رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

خانه میرزا خلیل رفیع یا عمارت اخوان ، اولین شهردار رشت

لینک این مطلب کپی شد!

گیلان فقط جنگل‌های بکر و دریا نیست. خانه های سنتی گیلان هم زیبا و دلنشین هستند. معماری گیلان همیشه معروف و زبانزد بوده و کلبه‌های جنگلی‌اش بهترین جا برای آرامش گرفتن هستند.خانه میرزا خلیل رفیع یا عمارت اخوان ، اولین شهردار رشت از جمله این خانه های قدیمی می باشد .خانه‌هایی با کلون‌های قدیمی، درهایی کهنسال با سفال‌های چیده شده روی پیش آمدگی دیوارش، آجرچینی کوچه‌ها و خانه‌های اهالی قدیمی رشت، هنوز هم هستند.

خانه میرزا خلیل رفیع  خانه میرزا خلیل رفیع یا عمارت اخوان ، اولین شهردار رشت

میرزا خلیل رفیع کوچک‌ترین فرزند ملا رفیع شریعتمدار گیلانی (از مجتهدین طراز اول ایران در عصر ناصری) و از مشروطه خواهان گیلان بود.او پس از انقلاب محرم ۱۳۲۷ ه. ق رشت که منجر به قتل حکمران گیلان آقابالا خان سردار افخم و تصرف رشت توسط مشروطه خواهان شد، به عنوان نخستین رئیس بلدیه (شهردار) رشت تعیین شد.
میرزا خلیل رفیع اولین شهردار رشت بوده و اینجا زندگی می‌کرده است. خانه میرزا خلیل آنقدری زیبا هست که خیلی‌ها برای دیدن آن به گیلان و شهر رشت می‌آیند. اینجا حالا به عمارت اخوان هم معروف شده است.

میرزا خلیل، طرح این خانه زیبا را از یک بنایی که در روسیه دیده بود، الهام گرفته و نقشه آن را نیز از همان کشور با خود آورده بود. وی پس از بازگشت از روسیه این خانه را در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی در شهر دلبر رشت ساخت. معماری این بنا اقتباسی است از معماری روس و اروپای شرقی؛ مانند خانه‌های مسکونی سن‌پترزبورگ، تفلیس و بادکوبه که میرزا خلیل چند سالی را در آن شهرها زندگی کرده بود. در واقع میرزا خلیل رفیع، به نقشه‌ای که همراه خود آورده بود، راضی نشد. بلکه سازه‌های مونتاژ این بنا را هم که از چوب نراد روسی بود، از روسیه سفارش داد و از طریق بندر انزلی و بعد رشت به این مکان انتقال داد. تا امروزه نیز در و پنجره‌های بنا محکم و استوار باقی مانده‌اند و به‌این ترتیب خانه میرزا خلیل رفیع ساخته شد.

خانه میرزا خلیل رفیع یا عمارت اخوان،اولین شهردار رشت خانه میرزا خلیل رفیع یا عمارت اخوان ، اولین شهردار رشت

معماری خانه میرزا خلیل رفیع

بنای این خانه متقارن و با دو راه‌پله زیبا و سفید در دو طرف بنا ساخته شده است. این ساختمان دارای دو طبقه و با زیر بنای ۴۰۰ مترمربع است. ولی زیربنای کل خانه ۱۳۴۷ مترمربع است.عمارت اخوان از زیباترین خانه های سنتی گیلان است که ۱۰۰ سال قدمت دارد.
سازه اصلی با ملات آجر، ماسه و آهک ساخته شده است. طبقه دوم خانه میرزا خلیل رفیع با ستون‌های مدور چوبی با نراد به طول ۵ متر در روسیه خراطی شده‌اند. وجه‌تمایز فضای داخلی این بنا، نقاشی‌هایی است که به سبک لندنی در تالار اصلی دیده می‌شود. این تالار را تالار شورا می‌نامند و روی دیوار‌هایش هنوز هم آثار نقاشی‌ها دیده می‌شود. این خانه بعد‌ها به خاندان زین‌العابدین اخوان فروخته شد و امروزه به عمارت اخوان نیز شهرت دارد. در دوره‌ای، از این ملک به عنوان ساختمان شورای اسلامی رشت استفاده می‌شد که بعد از انتقال شورا به محلی دیگر، این ملک بدون سکنه باقی ماند.
حیاط دلباز و سرسبز این خانه، چیزی است که در بدو ورود بیننده را به خود جذب می‌کند، یک حوض لاجوردی، باغچه و حیاطی به سبک حوض‌ها و حیاط‌های دوره قاجار. این حیاط دارای سه بخش اصلی است که شامل قسمت‌های جنوبی یا همان حیاط اصلی است، قسمت شمالی که مخصوص خدمه و سرویس‌های بهداشتی بوده و حیاط شرقی و غربی که حد واسط این دو حیاط بوده است.

خانه میرزا خلیل رفیع یا عمارت اخوان،اولین شهردار رشت خانه میرزا خلیل رفیع یا عمارت اخوان ، اولین شهردار رشت
در طبقه زیرین اتاق‌هایی قرار دارد و در ورودی آن‌ها، عکسی از آقای زین‌العابدین اخوان و داماد او که صاحب بعدی این بنا بوده است، دیده می‌شود.
خانه میرزا خلیل رفیع راهرو‌هایی آجرچین با طاقی‌های زیبا و خوشرنگی دارد که کنار رنگ سفید و زرد خردلی آن، منظره دلنشین و هماهنگی را ایجاد کرده است.
بعد عبور از کوچه‌های زیبا و آجری محله خواهر امام رشت و زاهدان، اگر به سمت میدان صیغلان بروید، در همسایگی خانه ابریشمی‌ها که امروزه بنیاد نخبگان در آن‌جا مستقر است، به خانه میرزا رفیع خواهید رسید که در پشت ساختمان اداری شهرداری پنهان شده است.
در گوشه ای از حیاط خانه میرزا رفیع، کتیبه‌ای از آن دوران باقی‌مانده که جایش زیاد خوب نیست و خزه‌های رویش در حال رشد هستند. خانه میرزا خلیل یا عمارت اخوان عمری۱۰۰ ساله دارد و نیازمند توجه و مرمت است. از گلدان‌های کوچک شمعدانی‌ کنار نرده‌های قدیمی‌اش، پله‌های چوبی خوش‌رنگش و از لوستر نیمه‌شکسته سقفش گرفته تا پنجره‌های رنگی و حیاط خلوت و آرامش‌بخش آن، همه کنار هم سال‌ها است که در این کوچه قرار دارند.
این عمارت در سال ۱۳۸۱ خریداری شد و بعد آن را بازسازی کردند. حالا هم خانه را به عنوان ساختمان شورای شهر استفاده می‌کنند. خانه متعلق به میرزا خلیل بوده، اما بعدها به عمارت اخوان معروف شده است.
ده سال بعد از ساخت خانه، برادران اخوان اینجا را خریدند. آنها سه برادر بودند که بعدها زین العابدین اخوان، سهم دو برادر دیگرش را خرید و خانه به نامش شد.

نحوه دسترسی به خانه میرزا خلیل رفیع

آدرس : رشت – خیابان شهید مطهری – کوچه حاج میرزا رفیع – بن بست اخوان.

خانه میرزا خلیل رفیع یا عمارت اخوان،اولین شهردار رشت خانه میرزا خلیل رفیع یا عمارت اخوان ، اولین شهردار رشت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *