رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ آبان ۱۴۰۰

خانه حکیم باشی کاشان

لینک این مطلب کپی شد!

خانه حکیم باشی کاشان ، در محله مسجد آقا‌بزرگ واقع شده است .  این بنا که متعلق به اوائل عصر قاجاری است. با دارا بودن سه حیاط بزرگ و یک بارانداز وسیع و فضا‌های معماری مختلف دیگر از کامل‌ترین و دست‌نخورده‌ترین خانه‌های قدیم کاشان است. هم بخش اندرونی و هم بیرونی و هم گودال باغچه در این بنا وجود دارد. همهْ آنها به‌صورت چهار طرف ساخت و در سه طبقه به‌چشم می‌خورد. از فضا‌های مهم معماری این خانه می‌توان از سه سرداب وسیع، بیش از چهار شاه نشین، مهتابی، پنج‌دری، آئینه‌خانه، هشتی ورودی. بارانداز و اصطبل روباز و روبستهْ آن نام برد. نمای حیاط بیرونی و شاه‌نشین اصلی و همینطور سرداب‌ها با گچ‌بری و یزدی‌بندی تزئین شده اند.

حکیم باشی خانه حکیم باشی

مجموعه خانه تاریخی حکیم باشی، متعلق به میرزا ابوالفضل حکیم باشی-از اطباء حاذق دوران قاجار-است. که لقب حکیم باشی به دلیل تبحر بالای وی در علم طب، از طرف ناصر الدین شاه قاجار به وی اعطا شده بود. از ویژگی های بارز آن، وجود نقاشی های ارزشمند و بی نظیر از میرزا عبدالوهاب غفاری-از اساتید به نام نقاشی در دوره قاجار، پسر عموی کمال الملک -در سقف اتاق شاه نشین خانه است.

خانه تاریخی باشکوه و زیبای حکیم باشی در خیابان فاضل نراقی کاشان و با فاصله کمی از مسجد آقابزرگ واقع شده است.این بنای با عظمت  که به دستور پزشک معروف عصر قاجار در اواخر قرن ۱۳ هجری ساخته شده گچ‌بری و آئینه کاری‌های چشمگیری نیز دارد.

خانه حکیم باشی کاشان

خانه حکیم باشی کاشان

خانه حکیم باشی کاشان

خانه حکیم باشی کاشان

خانه حکیم باشی کاشان

خانه حکیم باشی کاشان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *