جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خرم‌رود خرم آباد

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ تیر ۱۳۹۸

خرم‌رود (به لری: گه‌لال) رودخانه‌ای در مرکز شهر خرم‌آباد است که از به هم پیوستن دو رود دیگر به وجود آمده است. خرم‌رود از شمال تا جنوب شهر را طی کرده است. خرم‌رود با ۱۱۰ کیلومتر طول است که از ارتفاعات شمالی شهر و از دامنه‎های سفیدکوه و کوه کمر سیاه سرچشمه گرفته و ‌خرم‎آباد را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌‎کند یک رود از سمت شرق و رود دیگر از سمت شمال به شهر وارد می‌شود و در نزدیکی پل صفوی در مرکز خرم‌آباد به هم می‌پیوندند و خرم‌رود را تشکیل می‌دهند، نام قدیمی رودخانه خرم‎آباد گلال بوده و در زبان لری به معنی رودخانه است.
رودخانه خرم‎آباد، خرم‎رودی زلال و مهربان بود که با جوشش زیبایش زندگی را به همه هدیه می‌کرد، هنگام عبور از دامنه‌های سفیدی و کمر سیاهی کوه، نشان اززنده بودن داشت و به دیگران زندگی می‌بخشید، سبزه‌های کنار رود چشم‎ها را نوازش می‌داد و این‌ها همه به خاطر سخاوت و مهربانی خرم رودی بود که امروز صدای موسیقی از آن گرفته شده است.
رود و رودخانه در هر جایی نشان از زندگی دارد، اما خرم‎رود در مرکز لرستان متاسفانه به دلیل بی‌مسئولیتی برخی از مسئولین به محل تجمع زباله‌ها تبدیل شده است، به گونه‌ای که در فصل گرما بوی نامتبوع آن اهالی را آزار می‌دهد. عمده‌ترین مشکل در خرم‌رود، ورود پسماندهای خانگی، صنعتی، نخاله‌های ساختمانی و فاضلاب شهری و صنعتی به این رودخانه است. از سال ۱۳۸۷، شهرداری خرم‌آباد در حال ساماندهی و لایروبی این رودخانه است اما همچنان وضعیت آن مطلوب نیست.

خرم‌رود خرم‌رود خرم آباد

منابع:
ویکیپدیا
سایت تحلیلی خبری عصر ایران
خبرگزاری ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد