جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه تاریخی جری پولاک جزیره هرمز

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ شهریور ۱۳۹۸

خانه تاریخی جری پولاک یکی از آثار نام آشنا و گمنام تاریخی-هنری استان هرمزگان محسوب می شود که در دوران پهلوی توسط هنرمند چک تبار به همین نام (جری پولاک) در جزیره شگفت انگیز هرمز احداث شده که در سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۵۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تاکنون چندین بار مرمت شده است خانه تاریخی جری پولاک نزدیک اسکله جزیره هرمز واقع شده که اواخر دهه پنجاه به دلیل فرسودگی و بافت قدیمی به کلی ویران می شود و هم اکنون تنها بخش های از کارگاه هنری این بنا باقی مانده است. بسیاری از اجزا بنا خانه تاریخی جری پولاک برگرفته از معماری بومی هرمزگان و از جنس چوب و ساقه های گیاه چندل ساخته شده که با توجه به شرایط اقلیمی جزیره و هجوم آفات، کل خانه را موریانه از بین برده بود از این رو مرمت های اداور گذشته فارغ از اصالت بنا موجب آسیب به خانه تاریخی جری پولاک شده بود.
جزیره هرمز، جزیره‌ایست پر از شگفتی. در منابع آمده که این جزیره ۶۰۰ میلیون سال قدمت دارد. جزیره هرمز با بهره مندی از ویژگی های طبیعی و ذخایر منحصر به فرد مانند کوههای رنگی و معادن خاک همچون نگینی در آب های خلیج فارس می درخشد و عنوان بهشت زمین شناسی دنیا را از آن خود کرده است. موقعیت استراتژیک جریر هرمز و قرار گرفتن در مهم ترین تنگه استراتژیک دنیا حضور مداوم و متداول اقوام و ملل مختلف را به این خطه از کشورمان باز کرده که آثار تاریخی و بناهای قدیمی از سطله گران و حاضران در هرمز باقی مانده است. وجود بناهای تاریخی از دوران صفویه تاکنون و یا پیش از آن در گرماگرم روزگار و یا طوفان ادوار باقی مانده اما در سال های اخیر به واسطه دخل و تصرف های مکرر انسان و تجاوز به حریم طبیعی بسیاری از این ذخایر یا به نابودی کشانده شده است.

خانه تاریخی جری پولاک 1 خانه تاریخی جری پولاک جزیره هرمز

طی یک دهه گذشته رونق گردشگری در جزیره هرمز مسئولاتن را بر آن داشت تا با ایجاد زمینه گردشگر در طول جزیره به وسیله دوچرخه زمینه ساز تفریح و ورش گردشگران داخلی و خارجی با وسیله ای پاک را فراهم کنند که ۱۰۰دستگاه دوچرخه به بخش گردشگری جزیره واگذار شد اما در نهایت به واسطه عدم استقبال گردشگران خانه جری پولاک به پارکینگ دوچرخه های اسقاطی تبدیل شد.
اواخر سال سال ۹۱ به واسطه فعالیت های هنری دکتر نادعلیان در جزیره هرمز و تشویق بانوان جزیره به فعالیت هنری خانه تاریخی جری پولاک از طرف میراث فرهنگی جهت بهره برداری هنرمندان به نگارخانه‌ای زنان هرمز و دفتر پیشرفت و آبادانی جزیره مبدل شد. گذر زمان و شرایط اقلیمی جزیره در کنار مرمت های غیراصولی یک بنای تاریخی موجب شده تا این خانه تاریخی در گردباد زمان دچار فرسودگی شود اما این بار با ورود سازمان بنادر و دریانوردی مرمت و بازسازی خانه جری پولاک را به دست بگیرد.
راه‌های رسیدن به جزیره هرمز خیلی آسان است، چون از شهرهای مختلف به بندرعباس هم قطار هست و هم هواپیما. به بندرعباس که رسیدید لنج‌ها و قایق‌های اسکله که هر ۱۵ دقیقه یک بار از صبح تا ساعت ۴ عصر به سمت قشم و از آنجا به هرمز می‌روند شما را به مقصد می‌رسانند.

خانه تاریخی جری پولاک 2 خانه تاریخی جری پولاک جزیره هرمز

منابع:شبکه اطلاع رسانی دانا-خبرگزاری ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *