رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ اسفند ۱۳۹۹

خانه کلانتری تبریز

اشتراک گذاری

خانه کلانتری تبریز که در باغی با همین نام واقع شده است به «میرزا ابراهیم خان باغمیشه‌ای» ملقب به «شرف الدوله» و مشهور به «کلانتر» متعلق می باشد . وی نماینده‌ تبریز در اولین دوره‌ مجلس شورای ملی و سومین شهردار تبریز است که دو بار به این سمت منسوب شد. پدر او کلانتر تبریز بود و بعدها میرزا ابراهیم خان جانشین پدر شد. این خاندان صاحب، ارباب و کد خدای باغمیشه‌ تبریز بودند و امروزه نیز آثاری مثل مسجد کلانتر از آ‌نها به یادگار مانده است. قدمت باغ و خانه‌ کلانتر به دوران قاجار می ‌رسد (۱۳۱۱ هجری قمری).

بازسازی و تبدیل این خانه به یک مجموعه فرهنگی، تاریخی با نظارت میراث فرهنگی استان بر عهده آموزش و پرورش استان می باشد.

خانه کلانتری تبریز

مشخصـات فنی بنا

اين بنا كوشكی در داخل باغی به مساحت ۶۵۵۰ متر مربع است که اين باغ خود بخشی از باغی قديمی است و با اعيانی ۱۰۴۰ متر مربع در دو طبقه ساخته شده و قباله آن به نام خانه می باشد. معماری اين بنا برگرفته از معماری قفقازی است كه اجرای آن به دست مهرازان و بنايان ايرانی بوده است.

پلان اين خانه كاملا قرينه و همانند ساير بناهای دوره قاجار تقارن به طور كامل در اين خانه رعايت شده است. طبقه همكف شامل يک ايوان با چهار جفت ستون، يک ورودی به عنوان هشتی، يک دهليز، دواتاق جانبی با الگوی سه دری به عنوان نشيمن و دو اتاق كشيده با مدول ۱*۳ پشت اتاقهای نشيمن كه به عنوان آشپزخانه استفاده می شده قرار گرفته است. پله های ارتباطی طبقه همكف به اول در انتهای دهليز واقع شده است. طبقه اول نيز شامل يک طنبی، يک دهليز و چهار اتاق می باشد. (طنبی روی محور اصلی بنا قرار دارد و توسط دو درب به ايوانهای جانبی متصل است.)

خانه کلانتری تبریز

نـوع مـالكيـت بنا

مالكيت بنا شخصی است و در سالهای ۱۳۳۰ الی ۱۳۶۰ به دبستان هاشمی اجاره داده شده بود.

قـدمت بنا

تاريخ ساخت ۱۳۱۱ ه . ق ( قاجاريه )

اين خانه و باغ تقريبا از زمان خريداری آقای اخوان متروكه رها شده است و ضلع شمالی آن تخريب گرديده است.اين باغ به همراه باغ فتح آباد و باغ امير تنها نمونه باغ تفرجگاهی به صورت يک كوشک در وسط و حوضی در مقابل آن است كه در شهر تبريز از زمان قاجار باقی مانده است.

خانه کلانتری تبریز

تـزئينات بكار رفته

۱. سرستونهای گچی
۲. طلق رومی بالای ستونهای ايوانهای طبقه اول
۳. قاب بندی های آجری
۴. گچ بريهای برجسته در نما با نگاره های انگور و برگ
۵. كاشی كاری هفت رنگ بالای طاقهای ايوانها كه جزء نادر كاشيكاريهای بنا ها در تبريز می باشد.
۶. شومينه اتاق طنبی
۷. قاب بندی های گچی داخل طبقه همكف

پوشش طبقه همكف طاق آجری وطبقه اول چوبی است.باغ شامل دو استخر است كه استخر قديمی در مقابل عمارت كوشک و استخر جديد در گوشه جنوب شرقی باغ است. يک چاه نيمه عميق نیز در این باغ وجود دارد.

خانه کلانتری تبریز

خانه کلانتری تبریز

خانه کلانتری تبریز

خانه کلانتری تبریز

خانه کلانتری تبریز

خانه کلانتری تبریز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *