رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

جلوه‌های زیبای طبیعت در دل کویر، اما محروم

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۰۷-رئیس شورای دهستان کشیت با گلایه از رسیدگی نکردن به این روستا گفت: در سه دهه گذشته هیچ مسئولی به این دهستان نیامده و ما غیر از فرماندار و نماینده مردم کسی را ندیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، جمعی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و نشریات کرمان از روستاهای تابعه گلباف در شهرستان کرمان بازدید کردند.

این سفر خبری – تفریحی یک روزه سختی و خوشی توام داشت و در مجموع خبرنگاران از این سفر و آشنایی با روستاهایی در دل کویر و مشکلات مردم و امید به تاثیر انعکاس خبری آن، راضی بودند.

نخستین مقصد این سفر یک روزه روستای حُرمک بود که سفره صبحانه در امامزاده زید محمود این روستا پهن شده بود. این روستا یک شهید نیروی انتظامی داشت که در ایرانشهر توسط اشرار مسلح به شهادت رسیده بود.

غلامرضا ابراهیمی -رئیس شورای روستای حرمک- در جمع خبرنگاران گفت: جمعیت روستا در سرشماری سال ۹۰ تعداد ۷۴۶ نفر ساکن بوده و شغل مردم این منطقه کشاورزی و تک محصول تولیدی آنها خرماست.

وی مشکلات روستا را نبود گاز، و آب آشامیدنی بهداشتی عنوان و اظهار کرد: کسانی که خودرو دارند، آب شرب را از گلباف می‌آوردند و بقیه مردم از همین آب غیربهداشتی استفاده می‌کنند. البته قرار است آب و فاضلاب روستایی با تانکر آب آشامیدنی را تامین کند.

ابراهیمی تصریح کرد: با وجود امامزاده و چشمه آب گرم در داخل روستا، ظرفیت گردشگری وجود دارد، اما تاکنون ساماندهی نشده است.

وی مشکل فروش صنایع دستی روستا از جمله فرش، نبود امکانات و سالن ورزشی و … را از دیگر مشکلات روستای حرمک اعلام و اظهار کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات برای اشتغال، با مشکل مواجه هستند.

در ادامه مسیر، روستای نَسک قرار داشت که به گفته رحمان ابراهیمی -دهیار روستا-، جمعیت ۲۸۴ نفری آن بر اساس سرشماری سال ۹۰ به کشاورزی و دامداری اشتغال داشته و محصولات روستای نسک خرمای مضافتی، گندم و جو است.

وی با اشاره به دمای ۴۸ درجه‌ای منطقه در تابستان افزود: کم آبی فصل تابستان موجب مهاجرت روستائیان به مناطق سردسیر شده و آب آشامیدنی این روستا غیربهداشتی است.

ابراهیمی با اشاره به نقش دلالان در خرید محصولات کشاورزی منطقه تصریح کرد: فقر مردم مانع توسعه دامداری و کشاورزی شده و تنها در صورتی که وام در اختیار آنها قرار داده شود، می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی خشک شدن قنوات روستا بر اثر خشکسالی و تخریب برخی از سطوح جاده بر اثر سیلاب را از دیگر مشکلات روستای نسک عنوان کرد.

مسیر بین روستای نسک و آخرین مقصد، از دشتی عبور می‌کرد که یکپارچه سفید و شوره زار بود و تا چشم کار می‌کرد، تنها دشتی بدون پوشش گیاهی دیده می‌شد.

گرمای ظهر به خوبی خود را نشان می‌داد و در حالی که خبرنگاران در حال گمانه زنی درباره گم کردن مسیر بودند، خودرویی که ما را همراهی می‌کرد، توقف کرد.

بعد از پیاده شدن، کسی فکرش را نمی‌کرد در دل کویر با منظره به این زیبایی رو‌به‌رو شود. دره‌ای با درختان نخل و چشمه‌ای جوشان.

به گفته رئیس شورای روستای کشیت، آب این چشمه با پیوستن به رود دیگری، آب کشاورزی چند روستا را تامین می‌کرد.

بعد از طی کردن مسیری برای رسیدن به چشمه و شستن دست و صورت در آب نیمه شور رودخانه، به آخرین روستای کویر در حد فاصل بخش‌های گلباف و شهداد شهرستان کرمان رسیدیم.

سعدالله قادری -رئیس شورای دهستان کشیت- به خبرنگاران گفت: جمعیت روستا ۳۹۵ خانوار با ۱۹۰۰ نفر است که به کشاورزی و دامداری اشتغال داشته و تعدادی از بانوان قالی و حصیر می‌بافند و خرما، گندم، کنجد و حنا از محصولات کشاورزی این روستا است.

وی با گلایه از رسیدگی نکردن به دهستان کشیت، افزود: در سه دهه گذشته هیچ مسئولی به این دهستان نیامده و ما تنها فرماندار و نماینده مردم را در این دهستان دیده‌ایم.

قادری مشکلات دهستان کشیت را کمبود ترانس برق، افت ولتاژ در تابستان، نبود سالن ورزشی و … عنوان و اظهار کرد: آسفالت کوچه‌های دهستان مربوط به سال ۶۰ است.

وی تصریح کرد: دهستان کشیت چهار شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده که دو نفر از این شهدا در این دهستان دفن شده‌اند و ۹۵ درصد مردم روستا در زمان جنگ به جبهه رفته‌اند.

رئیس شورای دهستان کشیت گفت: فاصله روستا تا بخش گلباف زیاد است و یک آمبولانس نداریم تا در زمان نیاز، بیماران را به بیمارستان برسانیم و تا آمبولانس از گلباف برسد، بیمار جان خود را از دست می‌دهد و متاسفانه تاکنون چند زن باردار به علت این مشکل جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره مشکلات بیکاری و فقر مردم گفت: چهار حلقه چاه آب در این دهستان وجود دارد که پلمب شده‌اند، در صورتی که هر یک از این چاه‌ها به ۲۰ نفر واگذار شود، مردم می‌توانند از طریق کشاورزی ارتزاق کرده و بخشی از مشکلات حل می‌شود.

قادری اظهار کرد: در سال ۷۰ از مردم دهستان ۱۰۰ هزار تومان گرفته و در این چاه‌ها موتور زده و گفته شد مردم در این آب سهیم هستند اما بعد از آن چاه‌ها پلمب و اعلام شد بخشی از آن به شهرداری گلباف و بخشی به خیریه مولی الموحدین فروخته شده است.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری دهستان کشیت و قلعه تاریخی آن تصریح کرد: این قلعه ثبت ملی است و آب و هوای این منطقه قابلیت برگزاری تورهای گردشگری یک روزه در پاییز و زمستان را دارد.

به گزارش ایسنا، این سفر یک روزه بعد از حضور دکتر پورابراهیمی -نماینده مردم کرمان و راور در مجلس- در روستاهای محروم گلباف صورت گرفت تا خبرنگاران مشکلات و محرومیت مردم را از نزدیک مشاهده و منعکس کنند.

با خودم فکر می‌کنم مسئولانی که بر مهاجرت نکردن روستاییان به شهرها تاکید دارند، آیا امکانات را برای ماندگاری در روستا فراهم کرده‌اند؟ مردم روستایی که در گرمای بیش از ۴۰ درجه دل کویر در تابستان، باید آب غیربهداشتی مصرف کنند.

در ادامه مسیر، خبرنگاران بر سر قبور مطهر شهدای دهستان کشیت احمد جهری و ماشاءالله اکبری‌نژاد حضور یافتند.

1145 جلوه‌های زیبای طبیعت در دل کویر، اما محروم

1146 جلوه‌های زیبای طبیعت در دل کویر، اما محروم

1147 جلوه‌های زیبای طبیعت در دل کویر، اما محروم

1148 جلوه‌های زیبای طبیعت در دل کویر، اما محروم

1149 جلوه‌های زیبای طبیعت در دل کویر، اما محروم

1150 جلوه‌های زیبای طبیعت در دل کویر، اما محروم

1151 جلوه‌های زیبای طبیعت در دل کویر، اما محروم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *