رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مرداد ۱۳۹۹

خانه موسوی نژاد مشهد

لینک این مطلب کپی شد!

خانه موسوی نژاد مشهد ، مربوط به دوره پهلوی اول است و در میدان شهدا، کوچه حاج آقا جان، جنب هتل غدیر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۰۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.خانه موسوی نژاد مشهد یکی از خانه‌های اصیل و قدیمی است که دوران پهلوی اول نزدیک حرم امام رضا (ع) ساخته شده است. با مراجعه به این خانه زیبا می‌توانید برای زیارت حرم و خرید از مغازه‌ها و پاساژهای اطراف هم بروید و خوش بگذرانید.

7خانه-موسوی-نژاد خانه موسوی نژاد مشهد

بر‌اساس کتب موجود در بنا، منزل فوق دارای قدمتی برابر ۸۵سال است که باتوجه‌به موقوفه بودن آن، محل اسکان طلبه‌های حوزه علمیه مشهد شده است و «منزل طلبه‌ها» خوانده می‌شود.خانه موسوی نژاد مشهد مانند سایر خانه‌هایی که در عصر قاجار و پهلوی در این شهر ساخته شده‌اند، دو بخش تابستان‌نشین و زمستان‌نشین دارد. در نمای این دو فضای زیبا تزیینات آجرکاری و کاشی‌کاری منحصربه‌فرد و چشم‌نواز به کار رفته که در قالب فرم‌های هندسی متناسب و منظم اجرا شده‌اند.

پس از ورودی که دری کوچک و چوبی است، از مسیر راهرویی باریک و کوتاه به حیاط می‌رسیم. در اضلاع مقابل و پشت فضاهای تابستان‌نشین و زمستان‌نشین هر دو‌ در دوطبقه قرار گرفته‌اند‌. در ضلع جنوبی بنا، تزیینات آجرکاری خفته و راسته در بالای سنتوری‌ها اجرا شده است. روی پنجره‌ها و زیر رخ‌‌‌بام دندان‌موشی آن دیده می‌شود.

این تزیینات باشکوه و تماشایی که با آجر و کاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ اجرا شده‌اند، همراه کتیبه دایره‌ای شکل به نماد اصالت و زیبایی این خانه قدیمی تبدیل شده‌اند که هر بازدیدکننده‌ای از دیدنشان لذت خواهد برد.فضاهای سنتوری بالای پنجره‌های طبقه فوقانی‌ با کاشی‌های معرق به رنگ‌های فیروزه‌ای‌، سیاه، زرد، سفید و قهوه‌ای اجرا شده است.‌ آجرکاری خفته و راسته در اطراف آن‌ها از تزیینات این بخش است. طبقات این ضلع، تزیینات ندارد.

رنگ‌های به‌کاررفته برای تزیین خانه بسیار چشم‌نواز و دل‌انگیز هستند. برای مثال در قسمت سنتوری‌های مثلثی‌شکل بالای پنجره‌های طبقه دوم‌، کاشی‌های معرق نفیس به‌رنگ‌های فیروزه‌ای‌، سفید، زرد، قهوه‌ای و سیاه به‌ کار رفته‌ که در کمتر خانه‌ای می‌توانید نظیرش را پیدا کنید.اتاق‌های ضلع شمالی هم مانند ضلع دیگر بنا ساده هستند و تزییناتی در آن‌ها به جای نمانده؛ اما همچنان هویت قدیم خود را حفظ کرده‌اند.

آجرکاری این بخش با طرح خفته و راسته شکل گرفته که در هماهنگی و تناسب کامل با سایر تزیینات خانه است. بخش شمالی خانه هم دو طبقه است که برای رسیدن به طبقه دوم باید از راه‌پله‌ای استفاده کنید که میانه بنا قرار گرفته است. در و پنجره‌های این خانه چوبی هستند که از سال‌ها پیش تعویض نشده‌ و احساس قدمت زیاد خانه را به‌خوبی به شما منتقل می‌کنند.اجرا نشدن عایق‌اندود برروی پشت‌بام و مسیر آب‌روهای فرسوده بر روی بدنه بنا و نفوذ رطوبت از کف حیاط به بدنه آن، ازجمله عوامل مخرب بنا هستند.

نحوه دسترسی به خانه موسوی نژاد

آدرس : مشهد، میدان شهدا، کوچه حاج آقا جان، جنب هتل غدیر، میدان تپل المحله کوچه گل‌فروش‌ها، پلاک ٨۴

           
 

نظر کاربران :

  • هادی کارگر

    بازدید داره خونه؟

    ۲۸ تیر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *