جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حمام شیخ‌بهایی به موزه تبدیل می‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ خرداد ۱۳۹۷

اصفهان – مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: مطابق تصمیم نهایی شورای عالی میراث فرهنگی، حمام شیخ‌بهایی به موزه‌ای در ارتباط با این دانشمند تبدیل می‌شود و در این راستا منتظر جذب اعتبارات هستیم.
فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با سرانجام مرمت حمام شیخ‌بهایی و آخرین تصمیمات در ارتباط با کاربری آن اظهار داشت: در ارتباط با کاربری این حمام میان کارشناسان اختلاف نظر وجود داشت به نوعی که برخی معتقد به بازسازی به شکل حمام بودند اما کارشناسان دیگر نظری مخالف این امر داشتند.

وی افزود: این کارشناسان معتقدند که شانیت این حمام به نام دانشمندی همچون شیخ‌ بهایی است و بر این اساس با توجه به مباحث فرهنگی مطرح در ارتباط با این دانشمند نامی، لازم است حمام به شکل موزه‌ای در ارتباط با شیخ بهایی احیاء شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ابراز داشت: بدین ترتیب در شورای فنی استان و سازمان میراث فرهنگی کشور چندین جلسه در این ارتباط برگزار شد و پس از بحث و گفت‌وگوهای بسیار میان طرفین، طرح تبدیل حمام به موزه مورد توافق قرار گرفته و تصویب شد.

مرحله دوم مرمت حمام شیخ‌بهایی در سال ۹۷ آغاز می‌شود

وی ابراز داشت: هم اکنون تاییدیه احیای این حمام به شکل موزه یا مرکز فرهنگی را در اختیار داریم و امیدواریم مرحله دوم مرمت را در سال ۹۷ آغاز کنیم.

اللهیاری اضافه کرد: مرمت این حمام را در برنامه‌ریزی‌های امسال قرار داده‌ایم و امیدواریم بودجه خوب و مناسبی در راستای تکمیل مرمت و احیای حمام شیخ بهایی در سال جاری اخذ کنیم.

آسیب زیاد به حمام شیخ بهایی در طول ۴۰۰ سال فعالیت

وی در ارتباط با امکان بازسازی بخش‌های قدیمی حمام مانند بخش‌هایی که با سیستم لوله‌کشی خاص و توسط شمع، گرمای لازم برای حمام را فراهم می‌ساخته است نیز ابراز داشت: این حمام در گذر زمان آسیب بسیاری دیده است چراکه با ۴۰۰ سال فعالیت مداوم تا ۳۰ سال پیش نیز مورد استفاده عموم مردم بوده و بر این اساس در طول دوران‌های مختلف بخش‌های زاید و زیادی به آن الحاق شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه بر این اساس در مرحله نخست بازسازی تمامی این الحاقات زاید با زحمت بسیاری از میان برداشته شد، گفت: بخش‌هایی از لوله‌کشی‌های سفالی معروف، در سیستم خاص گرمایشی حمام شیخ‌بهایی در مرحله اول مرمت این حمام کشف شد.

امکان کشف سیستم گرمایشی حمام شیخ بهایی در مرحله دوم مرمت

وی بیان داشت: استفاده از این سیستم گرمایشی حداقل در ۱۰۰ سال پیش از میان رفته و حمام کاملا تغییر شکل یافته است اما امیدواریم در مرحله دوم مرمت به بخش اصلی و سیستم طراحی شده توسط شیخ‌بهایی برای این حمام دست پیدا کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

sheikh bahaei حمام شیخ‌بهایی به موزه تبدیل می‌شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    این حمام کم کمش مربوط به صد سال پیشه و صددرصد سیستم گرمایش از بین رفته مسئولین اول باید سیستم‌گرمایشی رو مرمت کنم

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد