رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ مهر ۱۳۹۵

خراسان رضوی میزبان چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

حسین زارع صفت روز سه شنبه در جمع خبرنگاران مشهد افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی بیشتر سفره ایرانی متشکل از غذاها و نوشیدنی های بومی و محلی مربوط به هر استان است.
وی با بیان اینکه غذا در صنعت گردشگری به عنوان یکی از مسائل اصلی و مورد توجه است اظهار کرد: ایران به دلیل عناصر فرهنگی، سابقه تاریخی و تنوع اقلیمی، پیشینه عمیق در موضوع غذا و طبخ آن دارد.
وی گفت: به همین دلیل شیوه پخت و طبخ غذای ایرانی در کنار شیوه طبخ غذاهای چینی و رومی به عنوان یکی از سه دکترین شناخته شده در جهان محسوب می شود.
زارع صفت افزود: امروزه صنعت غذا به عنوان یک جاذبه گردشگری و به عنوان امری فرهنگی بسیار مورد استقبال و توجه گردشگران و به نوعی معرف فرهنگ و تاریخ تمدن هر منطقه و کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگی گردشگری منطقه چهارم کشور آبان ماه امسال در مشهد برگزار می شود، اظهار کرد: استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان چهار استان شرکت کننده در این جشنواره هستند.
وی گفت: در این رویداد فرهنگی تمام سالن های غذاخوری، مراکز اقامتی، سفره خانه های سنتی و فعالان عرصه تهیه و تولید غذاهای محلی، سنتی و بومی شرکت می کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: از جمله غذاهای سنتی خراسان رضوی می توان به شله مشهدی، حلیم قوچان، حلیم نیشابور، آش رشته های محلی و دیگچه اشاره کرد.
وی بیان کرد: علاوه بر آن آئین های مذهبی و ارتباط این آئین ها با سفره ایرانی نیز در جشنواره مزبور مورد توجه و معرفی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: چهار محور اصلی در این ارتباط سفره های نذری و آئینی، خیرات و نذری، سفره ایرانی در خانه و غذاهای مراکز تولید، فروش و عرضه غذا هستند.
زارع صفت با اشاره به افزایش بی رویه مصرف فست فودها گفت: تشویق مصرف غذاهای سنتی و ایرانی به دلیل ارزش بسیار غذایی آنها یکی از مواردی است که باید مورد پیگیری و فرهنگ سازی قرار گیرد تا شاهد توسعه سبک زندگی سالم در کشور و بین نسل جوان باشیم.
وی افزود: هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ غذای بومی و محلی در کشور شناسایی شده و استان خراسان رضوی نیز به خاطر سابقه تمدنی و تاریخی دارای جایگاه مهمی در این زمینه است.
وی اظهار کرد: در جشنواره یاد شده که به مدت سه روز برگزار می شود از هر استان شرکت کننده سه نوع غذا، یک نوع دسر، پیش غذا، نوشیدنی و دم نوش برای داوری انتخاب و یک غذای بومی به عنوان غذای برتر معرفی خواهد شد.
زارع صفت گفت: پیگیر ثبت ملی غذاهای بومی خراسان رضوی هستیم و در این راستا تاکنون ۲ غذای شله مشهدی و شیشلیک شاندیز این استان در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده و تلاش برای ثبت جهانی آنها نیز در حال انجام است.
چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری روزهای پنجم تا هفتم آبان ماه در هتل میثاق مشهد برگزار می شود.

1274 خراسان رضوی میزبان چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *