رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

خانه فخری راور

اشتراک گذاری

خانه فخری راور مربوط به دوره پهلوی دوم است و در راور، خیابان ثامن الحجج، محله قدیمی کشمونوئیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه فخری راور در واقع تنها خانه شهر راور کرمان است که از بادگیر و آب انبار برخوردار است و بیش از ۸۰ سال قدمت دارد. خانه فخری راور دو طبقه با سقف گنبدی، متعلق به خانواده «فخری» یکی از متمولان شهر راور است که هم اکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
راوَر، مرکز شهرستان راور، شمالی‌ترین شهر استان کرمان در شرق ایران است. این شهر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهر کرمان واقع شده‌است. از آن جا که این منطقه بر سر راه کویری کرمان ـ شهداد قرار دارد راور نامیده شده‌است. گفته شده حدود ۱۶ قرن پیش، راور محل زندگی زرتشتیان بوده و خاور زمین خوانده می‌شده‌ است. مردم این شهرستان مسلمان شیعه و به زبان فارسی سخن می‌گویند و نسبت به سایر مناطق استان کرمان از گویش محلی کمتری برخودارند.
خانه فخری از جمله بناهای زیبای سنتی راور به شمار می رود. براساس کتیبه سر در ورودی بنای مذکور در سال ۱۳۲۷ شمسی و در عصر پهلوی ساخته شده و مانند خانه های آن عصر دو بخش اندرونی و بیرونی دارد.

خانه فخری راور

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
باشگاه خبرنگارانخانه فخری راور خانه فخری راور

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *