جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خدمت بخش خصوصی گردشگری از درآمد نفت هم با ارزش‌تر است

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ آذر ۱۳۹۵

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران و رییس گروه مالی گردشگری در خصوص موانع توسعه گردشگری در ایران و بازدارنده‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه گفت: باید انقلابی در توسعه و رشد صنعت گردشگری رخ دهد و این موضوع و ایجاد نهضت ملی گردشگری حمایت و کمک جدی قوای سه‌گانه را می‌طلبد. یکی از مهم‌ترین مواردی که به رفع ایران هراسی کمک می‌کند توسعه گردشگری و حضور توریست در کشور است و این در حالی است که وضعیت ایران در حال حاضر نسبت به گذشته بسیار مطلوب‌تر است.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، مهدی جهانگیری نایب رییس اتاق بازرگانی تهران و رییس گروه مالی گردشگری گفت: در قدم اول برای توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری، بازار سرمایه سهم خودش را در تامین بنگاه‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور افزایش دهد. امروز بیش از ۸۵ درصد سهم تامین منابع بر دوش بازار پول است و سیستم بانکی ما مشکلات فراوان و چالش‌های جدی در این زمینه دارد و با وضعیت ناگوار تامین منایع مالی اقتصاد نمی‌توان انتظار توسعه زیر ساخت‌ها را توسط بخش خصوصی داشت.

وی افزود: بازار سرمایه نتوانسته تا به امروز نقش خود را به دلایل مختلف در حوزه گردشگری پررنگ کند از جمله مقررات دست و پاگیر در حوزه اخذ مجوز برای تاسیس صندوق‌ها، افزایش سرمایه و انتشار اوراق و سایر فرایندهای اداری این حوزه که در نهایت بخش خصوصی را در نیمه راه خسته و انگیزه فعالیت را از سرمایه گذار سلب می‌کند.

جهانگیری اظهار داشت: عدم وجود بسترهای مناسب برای گردشگری از دیگر عوامل کندی حرکت رو به جلو در این بخش است.

وی افزود: ارکان حمل و نقل هوایی و جاده‌ای ما از شرایط مطلوب و استاندارد برخوردار نیستند از طرفی نبود پروازهای مستقیم، عدم پکپارچگی در ارائه خدمات و نیز فقدان خدمات استاندارد بهداشتی و درمانی از جمله کمبودهای زیربنایی برای توسعه گردشگری است.

جهانگیری ادامه داد: ساخت هتل به عنوان مهم‌ترین زیرساخت صنعت گردشگری هزینه‌های هنگفتی اعم از هزینه زمین، ساخت و ساز و عوارض شهرداری طلب می‌کند و انتظار داریم با حمایت دولت و شهرداری موانع سرمایه‌گذاری و ساخت هتل در صنعت گردشگری هموارتر شود.

رییس گروه مالی گردشگری گفت: امروزه در حوزه گردشگری چند شرکت سهامی عام فعال داریم و امیدواریم با کمک سازمان بورس و فعالان بخش خصوصی به توسعه فعالیت این شرکت‌ها کمک شود.

وی در ادامه عنوان‌کرد: فقدان یک استراتژی جامع و برنامه‌ریزی حساب شده در زمینه گردشگری در برنامه‌ریزی‌های دولتی احساس می‌شود. در برنامه قبلی برای صنعت گردشگری قرار بود دولت برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری ۲۵ هزار میلیارد تومان تخصیص دهد. طی این برنامه‌ریزی قرار شد طی یک دوره ۲۰ ساله آمار گردشگر به عدد ۲۰ میلیون نفر برسد اما امروز ۱۰ سال از این هدف گذاری گذشته و ۵.۵ میلیون گردشگر داریم؛ یعنی ۲۵ درصد از اهدافمان محقق شده است.

جهانگیری در ادامه به برنامه ششم اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم قرار است آمار گردشگر فعلی را به پنج برابر افزایش دهیم که به نظر نمی‌آید دست یافتنی باشد و با وجود سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در این زمینه ولی همچنان در فراهم آمدن زیرساخت‌ها پیشرفتی نمی‌بینیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر بنا داریم که اقتصاد کشور را به جایگاهی برسانیم که بی‌نیاز از درآمد نفتی باشیم باید توسعه و رشد صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت ارزآور مورد توجه ویژه و اساسی قرار گیرد. در واقع رسیدن به اقتصاد غیرنفتی بدون ابزار و ساختار متناسب عملا امکان‌پذیر نیست و امروزه این ابزار صنعت گردشگری است.

رییس گروه مالی گردشگری گفت: من اعتقاد دارم خدمتی که فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری به اقتصاد ایران انجام می دهند از درآمد ۴۰ میلیونی نفت نیز با ارزش‌تر است چرا که با توسعه گردشگری صلح و امنیت را برای ایران به ارمغان می‌آورند. امیدواریم این موضوع به عنوان یک اولویت جدی در دستور کار دولت قرار گیرد.

42 خدمت بخش خصوصی گردشگری از درآمد نفت هم با ارزش‌تر است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد