنده اهمیت حوزه صنایع‌دستی و تاکید ویژه مهندس ضرغامی درباره این حوزه است.

آثاری ۳۰۰ هزارساله از دوره‌های پارینه‌سنگی در گرمسار استان سمنان یافت شد

سید میلاد هاشمی عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و سرپرست هیات باستان بخش ایوانکی گرمسار استان سمنان گفت: بررسی‌های مقدماتی نشان از حضور گروه‌های انسانی در ۲ دوره پارینه‌سنگی میانی حدود ۳۰۰ هزار و دوره پارینه‌سنگی جدید از حدود ۴۰ هزار سال پیش، در این منطقه حکایت دارد.

هاشمی گفت: در نتیجه انجام بررسی‌های باستان‌شناختی در ایوانکی، چشم‌اندازهای بسیار گسترده از دوران پارینه‌سنگی و تعداد قابل توجهی دست‌ساخته سنگی یافت شده است.

وی افزود: بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد که بر اساس فنون دست‌ساخته‌ها و گونه‌شناسی آن‌ها، احتمالا گروه‌های انسانی دست‌کم در دوره پارینه‌سنگی میانی حدود ۳۰۰ هزار تا ۴۰ هزار سال پیش و جدید حدود ۴۰ هزار تا ۱۲ هزار سال پیش در این منطقه حضور داشته‌اند.

مرزهای جغرافیایی را در سال ۲۰۲۲ کنار می‌گذاریم

سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو به مناسبت سال نو میلادی گفت: در سال ۲۰۲۲ مرزهای جغرافیایی را کنار می‌گذاریم تا پلی از فرهنگ به‌سوی صلح و دوستی در میان ملت‌های این حوزه تمدنی دیرین بسازیم.

بختی تاکید می‌کند: ما در موسسه فرهنگی اکو در سال ۲۰۲۲ مرزهای جغرافیایی را به کناری می‌گذاریم تا پلی از فرهنگ به‌سوی صلح و دوستی در میان ملت‌های این حوزه تمدنی دیرین بسازیم. مطمئن هستم در سراسر جهان هم انسان‌های نیک‌اندیش فراوانی حضور دارند که شریک افکار ما هستند و از همین‌جا صمیمانه‌ترین تبریکات خود را به‌سوی آن‌ها روانه می‌کنم که جملگی سفیران فرهنگ، عشق و دوستی در جهان هستند.

گاهنامه ECI News Lette درصدد است تصویری روشن و امیدبخش از رویدادهای فرهنگی کشورهای عضو اکو را در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته و پیام دیپلماسی فرهنگی منطقه را به مراجع دیپلماتیک، وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، آموزشی، فرهنگی و گردشگری، موزه‌ها و کتابخانه‌های ۱۰ کشور عضو اکو و نیز سایر سازمان‌های بین‌المللی برساند.

دولت حساسیت زیادی در زمینه حفظ و مرمت بناهای تاریخی دارد

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تفاوت بافت تاریخی و فرسوده، گفت: دولت حساسیت زیادی برای حفظ و مرمت بنای تاریخی دارد.

ضرغامی در خصوص بافت های تاریخی کشور گفت: برخی تصور می‌کنند بافت تاریخی همان بافت فرسوده است و در این میان حتی شاهد اختلاف نظر بین دستگاه های مرتبط با یان حوزه هستیم، ‌ در حالیکه بافت تاریخی جایگاه خودش را دارد و بافت فرسوده از آن جداست.
وی افزود: در این میان قوانین ثبت میراث فرهنگی و نظرات کارشناسان این حوزه ملاک عمل است، برخی به اشتباه تصور می کنند، بافت تاریخی مشابه بافت فرسوده است و می‌توان با یک حرکت ساده آن را تخریب و همه آن مکان را صاف کردو بنای جدید ساخت، در حالیکه این تفکر و تلقی اشتباه است چون بافت قدیمی اما تاریخی است.
ضرغامی گفت: وزارت میراث فرهنگی با توجه به توصیه های رئیس جمهور در تلاش است در محوطه های ثبت بافت تاریخی، بناهای تاریخی را با توجه به قوانین حفظ و مرمت کند.

شهید سلیمانی هیچ گاه افراد را دسته‌بندی نمی کرد

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رفتار فردی شهید سلیمانی را مظهر اخلاق عنوان کرد و گفت: سردار هیچ گاه افراد را دسته‌بندی نمی کرد و با همه رفتاری انسانی داشت.

وی در آیین گرامیداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، گفت: ولایت‌مداری از مهمترین خصوصیات این شهید بزرگوار بود. جلال و جمال سردار سلیمانی ولایت‌مداری ایشان بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این که رهبر معظم انقلاب هم فرمایشات برجسته درباره حاج قاسم سلیمانی ایراد کردند، گفت: سردار سلیمانی همواره سرباز مطیع رهبری بود، البته آنچه در این میان مهم است که در این خصوص، کاسب کار نبود.

وی با بیان خاطره‌ای از جلسه با حضور شهید سردار سلیمانی در حضور رهبر معظم انقلاب گفت: پس از پایان جلسه، بنده و سردار سلیمانی ادامه بحث را با یکدیگر ادامه دادیم. به حاج قاسم گفتم کار و وظیفه ما در صداوسیما سخت است، زیرا جلب رضایت همه مردم در برنامه‌های صداوسیما کار دشواری است، حاج قاسم در پاسخ گفت «هر جا شک برای پیدا کردن کار درست داشتی به نظر رهبری رجوع کن.»

شورای ترافیک بابل تردد از زیر پل تاریخی محمدحسن‌خان را ممنوع کرد

شورای ترافیک بابل در نشست امروز شنبه خود با گذراندن مصوبه‌ای هرگونه تردد خودروهای سنگین از زیرپل تاریخی و ۳۰۰ ساله محمدحسن‌خان این شهر را ممنوع و ساز و کار اجرای آن را هم مشخص کرده است.

اخیرا دوستداران میراث فرهنگی نسبت به تردد خودروهای سنگین از این پل تاریخی که به پل افشاری مشهور است اعتراض کردند و هشدار دادند که در صورت چاره اندیشی نکردن فوری، این پل تاریخی به خاطر برخورد سقف و بدنه خودروهای سنگین از هم فرو می پاشد.

قربانعلی ولیزاده بورا فرماندار بابل پس از نشست شورای ترافیک گفت : بر اساس اضطرار بررسی و رفع مشکل قانونی ممنوعیت تردد خوردوهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان این جلسه تشکیل و سازو کارهای قانونی آن به شهرداری ابلاغ شده است.

قربانعلی ولیزاده بورا افزود: در جلسه امروز شورای ترافیک به دلیل اینکه شهرداری بابل در اجرای طرح ایجاد ممنوعیت برای تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی مشکل قانونی نداشته باشد، طی مصوبه ای مجوز قانونی داده شد.

ایرانیان در همه جای دنیا یک خانواده هستند

سید عزت الله ضرغامی وزیر ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ایرانیان ساکن در همه جای دنیا متعلق به این کشور و عضو خانواده بزرگ ما محسوب می شوند.

وی در آیین بزرگداشت مرحوم استاد علی اکبر پرورش که در اصفهان برگزار شد به صورت ویدئو کنفرانس افزود: هر کسی که پیوندی با نظام، انقلاب و ایران دارد و این کشور را دوست دارد عضو این خانواده بزرگ است.

وی با بیان اینکه ایران یک جامعه بزرگ و متعلق به همه مردم داخل و خارج این کشور است ادامه داد: امروز بر اساس نگاه ارزشی و انقلابی باید با رفتار خودمان هر چه که می توانیم وحدت و اتحاد را بین اعضای جامعه بیشتر کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: مرزبندی با همه، بر خلاف نگاه اسلام و رهبر معظم انقلاب است.

هتل‌ها در نوروز افزایش قیمت ندارند

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتل‌داران کشور از عدم افزایش قیمت هتل‌های سراسر کشور برای نوروز سال آینده خبر داد.

حمزه زاده، گفت: با توجه به افزایش میانگین ۳۰ درصدی که امسال برای قیمت اقامت در هتل ها اعمال شد، دیگر افزایش قیمت برای نوروز نخواهیم داشت.

وی افزود: تغییر نرخ اقامت در هتل ها مهر ماه اعلام و دامنه آن از ۱۰ تا ۳۰ درصد متناسب با وضعیت هتل از حیث استانداردسازی و اخذ گواهی استاندارد کیفیت خدمات تعیین شده بود و البته برخی از هتل ها همین افزایش قیمت را هم اعمال نکردند.

حمزه زاده به نقش اجرایی شدن قانون معافیت از مالیات ارزش افزوده در عدم افزایش قیمت اقامت هتل ها و خدماتی که شامل این معافیت می شود اشاره و تاکید کرد: برخی از هتلداران این تصور را داشتند که معافیت مالیاتی تنها شامل نرخ اتاق خواهد بود؛ در صورتی که بر اساس بررسی‌های انجام شده این معافیت شامل تمام خدمات اقامتی می‌شود. خدمات اقامتی می‌تواند تمام فعالیت های هتل‌های ۱ تا ۳ ستاره اعم از رستوران، کافه، اتاق و تمامی فعالیت‌ها و خدمات اقامتی که یک هتل ارائه می‌دهد را دربرگیرد.

انتقال سند مالکیت ۹ هکتار زمین در جوار مجموعه جهانی تخت‌جمشید

خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از دریافت سند مالکیت زمین ۹ هکتاری در جوار مجموعه جهانی تخت‌جمشید خبر داد.

نیکزادفر گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده یک قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۸۲، مجلس شورای اسلامی شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی وارث تمامی اموال و دارایی‌های سازمان ایران‌گردی‌ و جهان‌گردی سابق است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی با بیان اینکه این شرکت به‌عنوان عامل تصدی‌گری و بازوی اجرایی وزارت متبوع است، افزود: در سال‌های گذشته برخی از این اموال در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار گرفته بود و واحد املاک و مستغلات شرکت با تلاش‌ فراوان سعی در برگرداندن این اسناد به نام شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی داشت.

تعداد مهر اصالت ملی آثار صنایع دستی مازندران به ۹۳ رسید

ویدا توحدی مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی کشور از کسب ۲۸ نشان مهر اصالت ملی در مازندران خبر داد که مجموع آثار دارای مهر اصالت ملی صنایع دستی در مازندران را به ۹۳ اثر رساند.

توحدی اظهار کرد: در نخستین جلسه داوری مهر اصالت صنایع دستی منطقه ۴ کشور که به میزبانی مازندران برگزار شد از بین ۱۲۷ اثر هنرمندان استان‌های سمنان، مازندران و گلستان ۶۹ اثر حائز دریافت مهر اصالت ملی تشخیص داده شدند.

وی افزود: این چهارمین نشست منطقه‌ای مهر اصالت ملی صنایع دستی کشور بود که در آن با حضور داوران ۲۸ اثر صنایع دستی مازندران، ۲۵ اثر از تولیدات هنرمندان گلستان و ۱۶ اثر از استان سمنان مهر اصالت و مرغوبیت کالای صنایع‌دستی دریافت کردند.

شوشتر و رفیع به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی ثبت شدند

سیدحکمت‌اله موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از تبدیل وضعیت شهرهای ملی صنایع‌دستی شوشتر و رُفیع از مشروط به قطعی خبر داد و گفت: شهر اندیکا نیز به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی در رشته دست بافته های عشایری انتخاب شد.

موسوی با اشاره به برگزاری پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی اظهار داشت: در این نشست پرونده‌هایی از سه استان خوزستان، قزوین و آذربایجان غربی با حضور مسوولان ارشد این استان‌ها بررسی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان اضافه کرد: در این نشست بعد از بررسی کارشناسی و با نظر و رای ارزیابان، شهرهای شوشتر و رفیع که تابستان ۱۳۹۸ در سومین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی به صورت مشروط در حوزه احرامی‌بافی و بوریابافی ثبت شده بودند، طی این دو سال با تکمیل پرونده‌های خود و رسیدن به استانداردهای لازم به صورت قطعی ثبت شدند.
وی افزود: در این نشست همچنین اندیکا از استان خوزستان به عنوان شهر ملی گلیم دست بافته‌های عشایری ثبت شد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *