رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ فروردین ۱۳۹۴

صدای آب در زاینده رود پیچید

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۱/۲۲ – به گزارش ایرنا زاینده رود پنجشنبه نفس زنان دهها کیلومتر را طی کرد و با گذر از شهر ها و روستاهای مختلف به شهر اصفهان رسید تا نجوای همیشگی خود را در دیدار پل های تاریخی از سرگیرد و خوان نعمتش را برای شهروندان اصفهانی و کشاورزان شرق اصفهان بگستراند.

این رود پس از ۱۸ ماه تشنگی و خشکی کامل آبانماه گذشته به همت دولت تدبیر و امید با بازشدن دریچه های سد زاینده رود سیراب شد، از آن زمان تاکنون که حدود شش ماه می گذرد جریان آب زاینده رود با فراز و فرود و کم و کاستیها روبرو بوده اما کاملا قطع نشده و اکنون برای سومین بار طی شش ماه اخیر شهر اصفهان شاهد افزایش آب این عرصه طبیعی است .

به گفته مسئولان امر دراین مرحله بخشی از ذخیره سد زاینده رود به منظور تامین آب کشت پاییزه مزارع کشاورزی شرق اصفهان رها شده است.

اسفندیار امینی مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان به ایرنا گفت: این اقدام براساس تصمیمات کمیته پنج نفره آب و به منظور آبیاری اراضی کشاورزی شرق اصفهان صورت گرفته است، وی پیش بینی کرد جریان آب تا پایان روز به منطقه شرق اصفهان برسد.

خشکسالی های ادواری در سال های اخیر و نابسامانی در مدیریت حوضه زاینده رود سبب شده است تا این رودخانه به عنوان بزرگترین جریان آبی فلات مرکزی ایران در محدوده پایین دست به روخانه ای فصلی تبدیل شود و تالاب گاوخونی در منتهی الیه این حوضه آبی نیز با بحران خشکی و کم آبی مواجه شود.

در مقابله با این وضعیت موضوع مدیریت بر این حوضه از سال گذشته در دستور کار دولت و مدیران استان قرار گرفت و مسوولان امور آب و کشاورزی در استان اصفهان در قالب کمیته ای پنج نفره بر اساس برآورد بارشهای جوی و ذخیره آب در سد زاینده رود تصمیم به گشودن بخشی از آب این سد برای تامین آب مزارع زیر کشت محصولات کشاورزی گرفتند و بر این اساس از نیمه دوم سال ۹۳ تابهار امسال در سه مرحله آب زاینده رود بازگشایی شده یا حجم آّب آن افزایش یافته است.

آب مورد نیاز زاینده رود از سد زاینده رود تامین می شود این سد که دارای گنجایشی افزون بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب است در سالهای اخیر شاهد حداکثر ذخیره کمتر از ۹۰۰ میلیون متر مکعب بوده و میزان ذخیره آب در این سد حتی تا ۱۲۰ میلیون متر مکعب نیز کاهش یافته است.

زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران از کوههای زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در نهایت پس از طی حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر و گذر از قلب شهر اصفهان به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق این شهر می رسد.

این رود علاوه برجاذبه های طبیعی، گردشگری و زیست محیطی همواره نقشی مهم در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی ایران و استان اصفهان داشته و زندگی بسیاری از ساکنان منطقه غرب و شرق اصفهان به جریان این رود وابسته است.

پلهای تاریخی زاینده رود که از آن به عنوان رود احیا کننده کویر مرکزی نام برده می شود بر زیبایی این عرصه طبیعی افزوده و چشم اندازی بی بدیل را از ارتباط طبیعت و انسان به نمایش گذاشته است. پلهای سی و سه پل، خواجو، شهرستان ، جویی، مارنان و زمانخان از شگفتیها و شاهکارهای معماری ایران زمین به شمار می آیند.

ایجاد ارتباط اندیشمندانه بین طبیعت، انسان و آفرینش از ویژگی های منحصر بفرد پلهای تاریخی زاینده رود است که چشمان و افکار هر بیننده ای را به هنر، دانش و ایمان مردمان این سرزمین معطوف می کند.
81565351-6377734 صدای آب در زاینده رود پیچید

81565351-6377735 صدای آب در زاینده رود پیچید

81565351-6377736 صدای آب در زاینده رود پیچید

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    منظره ايست غم انگيز زاينده اي كه ديگر رود نيست

    ۱۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *