رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ مهر ۱۳۹۸

خورشت گردو اسفناج

اشتراک گذاری

خورشت گردو اسفناج، یکی از خورشت های مخصوص شهر دامغان هست که می‌توانید تفاوت طعم را در آن کاملا احساس کنید. این غذا پایه ای با طعم شیرین دارد، بنابراین بهتر هست از رب انار شیرین بهره گیری کنید.گردو را به نام “غذای مغز” نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن می باشد. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم. مصرف ۴ عدد مغز گردو در روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا ۳ می گردد. یک چهارم فنجان مغز گردو، در حدود ۸/۹۰ درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می کند.

موسسه غذا و دارو پیشنهاد کرده است که برای سلامت قلب روزانه ۳۰ گرم گردو بخورید. گرچه فواید زیادی در آجیل پنهان است، بعضی ها به گمان این که آجیل موجب افزایش وزن می شوند، از خوردن گردو و دیگر آجیل ها امتناع می کنند. ولی ثابت شده است، افرادی که حداقل ۲ بار در هفته آجیل مصرف می کنند، احتمال افزایش وزن در آنها به مراتب کمتر از آنهایی است که اصلا آجیل مصرف نمی کنند. پس به گمان این که اگر گردو یا آجیل بخورید چاق می شوید، این غذای بسیار خوشمزه و مفید را از خود دور نکنید.
اسفناج این سبزی پر خاصیت با برگ های تیره رنگ ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی دارد و برای درمان انواع بیماری ها و سلامت پوست و اعضای دیگر بدن بسیار توصیه می شود.
در صد گرم اسفناج خام موارد زیر موجود است
انر‍‍‍ژی ۲۰ کالری
آب ۹۰ گرم
پروتئین ۳ گرم
چربی ۰/۳ گرم
مواد نشاسته ای ۳/۵ گرم
کلسیم ۹۰ میلی گرم
فسفر ۵۰ میلی گرم
آهن ۳/۲ میلی گرم
سدیم ۷۰ میلی گرم
پتاسیم ۴۷۰ میلی گرم
ویتامین آ ۶۰۰۰ واحد
اسفناج به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین B3 داروی مهمی برای برطرف کردن بیماری پلاگر است. بیماری پلاگر یک نوع بیماری است که بعلت کمبود ویتامین B3 در بدن تولید می شود و نشانه های آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و بوجود آمدن لکه های قرمز روی بدن است. برگ اسفناج از نظر طب قدیم ایران کمی سرد است و برخی عقیده دارند که متعادل است یعنی نه سرد است و نه گرم.

خورشت گردو اسفناج

مواد لازم:
گردو: ۴۰۰ گرم
اسفناج: ۱ کیلو
گوشت «خورشتی»: نیم کیلو
رب انار: ۱ لیوان
پیاز: ۱ عدد
روغن: به مقدار لازم
نمک: به مقدار لازم
زردچوبه: به مقدار لازم
فلفل: به مقدار لازم
طرز تهیه:
۱. ابتدا پیاز را ریز خرده کرده یا رنده کنید. سپس گوشت را به صورت خورشتی خرد کرده و به پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و بعد زردچوبه و فلفل را به آن بیفزایید.
۲. مقداری آب به مواد بیفزایید و شعله را چندان کنید تا به جوش آید. گردو را آسیاب کرده و به مواد بیفزایید.
۳. سپس اسفناج را شسته، خرد می‌کنیم و با کمی روغن تفت می‌دهیم و همراه با رب انار به خورشت اضافه کرده، نمک آن را به دلخواه به آن می افزاییم و فرصت می‌دهیم تا خورشت جا بیفتد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *