رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ دی ۱۳۹۲

جدیدترین ارزیابی یورومونیتور از گردشگری ایران

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۲۳ – موسسه بین‎المللی یورومانیتور که در زمینه مطالعات بازارهای جهانی سفر فعالیت دارد، درگزارش سالانه خود اعلام کرده است که اگر مشکلات سیاسی و بی ثباتی‌های منطقه کاهش یابد، ایران می‌تواند به یکی از جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری جهان مبدل شود وازآنجا که دراین صنعت به راستی پتانسیل دست نخورده و بکرچشمگیری دارد، می‌تواند به آسانی به یک قطب گردشگری بسیار توسعه یافته با استانداردهای جهانی مبدل شود.

به گزارش CHN طبق گزارش سالانه این موسسه جهانی، مطالعه صنعت گردشگری ایران در دوره مورد بررسی دراین تحقیقات، نشان از دوره‌ای از رشد مثبت مداوم از نظر تعداد گردشگران وارد شده به ایران در سال ۲۰۱۳ دارد. این کشور هم اکنون به دلیل آن که سفری مقرون به صرفه تر عرضه می‌کند، به مقصدی جذاب تر برلی گردشگران مبدل شده و ازاین رو تعداد سفر گردشگران تفریح و سرگرمی از کشورهای منطقه نیز افزایش یافته است.

این شرایط در راستای همان سیاست وتمایل عمومی ایران پس از انقلاب به جایگزین کردن گردشگران از کشورهای منطقه به جای جذب گردشگران عمدتا غربی است. نرخ تبادلات ارزی و ارزش ریال ایران با دیگر ارزهای خارجی نیز اکنون قدرت خرید بیشتری به گردگشران خارجی می‌دهد. درمیان تحولات سریعی که هم اکنون درکشور درحال وقوع است، گردشگری مذهبی دراین کشور، به ویژه در مشهد، برترین مقصد گردشگری مذهبی ایران، به سرعت در حال رشد است.

ایران: کالای بی نظیر گردشگری
دربخشی ازاین گزارش آمده است: ایران گنجینه‌ای از انواع جاذبه‌های گردشگری است که سایت‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو همانند اصفهان و آثار تخت جمشید از آن جمله است. اما گذشته ازاین دو جاذبه مشهور، این کشور همچنین دارای طبیعتی منحصر به فرد با انواع ویژگی‌های متنوع زمین شناختی و آب و هوایی است که این کشور را یکی از ۱۹ کمپ اسکی برتر جهان در زمستان کرده است. این کشور همچنین از نظر فعالیت‌های اکوتوریستی دارای جاذبه‌های متنوع و بی‌نظیری است که از تماشای پرندگان بومی گرفته تا انواع سفرهای ماجراجویانه و سبک‌های گردشگری وابسته به طبیعت گردی را دربر می‌گیرد. کوهنوردی، پیاده روی و گشت و گذار در طبیعت ایران از دیگر این فعالیت‌هاست.
به طور کلی ایران می‌تواند به یک یاز جذاب ترین مقصدهای گردشگری جهان مبدل شود و دراین صنعت به راستی پتانسیل دست نخورده و بکرچشمگیری دارد. ایران می‌تواند به آسانی به یک قطب گردشگری بسیار توسعه یافته با استانداردهای جهانی مبدل شود اگر مشکلات سیاسی و بی ثباتی‌های منطقه کاهش یابد.

گردشگری مذهبی کلید رشد توریسم درایران
بخش عمده‌ای از گردشگرانی که هم اکنون به ایران سفر می‌کنند، گردشگران مذهبی هستند که با هدف زیارت از مقبره امام رضا(ع) به مشهد می روند. گردشگری مذهبی درحال حاضریکی از بخش‌هایی است که ایران از نظر برنامه ریزی برای توسعه بیشترو جذب گردشگر بیش از هر بخش دیگری درآن فعال بوده است. منبع اصلی تامین گردشگر دراین بخش از صنعت توریسم ایران، کشورهای سوریه، لبنان، بحرین، کویت و عربستان سعودی، بوده‌اند.
هرچند که عربستان سعودی عمدتا کشوری سنی مذهب با اقلیت ۱۵ درصدی شیعه به شمار می‌آید اما همین اقلیت اندک نیز به ایران و سایت‌های کلیدی آن، به عنوان یک مرکز مقتدرمذهبی نگاه می کنند. با توجه به این نکات، درصورت ادامه مشکلات سیاسی و امنیتی، این نوع گردشگری درکوتاه مدت برای ایران، دارای پتانسیل بیشتری برای رشد وتوسعه است.

سلطه برندهای محلی درصنعت هتلداری ایران
همانند بسیاری از صنایع دیگر درایران، درصنعت هتلداری نیز برندهای محلی و داخلی خاصی بر این صنعت سلطه دارند و هرچند برخی گروه های خارجی و هتل‌های بین‌المللی زنجیره‌ای نیز دراین کشورحضوردارند، اما این گروه از هتل‌ها عمداا توسط کمتر از ۵۰ درصد سهام را دراختیار دارند و عموما به دلیل نگرش منفی به این برندها ونیز به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی از نام تجاری و برند بین‌المللی خود استفاده نمی‌کنند.
گروه هتل هما، هتل بزرگ داریوش ، هتل بین‌المللی لاله و هتل عباسی، همچنان به سلطه خود دراین بخش ادامه می‌دهند وتنها برای نخستین بار درسال ۲۰۱۳ بود که هتل روتانا، به عنوان یک برند خارجی برای ورود به جمع هتل‌های ایران اقدام کرد.

تهدیدهای سیاسی
ایران درقلب منطقه‌ای آکنده از مشکلات قرار دارد . جایی که این کشور نقش کلیدی رهبری و راهنمایی را برای بسیاری از کشورهای همسایه خود ایفا می‌کند. سیاست ایران بسیار بحث برانگیز است و نوعی جنگ سرد درازمدت برسراشغال فلسطین،سبب احساس نوعی تهدید شده است.

این وضعیت خود مانعی برسر شکوفایی صنعت سفر و گردشگری این کشوربوده است. ایران در حال حاضر دو مشکل بزرگ دارد یکی جنگ داخلی سوریه و دیگری مشکل بزرگتر یعنی پوشش رسانه‌ای و تبلیغات بشدت منفی در اخبار جهانی است. درنتیجه تنها گردشگران با هدف‌های ماجراجویانه با هدف تفریح و سرگرمی، تمایل به دیدار از ایران دارند.

چشم انداز کلی
به گزارش CHN موسسه تحقیقات بین‌المللی یورومونیتور، سال گذشته پیش بینی کرده بود که درسال ۲۰۱۳ پس از سقوط ۱۰ درصدی در صنعت گردشگری منطقه خاورمیانه ،طی سال گذشته و درنتیجه ماجراهای موسوم به بهار عرب سال ۲۰۱۲ با نشانه‌های مثبتی از رشد برای خاورمیانه به پایان می‌رسد و این روند مثبت پیش‎بینی شده است که در سال ۲۰۱۳ و پس از آن همچنان ادامه یابد. اما ظاهرا دراین روند رشد خاورمیانه، مشخصا توجهی به ایران نشده بود.

هرچند که این گزارش تاکید داشت که افزایش تعداد گردشگران جهان عمدتا ازبازارهای آسیا و اقیانوسیه و متکی به کشورهای امریکای لاتین و اروپای مرکزی است اما مسافران امریکایی به ویژه علاقه شدیدی به سفر به کشورهایی نشان می‎دهند که پیشتر ورود به آن‌ها ممنوع بوده است. کشورهایی چون کره شمالی ، لیبی، کوبا و میانمار که این امر ناشی از اعمال درازمدت محدودیت‎های سفر به این مناطق و آسان‎سازی مقررات سفر در ماه‎های گذشته است.
اکنون درآغاز سال ۲۰۱۴ میلادی به نظر می‌رسد بخش هایی از این پیش بینی‌ها درمنطقه خاورمیانه و خلیج فارس،وتاحدودی درباره ایران محقق شده است.

این بررسی‌ها که مشروح آن از طریق سایت رسمی این موسسه قابل خریداری است، شامل آخرین مطالعات درباره گرایش‌های بازار سفر و شناسایی منابع رشد بازار گردشگری درمقصدها و کشورهای مختلف جهان و ازجمله ایران است. بخش گزارش مربوط به توریسم و سفر ایران نیز که توسط تیم محققان یورومونیتوربا هدف قرار دادن سرمایه گذاران و فعالان جهانی گردشگری صورت گرفته، براساس تجزیه و تحلیل داده‌های موجود درایران شامل اطلاعات جامع و گسترده‌ای در طیف‌های مختلف مرتبط با صنایع سفر و گردشگری درایران است. بخش‌هایی چون تجزیه و تحلیل بازار عرضه و تقاضا و روندهای کلیدی دراین زمینه، سهام شرکت و نام‌های تجاری در بازار ایران که خود شامل پیش بینی‌های ۵ ساله از سهم، روند و رشد بازار گردشگری ایران است.

همچنین این بررسی‌ها درپاسخ گویی به سوالاتی چون اندازه بازار سفر و توریسم ایران چیست؟ نشان‌های شاخص تجاری یا برندهای برتردرصنعت گردشگری وسفر ایران کدامند؟ تهیه شده و اطلاعاتی متنوع در زمینه‌های مختلف همانند ارائه اطلاعات رقابتی در مورد پیشگامان بازار، ردیابی گرایشات کلیدی، تهدیدها و فرصت‌ها دراین صنعت و ارائه اطلاعات درباره بازاریابی ، نام تجاری، استراتژی و توسعه بازار، وضعیت وکارکرد عرضه و فروش درصنعت سفر و گردشگری ایران ازدیگر موضوعاتی است که در این گزارش سالانه از سوی موسسه یورومونیتور مورد بررسی قرار گرفته است.
میترااسدنیا
IMAGE634732116968530592 جدیدترین ارزیابی یورومونیتور از گردشگری ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *