جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه تاریخی عامری ها

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ آبان ۱۴۰۱

خانه تاریخی عامری ها ی کاشان با قدمتی حدود ۸۰۰ سال، ۹هزار مترمربع عرصه و ۱۲هزار مترمربع اعیانی. ۸۵ اتاق و ۷ حیاط، بزرگ‌ترین خانه تاریخی ایران به شمار می‌رود. این خانه دارای بلندترین بادگیر در بین بادگیرهای خانه‌ های کاشان است. خانه عامری‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است . اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه – هتل سنتی ایران فعالیت دارد.
قابل ذکر است که هتل سرای عامری‌ها، خانه منوچهری و خانه ایرانی جزو ۲۵ اقامتگاه برتر خاورمیانه قرار گرفتند.

خانه تاریخی عامری ها14 خانه تاریخی عامری ها

قدمت خانه تاریخی عامری ها

مجموعه خانه های تاریخی عامری ها یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی کاشان است. قدمت این مجموعه به دوران زندیه مربوط می شود. لیکن وضعیت فعلی آن مربوط به دوره ی قاجار (اواسط قرن ۱۳ هجری) است که به وسیله ی سهام السلطنه ی عامری بازسازی و توسعه یافته است.

خانه تاریخی عامری ها6 خانه تاریخی عامری ها

معماری بنا

این مجموعه مشتمل بر هفت حیاط می باشد که چهار حیاط آن به صورت بیرونی، اندرونی، مهمان خانه. خیاط خدمه و سواران نظامی مورد استفاده و در سه حیاط دیگر بستگان نزدیک سهام السلطنه سکونت داشتند.
طرح، معماری، شکوه و تزئینات جالب این مجموعه و ایوان ها و حوض خانه ها وزیرزمین ها و حیاط های گودال باغچه ی این مجموعه، آن را در ردیف یکی از دیدنی ترین بناها قرار داده است
مجموعه مذکور دارای حمام اختصاصی زنانه و مردانه می باشد. مهمترین بخش خانه عامری ها شامل دو بخش اندرونی و بیرونی همراه با حوضخانه. ایوان‌ های رفیع و شاهنشین ‌های ۷ دری و تعداد زیادی اتاق ‌های ۳ دری است که گرداگرد حیاط با آهنگی موزون و به صورت قرینه استقرار یافته ‌اند. تمامی بدنه خارجی حیاط‌ ها و برخی از بدنه ‌ها و پوشش‌ های داخلی با انواع تزیینات زیبا و هنرمندانه ایرانی همچون گچبری، یزدی و رسمی بندی. مقرنس، نقاشی روی گچ، درودگری، منبت کاری، گره چینی و برخی از هنرهای تزیینی دیگر پوشیده شده است.

خانه تاریخی عامری ها8 خانه تاریخی عامری ها

بازسازی و مرمت

بازسازی و مرمت این خانه در سال ۱۳۷۳ آغاز شد و با ادامه روند بازسازی، این بنا در طرح پردیس سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت. تا به‌عنوان اقامتگاه گردشگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. با واگذاری خانه عامری‌ها به بخش خصوصی مرمت این بنا در فاز اول تکمیل، و در بهار ۹۳ خانه عامری‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه – هتل سنتی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. مرمت فاز دوم هتل خانه عامری‌ها نیز در دست اجراست.
این خانه تاریخی به عنوان یک مجموعه اقامتی بی نظیر در ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۳ افتتاح گردیده است. سرای عامریها دارای هفت حیاط بزرگ است که دو یا سه تای آنها برای بازدید عموم باز بوده و بقیه جزو مهمانسرا هستند.

خانه تاریخی عامری ها خانه تاریخی عامری ها

نحوه دسترسی به خانه تاریخی عامری ها

آدرس : کاشان ،خیابان علوی، سرای عامری ها

خانه تاریخی عامری ها1 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها2 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها3 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها4 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها5 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها7 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها9 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها10 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها11 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها12 خانه تاریخی عامری ها

خانه تاریخی عامری ها13 خانه تاریخی عامری ها

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    نسبت به خانه های تاریخی دیگه شهر بسیار با نظم و تمیز بود.فضای داخلی هم فوق العاده زیباست.

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    نكته بسيار جالب خانه عامري ها كه در بين خانه هاي تاريخي كاشان بلندترين بادگير را دارد اين است كه اين خانه داراي حمام بسيار زيبايي است و حمام مردانه و زنانه جداگانه دارد

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *