رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ مرداد ۱۳۹۹

خانه صابر شیراز

اشتراک گذاری

خانه صابر شیراز از خانه های تاریخی این شهر تاریخی می باشد .خانه حسن علی صابر سنگری مربوط به دوره قاجار است و در شیراز، کوچه محله سرباغ، بن‌بست کدخدا، پلاک ۶۲ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۶۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.مدت‌زمان زیادی از اینکه مسئولین شیراز، عمارت یا خانه قدیمی صابر را به‌عنوان موزه خانه هنر تعیین کردند نمی‌گذرد. . این عمارت روبروی حرم حضرت احمد ابن موسی(ع)، شاهچراغ، قرار داشته و در شمال و شرق به حالت دو طبقه است. عمارت صابر متعلق به حسن علی صابری سنگری، تاجر معروف شیرازی، است که در آن دوران خانه اش را به سبکی جدید ساخت معماران شیراز را متحیر کرد.

خانه صابر شیراز

خانه صابر شیراز یکی از بناهای تاریخی و قدیمی استان فارس است که سالانه گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را در قالب تور شیراز از نقاط مختلف ایران به سوی خود می‌کشاند. این خانه زیبا در اواخر دوره زنديه توسط تاجری معروف به نام حسن ‌علی صابر سنگری در شيراز به سبك جديدی ساخته شد، سبكی كه معماران شيراز را انگشت به دهان کرد.

او در ساخت خانه‌اش اصل قرينه‌سازی را با دقت و وسواس خاصی رعايت كرده است؛ به‌طوری كه اگر از پشت‌بام نگاهی به داخل خانه بيندازيد، همه اجزای خانه درست به موازات هم و به صورت قرار گرفتند و حتي خطای ديد هم تاثيري در موازات اجزای خانه ندارد. علاوه بر اين قرينه‌سازی تزیينات و گچبري‌های داخل خانه بی‌نظير است و در طول سال‌ها به همان شكل اوليه‌اش باقی مانده است.

در ضلع جنوبی این عمارت، ایوانی بزرگ و باشکوه و دو ستون چوبی قرار دارد که گره چینی درب ها، مشبک آزاره ها، گچ بری شومینه، آجر کاری در نما و سقف های چوبی آن، بسیار زیبا و تماشایی هستند و گردشگران را به خود جذب می کند.در بعضی از اتاق‌ها، ظروف زیبای این عمارت روی دیوار چسبانیده شده و بعضی دیگر به‌صورت کلکسیون متمرکز درجایی بر روی میزها چیده شده‌اند. حسن علی صابری سنگری یکی از تجار بزرگ بود که خانه خود را در زمان زندیه ساخت. فرم و نحوه ساختمان‌سازی این بنا در عصر خود از برترین نمونه‌های معماری موزه های شیراز بود که هم‌اکنون نیز نمونه‌هایی کم‌نظیر در سطح آن می‌توان یافت.

پس از بازسازی و مرمت این خانه، سازمان میراث فرهنگی استان فارس آن را به عنوان خانه هنر انتخاب کرد‌‌. خانه هنر از دو بخش اصلی کارگاه های هنری و نمایشگاه تشکیل شده است.برای بازدید از مجموعه خانه صابری در شیراز باید به آدرس كوچه محله سر باغ، بن‌بست كدخدا، پلاك ۶۲ بروید و از این بنای تاریخی دیدن کنید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *