جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

واکنش به تخریب غار تاریخی نخجیر

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

با وجود مستندات غارشناسان و غارنوردان از شروع عملیات حفر تونل و ایجاد دهانه خروجی غار چال نخجیر در اراک که تاییدی بر تهدید جدی این اثر طبیعی زنده است،‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی این مستندات را کذب می‌خواند و اظهارات کارشناسان را تکذیب می‌کند.

سیدمحمد حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، درباره شروع عملیات تونل غار چال نخجیر بیان کرد: این عملیات هنوز شروع نشده است، اما اگر اعتبار آن از هر زمانی تامین شود این کار را انجام می‌دهیم، زیرا درباره این موضوع مطالعات کافی صورت گرفته است.

او ادامه داد: غارشناسانی که علیه عملیات این غار صحبت می‌کنند، اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و اظهارنظرات آنها برای ما تخصصی نیست. متاسفانه آنها به دنبال شایعه پراکنی و ایجاد جو نامساعد و جلوگیری از انجام کارهای مفید هستند تا جلوی عملیات تخصصی را بگیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: شروع دوباره عملیات تونل غار نخجیر دروغ است و من اعلام می‌کنم عملیاتی در این غار شروع نشده است. این دروغ‌پردازی‌ها به همه صدمه می‌زند و متاسفانه برخی از رسانه‌ها بدون مطالعه و بررسی به این موارد می‌پردازند.

حسینی اضافه کرد: روز جمعه‌ گذشته هم عده‌ای برای سنگ نگاره‌های تیمره در گلپایگان زنجیره انسانی تشکیل دادند، در حالی که گلپایگان محدوده استان مرکزی محسوب نمی‌شود و از طرفی ما اوایل سال جدید جلوی ادامه‌ی کار معدنی که در اطراف این سنگ نگاره‌ها با مجوز صنعت و معدن و تجارت شروع به کار کرده بود را گرفتیم. متاسفانه انجام چنین کارهایی اشتباه است و این تصمیماتِ لحظه‌ای به همه آسیب می‌زند. از طرفی هر رسانه‌ای که درباره موضوع غیرکارشناسی و خلاف قانون صحبت کند، ما هم از ابزار برخورد خودمان برای آنها استفاده می‌کنیم.

دهانه خروجی غار نخجیر

او درباره فیلم و عکس‌هایی که غارشناسان و دوستداران میراث طبیعی از شروع عملیات حفر تونل و کف‌سازی غار در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌اند، اظهار کرد: این اسناد خلاف واقعیت است و من آنها را به کلی تکذیب می‌کنم، اگرچه این عملیات را رد نمی‌کنم و هر گاه اعتبار این کار تامین شود آن را انجام می‌دهیم. ما به این عملیات اعتقاد داریم و این کار باید برای سلامت غار هم که شده انجام شود. انجام این کار به سلامت غار و بخش گردشگری آن کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی درباره اینکه ایجاد دهانه‌ای دیگر در یک غار چه کمکی می‌تواند به سلامتی غار کند، توضیح داد: زمانی که حجم رفت و آمد گردشگران در غار بالا می‌رود، آنها به علت تنگی معابر با جداره‌های غار که موجب شکستگی و ساییدگی غار نهشته‌ها می‌شود،‌ برخورد می‌کنند اما ایجاد دهانه‌ای دیگر برای خروج این آسیب‌ها را کاهش می‌دهد و گردشگران از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می‌شوند و قطعا این موضوع بهتر است.

حسینی با بیان اینکه مقدار اعتبار قدیمی اعلام شده برای این غار را به خاطر ندارد، گفت: باید میزان اعتبار جدید برای انجام این عملیات بررسی و سپس اعلام شود.

به گزارش ایسنا،‌ تیر ماه سال ۸۶ اداره کل محیط زیست استان مرکزی از تخلف سازمان میراث فرهنگی بدون مجوز محیط زیست برای ایجاد تونلی در غار چال نخجیر به بهانه ایجاد فضای گردشگری و در امان ماندن گردشگران از خطرهای احتمالی و فرار آنها از یک خروجی دیگر در غار خبر داد. این موضوع با اعتراض بسیاری از دوستداران محیط زیست و غارشناسان ایران همراه و با وجود آنکه ۴۰۰ متر از تونل در این غار حفر شده بود ادامه‌ی فعالیت احداث تونل توسط سازمان محیط زیست در سال ۸۷ متوقف شد. حالا با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی که چند روز پیش غارنوردان در بازدید از این غار تهیه کرده‌اند، به نظر می‌رسد شرکت بهره برداری دوباره عملیات ادامه‌ی کار را از سر گرفته است در حالی که مدیرکل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری آن را تکذیب می‌کند.

1677 واکنش به تخریب غار تاریخی نخجیر

1678 واکنش به تخریب غار تاریخی نخجیر

1679 واکنش به تخریب غار تاریخی نخجیر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد