رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ آذر ۱۴۰۰

خانه تاریخی خاکباز اراک

اشتراک گذاری

خانه تاریخی خاکباز اراک ، در خیابان شهید بهشتی اراک واقع شده است . عمارت حاج حسین خاکباز محسنی (اراکی) در اواخر دوره قاجاریه توسط سید حسین خاکباز یکی از فرزندان حاج آقا محسن اراکی ساخته شده است . در سال ۱۳۸۸ برای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایران اسلامی تبدیل به موزه مفاخر شده است.خانه خاکباز در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۳۳۳۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

khakbaz خانه تاریخی خاکباز

معماری بنا

نقشه این ساختمان توسط یک مهندس روسی تهیه و اجرای کار توسط استاد مراد چمنی اراکی در مدت ۴ سال انجام شد.این بنای کوشکی با تزئینات آجری خاص دوره قاجاریه به مساحت ۳ هزار متر مربع ساخته شده و دارای ۲ ایوان شرقی و غربی، ۱۱ اتاق، حمام خصوصی قدیمی و دو قنات که یکی در محوطه ساختمان به نام قنات ده و دیگری در زیر آب انبار به نام قنات خان حاکم، است.

خانه خاکباز در محوطه مشجری قرار دارد که قسمتی از محوطه موزاییک فرش و مقداری به صورت باغچه بندی است.سقف زیرزمین تاق آجری و دیواره های آن به صورت آجر نما کار شده اند این قسمت از بنا حالت انبار کل ساختمان را دارد.طبقه همکف و اول هر کدام پنج اتاق مجزا با سقف تیر چوب و توخال کوبی و گچکاری و قاب سازی شده دارند،کف اتاق ها و راهرو موزائیک فرش و در و پنجره ها همگی چوبی هستند که با شیشه های رنگی و سفید پرشده اند.حمام بنا در طبقه اول قرار دارد و کف آن و یکی از اتاق ها با کاشی مربع شکل لعابدار به رنگ آبی مفروش شده و سقف بنا نیز از انواع سقوف شیروانی است.

ساختمان در وسط عرصه حیاط قرار گرفته و در قسمت جنوب و غرب دو تراس با ستون های سنگی چهار گوش و گرد قرار دارد.یک ستون سنگی گرد نیز داخل راهرو و جلو پله های طبقه اول وجود دارد،دیوارهای ساختمان تا ارتفاع ۶۰ سانتی متر از زمین از سنگ تراش خورده کار شده است.

khakbaz_002 خانه تاریخی خاکباز

موزه مفاخر

در ساختمان اصلی موزه به معرفی شخصیتهای تاثیرگذار در تاریخ سیاسی.علمی و فرهنگی معاصر ایران به ویژه حضرت آیت اله امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی،آیت اله اراکی،میرزا تقی خان امیرکبیر.قائم مقام فراهانی،پرفسور حسابی،دکتر محمد قریب،استاد فتحعلی واشقانی و … پرداخته شده است.

نحوه دسترسی

آدرس :مرکزی، اراک، خیابان بهشتی، خانه خاکباز

khakbaz_003 خانه تاریخی خاکباز

khakbaz_004 خانه تاریخی خاکباز

khakbaz1 خانه تاریخی خاکباز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *