جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه حاج ملک میبد

تاریخ بروزرسانی :
۶ آبان ۱۳۹۸

خانه حاج ملک واقع در خیابان سلمان فارسی یکی از مکان های دیدنی میبد که هم بخش سیاحتی و هم بخش توریستی و گردشگری این شهر می باشد، است. خانه حاج ملک به همت تعدادی از جوانان میبدی و دوستداران آثار و ابنیه تاریخی بازسازی و به هتلی زیبا، ستنی و مجلل تبدیل شده است. خانه حاج ملک دارای دو حیاط است یکی بسیار کوچک با فضایی محدود و دیگری بزرگ و وسیع است که حوضی بزرگ در میان آن قرار دارد . از دیگر اجزای خانه حاج ملک حوضخانه ایی است که فضایی خنک و دلنشین را ایجاد کرده است .

در پنجاه کیلومتری شمال غربی یزد، شهری کهن و باستانی قرار دارد با قدمتی چند هزار ساله که بیشتر آن را با کاشی، سرامیک و سفال می شناسیمش و کمتر کسی بناهای تاریخی و یا گردشگری و یا اماکن دیدنی این شهر را که میبد نام دارد، به خوبی می شناسد.
ابتدای ورودمان توجه مان به نوشته روی سر درب جلب شد که نوشته شده بود “بعونک یا لطیف”، خانه تاریخی حاج ملک شماره ثبت ۱۵۱۰۵ درب خانه، دربی چوبی با کوبه های مردانه و زنانه که سنتی بودن آنرا به نمایش می گذاشت، کافی بود که حلقه درب را در دستانت بفشاری تا در قهقه ای ذهنت به دوری از هرگونه مدرنیته پا به فضای سنتی دیروز بگذاری. بوی کاه گل دهلیز خانه و معماری منحصر به فرد هشتی آن میخواهد از قدمت دیرینه ی بنا با تو بگوید قدمتی بنایی که به دوران قاجار می رسد و از آن دوره تاکنون رازهایی را ازنحوه زندگی گذشتگان ما در دل خود جای داده است. وارد هشتی که می شوی باید منتظر بمانی، منتظر اذن صاحبخانه که امروزه پذیرش هتل نقش آن را ایفا می کند تا تو را در سرای خویش فرا خواند.

خانه حاج ملک 1 خانه حاج ملک میبد

حیاط خانه، حیاطی بزرگ است که در وسط آن حوضی به شکل بیضی با فواره سنگی زیبا و رقص ماهیان قرمز درون آن مشاهده می کنی. گلدان های سفالی اطراف حوض باغچه ای که در آن شمشادهای جوان کاشته شده، لاله عباسی، خمره ای کوچک دور باغچه و کوزه های آب و تخت هایی که گرداگرد حیاط چیده شده اند؛ پشتی هایی از جنس ترمه و زیلوهایی به رنگ آبی- سفید که هنر دیرینه مردان دیار میبد را به تصویر می کشد. همه چیز درون صفه دست به دست هم داده اند تا به گذشته برگردی، پنجره هایی با هنر منبت کاری و شیشه های رنگی و گچ بری بدنه های اطراف حیاط و بازسازی و مرمت آن پلی بین هنرمندان دیروز و امروز می باشد.

اتاق هایی که تجهیزات درون آن سنت و مدرنیته را به هم پیوند زده است. این مجموعه با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع و با هزینه اولیه یک میلیارد تومان به همت چند تن از جوانان فرهنگ دوست میبدی احیاء شده و با امکانات رفاهی همچون هتل با ۱۱ سوئیت مجزا مجهز به وان و جکوزی، لابی، رستوران و سفره سرا با انواع غذاهای سنتی ایرانی، سالن جلسات، کافی شاپ، قهوه خانه آماده پذیرایی از همشهریان میبدی و گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

خانه حاج ملک 2 خانه حاج ملک میبد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *