جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حال پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی چطور است؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ اسفند ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۱۲/۱۶-بازدید از شهر زیبای شوش، پایتخت چند هزار ساله عیلامیان و جاذبه های گردشگری آن از جمله مسجد جامع شوش، آرامگاه دانیال نبی و قلعه فرانسوی ها در محوطه کاخ آپادانا، انسان را به اعماق تاریخ می برد؛ تاریخی که نشان از تمدن چند هزار ساله ایران زمین دارد.
شوش به عنوان هجدهمین اثر ثبت شده میراث جهانی در فهرست یونسکو نشانه هایی از تمدن دوران عیلامیان و هخامنشیان را داراست و همین امر سبب شد تا همواره این شهر تاریخی مورد توجه و هجوم بیگانگان واقع شود.
به گفته کارشناسان و صاحب نظران، این شهر نخستین منطقه در ایران است که تیشه باستان شناسان داخلی و خارجی در آن فرود آمد.
ثبت هر اثر و ازدیاد اعداد این آثار در فهرست آثار جهانی مایه افتحار یک کشور است و در این حوزه در سطح جهان رقابت هایی صورت می گیرد زیرا نشان دهنده هویت و فرهنگ یک ملت است.
گفته می شود، وقتی این شهر تاریخی در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۴ در یونسکو ثبت جهانی شد، همه حاضران به مدت ۱۰ دقیقه ایستاده و به افتحار این ثبت کف زدند، طبیعی است هر کسی در چنین لحظاتی قرار گیرد، این احساس غرور و افتخار سراپای او را فرا می گیرد.
شهر و قلعه شوش در همه فصول سال بخصوص در تابستان با وجود گرمای زیاد که در بیشتر مواقع دما به ۶۰درجه می رسد ، میزبان گردشگرانی از کشورهای مختلف است.
از جمله اقداماتی که برای ثبت جهانی این شهر باستانی انجام شد، متناسب کردن ساخت و سازهای اطراف محوطه، تجمیع تیرهای چراغ برق، جمع آوری تابلوهای ناهمگون و رفع اختلاف ارتفاع ساختمان ها است.

** قلعه شوش مکانی برای تولید علم
ژان دمورگان باستان شناس فرانسوی برای اینکه باستان شناسان این کشور به محوطه شوش برای کار کاوش نزدیک و دور از حمله افراد باشند، قلعه شوش(آکروپل) را بر روی تپه ای با استفاده از نیروی کار ایرانی بنا کرد.
قلعه که در واقع دژی محکم برای حفاظت از باستان شناسان و اشیای کاوش شده بود با استفاده از آجرهای کاخ داریوش هخامنشی، آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل و آجرهایی بجامانده از دوران ساسانیان بنا شده است.
ثبت جهانی شوش زیبا بهانه ای شد تا قلعه شوش به مکانی برای پژوهش و تحقیق تبدیل و پژوهشگاه بین المللی تاسیس شود تا بدین ترتیب این قلعه محل تولید علم بوده و خانه پژوهشگرانی شود که قصد دارند به این دریای بیکران فرهنگی و تاریخی دست یابند.
در این پژوهشگاه آزمایشگاه مرمت اشیای تاریخی دائمی تاسیس شده است؛ مکانی که سالها قبل به انباری نامناسب برای نگهداری آثار با ارزش خوزستان و استان های مجاور بود.
۱۳۰ سال کاوش باستان شناسی باعث شده بود، تعداد زیادی اشیا بدست آید، بخشی از آن به فرانسه و برخی به موزه ملی منتقل شد اما تعدادی دیگر در شوش باقی ماند.
سالها این اشیا در مکانی نمناک و نامناسب به حال خود رها و مامنی برای مارها، عقرب ها و خفاش ها شده بود اما پس از ساماندهی انبارها طی دو سال گذشته، اکنون این مکان به مرکز اسناد تبدیل شد.
در حال حاضر دانشجویان و دانشگاهیان زیادی از سراسر کشور در این پایگاه گرد هم آمده و علاوه بر برخورداری از امکانات پژوهشی آن به رایزنی برای انعقاد تفاهم نامه همکاری با مراکز علمی هستند.
کارگاه حفاظت و مرمت قلعه شوش بخشی دیگر از این مرکز تحقیقاتی است که متخصصان و کارشناسان در آن به صورت دایم سرگرم مرمت اشیای باستانی هستند.
کتیبه های موجود که متعلق به چهارهزار سال پیش از میلاد است، با کمک عبدالمجید ارفعی تنها متخصص زبانهای عیلامی پس از ساماندهی طبقه بندی، بازخوانی و مستند نگاری شده و در فایل های استاندارد نگهداری می شوند.
شهر پانزدهم، کاخ آپادانا، کاخ اردشیر، موزه، قلعه باستان شناسی مجموعه محوطه تاریخی شوش را تشکیل می دهند.
بقایای معماری شهر پانزدهم که مربوط به دوران عیلام قدیم (۲۸۵۰ قبل از میلاد) است، طی کاوش های رومن کریشمن باستان شناس فرانسوی کشف شد.
از اقداماتی که برای ساماندهی شهر پانزدهم صورت گرفته می توان به دفع پوشش گیاهی، خوانا سازی، خشت چینی، اندود کاهگ اشاره کرد.
اکنون مسیر بازدید گردشگران ازمحوطه تاریخی با توجه به فراز و نشیب موجود، مورد توجه قرارگرفته و با ایجاد پلکان، رمپ، سکوهای چوبی و نصب تابلوهای فارسی و انگلیسی مصور ساماندهی شده است.
برخی از آثار تاریخی محوطه نظیر کف پوش های دوره هخامنشی هم که در نتیجه عبور و مرور در سالهای گذشته از بین رفته بود با لایه های محافظ پوشانده شده تا کمترین آسیب را ببینند.
در محوطه کاخ آپادانا که توسط داریوش اول ساخته شده نیز پوشش گیاهی پاکسازی و دیوارهای خشتی که در دوره های قبل مرمت شده و به حال خود رها شده بودند، مجددا مرمت شده اند.
به دلیل قرارگرفتن ستون های سنگی کاخ آپادانا با میله های آهنی بکار رفته در بدنه آن، در فضای سر باز، عوامل جوی نظیر برف، باران و صاعقه چندین بار آسیبهایی به آن رسانده اما اکنون کارشناسان با ایجاد یک سقف از جنس ایرانیت مانع از فرسایش آن شده اند.
برای بخشی از سرستون ها و قطعات سنگی کاخ آپادانا هم که در مکانی تلنبار شده بود برای محافظت از باد و باران سقفی موقت ساخته شده است، بطور کلی با انجام اقدامات حفاظتی ومرمتی روند فرسایش و تخریب آثار توسط کارشناسان کنترل می شود.
انبارهای شوش اکنون به یک بانک اطلاعاتی پیشرفته متصل هستند بگونه ای که براحتی و با یک جستجوی ساده می توان به انواع کتیبه ها و آثار دست یافت.
کارشناسان و باستان شناسان حین ساماندهی انبارهای قلعه شوش، اشیای منحصر به فردی پیدا کردند که فرانسوی ها اطلاعاتی از آنها را منتشر نکرده بودند.
از جمله این اشیا، انبوهی از استخوان های جانوری است که به همراه سایر اشیای کشف شده، در دست پژوهشگران و دانشجویان ایرانی و خارجی است تا از آنها برای مطالعه و استفاده به عنوان منابع رساله کارشناسی ارشد و دکترا استفاده کنند.

623 حال پایتخت زمستانی امپراطوری هخامنشی چطور است؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *