رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

خانه فلاحتی کاشان

اشتراک گذاری

خانه فلاحتی کاشان در محلهْ سرپله که قدمت آن به عصر قاجار مربوط می‌شود ودر آن نشانه هایی از دخل و تصرفات عصر پهلوی اول نیز به چشم می‌خورد واقع شده است . همچنین این مجموعه در در ۹ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۰۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. . این اثر در دوره‌ای از حیات خویش به منظور بهره برداری هایی به غیراز عمارت مسکونی، تغییراتی را در خود دیده است.

خانه فلاحتی کاشان خانه فلاحتی کاشان

معماری خانه فلاحتی کاشان

معماری این خانه درون‌گرا بوده و حیاط مرکزی آن با دو ایوان در اضلاع شمالی و شرقی و فضای اقامتی در دو جبهه دیگر، در زمینی به مساحت ۱۵۵۵ متر ساخته شده است. از آن دسته خانه‌هایی است که فقط یک حیاط وسیع مرکزی به عنوان اتدرونی دارد، ودر چهار طبقه بنا گردیده است. این طبقات به صورت چهار طرف ساخت اطراف حیاط اصلی بنا شده‌اند.

از فضا‌های مهم معماری این خانه می‌توان از سه سرداب، چند شاه‌نشین، هشتی‌ورودی، ایوان و حوض‌خانه نام برد. ایوان شمالی نیز در محل فضایی دیگر بر پا شده است و احتمالا همان دوره قاجاریه بازمی گردد. عناصر تزیینی دوره پهلوی نخست نظیر آجرهای مهری، مؤید تغییرات کالبدی در این دوره هستند. اجرای ازاره های آجری در دهه پنجاه خورشیدی، سبک سازی و تعویض کاهگل در دو دوره دهه شصت و هشتاد خورشیدی، از دیگر اقداماتی هستند که ردپای آن در بنا به چشم می‌آید.

خانه فلاحتی کاشان خانه فلاحتی کاشان

پیشخوان کم عمق بدون سقف خوانچه پوش و پلان ۴ گوش با گوشه های تیز و به کارگیری قوس های تخت و مضرس و کلیل های تزیینی و چراغگاه‌ها و اتا‌ های دو دری و ازاره‌های آجری با آجر منقوش، نشان از تأثیر معماری پهلوی در نما دارد. حیاط مرکزی به مساحت ۳۳۰ مترمربع در چهار جبهه خود واجد معماری است، ایوان ضلع شرقی در پس خود، دارای اتاق ۵ دری بوده و در طرفین آن دو اتاق دو دری قرار گرفته است که هر دو در بالای سر خود، اتاق های بالاخانه را دارند. پیشخوان کم عمق بدون سقف خوانچه پوش و پلان ۴ گوش با گوشه های تیز و به کارگیری قوس های تخت و مضرس و کلیل های تزیینی و چراغگاه‌ها و اتا‌ های دو دری و ازاره‌های آجری با آجر منقوش، نشان از تأثیر معماری پهلوی در نما دارد.

ضلع غربی دارای اتاق سه دری در مرکز و راهرو و دودری در طرفین است.این خانه دارای سه زیرزمین می باشد در ضلع های شمالی، شرقی و جنوبی که در آن از قوس پنج او هفت تند کم خیز یا قوس افتاده استفاده شده است.در این فضاها شما شاهد پلان هایی با طرح صلیبی و فضاهایی چون پس سرداب خواهید بود.

خانه فلاحتی کاشان خانه فلاحتی کاشان

این اثر تاریخی در حال حاضر به اقامتگاه سنتی فلاحتی تغییر کاربری داده است.هتل فلاحتی کاشان در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید . هتل سنتی فلاحتی مانند دیگر خانه های قدیمی کاشان، حال و هوای سنتی دارد . این اقامتگاه دارای ۲۰ باب اتاق است که اتاق ها در دور تا دور محوطه و در طبقات زیرزمین ، همکف و اول واقع شده اند . همچنین رستوران این مجموعه دارای انواع غذاهای متنوع و سنتی کاشان می باشد که با بهترین کیفیت تهیه می شود .موقعیت مکانی مناسب اقامتگاه سنتی فلاحتی ، امکان دسترسی به جاذبه های گردشگری شهر کاشان نظیر خانه بروجردی ها ، خانه طباطبایی ها ، مسجد آقابزرگ و بازار سنتی کاشان را با پیمودن حداکثر مسافت ۲٫۵ کیلومتر میسر کرده است .هم چنین گردشگران می توانند از باغ فین کاشان با فاصله ۱۱ کیلومتر بازدید کنند . مهمانان عزیزی که به دنبال فرصتی برای دوری از زندگی روزمره و ماشینی هستند ، می توانند در اقامتگاه فلاحتی کاشان طعم زندگی به سبک سنتی را تجربه کنند .

نحوه دسترسی به خانه فلاحتی کاشان

آدرس : کاشان – میدان امام خمینی – خیابان محتشم – خیابان قدر ۲۴ – محله سر پله – جنب مسجد قاسم ابن الحسن

خانه فلاحتی کاشان خانه فلاحتی کاشان

خانه فلاحتی کاشان خانه فلاحتی کاشان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *